Hur sover ni?

Sv: Hur sover ni?

Jag har grava insomningsproblem...kan ligga och snurra runt i timtal. För varmt. För kallt. Ingen ställning är bekväm. Och jag är förstås dödstrött nästa dag eftersom jag lider av sömnbrist.

Och jag snarkar...
 
Sv: Hur sover ni?

Jag sover i sambons t-tröjor och trosor (mina). Ett täcke och minst två kuddar. En för huvudet och en under armen. Jag ligger halvt på sidan. Numer sover jag rätt ytligt då jag har småbarn. Jag vaknar lätt för ljud. Jag hör när sonen kliver ur sängen 2 rum bort och då har han ingen knakande säng.
Jag sorterar bort dotterns ljud då hon väsnas rätt ordentligt mellan varven i sömnen. Men när hon gnäller vaknar jag direkt. Men jag sover bättre nu än jag gjorde innan jag fick barnen. Klev jag upp kl 07 då va jag halvdöd resten av dagen.
Jag vaknar oftast rätt precis som jag lagt mej. Jag snarkar endast när jag är förkyld eller full enligt sambon.

Förr sov jag som en virvelvind. Jag knuffade ut sambon från sängen allt som oftast. Jag gick i sömnen och hade för mej tokerier och skällde på sambon. Jag sov ostört hela nätterna men va aldrig utvilad pga alla nattliga rörelser och påhitt. (jag ringde jobbet i sömnen en gång:nailbiting:).. Det pinsammaste jag gjort tror jag.

Du får berätta vad du sa till jobbet också :P Och vad sa de???

Jag har vad jag vet aldrig gått i sömnen, hur visste din sambo att du sov när du gick?

En gång ska jag ha knuffat på min man rejält och bett honom gå. När han inte löd så skrek jag på honom att om han inte gick omedelbart så skulle jag bita honom. :o

Det är konstigt det där med barn. Man vaknar lätt av barnen när de vaknar eller så, men man kan sortera bort deras sk nattljud utan att vakna!
 
Sv: Hur sover ni?

Nu har vi precis äntligen köpt en tillräckligt stor säng (2.10 lång)... Innan kunde jag vakna ibland av att fötterna hamnade utanför och blev kalla.
 
Sv: Hur sover ni?

Jag sover utan kläder men med varmt täcke. Fyra kuddar men använder två. Somnar antingen på sidan eller snett på rygg, alltid med ena benet uppdraget mot kroppen. Ibland är det lättare att somna med händerna ovanför huvudet som ett barn :D Enligt sambon snarkar jag lite då och då men ganska tyst, jag gnisslar även tänder och "tuggar", men det avhjälps numera med bettskena.

Något jag avskyr är när täcket liksom sitter fast i fotändan, till exempel om en filt ligger där. Det första jag gör när jag lägger mig är att sparka upp nederkanten av täcket så att jag kan vira det om fötterna hur jag vill. Och så måste jag alltid dra lite i täcket så att hörnen sticker ut i hålen i påslakanets överkant :cautious:

Ljust eller mörkt spelar ingen roll. Jag har mer än en gång vaknat på morgonen av att sänglampan har lyst mig rakt i ansiktet hela natten :angel: Kan jag inte sova så läser jag en bok eller en tidning och har många gånger vaknat med boken över ansiktet :p

Jaaaa, samma som dig med täcket, det fååår verkligen inte sitta fast i fotänden! Och på rygg sover jag gärna med armarna ovanför huvudet, precis som ett barn, det är skönt! Förstår varför småttingar gör det! :o
 
Sv: Hur sover ni?

Snarkar du högt då?

Min mamma snarkar högt och har alltid gjort, jag ber till gud att jag inte snarkar på det viset!! Därför vill jag inte råka somna där folk är för jag är rädd att jag ska snarka och störa.

TVn kan inte alls vara igång. I soffan somnar jag ibland framför tvn men när jag har lagt mig får jag inte ha dess ljus och ljud igång. Förr kunde jag somna med min mp3 på högsta volym i öronen, det kan jag säga att det går inte nu.

Vad säger din sängkamrat om att du vill ha det så kallt?
 
Sv: Hur sover ni?

Sover helst varm om fötterna och sval för övrigt:p

Kan INTE somna om fötterna är kalla, men det är lätt avhjälpt med varmvattenflaska!

Två eller tre kuddar, vilka jag flyttar runt under natten, INTE varmt täcke!

TROR att jag snarkar, iaf om jag hamnar på rygg (kör ibland avslappningsövningar och vaknar ALLTID till av snarkningar!!)


Somnar oftast tidigt och vaknar någon gång mellan 4,30 och 6,00

Är det för att du är van att kliva upp vid den tiden? Numera vaknar jag av solen, har aldrig skett förrän den senaste tiden. Mellan kl 4 och 8 är annars den tiden jag sover som bäst.

Men usch för varma fötter, har jag varma fötter blir jag varm ändå upp i huvudet :eek: Det är samma funktion som när jag är ute mitt i vintern, varmt på benen och fötterna, thermobrallor, gör att jag kan gå i endast långärmad t-shirt och mössa utan att frysa det minsta!

Sover du med alla kuddarna på hög då?
 
Sv: Hur sover ni?

Jag vill gärna ha hyfsat svalt i rummet så att jag kan ha dubbla täcken. Ett duntäcke plus ett vanligt täcke. På sommaren funkar det med bara duntäcket, men vill ha tyngd i täcket! Alltid endast en kudden, en i syntet för dunkuddarna sjunker ihop under natten och blir hårda så då får jag ont på öronen om jag ligger på sidan:o. Sover helst naken eller med bara trosor. Ligger nog ganska stilla och somnar för det mesta på rygg. Hunden ligger alltid kloss intill och på vintern ligger hon mellan täckena. En katt brukar också befinna sig nånstans i sängen. Är själv med en 1.60 säng och hade aldrig kunnat tänka mig att gå tillbaka till en mindre säng.
 
Sv: Hur sover ni?

Min före detta säger att jag snarkar högt iaf. Men han snarkar precis lika högt. (Ja, vi spelade in varandras snarkande :D )

Ljudet på TV:n ska inte vara högt. Jag ska höra vad som sägs men inte mycket mer än så. Ska jag sova någonstans där det inte finns TV funkar radio, pratradio så det brukar bli P4, eller poddradio i hörlurarna. Jag kan sova utan sådana moderniteter men jag behöver sällan göra det.

Min sängkamrat katten tycks trivas ;) I övrigt har jag ingen sängkamrat. När jag levde tillsammans med dotterns pappa hade han tjockare täcke. I normala fall gick jag och la mig först, med balkongdörren öppen, och han stängde den när han gick och la sig. Sen frös han väl en stund också kanske :p
Tidigare pojkvänner/sambos/övriga nattkamrater har försökt protestera men det lönar sig sällan. Fryser kamraten är det ju bara att erbjuda extratäcke/-filt. Jag kan ju inte klä av mig mer än naken när det för min del är för varmt.
 
Sv: Hur sover ni?

Jag har grava insomningsproblem...kan ligga och snurra runt i timtal. För varmt. För kallt. Ingen ställning är bekväm. Och jag är förstås dödstrött nästa dag eftersom jag lider av sömnbrist.

Och jag snarkar...

Känner igen det, vissa nätter är det så varje gång jag vaknar och det gör jag ofta, andra nätter är det så i flera timmar innan jag lyckas somna, och så ska jag upp bara nån timme senare :(

Tar du något för sömnen så du kan sova?
 
Sv: Hur sover ni?

Kan också nämna att jag visst PRATAR i sömnen med:o

Vid olika tillfällen har jag fått höra av rumskamrater att jag visst kör en del haranger:crazy:

Och ja, jag har nån gång VAKNAT av att jag pratat/skrikit...:eek:
 
Sv: Hur sover ni?

Jag vill gärna ha hyfsat svalt i rummet så att jag kan ha dubbla täcken. Ett duntäcke plus ett vanligt täcke. På sommaren funkar det med bara duntäcket, men vill ha tyngd i täcket! Alltid endast en kudden, en i syntet för dunkuddarna sjunker ihop under natten och blir hårda så då får jag ont på öronen om jag ligger på sidan:o. Sover helst naken eller med bara trosor. Ligger nog ganska stilla och somnar för det mesta på rygg. Hunden ligger alltid kloss intill och på vintern ligger hon mellan täckena. En katt brukar också befinna sig nånstans i sängen. Är själv med en 1.60 säng och hade aldrig kunnat tänka mig att gå tillbaka till en mindre säng.

Jag sover aldrig... eller rättare sagt, jag vill aldrig sova utan täcke utan ett måste oavsett hur varm, jag är eller det är så vill jag ha en liten hörna över höftpartiet så att benen och överkroppen kan sticka ut, men inte höftpartiet bart!

Jag sover lugnare i en mindre säng! Och i soffan! Värst är dock när jag rör mig i soffan, för jag har mer än en gång vänt på mig för att sova på andra sidan och varit för långt på kanten och trillat ner i golvet. Är då bordet för nära slår jag huvudet i det, så säng är ju att föredra!

Märker du om hunden börjar trampa runt?
 
Sv: Hur sover ni?

Jag sover väldigt, väldigt tyst! Åtminstone enligt sambon. De första gångerna jag sov över hos honom har han berättat att han vaknade mitt i natten och var rädd att jag hade åkt hem till mig utan att säga till, för jag var så tyst att jag inte märktes, trots att sängen var smal.

Annars, mer konkret, så sover jag på vänster sida i en 160 bred dubbelsäng. Jag har två kuddar, en ergonomisk och en av dun, och ett duntäcke. Gärna en filt också om det är lite kallt. Jag sover som allra bäst när det är svalt i sovrummet, och jag ligger under ett varmt täcke, dock med fötter och händer utanför. Ingen pyjamas eller liknande, jag måste sova naken för alla kläder bara korvar sig och blir fruktansvärt obekväma.

Jag börjar natten på vänster sida, men brukar oftast rulla över till mage (med båda händerna under kudden) ganska snart. Ibland kryper jag ihop på höger sida med näsan mot sambons axel. Brukar ofta ligga och krama dunkudden när jag ligger på sidan, annars vet jag aldrig var jag ska göra av armarna.
Vaknar oftast på vänster sida eller på rygg, men tror inte jag rör mig särskilt mycket på en natt, sängen är aldrig speciellt stökig.

Jag sover väldigt lätt. Trots att sambon inte snarkar nämnvärt så måste jag ha öronproppar för att öht kunna somna. Hans andning, bilarna på gatan och eventuella skräniga grannar kan både hålla mig vaken och väcka mig och förstöra hela nattens sömn, så öronproppar är enda lösningen. På morgonen sover jag dock tyngre, har äntligen "lärt" mig att sova vidare trots att sambon går upp en timme (minst) före mig för att gå till jobbet.

Sömnkvaliteten skulle jag säga är god. Ibland när jag är stressad brukar jag drömma väldigt intensivt och oroligt om det som gör mig stressad, nästan som yra feberdrömmar, men annars somnar jag inom 5 minuter från det att jag släckt lampan, sover natten igenom, drömmer normala, sköna drömmar och vaknar lätt av alarmet på morgonen :p
 
Sv: Hur sover ni?

Dottern tycks brås på mig. Sover för det mesta bra och vill ha det svalt. Nu när det är sommar så har hon bara ett lakan som täcke. Det är i princip alltid avsparkat på morgonen. Hon har två fönster och båda är öppna ett par decimeter. Försöker komma ihåg att öppna min balkongdörr och ställa upp dörrarna ett par timmar innan hon ska sova. Då är det oftast härligt svalt och skönt i båda sovrummen :D
Sen är hon så lyxig att hon i normalfallet lägger sig vid 19.30-20-tiden och sen sover hela natten tills man väcker henne. Väcker jag henne inte sover hon lätt till 9. Vaknar hon före 8 är jag i svår chock :p (Och ja, så har hon varit sen ca fem månaders ålder och hon är nu drygt två år.)

Morgonhumöret har hon dock ärvt lite av sin pappa :devil: Jag vaknar, snoozar åtta plus fem minuter och går sen upp. Humöret är då lika bra, eller dåligt, som resten av dagen. Hennes pappa behöver mycket kaffe och helst två timmars startsträcka innan han kan säga något öht. Riktigt så extrem är inte dottern utan hennes humör är bra efter ett par minuter.
Vaknar hon av sig själv eller om klockan är närmare 9 så är humöret allt som oftast solstråligt.

Hon har två kuddar och några gosedjur i sängen. Viktigast är att hon har minst en gosehäst men vilken av hennes tre spelar ingen större roll. Hon klarar sig säkert utan dem men hon har gärna någon där. Sover bra även borta och även om det är på konstiga ställen. (Täcken på golvet "inlåst" med resväskor, en liten soffa med stolar som "spärr" osv. När vi besökt släkt i Turkiet finns inte alltid spjälsäng så man tager vad man haver :) )

Är hon inte sömnig när hon läggs så ligger hon och pratar med sig själv och gosedjuren, sjunger lite eller bara skrattar :rofl: Är inte olycklig nattetid ens en gång per månad. Minns inte senast hon "störde" på natten.
Helst hade hon nog haft både hunden och båda katterna i sängen men då får hon kämpa. Den ena katten låter sig bli klappad på nåder. Den andra katten gillar visserligen Mathilde men sover nästan alltid ute. Hunden lär dock hamna i hennes säng när dottern är större. Båda kommer vara lyckliga.
 
Sv: Hur sover ni?

Kan också nämna att jag visst PRATAR i sömnen med:o

Vid olika tillfällen har jag fått höra av rumskamrater att jag visst kör en del haranger:crazy:

Och ja, jag har nån gång VAKNAT av att jag pratat/skrikit...:eek:

Haha, min man pratade en del i sömnen, men varje gång jag frågade vad han sa så blev han tyst! Lyssnade jag bara utan att störa det minsta kunde han fortsätta prata. Men jag hörde ju inte riktigt då och fattade inte vad han pratade om.

Berättar du inga hemlisar när du pratar i sömnen då? :p

Jag pratar inte så mycket, drömmer jag kan jag säga några få ord, som när jag drömde en mardröm om Enya för en tid sedan. I en av drömmarna sprang hon i väg över åkern för att jaga några onda människor och jag vaknade av att jag ropade förtvivlat på henne och grät gjorde jag massor! Men i övrigt är jag nog mest tyst, har i alla fall inte fått klagomål på det!
 
Sv: Hur sover ni?

Om jag får välja ska jag helst ha alla kuddarna (= 4) och båda täckena, men det brukar inte min make tycka är helt lämpligt :D Jag får alltså nöja mig med mitt täcke + filt och 3 av kuddarna istället. Nu på sommaren har jag istället för filt ett tomt påslakan för att kunna variera temperaturen.

Jag sover vanligtvis på mage, inte helt olikt en klubbad säl. Ibland kan jag nedlåta mig till att sova på sidan också, men bästa sömnpillret är att få gosa in näsan i kudden. Detta är något av ett problem just nu när jag är gravid och det inte är helt bekvämt att ligga på magen - än så länge har jag löst det genom att palla upp kuddar under låret så att jag sover halvt på sidan/halvt på magen.

På grund av graviditeten vaknar jag förstås (måste upp och kissa), men i vanliga fall är jag väldigt ... ähm ... mån om min sömn. Jag sparkar på maken (som snarkar som bara f-n, sömnutredning är på G), knuffar på katterna (som knuffar tillbaka) och skäller tydligen i sömnen. Snarkar inte, men talar desto mer. Och oftast talar jag om för folk vad de ska göra.

Så, sammanfattat är jag alltså en täckestjuv, en sparkande odåga och en jäkel på att beordra folk. Men jag sover bra i mitt sällskap i alla fall :p
 
Sv: Hur sover ni?

Din dotter är som två av mina barn! Mellanbarnet nu 10 år har alltid somnat tidigt och sovit länge, trött som sin pappa! Men alltid solstråligt glad när han vaknar. Morgonhumör har han inte, bara när storebror hållit låda sent in på natten och att han sedan måste upp på morgonen. I övrigt har han alltid kunnat sjunga, skratta eller leka innan han somnat ifall han inte somnat genast. Dottern är också lite så, hon leker med sina nallar varje kväll och sover sedan gott. Vaknar dock några gånger i månaden pga någon dröm och nu har hon en period av att vara rädd för att det ska börja brinna och jag dör. Hon är 6,5 år så det är ju inte alls konstigt att det är så.

Alla tre barn kan sova överallt, som tur är. Äldsta är dock en plåga om man vill ha sovmorgnar. Han hart ett stort sömnbehov men vaknar tidigt. Han envisas ibland med att lägga sig sent, alltså leka för länge i sängen och då är han på ett på ren svenska, jävla humör när han vaknar. Han har svårt att respektera och visa hänsyn när vi andra sover så ibland när han vaknat extra tidigt så vaknar vi andra också, sånna dagar är ingen av oss på bra humör på en timme eller två innan vi kommit igång med dagen!.
 
Sv: Hur sover ni?

haha, stôllfia;)

jag sover med öppet fönster året runt, ligger på alla håll o kanter,mage/rygg, båda sidor ...men jag brukar sova lugnt .....naken alltid.
 
Sv: Hur sover ni?

:nailbiting:

Jag HOPPAS verkligen att det är några hemlisar jag berättar!!!

Hittills har det varit mer eller mindre relaterat till de sammankomster jag varit på, så jag håller tummarna! Inga obehagliga överraskningar så här långt, men vete tusan om jag törs sova ihop med någon ev framtida dejt!!!:D:D
 
Sv: Hur sover ni?

Jag sover väldigt, väldigt tyst! Åtminstone enligt sambon. De första gångerna jag sov över hos honom har han berättat att han vaknade mitt i natten och var rädd att jag hade åkt hem till mig utan att säga till, för jag var så tyst att jag inte märktes, trots att sängen var smal.

Annars, mer konkret, så sover jag på vänster sida i en 160 bred dubbelsäng. Jag har två kuddar, en ergonomisk och en av dun, och ett duntäcke. Gärna en filt också om det är lite kallt. Jag sover som allra bäst när det är svalt i sovrummet, och jag ligger under ett varmt täcke, dock med fötter och händer utanför. Ingen pyjamas eller liknande, jag måste sova naken för alla kläder bara korvar sig och blir fruktansvärt obekväma.

Jag börjar natten på vänster sida, men brukar oftast rulla över till mage (med båda händerna under kudden) ganska snart. Ibland kryper jag ihop på höger sida med näsan mot sambons axel. Brukar ofta ligga och krama dunkudden när jag ligger på sidan, annars vet jag aldrig var jag ska göra av armarna.
Vaknar oftast på vänster sida eller på rygg, men tror inte jag rör mig särskilt mycket på en natt, sängen är aldrig speciellt stökig.

Jag sover väldigt lätt. Trots att sambon inte snarkar nämnvärt så måste jag ha öronproppar för att öht kunna somna. Hans andning, bilarna på gatan och eventuella skräniga grannar kan både hålla mig vaken och väcka mig och förstöra hela nattens sömn, så öronproppar är enda lösningen. På morgonen sover jag dock tyngre, har äntligen "lärt" mig att sova vidare trots att sambon går upp en timme (minst) före mig för att gå till jobbet.

Sömnkvaliteten skulle jag säga är god. Ibland när jag är stressad brukar jag drömma väldigt intensivt och oroligt om det som gör mig stressad, nästan som yra feberdrömmar, men annars somnar jag inom 5 minuter från det att jag släckt lampan, sover natten igenom, drömmer normala, sköna drömmar och vaknar lätt av alarmet på morgonen :p

Åh vilken bra-sovare du är! Hur i all sin dar gör du????:D

Min pyjamas korvar också sig ibland, men för det mesta hinner jag inte märka det för jag rör på mig alldeles för mycket för att de ska vara korvade så länge. Härom morgonen vaknade jag dock med pyjamasbrallorna nästan på fel sida om kroppen och tröjan hade jag lirkat ur ena armen ur! Men överlag är det mest skönt att sova i pyjamas faktiskt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ inatt fick jag sån plötslig attack. låg i sängen o skulle sova -- så blev jag så jätteillamående o konstig i kroppen.. började...
Svar
17
· Visningar
1 982
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 842
Kropp & Själ I natt var jag med om något jag upplevde som väldigt skrämmande, och jag kan inte riktigt släppa det... Vad fan hände? Under kvällen...
2
Svar
25
· Visningar
3 940
Senast: aiquen
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 756
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp