Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni vilja bo?

Ett varsamt moderniserat torp på runt 80 kvm, 3 rok. Vill ha alla moderniteter, men dolt så att det inte förtar känslan. Stor tomt i skogsbrynet på en höjd med utsikt över öppet kulturlandskap. Bara en liten gräsmatta, mest skogstomt. Vinterbonad friggebod på tomten där jag kan ha mitt kontor. Garage eller carport till bilen. Äppelträd, päronträd, pioner och syrener. Kattsäkert avstånd till större vägar.

15-30 min norr om Uppsala.
 
Ett gammalt, vackert hus på en egen ö i skärgården runt Vaxholm är den ouppnåeliga drömmen. Med glasverandor och vinklar och däck vid vattnet!

Annars ett rött torp enskilt ute i naturen med utsikt över vatten eller fält, helst i Vallentuna, Österåker eller södra Norrtälje. Jag vill gärna renovera själv, då ska det bli fullt modernt med gammal touch. Dubbla gamla fönster med spröjs och dubbeldörrar.
Finns ett område som heter Gullunge, där skulle jag vilja bo :love:

Allt max 8 mil från Stockholm.

Och såklart ska det sista ha en stor trädgård som ska stängslas in så katterna kan vara "utekatter bakom nät".
Min fix idé är ett hus som ligger så att jag kan ha ett stort ofrostat fönster/dubbeldörr i badrummet utan att behöva bry mig om fönstertittare.
 
Skulle vilja ha råd och ork att bo på en 5-10ha gård med hus i äldre stil och några lador. Inte alltför stort hus, 120 kvm, tre sovrum, ett gästrum, 1-2 badrum, en liten toa.
Grusväg upp till gården och bara nån granne som bor längre upp på vägen.
Ha lite får, ankor och höns, bin. Kanske ett par hästar. Gärna gångavstånd till bad för både människor och djur, ev vid en liten å som rinner.
1-2 mil till stad med affärer, sjukhus osv.
Några hus med grannar på gångavstånd men ändå lite avskiljt.
Öppen betesmark närmast huset, tycker det blir för instängt att bo i kanten av skog. Men ändå nära skog med stigar och blåbär, svamp mm.
 
Jag skulle vilja bo på en gård med bostadshus från sekelskifte, en lagom stor lada där man kan inreda ett fint hundhus och rejäl hundgård. Ha en inhägnad tomt med fruktträd och ett växthus med indraget vatten och el.

Den skulle ligga lång ifrån grannar med nära till badbart vatten, ha tillhörande mark (ju mer desto bättre) med både skog och betesmark.

Sen är frågan vart den skulle ligga... Jag älskar landskapet i Halland med dess bokskogar och böljande landskap, samtidigt som Östergötland och Sörmland är himla fint och är rätt nära föräldrarna i Sthlm. Men så plötsligt får jag en längtan efter Jämtland och fjällen och undrar hur det är att bo där :confused:

Enda jag är säker på är att mitt drömboende inte skulle ligga i Stockholm.
 
Inspirerad av tråden om varför man bor där man bor. Hur skulle ni VILJA bo, om ni fick drömma? Stort hus på landet? Våning i stan? Radhus i småstad? Nära till havet, flygplats, osv? Var skulle ert drömboende ligga?

Jag har tänkt rätt mycket på det här och kommit fram till att jag nog skulle vilja bo i (utkanten av) ett lite mindre samhälle (runt 5-10.000 pers typ) med den service man behöver i vardagen. En "större stad" (typ, om man måste till större sjukhus, köpa julklappar, gå på bio, den storleken på stad) vill jag ha max en timme bort ungefär.
Jag vill bo på landet lite utanför det samhället, med öppna åkrar och ridbar skog i närheten. Helst i ett rött hus med många fönster, ser det precis framför mig men jag vet inte vad "typen" heter :o Jag vill ha mycket sjöar med badmöjligheter i närheten, och gärna berg/fjäll och sånt vackert.

Jag har lite dålig koll på var jag kan hitta det men jag tror västmanland, dalarna eller hälsingland kan ha det jag längtar efter :)

Välkommen till Hälsingland :)

Du kan bo i ett mindre samhälle i närheten av Söderhamn, Hudiksvall eller Bollnäs. Massor med sjöar, och Söderhamn och Hudik ligger vid kusten. :up:
 
Någonstans i västra Götaland, gärna en liten bit in i Halland. En halv hektar tomt, 10 hektar bete, 10 hektar vall, 20 hektar skog. Avskilt läge med litet vindskydd men ändå utsiktsmöjlighet. En halvstor gård (boningshus, garage/maskinhall, stall) mitt på ägorna, med ridbana och ridhus. Gärna nybyggt, med stenblock och så hållbara och underhållsfria lösningar som möjligt. Solceller, solpaneler, vedpanna och jordvärme (japp, helst alltihop).
Typ så.
 
Gammal röd gård (1600-tidigt 1800tal) med många småbyggnader, nära vatten, minst 100ha åkermark, 30min pendling max till arbete och stad, ska helst ligga i utanför men med cykelavstånd till en by med skola och affär. Riktig vintrig vinter är ett krav, hade vi inte haft så mycket släkt där vi bor nu hade jag kunna tänka mig inlandet Värmland och uppåt eller kust från höga kusten och norrut.

Dvs som vi bor nu fast med minst 10ggr mer åker/betesmark, nära vatten eller stor naturlig damm med bra avrinning.
 
Inspirerad av tråden om varför man bor där man bor. Hur skulle ni VILJA bo, om ni fick drömma? Stort hus på landet? Våning i stan? Radhus i småstad? Nära till havet, flygplats, osv? Var skulle ert drömboende ligga?

Jag har tänkt rätt mycket på det här och kommit fram till att jag nog skulle vilja bo i (utkanten av) ett lite mindre samhälle (runt 5-10.000 pers typ) med den service man behöver i vardagen. En "större stad" (typ, om man måste till större sjukhus, köpa julklappar, gå på bio, den storleken på stad) vill jag ha max en timme bort ungefär.
Jag vill bo på landet lite utanför det samhället, med öppna åkrar och ridbar skog i närheten. Helst i ett rött hus med många fönster, ser det precis framför mig men jag vet inte vad "typen" heter :o Jag vill ha mycket sjöar med badmöjligheter i närheten, och gärna berg/fjäll och sånt vackert.

Jag har lite dålig koll på var jag kan hitta det men jag tror västmanland, dalarna eller hälsingland kan ha det jag längtar efter :)
Jag vill ha hus! Känns som att livskvaliten skulle öka många gånger om, jag är mer än lagom trött på vår lägenhet för tillfället.

Relativt lantligt (men gärna nära mataffär och kollektivtrafik).
 
Jag skulle vilja bo i ett underhållsfritt ganmal rött hus med vita knutar som dock är varsamt renoverat för att behålla original detaljer och charm. Underhållsfri tomt i insynsskyddad läge. Det finns bärbuskar och trädgårdsland. Självklart är tomten inhägnad så hundarna kan rusa fritt och det ingår sjötomt med sjöbod, båt och egen brygga ut i havet. Huset ligger såklart nära Stockholm och kollektivtrafik, det tar inte ens 30 min in till stan kollektivt eller 20 minuter med cykel. Brukshundsklubben är 5 min bort med bil.
Grannar finns men inte så nära att jag blir störd. De är snälla, gillar att hjälpa till och älskar hundar. En granne har flera hästar som jag får rida och pyssla om när jag har lust.
Ett stenungsbageri och en mindre affär med fantastiskt bra vegetariskt utbud finns på cykelavstånd.
Skogen med mycket svamp och blåbär finns runt knuten och det finns många olika promenadslingor att gå eller cykla varje dag.
 
Jag har alltid haft våta drömmar om en vindsvåning men det stupar på att de är hopplösa att möblera, där finns ju inga hela väggar. Annars gillar jag lägenheter i ombyggda gamla vårdhem och liknande, tycker om atmosfären i bastanta tegelhus med höga fönster.

Ett annat spår är att jag skulle vilja bo i typ radhus med marklägenhet där man kunde släppa ut hund och katt, alltså med gräsplätt utanför. Men jag vill hyra, inte äga och ha underhållsansvar, och då verkar det knappt finnas.
En kompis till mig bor i en vindsvåning och de har hela väggar (fattar att du inte menar trasiga väggar). Ligger i centrala Göteborg, så himla fin och mysig är den och helt normalt möblerad :)
 
Litet(!) hus/stuga med tomt som gärna är något kuperad och absolut inhägnad med staket som är så bra och högt att jag vågar ha hundarna ute på tomten. Huset får gärna ha lite äldre stil invändigt och "vitt, svart, vitt, grått" osv som det är i många nybyggda hus står jag inte ut med.

Huset ska ha stort avstånd till grannar, eller åtminstone insynsskyddad tomt på något vis. Jag vill inte se vad mina grannar gör på sin tomt när jag är ute på min tomt. Samtidigt vill jag att huset ligger nära jobb och mataffär...

Som det är nu skulle jag dock inte vilja flytta från kommunen jag bor i (norra sidan av Sthlm), men det är mest för att jag har ett jobb som jag älskar. Det för tillfället mer "realistiska drömboendet" är en lägenhet, en lite större 1a, här i området någonstans, en eller två trappor upp och gärna med stora fönster.
 
Här, i en lagom by på landet med bekvämt bilavstånd till en större stad.
Ska jag flytta så blir det nog med fötterna först.
 
Jag skulle vilja bo på en liten gård, vid sjö eller allra helst havet, vet dock inte riktigt vad "liten" är i ha.. Mysigt äldre hus som är varsamt renoverat alt nybyggt med äldre hus känsla. Pardörrar i entrén. Kan inte riktigt svara på hur stort, men gärna enplans hus, typ 3-4 sovrum kanske, med tvättstuga separerad från badrum med badkar, grovingång och öppen planlösning mellan vardagsrum och kök. Garage för 1-2 bilar som sitter ihop med huset.
Var och tittade på (nästan) exakt ett sånt hus på ett ställe där nyckelfärdiga hus visas upp och man kan gå runt och kolla som på en husvisning, jag vart så kär :love:. Vill ha solceller, kamin ect. Ingen jätte stor trädgård som ska skötas.
Bra planerat stall med ligghall, plats för ca 4-6 hästar, bra hagar, ridbana och väldigt gärna ridhus, men det är bara en jätte bonus än krav. Ska även finnas typ maskinhall/garage/förråd för typ traktor, fyrhjulingar släp, bra och ha grejer ect. Drömmen hade även varit att ha pool med poolhus och bastu.
Får gärna finnas eller finnas plats så man kan bygga ett eller typ två mindre boningshus extra för att hyra ut.

Vill att det ligger lantligt men nära till stad med det man behöver, framförallt bra matställen eftersom jag hatar att laga mat :p
 
Som jag bor nu! Centralt, fritt läge med utsikt över vatten. Mycket folkliv omkring, barer och restauranger och nära till kommunikationer. Viktigt också med närhet till transfer till flygplats då jag vill resa smidigt.
Jag har inget emot compact living (jag bor litet nu) men jag vill bo i ett äldre hus, sekelskifte eller 20-tal med bevarade originaldetaljer och originalgolv.

Ev hade jag önskat mig en fungerande eldstad och kanske ett extra rum men det är inte så viktigt att jag hade flyttat för det som det känns i nuläget.

I framtiden skulle jag dock gärna skaffa ett semesterboende för vinterhalvåret, isf gärna i Havanna, gärna med balkong mot trevlig gata med mycket folkliv och hyfsat nära till Park Central.
 
Mindre hästgård i norra/nordvästra/möjligen centrala, Sörmland. :love:
Bortsett från närheten till många fina ridklubbar och dito tävlingar, vilket är huvudsyftet med att bosätta sig där, skulle jag också:
Bo på landet, men fortfarande ha rimlig samhällsservice på rimligt avstånd, samt vettigt avstånd till mina bekanta/min släkt uppe i Sthlm. Helt perfekt!
 
Just nu skulle jag vilja bo precis som jag gör :D Rymlig sekelskifteslägenhet mitt i stans bästa bar & restaurang-kvarter med 20 minuters promenad in till city (och därmed även jobbet), men samtidigt nära naturen.

Om några år skulle jag dock kunna tänka mig att flytta till ett hus i en förort nordväst om stan, som ligger precis på kanten mellan stan och de vackra böljande kullarna. Gärna ett gammalt klassiskt hus med en 3-4 sovrum och en lagom stor trädgård som kräver relativt lite underhåll.

Vill alltid vara inom max 15 minuters promenad från tåg, tunnelbana eller buss, då jag vägrar göra mig beroende av bilen. Och väl på tåget/bussen vill jag ha max 20-30 minuters resa in till stan, då jag inte tycker det är värt att pendla längre än så.
 
Jag gillar området där jag bor, men skulle gärna bo i en liten villa så jag kunde ha ett ordentligt kök och matplats - det saknar jag verkligen. Och gästrum. Delvis inglasad veranda med utsikt över en inte jättestor tomt där det finns en pool. Pool har verkligen varit drömmen sen jag var liten (mormor och morfar hade pool).
 
I princip så som vi bor nu!
Rött hus med vita knutar, något yngre än sekelskifte. Rymligt och charmigt. Stor, uppvuxen trädgård med bra jord. Flera uthus så att vi har plats för verkstad, odlingsredskap, maskiner och annan förvaring, och i framtiden hönshus och gästloft.
Både åkrar, hagar och skog runt huset, som också ligger nära mindre samhälle med skola och affär, och riktigt bra kommunikationer med cykelväg till större stad samt nära pendeltågsstation.
Vi bor på landet utan att vara speciellt bilberoende och har plats att göra nästan vad vi vill!

Om jag fick önska något ytterligare så är det att huset var färdigrenoverat och trädgården lite förädlad. Men dit kommer vi nog någon gång :)
 
Gammal länga nära havet på Österlen. Inte för renoverat och sterilt utan lite snett och vint. Inte för stor trädgård, men fylld av trevliga perenner - jag vill inte skapa en trädgård, men kan tänka mig att underhålla en fin sådan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
714
Senast: MissFideli
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 923
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 849
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp