Bukefalos 28 år!

ännu en stall-tråd....

_Skifting_

Trådstartare
jahapp.. nu är det så att vi är i rullning att köpa vår gård... :love:
renoveringsobjekt, huset är från 1909, på stallet håller ena gaveln (taket) att rasa in.. men men... fina potensial och så pass billigt att det finns en rimlig budjet att renovera upp det på.. Kommer bli kanon bra med andra ord..

Men nu till frågor ang. stallet.
Ska kanske ta som jag/vi funderat först.
bygga typ 6 boxar och 2 spiltor (som kan göras om till a-b-ponnyboxar vid behov eller användas som uppbindningsplats/spolspiltor), uppvärmd sadelkammare och foderkammare. antagligen spolspilta med varmvattenberedare.
tänkte hägna in och drenera en ca 20-25m x 40-45m "ridbana" och vid ett senare läge med ny ekonomi fixa undelaget, men så att man iaf har en inhägnad plats att rida på vid behov.
Nu är där inte mycket tomt, 13000kvm2, men till 6 hästar så räcker det till vinterrasthage/hagar och så släpper man dom en liten bit bort på sommarbete.

till frågorna:
-hade tänkt ta ca 500 för ponny och ca 600 för stor häst i kallhyra.. dvs att inget ingår. (ska kanske nämna att det krävs bil eller moped då stallet ligger ca 4 km från buss, men dock mitt inne i skogen med de mest underbara ridvägar och en liten bit till en urgullig sjö)
Är detta för mycket/för litet???

- om jag tar in och utsläpp vid ca 07.00-08.00 och 19.00-21.00 + att man har morgon och kvälls fodring och fri tillgång till hösilage (rundbal) på vintern.. Kan man ta typ 900-1000kr??

- om man vill ha mockning så typ 15-20kr per enstaka gång och om man vill ha det alltid så typ kan man räkna ut till en kostnad på ca 12-17kr per gång. funkar det?

- tänkte att man köper in lass med torv och balar med halm och hö (rundbalar) och sen att alla skriver upp tex. hur många kärror med torv eller hur många kilo halm/hö man har använt, så slår man ut det per användare när det börjar ta slut och man köper in nytt??

-har ett rullande schema på helgerna då dom även tar min häst så jag kan vara ledig. dvs. in/utsläpp, fodring och mockning? är det för mycket begärt??

- att man har ett schema på att tex 1 gång i månaden så hjälps alla åt att mocka i hagarna och städa ur sadel/foderkammare mm.

Jag kan även tänka mig att hjälpa till med täckesbyten, lindning osv vid behov och till måttliga gränser.
Kommer antagligen även bli så att ett rum i boningshuset får agera "klubbrum med tex. kaffekokare och kylskåp. så man kan in och värma sig eller sitta och smörja osv..

Vad tänker ni om detta?? Är det dyrt?? Billigt?? För mycket krav??
Eller något jag har glömt??

Kom med allt!!! :bump::bump::bump::bump:
 
Senast ändrad:
Sv: ännu en stall-tråd....

Jag tycker det låter som väldigt lite mark till 6 hästar, även om det bara är vinterhagar. Det är ju ändå där hästarna tillbringar större delen av sin tid, så för mig är det viktigt med rejäla hagar. Det är ju inte heller givet att alla hästarna kommer överens, och då blir det fler, ännu mindre hagar.

Priserna beror ju helt på hur hästtätt det är där du bor, och vilket tryck det är på stallplatser.
 
Sv: ännu en stall-tråd....

Alldeles för lite mark. HÄstarna ska kunna röra sig i sina gångarter dagligen. Arealen är ännu mindre - 1 ha om nu jag inte har fel på fastigheten.

Sedan - av bilderna att dömma håller väl stallet inte riktigt på att rasa in. Renoveringsbehov -ja. Men användbart ändå. Däremot om ni ska bygga om sallet så rekommenderar jag en kontatk med miljökontoret först och även länsstyrelsen eftersom det är mer än 5 platser dutalar om ....BÖrja där. Om ni sedan startar upp en inhyrningsverksamhet - hur ska du fixa allt det du tänkt dig med en liten bebbe också? Tänk på det redan nu.

Området har inte heller det störst trycker när det gäller hästinhysning så det är ju inte säkert att du får hyresgäster.
 
Sv: ännu en stall-tråd....

Låter som lite mark. Hur gör ni med gödselhanteringen, för med flera hästar blir det fort en rejäl hög. Vad har kommunen för krav på platta etc? Om du upplåter plats i erat hus och lämnar ut nycklar, kolla vad hemförsäkringen säger om detta.

Gällande priser, så skall du räkna in stängselmaterial, el och vatten, underhåll, din arbetstid etc. Och vad kostar gården, den kostnaden skall ju du ut med?! Räknar ni med att låna eller arrendera mark; kolla upp kostnader och se till att skriva kontrakt. Ett muntligt löfte är svårt att bevisa i efterskott.

Det finns långt mycket mera - se tidigare trådar om stallutyrning här på forumet!
 
Sv: ännu en stall-tråd....

Alldeles för lite mark. HÄstarna ska kunna röra sig i sina gångarter dagligen. Arealen är ännu mindre - 1 ha om nu jag inte har fel på fastigheten.

Sedan - av bilderna att dömma håller väl stallet inte riktigt på att rasa in. Renoveringsbehov -ja. Men användbart ändå. Däremot om ni ska bygga om sallet så rekommenderar jag en kontatk med miljökontoret först och även länsstyrelsen eftersom det är mer än 5 platser dutalar om ....BÖrja där. Om ni sedan startar upp en inhyrningsverksamhet - hur ska du fixa allt det du tänkt dig med en liten bebbe också? Tänk på det redan nu.

Området har inte heller det störst trycker när det gäller hästinhysning så det är ju inte säkert att du får hyresgäster.


rasa in och rasa in... kke inte riktigt, men det blir ju till att slite ner den tredjedelan av taket och göra om det ordentligt..
Håller på med Miljökontoret just nu.. dom plockar fram uppgifter osv tillmig för tillfället.
Ang. marken så har gubben en vän som har lite mark ca 400m därifrån som vi pratade med igår och han kan tänka sig att låna ut den så vi fixar lösdrift där och har bara ca 3 hästar hemma.
det måste endå betas ner så han får EU bidrag.

Har tänkt om en del också.. först och främst så måste ju boningshuset bli klart.. Har vi förvisso sagt hela tiden, men sen efter det så bygga upp en miljö att trivas i och sen ta stallet bit för bit i första hand till min ju. men hon måste ju ha sällskap så det blir väl så att man får låna en så länge då oxå..

Till Alla: tack för alla svar!!!
 
Sv: ännu en stall-tråd....

Betas en sak i sig men får du bygga där? Dt är en helt annan femma. Bygger du på en mark emd EU-bidrag så kan ju det medföra en förändring för honom som gör att han mister bidraget - och du får ersätta honom. Sen kanske det blir ännu svårare att få hyresgäster på en lösdrift...
 
Sv: ännu en stall-tråd....

det är redan uppkollat..
Inga problem alls..
men man kan ju ha typ unghästar eller något ju???
 
Sv: ännu en stall-tråd....

Har ni redan köpt gården?? Tror inte att där finns så många som vill hyra in sina hästar just i den trakten. Ligger ju lite avsides. Men Lyckat till med gården!
 
Sv: ännu en stall-tråd....

man kan alltid ta emot konvalecenthästar istället om det skulle vara svårt att hitta hyresgäster..
 
Sv: ännu en stall-tråd....

j har man en egen häst så måste ju ändå den släppas in och ut och fodras..
en konvalecent betyder inte alltid minutiös övervakning och sjukvård varje dag.. det kan t.ex vara en spatthäst som ine ska ridas eller ansträngas något alls utan "bara vara"..
 
Sv: ännu en stall-tråd....

Oj... här planeras det i god tid! Jag råder dig att köpa gården, flytta dit, renovera ett år eller två och SEDAN eventuellt fundera på inackorderingar. Om det är den gård jag hittade på hemnet nu så kommer det nog dröja länge innan några hästar kan flytta in där...

Bygg en ligghall, låna/köp en sällskapshäst och sen renoverar ni i lugn och ro :idea:
 
Sv: ännu en stall-tråd....

Vi har förresten kämpat hela hösten med att byta ut ett gammalt lagårdstak... Ungefär i samma storlek som ditt stall. Vi började i slutet av juli, och nu i helgen gör vi förhoppningsvis klart det sista :crazy:

Sambon sitter brevid här och säger trött "oj vilken hög takvinkel" - dvs ditt stall kommer bli ännu jobbigare och krångligare än vårt eftersom det är så brant tak...

För det är väl detta?
image
 
Sv: ännu en stall-tråd....

Vi har förresten kämpat hela hösten med att byta ut ett gammalt lagårdstak... Ungefär i samma storlek som ditt stall. Vi började i slutet av juli, och nu i helgen gör vi förhoppningsvis klart det sista :crazy:

Sambon sitter brevid här och säger trött "oj vilken hög takvinkel" - dvs ditt stall kommer bli ännu jobbigare och krångligare än vårt eftersom det är så brant tak...

För det är väl detta?
image

Japp.. det är det..
Min pappa är platschef på NCC och har jobbat sig upp från snickare på praktiknivå till eget företag och nu platschef och vidareutbildar sig till byggnadsjurist..
Han e ganska duktig faktiskt.. det är han som köper det då han vill ha det som en investering och jag och gubben bor där och "håller igång" det... Pappa kommer renovera det och jag målar... *hehe* typ det enda jag kan göra vid det skedet då jag bör vara ganska stor när det blir lämpligt..
Nej, vi har inte köpt det än.. ska kolla på det på onsdag. Vi har fått bättre bilder skickade till mailen och enligt mäklaren så är det enbart den delen som takpannorna är ljusare på som är riktigt skit.. bjälkar och liknande är hur fräscha som helst i den andra delen.. :banana:
Det blir till att bara riva den ful delen och sätta upp det nytt.. det vi är oroliga för just nu är boningshuset, om det har läckt in någon stans, då det saknas en del nockplåtar och pannor.. men det behöver ju inte betyda något...
Gödselplattan som finns där är fullt godkänd oxå.. ville bara säga!! :bump:
Tänkte att man fixar till den "braiga" delen av stallet och smäller upp 2 boxar där då jag har fått ett erbjudande som nästan är för bra att tacka nej till.. Även en gammal häst till mig.. 14:åriga travarvalacken, Kalle.. han är riden och utbildad av mig till LB dressyr och körd en hel del av stallägaren och mig tidigare.. körd en del par hos nuvarande ägaren.. men pga. skilsmässa så kan hon inte ha kvar honom och jag köper tillbaka honom för 3000kr.. samma som hon köpte honom av mig för... har även en kompis som kan ha honom inhyst gratis hos sig tills jag kan ta hem honom mot att hon får använda honom på dom bättre ridlektionerna 3-4 dagar i veckan.. skönt.. då vet jag att han har det bra så länge... :) det skulle vara kanon för gubben för han rider inte men kör däremot jätte mycket och då kan han oxå följa med när man druttar runt i skogen lite ibland och jag kan ta ut Kalle ibland istället för Rallis eftersom hon börjar bli gammal och kanske inte orkar så mycket...

nää.. nu blev det en massa svammel.. ska inte tråka ut er mer.... :p
 
Sv: ännu en stall-tråd....

Får hoppas att det går bra på onsdag då och att där inte finns så många andra intresserade. Är fint där ut i skogen :)
 

Liknande trådar

Anläggning En kompis till mig håller på att flytta till en gård som ligger granne med en ridskola. Hon har tänkt rusta upp ladugården och göra...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
15 588
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 199
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 686
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp