Hur står du i duschen?

Hur står ni i duschen?

  • Med ansiktet in mot duschen och duschmunstycket

    Röster: 64 25,0%
  • Med ansiktet ut från duschen och duschmunstycket

    Röster: 136 53,1%
  • En hybrid

    Röster: 65 25,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    256
Jag har tidigare bott i en lägenhet som hyresvärden höll i rätt låg temp där det drog in rätt frisk överallt ifrån, tex från det trasiga badrumsfönstret ovanför badkaret, med badkar och drapperi. Det var många gånger jag satt i badkaret och duschade av mig och tvålade in mig och sist reste jag mig upp, drog ut vattnet därifrån och spolade av hela mig.
Saker går om man vill förstås, men om man inte vill spara vatten för miljöns skull så gör man som folk här i tråden och låter bli.
Kallvatten i början spolade jag inte heller rakt ut utan i en hink vid sidan, och vattnade blommorna med på balkongen och fönsterna. Så gick inte heller första vattnet till spillo.

Jag är bara så väldigt förvånad över att så många här på buke annars pratar om miljön, men här i tråden finns absolut inget miljötänk alls. Att spara på vatten när man duschar är ju det allra lättaste vi kan göra, speciellt om man duschar ofta.
Nu är man ju inte automatiskt en stor miljöbov för att man vill duscha varmt och inte stänger av vattnet när man tvålar in sig. Som jag tror @bettysmatte sa, så gör ju olika människor på olika vis. Jag prioriterar min dusch men lever med låg inomhustemperatur, någon annan gör tvärtom. Jag har eget vatten på min gård, det tas från en grävd brunn (nästan naturlig källa, vattnet tränger upp av sig självt) på ena sidan gården och det använda avloppsvattnet sipprar ut i en infiltrationsbädd och tillbaka till grundvattnet på andra sidan gården. Ett kretslopp där det i mina ögon inte har jättestor betydelse exakt hur stora volymer vatten som cirkulerar. Det som tillkommer i form av resursförbrukning är såklart el till pumpen och el för uppvärmning av vattnet. I min totala elförbrukning, som jag kan se per dag, så är det knappt märkbart om 1, 2 eller 0 personer duschat en dag (min dotter bor här också, vi har liknande duschvanor, ingen av oss duschar varje dag). Så jag tänker att det finns andra saker jag kan göra (och gör) för att minska min påverkan på miljön. Minska inomhustemperaturen (DET märks på elräkningen!), återanvända hästgödsel för egen grönsaksodling, köra så lite som möjligt med min stora dieselbil, inte åka på charterresor över halva jordklotet (eller öht flyga särskilt mycket), använda kläder i många år istället för att köpa nytt hela tiden, tillvarata alla matrester osv osv. Man kan liksom tänka rätt mycket på miljön utan att specifikt spara vatten när man duschar.
 
Jag låter vattnet rinna hela tiden men försöker använda det effektivt. Brukar tvåla in vänster sida av överkroppen, sen tvålar jag in höger sida samtidigt som jag står med vänster sida in under strålarna så tvålen där sköljs bort. Tvålar in ryggen och sen benen, när jag tvålar in höger ben så är höger fot uppe på badkarskanten och ryggen under strålarna. Sen vänster fot på samma kant och då hamnar högersidan under strålarna.
Om jag tvättar håret så gör jag det först och låter schampot/balsamet sitta i medan jag tvättar kroppen. Har duschmunstycket på en sån där vanlig stång och vinklar munstycket så vattnet kommer från sidan i axelhöjd, då kommer det inte så mycket vatten i håret.
Tvättar oftast håret separat över badkaret, alltså duschar inte samtidigt.

Angående att spara på vatten så hittar jag inte artikeln nu men för flera år sen skrevs det om att reningsverken måste tillsätta vatten innan reningen eftersom att det kom för lite vatten från hushållen.
Så jag är inte jättenitisk med att spara på vattnet men låter det inte rinna i onödan.
 
Jag vet inte hur andra gör, men själva tvålandet är ju verkligen en minimal del av duschtiden? Mindre än en minut totalt på hela duschtiden. Det som tar tid är att skölja (framförallt håret).

Jag är rätt säker på att det skulle hinna rinna lika mycket vatten under tiden det tar att få rätt temperatur igen efter att ha stängt av som det tar att låta det rinna lite långsammare medan jag tvålar. (Jag har också en såndär "energisparande" blandare som gör att det tar evigheter att få varmt vatten. Har aldrig spolat så mycket vatten förr... :meh:)
Det rinner välidgt lite vatten innan jag har rätt temperatur när jag går in i duschen först av allt. Då spolar jag mina fötter, bara några se3kunder sedan är vattne3t riktigt varmt, jag duschar varmt. När jag stänger av medan jag tvålar in mig så är vattnet precis lika varmt när jag öppnar det och spolar av igen. Jag gör det tre gånger. Schampo, tvål och balsam.

Jag tänker att kan jag spara vatten genom att inte spola medan jag gör annat är ju det bra. Samma medan jag borstar tänder eller använder vatten i köket, att undvika rinnande vatten om jag inte behöver liksom. Att det tar längre tid att skölja av håret sedan spelar ingen roll, man måste ju göra det, men man sparar ändå en hel del vatten genom att stänga av när det inte behövs spolas.

Men man gör förstås som man vill och kan, tex snålspolade sega kranar som är jobbiga med värmen osv.
 
Jag behöver t ex väldigt sällan spola i kranen för att få önskvärd temperatur. Behöver jag det tar det max tio sekunder tills det är rätt.

Är det "energisparande" blandare? Här tar det ungefär en minut i köket (och man måste hålla i handtaget hela tiden för att få varmvatten) lite snabbare i duschen om den redan är varm, annars minst en minut.

Handfatet är bäst, där kan det gå på 15 sekunder om man håller i handtaget och spolar rätt ordentligt. Håller man inte i handtaget kan man få max 20-25 grader. :meh:

(Jag har också en hypotes om att det här aldrig riktigt varma vattnet är orsaken till att vi helt plötsligt har avlopp som sätter igen på nolltid. Aldrig varit med om att behöva skruva isär vattenlåsen flera gånger om året tidigare.)
 
Nu är man ju inte automatiskt en stor miljöbov för att man vill duscha varmt och inte stänger av vattnet när man tvålar in sig. Som jag tror @bettysmatte sa, så gör ju olika människor på olika vis. Jag prioriterar min dusch men lever med låg inomhustemperatur, någon annan gör tvärtom. Jag har eget vatten på min gård, det tas från en grävd brunn (nästan naturlig källa, vattnet tränger upp av sig självt) på ena sidan gården och det använda avloppsvattnet sipprar ut i en infiltrationsbädd och tillbaka till grundvattnet på andra sidan gården. Ett kretslopp där det i mina ögon inte har jättestor betydelse exakt hur stora volymer vatten som cirkulerar. Det som tillkommer i form av resursförbrukning är såklart el till pumpen och el för uppvärmning av vattnet. I min totala elförbrukning, som jag kan se per dag, så är det knappt märkbart om 1, 2 eller 0 personer duschat en dag (min dotter bor här också, vi har liknande duschvanor, ingen av oss duschar varje dag). Så jag tänker att det finns andra saker jag kan göra (och gör) för att minska min påverkan på miljön. Minska inomhustemperaturen (DET märks på elräkningen!), återanvända hästgödsel för egen grönsaksodling, köra så lite som möjligt med min stora dieselbil, inte åka på charterresor över halva jordklotet (eller öht flyga särskilt mycket), använda kläder i många år istället för att köpa nytt hela tiden, tillvarata alla matrester osv osv. Man kan liksom tänka rätt mycket på miljön utan att specifikt spara vatten när man duschar.
Det skrev jag inte heller att man är. Jag skrev att jag är förvånad att så få stänger av vattnet med tanke på hur det har låtit på buke genom åren.

Trots allt bor många ändå i en lägenhet och inte på en gård. Då har man inte egen brunn osv. Då blir det mer tydligt att vissa saker är lättare att rikta in sig på än andra. Att inte slösa vatten är en sådan sak tex.
 
Är det "energisparande" blandare? Här tar det ungefär en minut i köket (och man måste hålla i handtaget hela tiden för att få varmvatten) lite snabbare i duschen om den redan är varm, annars minst en minut.

Handfatet är bäst, där kan det gå på 15 sekunder om man håller i handtaget och spolar rätt ordentligt. Håller man inte i handtaget kan man få max 20-25 grader. :meh:

(Jag har också en hypotes om att det här aldrig riktigt varma vattnet är orsaken till att vi helt plötsligt har avlopp som sätter igen på nolltid. Aldrig varit med om att behöva skruva isär vattenlåsen flera gånger om året tidigare.)
Jag bor i flerfamiljshus, det är antagligen flera grannar som använder vatten samtidigt som jag. De enda gånger handfatet i badrummet inte har varmt vatten på en gång är sena kvällar.
 
Hur lång tid det tar för vattnet att bli varmt beror även på hur långt från varmvattenberedaren utkastet sitter. I mitt huvudbadrum tar rätt lång tid (fler minuter) och duschen likaså om det är första gången på morgonen.
Köket är ok, det tar inte riktigt lika lång tid men snabbast går det i rummet beredaren sitter i (givet) och i gästbadrummet.
Det kan vara detsamma om man bor på tredje våningen med blandaren i källaren, det påverkar ju ofta trycket dessutom.
 
Det rinner välidgt lite vatten innan jag har rätt temperatur när jag går in i duschen först av allt. Då spolar jag mina fötter, bara några se3kunder sedan är vattne3t riktigt varmt, jag duschar varmt. När jag stänger av medan jag tvålar in mig så är vattnet precis lika varmt när jag öppnar det och spolar av igen. Jag gör det tre gånger. Schampo, tvål och balsam.

Jag tänker att kan jag spara vatten genom att inte spola medan jag gör annat är ju det bra. Samma medan jag borstar tänder eller använder vatten i köket, att undvika rinnande vatten om jag inte behöver liksom. Att det tar längre tid att skölja av håret sedan spelar ingen roll, man måste ju göra det, men man sparar ändå en hel del vatten genom att stänga av när det inte behövs spolas.

Men man gör förstås som man vill och kan, tex snålspolade sega kranar som är jobbiga med värmen osv.
Rinnande vatten när man borstar tänderna är något som jag inte förstår mig på? Dessutom ska man ju inte skölja munnen efter tandborstning utan låta fluoret vara kvar och verka.
 
Jag läste någonstans att kvinnor och män generellt står annorlunda i en dusch. Män står vanligtvis med ansiktet in mot duschen och duschmunstycket och kvinnor vanligtvis med ryggen åt duschen och duschmunstycket. Hur står ni? Jag står nog oftast med ryggen mot duschmunstycket förutom när jag ska tvätta håret för att få det ur vattnet enklast.
Jag håller alltid munstycket i handen men står med ryggen mot väggen.
Hur ska du annars se om det kommer en mördare?!?
Jag kan ha tittat för mycket på film :D
 
Jag låter vattnet rinna hela tiden men försöker använda det effektivt. Brukar tvåla in vänster sida av överkroppen, sen tvålar jag in höger sida samtidigt som jag står med vänster sida in under strålarna så tvålen där sköljs bort. Tvålar in ryggen och sen benen, när jag tvålar in höger ben så är höger fot uppe på badkarskanten och ryggen under strålarna. Sen vänster fot på samma kant och då hamnar högersidan under strålarna.
Om jag tvättar håret så gör jag det först och låter schampot/balsamet sitta i medan jag tvättar kroppen. Har duschmunstycket på en sån där vanlig stång och vinklar munstycket så vattnet kommer från sidan i axelhöjd, då kommer det inte så mycket vatten i håret.
Tvättar oftast håret separat över badkaret, alltså duschar inte samtidigt.
Jag gör nog likadant, tror jag! Så att jag får så stor del av kroppen som möjligt i det varma sköna vattnet! :)

Angående att spara på vatten så hittar jag inte artikeln nu men för flera år sen skrevs det om att reningsverken måste tillsätta vatten innan reningen eftersom att det kom för lite vatten från hushållen.
Så jag är inte jättenitisk med att spara på vattnet men låter det inte rinna i onödan.

Jag tänker att det är väl olika i olika delar av världen och landet hur viktigt det är (och om det är viktigt) att spara vatten. I vissa kommunder sommartid är det ju absolut det (inte minst där mängden sommargäster är stor och vattenverkens kapacitet relativt liten, eller om det råder torka), men generellt har ju Sverige rätt god tillgång på färskvatten och det finns annat man kan göra för miljön.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 260
Senast: manda
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 990
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 069
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 056
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp