Hur står du i duschen?

Hur står ni i duschen?

  • Med ansiktet in mot duschen och duschmunstycket

    Röster: 64 25,0%
  • Med ansiktet ut från duschen och duschmunstycket

    Röster: 136 53,1%
  • En hybrid

    Röster: 65 25,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    256
Fattade inte ens frågan innan jag insåg att den utgick från tanken med en tak/väggfast dusch. Sen insåg jag att hur jag står anpassas efter duschens förutsättningar.

Alternativ 1: Hemma i trång kabin, tvålen utanför öppningen på hörnet, tryck och flöde lågt, begränsad mängd varmvatten.
Skölja håret ingår inte i duschningen, det görs separat genom att stå utanför och böja sig på samma sätt som över ett badkar. Munstycket hålls vid den del av kroppen som sköljs. Vrider mig mot kranen för av/på samt lägga ifrån mig munstycket och sträcker ut handen genom dörrspringan för att nå tvålen. Grundställningen får nog sägas vara mest på sidan där båda dessa kan nås med mindre vridningar. Utöver det så vill jag undvika att slå i väggar och framför allt kranen när jag tvålar och sköljer så vrider mig lite olika på det sätt som ger mest utrymme beroende på aktuella kroppsdelar och hur jag rör armarna. Mest blir det nog lite på snedden eller med ryggen mot kranen.

Alternativ 2: I simhallen med takmonterad dusch, kommunalt vattentryck, oändliga vattenmängder, tryckknapp med fasta intervaller
Här rör jag mig utåt/inåt och snurrar allt efter vilken del av kroppen vattnet ska komma på. Rörelseutrymme får alltså fylla samma funktion som flyttande av munstycke gör annars. Och massor av vatten med bra tyck ersätter att det inte kan appliceras lika precist där det behövs. Vänder mig under tvålningen så jag inte står och gnussar med handen i rumpan samtidigt som den är vänd ut mot allmänheten, typ
 
Min sambo är en handhållare så jag behöver justera det där varje gång han duschat innan mig 😒 tur att han är söt 😍
 

Bifogade filer

  • 1680597145541389512967290017500.jpg
    1680597145541389512967290017500.jpg
    150 KB · Visningar: 25
Ett självklart sätt att spara vatten tänker jag.
Jovisst. Men sedan har vi ju sett att de som gör det verkar ha duschkabiner att stänga in sig i. Om man - som jag - står i ett badkar, mitt emellan ett flaxigt duschdraperi och ett dragigt fönster i ett badrum som håller ca 15 grader, så blir det lite väl mycket självplågeri att stå där blöt och naken... Någon måtta får det vara :D !!
 
Jovisst. Men sedan har vi ju sett att de som gör det verkar ha duschkabiner att stänga in sig i. Om man - som jag - står i ett badkar, mitt emellan ett flaxigt duschdraperi och ett dragigt fönster i ett badrum som håller ca 15 grader, så blir det lite väl mycket självplågeri att stå där blöt och naken... Någon måtta får det vara :D !!
Exakt!!
 
Jovisst. Men sedan har vi ju sett att de som gör det verkar ha duschkabiner att stänga in sig i. Om man - som jag - står i ett badkar, mitt emellan ett flaxigt duschdraperi och ett dragigt fönster i ett badrum som håller ca 15 grader, så blir det lite väl mycket självplågeri att stå där blöt och naken... Någon måtta får det vara :D !!
Jag har tidigare bott i en lägenhet som hyresvärden höll i rätt låg temp där det drog in rätt frisk överallt ifrån, tex från det trasiga badrumsfönstret ovanför badkaret, med badkar och drapperi. Det var många gånger jag satt i badkaret och duschade av mig och tvålade in mig och sist reste jag mig upp, drog ut vattnet därifrån och spolade av hela mig.
Saker går om man vill förstås, men om man inte vill spara vatten för miljöns skull så gör man som folk här i tråden och låter bli.
Kallvatten i början spolade jag inte heller rakt ut utan i en hink vid sidan, och vattnade blommorna med på balkongen och fönsterna. Så gick inte heller första vattnet till spillo.

Jag är bara så väldigt förvånad över att så många här på buke annars pratar om miljön, men här i tråden finns absolut inget miljötänk alls. Att spara på vatten när man duschar är ju det allra lättaste vi kan göra, speciellt om man duschar ofta.
 
Så enormt opraktiskt att få vattenstrålar i ansiktet när man ska tvätta håret, tvätta sig på resten av kroppen, raka benen osv....
Stänger av vattnet mellan olika moment. Har så liten varmvattenberedare så måste göra så. Dessutom sparar det en massa rent vatten som annars spolas (i princip) lika rent ut i avloppet. Stort slöseri på naturens resurser.
 
In mot duschen helt enligt norm. Verkar ju skumt och ineffektivt att vända sig bort från reglaget man behöver skruva på regelbundet under de få minuter man duschar.
Mitt duschmunstycke sitter på en stång på en vägg och kranen på väggen bredvid. Så när jag står med ryggen mot duschen så är reglagen till höger lite bakom mig.
Men de kan man ju skruva på utan att kolla.
 
Ren dumsnålhet!
Jag har en sådan kran i köket. Jag måste hålla handtaget åt det varma för att få riktigt varmt vatten till min stekpanna... så en hand håller kranen och den andra handen håller stekpannan och den tredje handen håller svampen och diskar stekpannan. Jag får inte riktigt ihop det! Kan bero på att jag bara har två händer i och för sig. Poängen med det kan jag förstå, jag har ju diskmaskin och allt diskas däri utom stekpannan så det är ju inte till så mycket jag behöver så varmt vatten i köket.

Det är tyvärr så på handfatet på toa också så där tvättar jag oftast händerna i ljummet eller ibland rent av kallt vatten, ska jag stå och vänta på varmt varje gång jag kissat så tar det längre tid än att kissa gör liksom.

Tur det inte är så alls i duschen!!
 
Jag har tidigare bott i en lägenhet som hyresvärden höll i rätt låg temp där det drog in rätt frisk överallt ifrån, tex från det trasiga badrumsfönstret ovanför badkaret, med badkar och drapperi. Det var många gånger jag satt i badkaret och duschade av mig och tvålade in mig och sist reste jag mig upp, drog ut vattnet därifrån och spolade av hela mig.
Saker går om man vill förstås, men om man inte vill spara vatten för miljöns skull så gör man som folk här i tråden och låter bli.
Kallvatten i början spolade jag inte heller rakt ut utan i en hink vid sidan, och vattnade blommorna med på balkongen och fönsterna. Så gick inte heller första vattnet till spillo.

Jag är bara så väldigt förvånad över att så många här på buke annars pratar om miljön, men här i tråden finns absolut inget miljötänk alls. Att spara på vatten när man duschar är ju det allra lättaste vi kan göra, speciellt om man duschar ofta.
Jag tror att vi alla sparar och slösar på olika sätt.
 
Duschar aldrig med munstycket i hållaren, håller alltid fast det.Vattenstänk i ansiktet är extremt obehagligt. Står sedan med ryggen mot hörnet för att stänka så lite som möjligt runt omkring mig.
Så här tänker jag också och jag vet att dottern också gör. Men ena sonen... det var vatten överallt när han duschade. Vi andra frågade hur fasen han lyckades få vatten ÖVERALLT varje gång, medan vi hade det i badkaret och han svarade bara helt lugnt "Jag duschade, vet inte vad ni sysslar med". Min teori är att han stod på ett annat sätt än vad vi gjorde så att det helt enkelt stänkte både här och där.
 
Jag är bara så väldigt förvånad över att så många här på buke annars pratar om miljön, men här i tråden finns absolut inget miljötänk alls. Att spara på vatten när man duschar är ju det allra lättaste vi kan göra, speciellt om man duschar ofta.

Jag vet inte hur andra gör, men själva tvålandet är ju verkligen en minimal del av duschtiden? Mindre än en minut totalt på hela duschtiden. Det som tar tid är att skölja (framförallt håret).

Jag är rätt säker på att det skulle hinna rinna lika mycket vatten under tiden det tar att få rätt temperatur igen efter att ha stängt av som det tar att låta det rinna lite långsammare medan jag tvålar. (Jag har också en såndär "energisparande" blandare som gör att det tar evigheter att få varmt vatten. Har aldrig spolat så mycket vatten förr... :meh:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 296
Senast: manda
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 105
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 225
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 090
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp