Hur städar man?

Sv: Hur städar man?

Jag förstår det och den viktigaste rensningen gjorde du väl när du rensade ut exet.;)
 
Sv: Hur städar man?

Du har fått många bra svar redan, dock saknar jag ett viktigt tips.

När du använt en sak, så ska den tillbaka till sin plats. Snarast möjligt. Annars dräller lägenheten snart av massa saker som du ska lägga nånstans "sen".

Men det skrev ju faktiskt jag! ;)

- Varje gång något använts, ska det läggas tillbaka på sin plats. Direkt. Rena kläder ska in i lådor/garderober direkt. Smutsiga kläder ska i tvättkorgen. Skräp slänger man i papperskorgen direkt, utan att låta det mellanlanda på soffbordet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur städar man?

Det hade kommit massa bra svar i tråden som jag missat :bow:

Jag tror jag måste försöka komma på ett bättre klädsystem :crazy: vi har en tvättkorg men den är för liten för att få ner all tvätt i. Vi har bara två tvättider per månad (jättesvårt att få tid) och man hinner knappt tvätta nåt eftersom torkrummet suger. Vill inte ha en massa tvätt hängandes i lägenheten. Dessutom är här jättedåliga garderober och det finns inte plats till att ställa in fler :cool:

Är obotligt stökig men vågar ändå snika in med ett par tips som har hjälpt mig lite i alla fall.

1. Det finns en ännu större tvättkorg än den som visats ovan, det är en ilröd säck som kan stå av sig självt (den är förstärkt i väggarna) på IKEA, den är super, står i sovrummet (viktigt! badrummet är "för jobbigt" att gå till). När det är tvättdags tar man säcken i bärremmen och traskar iväg. Tilläggstips, använd gamla tvättkorgen också, för underbyxor.

2. Köpmansbänk, en lång låg "bänk" med miljoner lådor i olika storlekar. Inget kan får mig att sätta räkningar i pärmar, men slänga dem i en låda fungerar utmärkt. en låda räkningar (tömmes när betalda), en låda "viktiga papper" en låda "betyg och sånt". Viktigaste lådan, "allmänt skräp" (för ficklampor och konstiga små spel, gamla mobiler och sådant, Om man inte vet vart så ned i den lådan bara, när den är full så får man slänga). Och så lådan för sladdar och den för ritblock, den för sågar och skruvmicklar, den för jul och påskprylar (ehm har inte så många) och den för saxar tejp o presentpapper... Bästa köp jag någonsin gjort. Blocket :) 500 kr.

3. De två stora plastbackarna ovanpå garderoben, de där man lägger i sommarkläderna på vintern och vinterkläderna på sommaren...

4. Lådan med sittdyna i hallen från IKEA, där slänger man ridkläderna när man kommer hem, strippar i hallen och bara dumpar allt. Den har "spjälbotten" så den blir inte vidrig, bara lyfta o dammsuga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur städar man?

Vi slängde/sålde/skänkte verkligen massor när vi flyttade hit och det var såååå skönt:banana:

Jag hörde någonstans att det var bra att flytta vart femte år eller så, just för att man vid flytten blir tvungen att gå igenom allt i alla fall när man packar och dessutom har man större tendens att göra sig av med onödiga saker eftersom man hellre bär 35 lådor med saker än 75 :).

Vi flyttade hit till gården för mer än 15 år sedan....

SAY NO MORE!!!!:angel:

Och undertiden har min far dött och jag ärvde alla hans saker....

Han hade bott i samma lägenhet ( stor lägenhet) i mer än 35 år.

Vi körde flera hästtransporter fulla med gamla utslitna bra att ha grejor till tippen när vi rensade pappas lägenhet.

Sensmoral:

Flyttningar eller dödsfall medför utröjningar...

/kt
 
Sv: Hur städar man?

Jag börjar städa istället för att göra saker jag tycker det är jobbigt att ta tag i.

Konstigt egentligen...men när alla andra undanflykter är slut....måste man bara börja städa!:devil:

GAH!

/KT
 
Sv: Hur städar man?

Inte då, jag har flyttat ca varannat år sedan jag fyllde 18, kökkemöddingarna följer med wholesale. Ingen utrensning här inte. :angel:
 
Sv: Hur städar man?

*kl*

Ett tips som funkar för oss är också att kartlägga var det samlas saker. Antingen får man ta bort stället att lägga sakerna på, eller så får man fixa förvaring på platsen där sakerna samlas.

Några exempel:

* Det tenderade att samlas papper i översta vänstra hörnet på vårt skrivbord. Då köpte jag billiga pappersboxar på IKEA där jag kan slänga ned allt krafs så det inte syns. När lådan är full får jag göra ett ställningstagande: antingen sorterar jag eller så slänger jag innehållet.

* Vi har en byrå i hallen där det alltid samlades post. Då köpte jag en hylla där jag ställde upp billiga tidskriftsamlare i papp. En för obetalda räkningar, en för betalda räkningar, en för försäkringspapper, en för hästrelaterade saker och en för allmänt. På hyllan står 1 pappkartong av det slag som står på skrivbordet, 5 tidskriftsamlare och en sån där platmojäng med fyra vågräta fack. Det står också en papperskorg bredvid där jag direkt kan slänga öppnade kuvert och sånt.

* Bredvid sängen samlades det alltid en massa använda kläder. En tvättkorg där gjorde susen.


Om min kamera funkade skulle jag kunna ta ett kort och visa dig hur det ser ut här hemma just nu, så skulle du få känna dig som ordningsgudinnan själv. Jag vetefan vad som händer här, men jag tror vi har små tomtar som springer omkring och stökar/skitar ned. För två dagar sedan var allting undanplockat - idag ser det ut som Jerusalems förstörelse igen...
 
Sv: Hur städar man?

Flyttningar eller dödsfall medför utröjningar...

Ibland när jag ringer min svärmor låter hon lite andfådd och stressad. Ofta förklarar hon då att hon håller på och "dödsstädar", dvs rensar ur hemmet så att min make och hans syster inte ska behöva ta reda på så mycket crap när hon dör. Ganska sött, tycker jag. :D
 
Sv: Hur städar man?

Vi flyttade hit till gården för mer än 15 år sedan....

SAY NO MORE!!!!:angel:
Jag har bott i det enorma hus jag bor i nu sedan jag föddes. :crazy:
Visst, jag var ute och gjorde världen några år innan jag kom tillbaka, men... Jag har kvar en MASSA gammalt krafs t o m från när jag var barn... :eek:

Say no more... :angel:
 
Sv: Hur städar man?

Idé:
Vi har buketräff med röjning hemma hos alla som vill ha sitt hem rensat. ;)
 
Sv: Hur städar man?

Ibland när jag ringer min svärmor låter hon lite andfådd och stressad. Ofta förklarar hon då att hon håller på och "dödsstädar", dvs rensar ur hemmet så att min make och hans syster inte ska behöva ta reda på så mycket crap när hon dör. Ganska sött, tycker jag. :D

Gulligt...

Min far tänkte nog snarare att " min dotter blir rik på
alla dessa naturtillgångar när jag dör ".:)

Fast jag hade aldrig i livet velat ha en annan mer ordningssam pappa... ju...

Tyvärr har jag ärvt hans tendenser att samla på mig grejor!

Morsan samlar också på sig saker men hon har även ärvt min mormors städningsgen.... den är förkrymt hos mig....

Trist egentligen för jag trivs dåligt när det är för ostädat.

Men just nu är tradera min bästa vän.... allt jag hittar som är litet av onödigt bra att ha och som jag kanske kan dra in några spänn på åker helt sonika ut på auktion....

Just nu har jag tex dumpat ut ett par ridbyxor som jag behållit av nostalgi i hopp om att bli lika smal igen som när jag var "ung". Samt en bok jag har 2 st lika dana av.

Boken är det redan bud på...med litet tur kanske det blir till en biobiljett på den...:bump:

Pengarna jag fått in genom att tradera lägger jag på räkningar eller sånt som jag inte riktigt unnar mig annars...

Nåt år blev det tex till nya däck till bilen och ett annat finansierade det ett par av mina dressyrkurser med hästen...

Här är det ju PENGAR som är min morot....

Money makes the world go around!!!

/KT
 
Sv: Hur städar man?

Idé:
Vi har buketräff med röjning hemma hos alla som vill ha sitt hem rensat. ;)
Ja om vi har bukeröjningsträff hos mig så har jag massor av grejer som folk kan få gratis. :crazy:
Antar att det kommer att bli skytteltrafik till tippen i sommar. :smirk:
 
Sv: Hur städar man?

När jag flyttade för 2 år sen från en lgh-4a till en annan 4a,men med mindre antal garderober/skåp,så sa jag åt mina 3 barn att nu ska det röjas,inget skit ska med..

Det slutade med att i hallen stog 21 st välfyllda svarta sopsäckar av större modell...
Vet inte om det hade blivit lättare att släpa skiten med sig..men att släpa ner 21 säckar från 3e våningen,hade nog varit lättare med kartonger!

Så flytta är bra!
 
Sv: Hur städar man?

Idé:
Vi har buketräff med röjning hemma hos alla som vill ha sitt hem rensat. ;)

Lustigt nog är det just mitt hem som står först i kö. Några ridsugna Bukefalister som tror dom ska hit på ridläger men......

Say no more...:D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 511
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 094
Senast: Nytant
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp