Hur sorterar ni era bilder?

Lina123

Trådstartare
ååååh, alltså jag blir knäpp på mina mappar med bilder.. har inget bra system för att sortera bilder..

såhär ser det ut bland mina mappar:

Sommar2010
Hästar och hundar
Matlagning
Fest och vänner
Varberg (min familj och mina vänner bor där, jag har flyttat)
Bilder på mig
Semester och resor
osv..

Typ så kan det se ut.. men så har man tex bilder från sommaren i varberg, då vet jag inte om jag ska lägga bilderna i mappen sommar2010 eller i mappen varberg.. eller om jag är på semester på sommaren så vet jag inte om jag ska lägga bilderna i sommar eller i semester mappen.. så blir det hela tiden.
Plus att jag har en mapp som jag kallar för gott och blandat där det hamnar massa bilder som liksom inte passar in i någon mapp, gillar inte det heller riktigt. Vill ha ordning och reda:)

Hur har ni det? Ska man ha mappar som heter tex Sommar, höst, vår, vinter, och sedan undermappar.. Men då blir ju inte alla häst och hund-bilder samlade i en mapp utan en häst och hund-mapp i varje årstid..om ni förstår.. hur gör ni?

Vilka problem jag har va? :D

Någon som har något bra system? har försökt googla på smarta mappsystem för bilder, utan resultat.

kram

Sv: Hur sorterar ni era bilder?

Gör det lite mer såhär då:

Varberg, sommar 2010
Sommar 2010 (allmäna bilder)

Lite mer info för varje mapp helt enkelt! :laugh:

I mappar enligt år/månad/dag/ med taggar i filerna för plats, person och kategori.

Jaa joo så kan man ju göra så blir det ju lite enklare, men då slutar det med att jag har en miljon småmappar med random bilder i.. skulle vilja ha lite mer ordnat, hehe pedantisk som man är ;)
Man kanske kan ha en mapp som heter SOMMAR, och sedan i den små mappar, typ varberg, hästar, semester, fest.. och sen typ en mapp som heter VINTER och sen små mappar igen, ex varberg, jul&nyår, hästar, fest..

Men då blir det ju endå dumt, för då kanske jag tillbringar julen i varberg, och då vet jag inte om jag ska lägga bilderna i varberg eller jul&nyår.. hahaha, jag blir tokig! och nej jag har verklige´n inget bättre för mig en fredagskväll :) har just laddat ner ett nytt bildhanteringsprogram (picasa) så därför tänkte jag rensa ordentligt och få iordning bland bilderna.

Grejen är att jag har så himla mycket bilder, så jag behöver verkligen nåt vettigt system så jag kan ha lite översikt...

Jag har såhär för min häst:

AMAZING (mappen)

Undermappar:

Amazing Sep 2009
Amazing Jan 2010
Amazing Feb 2010

osv! :laugh:

I mappar enligt år/månad/dag/ med taggar i filerna för plats, person och kategori.

Så du har helt enkelt bara datum på mapparna och lägger in alla bilder från det datumet? och sen taggar bilderna så får man söka på tex "thailand" om man vill hitta alla thailandsbilder?

Så, om jag åker till thailand i två veckor så har jag en mapp för varje dag med bara datum och alla bilder från det datumet?

har jag fattat rätt?

Då hade jag gjort en mapp för just Thailand Juni 2010 helt enkelt! Och åker du dit igen så blir Thailand en mapp och undermappar med Juni 2010 och Augusti 2012 som ex!

samma lika, lightroom original :) år / datum / taggat per import, tex "mondaybar; halloween" eller "linnea; klippor; solnedgång".

Precis. Så om jag vill hitta alla bilder från sommaren 2007 kollar jag enligt datum. Vill jag hitta alla bilder från Thailand kollar jag efter taggen Thailand. Är det just semestern i Thailand 2010 är det bara att kolla efter kombinationen Thailand och 2010. Hur enkelt som helst i Lightroom.

Taggas bilderna i sig självt, eller kan man bara läsa taggarna sen i Lightroom?

Själv sorterar jag alla mina bilder efter datum, och döper mapparna

Typ
100211 - Vattenlek
100325 - Hunden, jag och stranden

Sen har jag en egen mapp för stallbilder, och en för mobilbilder. Mobilbilderna sorteras in i vanliga bildmappen om de tillhör ett event, typ en fest eller något. I övrigt sorteras alla mapparna likadant.

Lite bökigt när man ska leta reda på en bild dock, och inte kommer ihåg vad man döpt mappen till. "Vattenlek" är ju inte så jäkla konstruktivt liksom. Däremot är det ju relativt få mappar att leta igenom när man väl letar.

jag sorterar dels på datum, taggar, position (med hjälp av gps, flertalet kameror har den funktionen).

nä du lägger till taggarna näör du tittar på bilderna i biblioteksläget eller när du importerar biler / mappen med bilder / laddningen från kameran/minneskortet till biblioteket...

Om du inte har något bra bildprogram som t.ex. Lightroom som kan hjälpa dig tagga bilderna så är mitt tips: En mapp per år och sen undermappar som du döper till t.ex. 100530 Midsommar, datumet för att fortfarande ha dem i tidsordning och sen en beskrivande text efter.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började... 2 3
Svar
46
· Visningar
9 899
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka