Bukefalos 28 år!

Hur stor värdeminskning vid PPID

Hon får hö med dåligt näringsvärde, enligt bonden nästan som halm. Tyvärr ingen analys. Hade innan ensilage med analys, men var ju tvungen att få tag på något mer näringsfattigt och då blev det utan analys (vilket jag är noga med annars).

Men om du inte har analys så kan du inte veta om det är bra eller dåligt näringsvärde och även om näringsvärdena är låga så kan sockret vara högt. Det är superviktigt med analys nu. Det är viktigare än någon annan gång för det kan vara skillnaden mellan liv och död för en sjuk häst. Skicka in prov direkt och blötlägg hö´t tills du får svaret. Du måste veta alla mineraler dessutom så att du kan uppfylla alla hennes behov. En häst med fång och PPID har samma näringsbehov som en frisk häst så jag förstår inte varför du inte kan fortsätta ge ensilaget? Är sockret så högt i det?
 
Höet har betydligt lägre näringshalt. Är ju inte smidigt att få tag på foder med analys samma dag. Så då tog jag detta höet, eller ja det är ju typ nåt mellanting mellan hö och halm.
 
Förstår hur du menar, men man ska ju ha tag på foder samma dag. Går inte att välja och vraka då tyvärr...
 
Förstår hur du menar, men man ska ju ha tag på foder samma dag. Går inte att välja och vraka då tyvärr...
Höet har betydligt lägre näringshalt. Är ju inte smidigt att få tag på foder med analys samma dag. Så då tog jag detta höet, eller ja det är ju typ nåt mellanting mellan hö och halm.

Nej det kan självklart vara svårt men är det så hög sockerhalt på ensilaget du har då? För annars om sockerhalten är under 10% på ensilaget så finns det ju ingen anledning att byta till något du inte har en aning om vad sockerhalten ligger på.
 
Halm då? När en häst fick fång i stallet så fick den mer eller mindre bara halm. Inte så lätt dock att få tag på det heller alltid.

Varför halm? En sjuk häst har samma näringsbehov som en frisk! Jag blir helt förtvivlad av att gamla "sanningar" anses som något som ska följas idag. En häst med fång behöver grovfoder med lågt socker och all stärkelse bör tas bort. En sjuk häst har lika stort behov av energi, protein och mineraler som en frisk häst.
 
Varför halm? En sjuk häst har samma näringsbehov som en frisk! Jag blir helt förtvivlad av att gamla "sanningar" anses som något som ska följas idag. En häst med fång behöver grovfoder med lågt socker och all stärkelse bör tas bort. En sjuk häst har lika stort behov av energi, protein och mineraler som en frisk häst.
En överviktig häst behöver ner i vikt. Denna hästen är ju överviktig om jag läst rätt. Speciellt för fångens skull med.

Sen skrev inte jag att hästen inte ska få näring, men det måste inte komma från höt och jag skrev heller ingenstans om att hästen enbart skulle få halm. Skrev mer eller mindre bara halm tills vikten hade börjat gå nedåt. Den hästen klarade sig iallafall fint.

Och gamla sanningar...det var veterinärens rekommendationer. Kanske du bör ringa och berätta för dom att det är fel? Är ju väldigt illa isåfall. Den tyckte det viktigaste var att hästen får bort depåerna och gå ner i vikt först och främst. Men det kanske är fel.
 
En överviktig häst behöver ner i vikt. Denna hästen är ju överviktig om jag läst rätt. Speciellt för fångens skull med.

Sen skrev inte jag att hästen inte ska få näring, men det måste inte komma från höt och jag skrev heller ingenstans om att hästen enbart skulle få halm. Skrev mer eller mindre bara halm tills vikten hade börjat gå nedåt. Den hästen klarade sig iallafall fint.

Och gamla sanningar...det var veterinärens rekommendationer. Kanske du bör ringa och berätta för dom att det är fel? Är ju väldigt illa isåfall. Den tyckte det viktigaste var att hästen får bort depåerna och gå ner i vikt först och främst. Men det kanske är fel.

Ja det är verkligen jätteilla att vissa veterinärer inte uppdaterar sig. Så många hästar får lida helt i onödan. Vem menar du att jag ska ringa? Alla veterinärer som inte tar till sig ny kunskap?
När våran fick fång fick jag en hel massa vansinniga råd av folk som ansåg sig kunna. Alltså inte enbart av veterinärer utan även av andra. Det var att jag skulle ge fjolårshö, enbart ge halm, bara ge 1 kg halm/100 kg kroppsvikt, inte ge något protein, ge korn osv. Som tur är tyckte jag att råden var väldigt konstiga och de stämde inte alls med den kunskapen jag hade sedan innan så jag följde dem inte utan läste på istället. Självklart är det viktigt att få ned hästen i vikt om hen är överviktig men inte genom att inte tillgodose hästens behov. Viktnedgången måste dessutom ske väldigt långsamt för att inte påfresta kroppen ännu mer. Att ge en överviktig häst halm istället för ett hö/ensilage med tillräckligt mycket protein och mineraler kommer ofelbart att leda till protein och mineralbrist vilket är en katastrof för en sjuk häst. Visst kan man ge halm av god kvalite om inget annat grovfoder finns att få tag på med tillräckligt låg sockerhalt men då ska man också komplettera med det som saknas. Att enbart ge halm tills vikten har gått ner lär ge stora brister hos hästen.
 
Ja det är verkligen jätteilla att vissa veterinärer inte uppdaterar sig. Så många hästar får lida helt i onödan. Vem menar du att jag ska ringa? Alla veterinärer som inte tar till sig ny kunskap?
När våran fick fång fick jag en hel massa vansinniga råd av folk som ansåg sig kunna. Alltså inte enbart av veterinärer utan även av andra. Det var att jag skulle ge fjolårshö, enbart ge halm, bara ge 1 kg halm/100 kg kroppsvikt, inte ge något protein, ge korn osv. Som tur är tyckte jag att råden var väldigt konstiga och de stämde inte alls med den kunskapen jag hade sedan innan så jag följde dem inte utan läste på istället. Självklart är det viktigt att få ned hästen i vikt om hen är överviktig men inte genom att inte tillgodose hästens behov. Viktnedgången måste dessutom ske väldigt långsamt för att inte påfresta kroppen ännu mer. Att ge en överviktig häst halm istället för ett hö/ensilage med tillräckligt mycket protein och mineraler kommer ofelbart att leda till protein och mineralbrist vilket är en katastrof för en sjuk häst. Visst kan man ge halm av god kvalite om inget annat grovfoder finns att få tag på med tillräckligt låg sockerhalt men då ska man också komplettera med det som saknas. Att enbart ge halm tills vikten har gått ner lär ge stora brister hos hästen.
Men jag har inte skrivit något om att enbart ge halm, sluta påstå saker jag inte skrivit. Detta handlade först och främst om att få ner hästen i vikt så att den största faran försvann. Var inte aktuellt i det läget med såpass stora depåer att gå ner i vikt långsamt.

Bra blev det ju eftersom hästen snabbt minskade i depåerna och är idag symptomfri. Den dog inte av någon undernäring och mineralbrist. Den blev snabbt bättre när depåerna minskade.

Sen var det inte direkt en gammal veterinär, var dessutom råd från klinik. Så vet inte hur ny den kunskapen är?
 
Men jag har inte skrivit något om att enbart ge halm, sluta påstå saker jag inte skrivit. Detta handlade först och främst om att få ner hästen i vikt så att den största faran försvann. Var inte aktuellt i det läget med såpass stora depåer att gå ner i vikt långsamt.

Bra blev det ju eftersom hästen snabbt minskade i depåerna och är idag symptomfri. Den dog inte av någon undernäring och mineralbrist. Den blev snabbt bättre när depåerna minskade.

Sen var det inte direkt en gammal veterinär, var dessutom råd från klinik. Så vet inte hur ny den kunskapen är?

Då pratar vi snarare om tur om en sjuk häst klarar en snabb viktnedgång. Det är inte att rekommendera. Det är så märkligt att snabb viktnedgång skulle vara okej för en häst och dessutom med näringsbrister som följd. Ingen skulle säga till en sjuk människa att hen skulle snabb banta och inte äta allt hen behöver få i sig.

Kunskapen fanns iallafall när våran häst blev sjuk i februari 2011. Hur länge innan dess den har funnits kan jag inte svara på.
 
Då pratar vi snarare om tur om en sjuk häst klarar en snabb viktnedgång. Det är inte att rekommendera. Det är så märkligt att snabb viktnedgång skulle vara okej för en häst och dessutom med näringsbrister som följd. Ingen skulle säga till en sjuk människa att hen skulle snabb banta och inte äta allt hen behöver få i sig.

Kunskapen fanns iallafall när våran häst blev sjuk i februari 2011. Hur länge innan dess den har funnits kan jag inte svara på.
Du säger en sak och veterinärerna en annan.

Ibland måste man välja vad som är viktigast. Att hästen får en långsam viktnedgång med depåerna kvar en lång tid och riskera att få ta bort hästen eller att det som orsakar fången försvinner. Alla hästar som har fång har kanske inte stora depåer och då kan jag tänka mig att det är mera okej med en långsam bantning under en längre tid men inte i alla fall. Dessutom behöver det inte alls bli näringsbrister som följd. Handlar inte om att hästen ska leva enbart på halm helt och hållet och göra det resten av livet liksom.

Och om någon skulle säga till en människa att snabbanta..jo om den har en farlig övervikt där risken för livet finns. I vissa fall får man gå på vad som är minst farligt i situationen. Iofs har det handlat om människor med extrem övervikt men ändå.

Hur man behandlar en fånghäst matmässigt beror säkerligen mycket på varför hästen fick fång. Vad som orsakade den.
 
Senast ändrad:
När hästen får hö med max 10% socker och medicin så kommer alla depåer försvinna. Hästen är sjuk, inte tjock. Fodra efter hästens idealvikt. Det är direkt skadligt att hetsbanta en sjuk häst och med ppid kan de plötsligt rasa i vikt. Halm är värdelöst foder och kräver stora mängder proteintillskott för att få till balans.

Svenska veterinärer är tyvärr ofta skrämmande okunnig när det gäller endokrina sjukdomar, det har bevisats gång på gång. Kunskapen finns där ute för de som är intresserade av att ta till sig den...

Det viktigaste är att stoppa fånganfallet! Så länge hästen fortsätter få för mycket socker fortsätter inflammationen pågå. Samma med medicin, det är ett måste för att det ska vända och hovarna börja läka.
 
Du säger en sak och veterinärerna en annan.

Ibland måste man välja vad som är viktigast. Att hästen får en långsam viktnedgång med depåerna kvar en lång tid och riskera att få ta bort hästen eller att det som orsakar fången försvinner. Alla hästar som har fång har kanske inte stora depåer och då kan jag tänka mig att det är mera okej med en långsam bantning under en längre tid men inte i alla fall. Dessutom behöver det inte alls bli näringsbrister som följd. Handlar inte om att hästen ska leva enbart på halm helt och hållet och göra det resten av livet liksom.

Och om någon skulle säga till en människa att snabbanta..jo om den har en farlig övervikt där risken för livet finns. I vissa fall får man gå på vad som är minst farligt i situationen. Iofs har det handlat om människor med extrem övervikt men ändå.

Hur man behandlar en fånghäst matmässigt beror säkerligen mycket på varför hästen fick fång. Vad som orsakade den.

Jag lyssnar på världsledande forskare inom PPID. Jag tror att de har mest kunskap. Mycket mer än vissa veterinär. Det är sorgligt att endel veterinärer inte kollar upp och tar till sig den senaste forskningen utan fortsätter sprida sin okunskap. Det är hästarna och i förlängningen olyckliga hästägare som får betala priset.

Självklart får hästen brister om hen inte får sina behov tillgodosedda. Hur menar du att hen inte skulle få näringsbrister? Genom magi? Det tar liksom inte en månad att få bort depåer.
Depåerna hos en häst med PPID är ett tecken på att hästens metabolism inte är som den ska. Visst ska man försöka få bort depåerna men inte genom att snabb banta hästen. Det är inte så att hästen mirakulöst blir frisk när depåerna är borta. I vissa fall kan hästen se ut som ett spjälstaket men ändå ha depåer. Vad är din lösning då?

Jag har aldrig hört om en svårt sjuk människa som rekommenderas att tappa vikt snabbt. Det är påfrestande för kroppen att tappa vikt snabbt och är kroppen redan svårt sjuk kan det bli droppen. Det är dessutom extremt viktigt vid all viktnedgång att individen tillgodoser sitt näringsbehov för annars blir hen ännu sjukare pga bristerna.

En häst som får fång av de vanliga orsakerna, dvs. av PPID och/eller IR behandlas fodermässigt likadant. Lågt socker och bort med stärkelsen. Får hästen andra typer av fång, dvs. överätning, förlossningsfång osv. har fortsatt fodring inte samma betydelse. Då är det en yttre orsak som plötsligt har tillkommit som har utlöst fången. Den typen av fång är inte så vanlig.

Det hade varit intressant att få veta vad du hänvisar till för kunskapskälla med tanke på vad du hävdar är den rätta vägen att gå.
 
Ja det är verkligen jätteilla att vissa veterinärer inte uppdaterar sig. Så många hästar får lida helt i onödan. Vem menar du att jag ska ringa? Alla veterinärer som inte tar till sig ny kunskap?
När våran fick fång fick jag en hel massa vansinniga råd av folk som ansåg sig kunna. Alltså inte enbart av veterinärer utan även av andra. Det var att jag skulle ge fjolårshö, enbart ge halm, bara ge 1 kg halm/100 kg kroppsvikt, inte ge något protein, ge korn osv. Som tur är tyckte jag att råden var väldigt konstiga och de stämde inte alls med den kunskapen jag hade sedan innan så jag följde dem inte utan läste på istället. Självklart är det viktigt att få ned hästen i vikt om hen är överviktig men inte genom att inte tillgodose hästens behov. Viktnedgången måste dessutom ske väldigt långsamt för att inte påfresta kroppen ännu mer. Att ge en överviktig häst halm istället för ett hö/ensilage med tillräckligt mycket protein och mineraler kommer ofelbart att leda till protein och mineralbrist vilket är en katastrof för en sjuk häst. Visst kan man ge halm av god kvalite om inget annat grovfoder finns att få tag på med tillräckligt låg sockerhalt men då ska man också komplettera med det som saknas. Att enbart ge halm tills vikten har gått ner lär ge stora brister hos hästen.

Det jäkliga är att när det gäller fång, så är det mycket spekulationer och väldigt lite fakta.
Nu var det visserligen några år sedan jag sökte på PubMed efter veterinära forskningsartiklar gällande just fång - man jag sökte internationellt i en forskningsdatabas och där fanns inget "vetande" av den tvärsäkra typen du framför.

Fruktan och socker är spekulationer och teorier: inte sanning.
Så det finns säkert fog för att det ges olika råd.

Nej, jag vet inte heller vad som är bäst.
Min gamla fång-häst (hade haft fång innan jag tog över henne i stället för slakt) tålde utmärkt att äta vanligt hösilage, samma sort som övriga hästar fick, och dessutom - tro det eller ej - havre.
Hösilaget var analyserat men fodringen sköttes av min ytterst professionelle stallägare så jag har inte alls koll på värdena, men fodret gavs också till travhästar i tävlingsskick så det var knappast lågenergetiskt på något sätt. Detta var visserligen inte vid akut fång.
Men det jag vill ha sagt är att det är inte lätt att ge rätt råd vid fång, eftersom sjukdomen verkar bete sig väldigt olika hos olika individer.
 
Är det någon som har koll på hur stor värdeminskning det blir på en häst med PPID.
Jag har en maxad C ponny, 9 år. Bra härstamning, välutbildad och lättriden. Jag skulle gissa på att jag hade fått ca 50 för henne. Men nu så har hon fått diagnosen PPID vilket innebär att hon kommer att må bra med medicin, men hon ska ha en tablett varje dag resten av livet.
Just nu är det inte aktuellt att sälja henne, men om det skulle bli det, hur mycket påverkar PPID priset? Handlar det om litegrann eller är hon betydligt mindre värd?
Livstids tävlingskarens tillsammans med ökad risk för följdsjukdomar tex fång drar ju ner priset till nära noll i mina ögon.
 
förra tisdagen när vi åkte till klinik var hon halt på ett ben, de upptäckte då en lindrig fång. nu blir hon bara sämre. idag har hon så ont i alla ben så hon klarar knappt vända på sig. igår tänkte jag att jag skulle ge henne några dagar med medicinen. men idag mår hon så dåligt och det syns på hela henne att hon har ont. detta trots buttan.
har pratat med kliniken och att hon blivit mycket sämre är allvarligt, hon borde blivit lite bättre. så idag kommer en distriktsveterinär ochk kollar på henne, då hon har för ont för att köra till klinik
 
Det jäkliga är att när det gäller fång, så är det mycket spekulationer och väldigt lite fakta.
Nu var det visserligen några år sedan jag sökte på PubMed efter veterinära forskningsartiklar gällande just fång - man jag sökte internationellt i en forskningsdatabas och där fanns inget "vetande" av den tvärsäkra typen du framför.

Fruktan och socker är spekulationer och teorier: inte sanning.
Så det finns säkert fog för att det ges olika råd.

Nej, jag vet inte heller vad som är bäst.
Min gamla fång-häst (hade haft fång innan jag tog över henne i stället för slakt) tålde utmärkt att äta vanligt hösilage, samma sort som övriga hästar fick, och dessutom - tro det eller ej - havre.
Hösilaget var analyserat men fodringen sköttes av min ytterst professionelle stallägare så jag har inte alls koll på värdena, men fodret gavs också till travhästar i tävlingsskick så det var knappast lågenergetiskt på något sätt. Detta var visserligen inte vid akut fång.
Men det jag vill ha sagt är att det är inte lätt att ge rätt råd vid fång, eftersom sjukdomen verkar bete sig väldigt olika hos olika individer.
Jag menar behandlingen vid akut fång i det värsta skedet. Min väns häst med fång äter också vanligt hö, kan till och med gå på vanligt gräs med måtta. Den hästen fick inte fång pga fetman utan av andra orsaker och är säkert därför den fungerar relativt som vanligt.

Den behandlades i det akuta skedet helt annorlunda mot den hästen som hade större depåer och var överviktig och där veterinären misstänkte starkt att det hade med det att göra. I det akuta skedet så var det bara att få ner hästen i vikt så fort det gick då den hästen var riktigt dålig. Där verkade fången triggas av minsta lilla nästan och när hästen fick sen på veterinärens inrådan nästan bara halm och jag tror det var runt 4 kg hö per dygn så blev hästen ganska snabbt bättre. Nu kan även den hästen leva som "vanligt" fast utan sommarbetet. Men den kan äta dom andra hästarnas hö osv. Alltså inga specialfoder.

Tror behandlingen i det akuta skedet är väldigt olika beroende på varför hästen drabbas. Hästarna har ju lite olika behov utefter det verkar det som. Iallafall min teori efter att ha sett så otroligt olika behandlingar av fång.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 869
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 814
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 926
Senast: Snowball
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 335
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp