Hur tänker ni?

Sv: Hur tänker ni?

*knapp*

Om du tar och skickar in för en bal (storbal) så får du tillbaka en analys på just den balen, de andra då? Det finns nog inte en enda bal ifrån samma åker som innehåller lika värden, eller?
Är det någon vänlig skäl som kan förklara analyshysterier för mig? *dum själsblondin*

Analysen blir inte bättre än det prov du tar. Du styr själv över att få ett så bra medelvärde du kan få.
Jag tar alltid från fältet och går o plockar lite här o var.
Att veta om grovfodret innehåller 10g sbrp eller 100g sbrp per kg är ganska smart. Varför vänta tills hästen har proteinbrist? :confused:
// Linda
 
Sv: Hur tänker ni?

*kl*

Även om analysen bara är ett medelvärde så ger det en tidig förvarning om det är extrema värden åt något håll. mahlmts exempel har jag upplevt själv två år i rad. 12gSRP/kg foder första året, andra året lågt det på 92gSRP/kg foder...

Ett sätt jag hjälper ögat, det är så lätt att bli hemmablind, är att mäta hästen varje vecka på samma ställe. Runt magen precis bakom manken. Det räcker med balsnören och så markerar man hästens mått, då ser man snabbt om den ökar eller minskar och foderstaten behöver justeras.
 
Sv: Hur tänker ni?

Fast vi säger att du köper en ny häst, så har du ju ett hum om vad den behöver enligt tabellvärdena, men du kan ju inte veta om den ligger över eller under, om tex. inte förra ägaren har sagt att den är väldigt svårfödd lr väldigt lättfödd, fast du vet ju aldrig vad den jämför med då heller.
Iaf så ligger jag hellre för högt i början, så att hästen inte magrar eller får proteinbrist, blir den tjock, så får man väl minska lite...

Men annars tycker jag analys är bra och att man håller koll på vad ens häst ser bra ut på för värden, och sen bara fylla upp dem :)
 
Sv: Hur tänker ni?

När jag var yngre, var jag med på de flesta teorilektionerna på ridskolan, vare sig det var min ridgrupp eller någon annans... =) Jag sög i mig kunskap som en svamp och lärde mig en hel del grunder i foder den vägen.

Sedan var det många privatstall, där jag skötte hästar och fortsatte lära mig, genom hästägare, andra skötare, veterinärer och tips från hovslagare bland annat.

Sedan har det fortsatt med bokläsning, prat med kompisar, kontakt med husdjursagronomer, foderstatskurser och så vidare.

Numera har jag ett eget exceldokument m. foderstatsberäkning som jag använder mig av. Men självklart, sätter jag mig in i hästen ifråga som foderstaten ska räknas ut till. Om den är lättfödd, svårfödd, allmän hälsostatus, träning och så vidare. De hästar jag har i min närhet, är det ju alltid lättare att följa upp, då jag ser dem dagligdags och kan öka på kraft- eller grovfodergivan vid behov. Kompisar runt om i landet, får jag ju höra av mig till, då och då och höra efter hur det fungerar med hästens foderstat. Jag har alltid talat om för kompisarna, att min foderstat inte är något de slaviskt ska följa utan att de även måste titta på hur hästen ser ut och är i hull, psyke och form i övrigt.

En foderstat från ett foderstatsprogram är inte ett rättesnöre, utan bara en HJÄLP på vägen. Man måste kunna läsa hästen också.
 
Sv: Hur tänker ni?

Sen har jag en liten till fråga:

Hur många har faktiskt koll på hur många timmar hästen har tillgång till mat?
Vet ni att nattmaten räcker större delen av natten?
Fördelar ni fodret på ett bra sätt så hästen slipper stå utan mat i flera timmar?
På många ställen är det ju så att man ger största givan till natten, men är största givan verklgien tillräckligt?

Hon har fri tillgång i hagen, och är ute iaf ca 10h nu på vintern, så då har hon alltid tillgång till mat, får sedan em, runt 6 beroende på när man har ridit, brukar inte vara så jätte intresserad av det då, får sedan största givan på
kvällen kl. 22.00, har ofta kvar lite som hon sullat runt med, men får hon mer så ligger det bara massa orört som hon inte äter upp, så jag antar att hon då har så mycket så att hon kan äta när hon vill, annars blir det inga långa stunder utan iaf :)
 
Sv: Hur tänker ni?

Sen har jag en liten till fråga:

Hur många har faktiskt koll på hur många timmar hästen har tillgång till mat?
Vet ni att nattmaten räcker större delen av natten?
Fördelar ni fodret på ett bra sätt så hästen slipper stå utan mat i flera timmar?
På många ställen är det ju så att man ger största givan till natten, men är största givan verklgien tillräckligt?

Ja jag vet :) morgon och middag tar det ca 2 timmar för hästarna att äta upp. Nattmaten tar längre tid eftersom de får mer. vissa har lite kvar på morgonen och då minskar jag mängden lite. När de får mat ute så ger jag alltid en extra portion som ligger i hagen. Vilket gör att det brukar ta ca 3-4 timmar att äta upp.

Så jag kan lugnt säga att mina får så mycket hö som de behöver :) Och alla står på halm så de har alltid något att "pilla" med.
 
Sv: Hur tänker ni?

1,8 kg foder :eek: det var inte mkt.... min häst får typ 4-5 kg foder per 100kg häst... (grovfoder alltså ;))
 
Sv: Hur tänker ni?

Våra hästar står på halm i stallet, så natten är ingen fara. Först har de rejält kvällsgiva hö som ges sent och därefter har de halm o knapra på hela natten. Min häst, brukar ha hö kvar på morgonen, då morgongivan ges. Sen får de hö i hagen vid utsläpp, lunch, en sväng på em, vid insläpp, på kvällskvisten när jag ridit och sen är det som sagt natt... Så grovfoder råder det ingen brist på. =)
 
Sv: Hur tänker ni?

förlitar mig väl till största delen på grovfoder, har alltid haft 1,5kg ts per 100kg häst i bakhuvet, men oftast gett 2 istället. sen är det ju enklare för mig att räkna eftersom mina hästar inget gör, och det jag stävar efter är så lång tuggtid som möjligt utan extrem övervikt:D sen har dom fria mineraler och några dl kraftfoder om kvällen mest för att det är gott(och så är det smidigt om man behöver ge dom något någongång, bara att blanda i maten)
 
Sv: Hur tänker ni?

Man behöver inte använda analysen till att räkna på exakta decimaler.
Den ger en bra överblick om vad man behöver lägga till eller ej för att hästen ska få i sig lagom med näring.
// Linda
 
Sv: Hur tänker ni?

När det gäller "nattmaten" brukar jag börja med att ge 4-5 kg hö på kvällen, är det uppätet på morgonen ökar jag och fortsätter med det tills jag ser att det blivit över (det lägger jag ut i hagen sedan). Det kanske låter lite snålt, men båda hästarna har en ful ovana att "bädda" med höet om de får för mycket. I hagen får de det höet som ev blev över efter natten samt ca 3 kg per häst. Eftersom jag har en stor hage, 3 ha, kan de sedan gå och beta resten av dagen. Ingen av dem är "vrålhungriga" när de kommer in, inget bråk vid utfodring etc. Utöver höet får de müsli, linfrökaka, lusernpellets, foderjäst, biotin, mineraler, betfor och morötter.
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag har ju inte haft analys på mitt grovfoder. Däremot så vet jag om att det har dåliga proteinvärden. Eftersom att jag inte har analys så ger jag även lusern för att "säkerställa" viss del av grovfodret. Jag baserar mina foderstater på grovfoder och ger endast kraft om det skulle behövas. Just nu så får fångponnyn (110 cm mankhöjd) fritt med hö och har börjat vänjas in på lusern i 1,5-2 veckor(extra försiktigt eftersom att det är en fånghäst). Han får just nu 4 dl/dag och jag tror att jag ska sluta på 5 dl/dag.
 
Sv: Hur tänker ni?

Som någon skrev: Jag har inte analys och uträknad foderstat utan ändrar fodret vartefter jag märker att hon behöver det.

När man märker det, så är det ju lite väl sent...varför måste saker märkas innan man sätter in en åtgärd ????

Det var jag som skrev det. Jag känner min häst såpass väl vi det här laget att jag ändrar hennes foderstat innan hon faller ur. (Beklagar om jag uttryckte otydligt).

Jag säger inte att det är ett bra sätt, givetvis är en uträknad foderstat mycket bättre, men i just detta specifika fall anser jag att det fungerar utmärkt utan.
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag har väl en sk "Yrkesskada" pga högskolestudier, yrke sen 15 år tillbaka samt fortbildningsskurser i foder, träningslära, unghästutbildning etc etc samt ca drygt 35-års hästerfarenhet med egna och andras hästar.

Jag analyserar mitt Grovfoder samt räknar foderstater, men jag fodrar lika mkt med ögat som med tabellvärden, Jag har allt från dräktiga ston, unghästar till sporthästar inom Trav och Hoppning på hög nivå, så det är ett brekt spektrum att räkna på.

Föl, dräktiga ston och unghästar på lösdrift upp till 3-års ålder har fri tillgång på superhösilage samt Groov 125 (upp till 6kg, vid enskilda behov), Tävlingshästarna äter max 7-8kg Hö eller 10 kg Hösilage med Ts ca 71% enl analysen, varierar något från bal till bal beroende på skördetidpunkt på dagen, men kommer från samma stycke och dag, Dom äter dessutom en större giva Krafft Sport, betfor, olja, vetekli + lite övr tillskott för att orka prestera på V75 samt i hoppning, deras Ts behov är tillgodosett, samt att dom står på mkt fin halm som dom kompletterar sitt tuggbehov med. Travhästen står på spån (Är i Norrland hos tränare, där finns inte halm...)
 
Sv: Hur tänker ni?

Intressant att det kommer någon som fodrar mindre än de flesta (här)!

Hur kommer det sig att du, som verkar ha så mkt utbildning, ändå ger hästarna så lite grovfoder? (För mig är 10 kg absolut minsta högiva för en liten häst)
Skulle du ha andra givor om hästarna inte stod på halm?
Hur kommer det sig att du ger fritt till unghästar osv men inte till de som är i högträning?
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag skulle räkna ut på ett ungefär hur mycket hö hästen behöver och sedan ge den det. Lite salt i maten då och då skadar inte. Sedan SER jag på hästen hur den ser ut. Behöver den kraftfoder, eller räcker det med hö? Jag tror att en hobbyhäst många gånger klarar sig på hö, eftersom att man ofta tror att hästen arbetar mer än vad den faktiskt gör. Om jag tränar hårt en dag så får hästen kraft. Om hästen vilar en dag - fortfarande hö, men ingen kraft.
Det har jag fått lära mig - och jag tycker att det verkar funka bra i stallet.
 
Sv: Hur tänker ni?

Men vad säger jag - inte häller man väl salt i höet ;)
Ursäktar mig med att det är sent på kvällen, salt kan man ju ha i kraftfodret!
 
Sv: Hur tänker ni?

Ja, visst är det intressant:), Men 30 års erfarenhet av trav, och i viss mån (Om än i begränsad omfattning av galopp och fälttävlanshästar), samt många år av sporthästar inom hoppning, så ser det generellt ut så här i många "proffs stall". Man vill ha en häst som är pigg, glad, orkar att prestera ett helt pass eller ett helt meeting i form av resa och tävlande i 3 dagar, långa resor tar mkt på dom, samt man vill inte ha en mage full i grovfoder eller ett uns onödigt kilo att bära på eller en (stor buk). Oavsett om dom står på hö eller halm så fodras hästarna individuellt såklart. Men det är nästan ingen som står på större giva torrt hö än 8-9kg (Max).

En del går ute på gräs 4 tim/dag, en del i gruspaddock 2 tim/dag, de flesta går i Horsewalker 1 tim/dag förutom hage och ridning. Magarna är bra och kolikfrekvensen är oerhört låg, (mer på dom som går ute och rotar i sanden/gräset än på de som har mindre timmar ute i hage.

Anledningen till att föl och unghästar, dräktiga ston har fri tillgång på grovfoder är att dom går ute på lösdrift, så för att växa korrekt, jämt och utan brist på näring och för att kunna hålla hull i vinterkyla, lek och ruskväder så fodras dom 3 ggr/dag med krafft Groov125, men har grovfoder fritt i storbalar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni?

1,8 kg foder :eek: det var inte mkt.... min häst får typ 4-5 kg foder per 100kg häst... (grovfoder alltså ;))

Inte kraftfoder då? :devil:



Mjo 1,8 låter som en konstig siffra.. Speciellt eftersom den är genomsnittlig. Det får en ju att undra en hel del..

Jag tycker min häst får superlite foder nu (lite mer än 2 kg/100kg) och då får hon näst mest i stallet (Min gamling får mer)

Den som får minst i stallet får mindre än 1kg ts/100kg/dag (gissnings räknat, vet ej exakta ts halten)

Tycker personligen själv att hästen bör få åtminstonde 3 kg foder/100kg/dag om det är möjligt men mindre än 2 tycker jag hur eller hur är tokfel.
 
Sv: Hur tänker ni?

1kg Ts/100 kg levande vikt är det minsta man måste ge en häst enl djurskyddsbestämmelserna, rekommenderat intag är 1.5-2kg Ts, men det är inte alltför länge sedan det bara låg på 1 kg Ts/100 kg lev vikt.

Man måste som med allt annat titta på hästen som individ! Hur mår den, hur är hull, muskulatur, humör, träck, arbete, pigg, glad, lat, loj, päls, vad används den till och hur fungerar den i sitt arbete och i sin prestation?

Jag är för fri tillgång och långa ättider på hästar, men alla hästar fungerar inte på dessa foderstater utan att bli feta som elefanter. Vissa hästar behöver en större mängd kraftfoder relaterat till vad dom skall göra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
619
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
683
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 207
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp