Hur står du i duschen?

Hur står ni i duschen?

  • Med ansiktet in mot duschen och duschmunstycket

    Röster: 64 25,0%
  • Med ansiktet ut från duschen och duschmunstycket

    Röster: 136 53,1%
  • En hybrid

    Röster: 65 25,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    256
  1. Kliver in i duschen (badkar) sätter igång vattnet medan jag håller munstycket i handen för att känna temperaturen.
  2. Sätter upp munstycket på väggen - VIKTIGT: vänd ut från strålarna, hatar att ha vatten i ansiktet.
  3. Sköljer av hår och mig. Funderar över livets frågor.
  4. Schampo
  5. Skölj ur
  6. Schampo
  7. Skölj ur
  8. Balsam
  9. Tvätta kroppen
  10. Skölj av (munstycket tas ned från väggen)
  11. (Munstycke uppe på väggen igen) Skölj ur balsam
 
Vi har inte speciellt varmt i badrummet vid denna årstiden (försök till att spara el). Maken brukar höja elementet när han duschar/badar men jag brukar låta bli, vilket väl betyder att det oftast är ca 15 grader i rummet. Då vill man INTE stänga av det varma sköna vattnet....speciellt inte när man är blöt och naken.... :nailbiting: :D
Se där fördelen med att ha den gamla kökspannan kvar. Eldar jag i den blir elementet i badrummet hett. Alla andra bara ljumna.
Han rörmokaren som konstruerade det var inte så dum...
 
Men? När jag tvålat in framsidan så står jag mot duschen. Ryggtvätt sköljer jag ur med ryggen emot.

Dessutom stänger jag av vattnet medan jag tvålar in mig. Har en varmvattenberedare på 30 liter så det gäller att hushålla med varje droppe varmvatten för att inte behöva avsluta iskallt.

Har en plastpall i badrummet och sitter på den när jag ska skrubba fötter lite mer omsorgsfullt.
Hade jag haft en liten varmvattenberedare hade jag också sparat på varmvattnet. Det är ju bara logiskt. För även om jag oftast avslutar med en rejäl skvätt kallt vatten så är det inte alltid jag vill det ju.

Jag borde också ha en pall i duschen för jag är klumpig och det är ett under att jag inte skadat mig i duschen ännu.
 
Men? När jag tvålat in framsidan så står jag mot duschen. Ryggtvätt sköljer jag ur med ryggen emot.

Dessutom stänger jag av vattnet medan jag tvålar in mig. Har en varmvattenberedare på 30 liter så det gäller att hushålla med varje droppe varmvatten för att inte behöva avsluta iskallt.

Har en plastpall i badrummet och sitter på den när jag ska skrubba fötter lite mer omsorgsfullt.
Ja, 30 liter måste ju verkligen vara pyttelitet!

Jag passade på att kolla vår igår när jag ändå var inne och kikade på vattenfiltret. Vår är på 76 liter. Mindre mängd än vad jag trodde för vi har faktiskt aldrig lyckats använda upp allt varmvatten.
 
Älskar sånna här simpla frågor!

Börjar med ansiktet inåt tills jag är genomblöt, har oftast ett munstycke med duschslangen igång, ibland om jag är väldigt frusen sätter jag igång den som sitter fast (obs inser att jag har nollkunskap om vad de olika duschtillbehören heter) och värmer mig. Det är rätt stort och det känns nästan som att stå i ett varmt vattenfall.
Största anledningen med att ha ansiktet utåt är för att det är lättare att kontrollera hur mycket vatten som kommer utanför duschen.

Ser också att pall kom upp i tråden, jag har pall för att kunna sätta upp ett ben när jag rakar mig. Har även hundschampo på den så det är nära till hands när de duschas. Annars har jag alla mina duschtillbehör i fönstret som är i duschen.
 
😂🙈 Det tog en stund innan jag fattade frågan, vi har duschen på sidoväggen och ett munstycke som duschar rakt uppifrån och ett som man kan ta lös.
Men jag står vänd utåt med ansiktet mot rummet vilket är det enda rimliga hos oss. Duschreglage till höger, schampon och tvål till vänster. :)
 
Det är då man vrider undan munstycket ju!

Nejdå, det räcker ju med att vinkla huvuder en aning framåt medan man schamponerar (vilket i och för sig är lika effektivt under rinnande vatten. ) sedan gör jag detsamma med balsam i medan jag passsar på att tvåla. Tvåla går också utmärkt under duschen. Stänger jag av varje gång måste jag ju invänta rätt temperatur igen.
Det KAN inte bara vara jag som har en dusch som hattar lite med tempen när man skruvar på? jag har då aldrig varit med om en. 😅
Mitt duschmunstycke är inget som man bara "vrider undan", det går ungefär tusen gånger snabbare att bara stänga av vattnet. Dessutom slipper jag att hela badrummet blir blött genom att göra så :p Mitt badkar är inte jättebrett och duschdraperier fungerar aldrig så bra som de hade behövt göra. Och så länge jag har fått varmvatten en första gång så är det inget problem med temperaturen vid kortare pauser (som för att sätta i schampo).

Sedan är jag också noga med att inte ha överdrivet varmt när jag duschar. Jag har det tillräckligt varmt för att vara behagligt, men tillräckligt kallt för att det inte ska bli obehagligt att stänga av vattnet och gå ut i själva badrummet när jag är klar. Försöker generellt ha så kallt det går utan att bli obehagligt, för då känns det som bäst.
 
Jag läste någonstans att kvinnor och män generellt står annorlunda i en dusch. Män står vanligtvis med ansiktet in mot duschen och duschmunstycket och kvinnor vanligtvis med ryggen åt duschen och duschmunstycket. Hur står ni? Jag står nog oftast med ryggen mot duschmunstycket förutom när jag ska tvätta håret för att få det ur vattnet enklast.
What? Intressant grej det här. Har aldrig ens tänkt på att man kan stå på annat sätt än med ansiktet in mot duschen. 😮 Känner mig chockad!
 
Funkar inte. Jag står alltid med vatten rinnandes längst kroppen när jag schamponerar håret. Annars blir det för kallt. Det är uruselt tryck i duschen nu sen hyresvärden satte in vattenbesparande munstycke så det kommer för lite vatten för att jag ska kunna bli riktigt varm tyvärr. Dessutom så tar det betydligt längre tid att duscha nu och jag måste ha högre temperatur.
Är det bara munstycket hade jag bytt det, jag råkade också byta ut det när jag bodde på ett ställe (var tvungen att köpa ny slang) helt värdelöst att duscha med och nästintill omöjligt att få ut schampo/balsam ur håret utan att duscha en halv evighet.
Har du gamla rör så kan det vara en vits att kolla om du behöver rengöra filtret vid blandaren, har varit med om att det samlas järn på bara varmvatten sidan. :cautious:
 
Är det bara munstycket hade jag bytt det, jag råkade också byta ut det när jag bodde på ett ställe (var tvungen att köpa ny slang) helt värdelöst att duscha med och nästintill omöjligt att få ut schampo/balsam ur håret utan att duscha en halv evighet.
Har du gamla rör så kan det vara en vits att kolla om du behöver rengöra filtret vid blandaren, har varit med om att det samlas järn på bara varmvatten sidan. :cautious:

Det är bra tryck i badkarskranen men uselt i duschmunstycket. Jag tror inte att det är rören utan det alltför effektiva duschminstycket hyresvärden satt in för att spara vatten. Jag tvivlar dock på att det sparar vatten då man ändå måste skölja ur håret. Om man hade haft kortklippt tunnt hår hade det säkert sparat vatten. Men två i familjen har långt och tjockt hår. Jag tror inte att hyresvärden skulle uppskatta ett byte tyvärr
 
Jag håller i munstycket, max en decimeter från kroppen. Det är ju helt omöjligt att få vatten till hårbotten när det strilar ovanifrån. O_o (Och slöseri att vattnet både hamnar där man inte behöver det, och hinner svalna på vägen.)

Blandaren sitter på sidan, så den når man lättast om man står med ryggen mot duschfästet. Vrider ner trycket när jag schamponerar, men stänger inte av helt. Det blir fruktansvärt kallt med vatten på huden och lite drag från fönstret... 🥶

Ska jag göra inpackning eller något annat som tar lite tid slänger jag i proppen i badkaret så får det fylla på under tiden jag sköljer/schamponerar/preppar. Det ska ju ändå sköljas av efteråt, så jag är inte ett dugg bekymrad över att det skulle vara "smutsigt" vatten.

Om jag är tvungen att använda en toppstrilande dusch står jag oftast med ryggen mot vattnet. Det är ju där det svårsköljda håret är. Dessutom är det ryggen och axlarna jag brukar vara frusen och stel i. Tvättar sällan hela kroppen med tvål, men de viktiga delarna är ju alla svåra att komma åt med toppstril.

(När jag hade långt hår och ingen undercut tog det minst en halvtimme bara att tvätta håret. Nu när håret aldrig når nedanför axlarna och mer än hälften är rakat så kan det gå på en kvart om det är bra tryck i duschen. Undviker helt att tvätta det om det inte är ordentligt tryck, schamporester i hårbotten är inte skönt. :down:)
 
Det är bra tryck i badkarskranen men uselt i duschmunstycket. Jag tror inte att det är rören utan det alltför effektiva duschminstycket hyresvärden satt in för att spara vatten. Jag tvivlar dock på att det sparar vatten då man ändå måste skölja ur håret. Om man hade haft kortklippt tunnt hår hade det säkert sparat vatten. Men två i familjen har långt och tjockt hår. Jag tror inte att hyresvärden skulle uppskatta ett byte tyvärr
Min hyresvärd envisades med att sätta in vattensparande munstycken överallt. Tills de märkte att vattenförbrukningen ökade för att hyresgästerna behövde duscha längre med dem för att bli rena.
 
Nä.

Återupprepar "The Procedure" med förtydligande:
Reglage (skruva på vatten), vänta och skruva till lagom temp, 30 sekunder skölj, reglage (av med vatten), tvål och schampo, reglage (på med vatten), 30 sekunder kropp skölj och 30 sekunder hår skölj. Reglage (av med vatten) igen.

Varje liter varmvatten som inte spolas nästan direkt ut i utomhuskylan efter kort kontakt med en kropp och inte behövs värmas upp i onödan. Läs "onödan" som att jag helt enkelt inte prioriterar duschen som en utgift, vilket jag mycket väl kan förstå om andra gör för att de vill göra det, eller väljer att göra för att utgiften är betydligt mindre för dem.
Jag har under den här vintern på ett ungefär halverat min elförbrukning. Huggit, burit och staplat ved till förbannelse. Vaknat i 15-gradigt sovrum oftare än inte. Frusit rumpan av mig på toaletten. Köpt varmare täcken till dottern och mig själv. Eldat, eldat, eldat.... Frusit. Stickat islandströjor. Men rör inte min varma dusch, tack! Om så helvetet fryser till is (eller kanske särskilt då!) kommer ingenting att få mig att stänga av duschen när jag står där naken och blöt i ett badrum som håller max 15 grader. Ingenting!

Med det sagt så förstår även jag att man kan välja att prioritera på annat sätt. :)
 
Jag håller i munstycket, max en decimeter från kroppen. Det är ju helt omöjligt att få vatten till hårbotten när det strilar ovanifrån. O_o (Och slöseri att vattnet både hamnar där man inte behöver det, och hinner svalna på vägen.)

Blandaren sitter på sidan, så den når man lättast om man står med ryggen mot duschfästet. Vrider ner trycket när jag schamponerar, men stänger inte av helt. Det blir fruktansvärt kallt med vatten på huden och lite drag från fönstret... 🥶

Ska jag göra inpackning eller något annat som tar lite tid slänger jag i proppen i badkaret så får det fylla på under tiden jag sköljer/schamponerar/preppar. Det ska ju ändå sköljas av efteråt, så jag är inte ett dugg bekymrad över att det skulle vara "smutsigt" vatten.

Om jag är tvungen att använda en toppstrilande dusch står jag oftast med ryggen mot vattnet. Det är ju där det svårsköljda håret är. Dessutom är det ryggen och axlarna jag brukar vara frusen och stel i. Tvättar sällan hela kroppen med tvål, men de viktiga delarna är ju alla svåra att komma åt med toppstril.

(När jag hade långt hår och ingen undercut tog det minst en halvtimme bara att tvätta håret. Nu när håret aldrig når nedanför axlarna och mer än hälften är rakat så kan det gå på en kvart om det är bra tryck i duschen. Undviker helt att tvätta det om det inte är ordentligt tryck, schamporester i hårbotten är inte skönt. :down:)
Just ja, Jag har ju också ett fönster precis bredvid mig (tänk ca en halvmeter) när jag duschar. Kan nog också vara en rätt stor anledning till att jag inte stänger av varmvattnet under tiden jag duschar.... 🥶
 
Jag har under den här vintern på ett ungefär halverat min elförbrukning. Huggit, burit och staplat ved till förbannelse. Vaknat i 15-gradigt sovrum oftare än inte. Frusit rumpan av mig på toaletten. Köpt varmare täcken till dottern och mig själv. Eldat, eldat, eldat.... Frusit. Stickat islandströjor. Men rör inte min varma dusch, tack! Om så helvetet fryser till is (eller kanske särskilt då!) kommer ingenting att få mig att stänga av duschen när jag står där naken och blöt i ett badrum som håller max 15 grader. Ingenting!

Med det sagt så förstår även jag att man kan välja att prioritera på annat sätt. :)
PRECIS :D!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 912
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 000
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 267
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Sytråden del 4
  • Dasspapper

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp