Bukefalos 28 år!

Hur stor värdeminskning vid PPID

Undrar om inte min gammelman fick något liknade på slutet?:(
Sista morgonen kunde han inte kliva upp, hur han än försökte. Fick avlivas i boxen.
Vetten trodde att det var stroke

Exakt så fick min första med ppid vandra vidare... Den gången trodde vi att det var hans bakben som var slut, han var 28 år och hade varit hopphäst. Det var som om bakbenen var förlamad. Han kunde ta sig upp i sittande ställning men bakbenen kunde han inte sätta under sig.

Först när hans kompis fick liknande problem några år senare kopplade jag det till ppid.

Det är otäckt och sorgligt att höra att flera ppid hästar har drabbats av liknande neurologiska problem. Tydligen är fång inte det enda hotet. :(
 
Efter vi förstått detta så kommer vi inte att betäcka henne mer. Känns synd då hennes avkommor är jättefina med ett supertemperament.
Men 4 av 6 syskon har haft fång. 1 av de som inte hade det avlivades som 10 åring(av annan orsak), alltså mitt sto och hennes syskon. Hennes avkommor är fortfarande unga.

Vilken ras är hon?
 
Exakt så fick min första med ppid vandra vidare... Den gången trodde vi att det var hans bakben som var slut, han var 28 år och hade varit hopphäst. Det var som om bakbenen var förlamad. Han kunde ta sig upp i sittande ställning men bakbenen kunde han inte sätta under sig.

Först när hans kompis fick liknande problem några år senare kopplade jag det till ppid.

Det är otäckt och sorgligt att höra att flera ppid hästar har drabbats av liknande neurologiska problem. Tydligen är fång inte det enda hotet. :(
Nä. Gammelman fick aldrig fång någon under sitt långa liv (blev 31 år gammal).
 
Har beställt medicin kommer att ge henne det och sen se hur hon svarar. Men börjar tvivla på att hon fixar fånganfallet, inget bättre på 1 vecka :-(
 
Fång tar tid, så ge inte upp än. När hon får medicin och rätt foderstat vänder det säkert. :)

Men ni bör fundera på att dra skorna så hon kan fångverkas. Det är jätteviktigt för rehabiliteringen av hovarna.
 
Skor har hon inte sen innan. Verkas ska hon göra när det akuta läget är bättre enligt veterinär. Annars är det för plågsamt. Men ska nog boka in en hovslagare i slutet av veckan, för hon är lite lång i tån nu.
 
Känner en som brukar anlita en som gör håranalyser, och sen ger naturmedicin. Han påstår han kan bota detta har jag tyvärr svårt att tro på. Annars hade ju naturmedicin varit bättre för det får man ju tävla på.
 
Känner en som brukar anlita en som gör håranalyser, och sen ger naturmedicin. Han påstår han kan bota detta har jag tyvärr svårt att tro på. Annars hade ju naturmedicin varit bättre för det får man ju tävla på.

Gå inte på det! Säger någon att hen kan bota sjukdomar som är obotliga så ljuger de! Det är livsviktigt för din häst att hon får prascend och en väl uträknad foderstat där alla hennes behov uppfylls.
 
Raspa tillbaka tån kan ni utan problem göra i boxen utan att ens lyfta benet. Krävs djup spånbädd men det har ju en fånghäst redan. Gräv ett dike runt hoven så man kommer åt med raspen. Jobbig arbetsställning men guld värd för hästen då den inte innebär någon extra belastning och det kan utföras direkt. Man behöver ej vänta på att hästen blir bättre.

Sen gör man en ordentlig verkning när hästen är stabil och inte har så ont.
 
Gå inte på det! Säger någon att hen kan bota sjukdomar som är obotliga så ljuger de! Det är livsviktigt för din häst att hon får prascend och en väl uträknad foderstat där alla hennes behov uppfylls.

Jag behandlade ju min ena med örter, homeopati och ffa akupunktur. Han levde mycket länger och mådde bättre än den andra som fick Prascend (han var omöjlig att ge aku)....

Botad blev han ju inte, mer än att det höll symptomen i schack (vilket är vad Prascend gör också, PPID går inte att bota). Han blev 28 år gammal, en väldigt bra ålder för en hopphäst som blev triangelmärkt som 10 åring. Men det krävdes i perioder dagliga behandlingar, vilket inte är genomförbart om du inte själv har utbildning inom akupunktur. Så jag rekommenderar ändå Prascend som första behandling. Om jag, God forbid, skulle få ännu en häst med PPID kommer jag satsa på att kombinera Prascend och akupunktur.

Och jag skulle vara mycket skeptisk till någon som säger att de kan BOTA sjukdomen på bakgrund av håranalys. På såna kan man se mineralstatus men that's it. Och att bota PPID har såvitt jag vet ingen lyckats med. I så fall är jag jätteintresserad av att veta hur det gick till!
 
Senast ändrad:
Jag behandlade ju min ena med örter, homeopati och ffa akupunktur. Han levde mycket länger och mådde bättre än den andra som fick Prascend (han var omöjlig att ge aku)....

Botad blev han ju inte, mer än att det höll symptomen i schack (vilket är vad Prascend gör också, PPID går inte att bota). Han blev 28 år gammal, en väldigt bra ålder för en hopphäst som blev triangelmärkt som 10 åring. Men det krävdes i perioder dagliga behandlingar, vilket inte är genomförbart om du inte själv har utbildning inom akupunktur. Så jag rekommenderar ändå Prascend som första behandling. Om jag, God forbid, skulle få ännu en häst med PPID kommer jag satsa på att kombinera Prascend och akupunktur.

Och jag skulle vara mycket skeptisk till någon som säger att de kan BOTA sjukdomen på bakgrund av håranalys. På såna kan man se mineralstatus men that's it. Och att bota PPID har såvitt jag vet ingen lyckats med. I så fall är jag jätteintresserad av att veta hur det gick till!

Jag behandlade också min med vissa örter men inte istället för prascend. Det jag blev lite upprörd över var just att denne hade sagt att det går att bota PPID. Det går ju inte även om man med rätt kunskap kan göra livet så bra som möjligtvis går för hästen.
 
Jag håller med om att det säkert är bra ihop med prascend, men jag tror inte på att det botar. Har fått prascenden idag så ska börja med det nu, sen får vi se vad blodprovet visar. Som sagt så är ju det första att fången ska bli bra. Hon måste ju bli bättre snart annars är det inte schysst mot henne
 
Tänk på att börja med en minidos, en kvarts tablett i 3 dagar, en halv tablett i tre dagar, trekvart tablett i 3 dagar osv. Detta för att undvika biverkningar. För snabb dosökning kan orsaka apati, trötthet, anorexi, sk pergolide veil. Gå då tillbaka till en lägre dos och öka ännu långsammare nästa gång.
 
Jag håller med om att det säkert är bra ihop med prascend, men jag tror inte på att det botar. Har fått prascenden idag så ska börja med det nu, sen får vi se vad blodprovet visar. Som sagt så är ju det första att fången ska bli bra. Hon måste ju bli bättre snart annars är det inte schysst mot henne

Vad bra att du har fått medicinen nu. Precis som @Centaur skriver så är det viktigt att vänja in sakta. Det är också viktigt att veta att man inte kan sluta ge medicinen plötsligt för det kan orsaka cirkulationssvikt så att hästen dör. Min veterinär upplyste inte om det utan jag fick veta det av en slump av en annan veterinär. Det är därför också viktigt att man har ungefär lika många timmar mellan medicingivorna.
 
Tänk också på att det är många örter och tillskott som är karens på, några väldigt mycket längre än man tror.
 
Jag behandlade ju min ena med örter, homeopati och ffa akupunktur. Han levde mycket länger och mådde bättre än den andra som fick Prascend (han var omöjlig att ge aku)....

Botad blev han ju inte, mer än att det höll symptomen i schack (vilket är vad Prascend gör också, PPID går inte att bota). Han blev 28 år gammal, en väldigt bra ålder för en hopphäst som blev triangelmärkt som 10 åring. Men det krävdes i perioder dagliga behandlingar, vilket inte är genomförbart om du inte själv har utbildning inom akupunktur. Så jag rekommenderar ändå Prascend som första behandling. Om jag, God forbid, skulle få ännu en häst med PPID kommer jag satsa på att kombinera Prascend och akupunktur.

Och jag skulle vara mycket skeptisk till någon som säger att de kan BOTA sjukdomen på bakgrund av håranalys. På såna kan man se mineralstatus men that's it. Och att bota PPID har såvitt jag vet ingen lyckats med. I så fall är jag jätteintresserad av att veta hur det gick till!
Det är ju inte mineralerna som är i obalans. :mad:
 
Har nu haft henne utanför boxen, trodde det såg värre ut i boxen bara men även på plant underlag rakt fram i stallgången så är hon betydligt sämre. Så har en känsla av att det här inte går vägen :cry:
 
Har nu haft henne utanför boxen, trodde det såg värre ut i boxen bara men även på plant underlag rakt fram i stallgången så är hon betydligt sämre. Så har en känsla av att det här inte går vägen :cry:

Fy vad tråkigt :( Har du tagit bort allt socker och stärkelse? Vad har du för sockerhalt på grovfodret?
 
Hon får hö med dåligt näringsvärde, enligt bonden nästan som halm. Tyvärr ingen analys. Hade innan ensilage med analys, men var ju tvungen att få tag på något mer näringsfattigt och då blev det utan analys (vilket jag är noga med annars).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 129
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 849
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 955
Senast: Snowball
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 518
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp