Hur tänkte ni när ni valde namn?

Vi hade inga "principer" sådär eftersom namn var helt givet. Skulle det blivit en pojke hade han blivit döpt efter min pappa, när det nu blev en flicka blev hon döpt efter min farmor. Hade väl kunnat ta pappas namn också till en tjej, men det hade känts så jäkla amerikanskt 80-tal att det blivit tramsigt (Morgan) och närmast känts plojigt.
Hade jag haft principer som vi skulle följt så hade nog det namn vi valde passat bra in på dessa. Jag gillar korta, lätta namn som känns svenska och lite traditionella. Hade det inte varit givet att det skulle bli farmors namn hade vi valt mellan Selma, Astrid eller Rosa pga. starka historiska förebilder. Om namnet också funkar på flera språk (franska, spanska, ungerska och engelska i vart fall) hade det varit ett plus eftersom vi reser en del och har bostad i Spanien osv.

En princip som faktiskt var viktig var att jag absolut inte ville ha en massa mellannamn som maken har, ett fick det bli pga. kompromiss och familjetradition (min familjs traditionella mellannamn för tjejer som både jag, min mamma, min mormor osv har och som dessutom svärmor har som ett av sina alla mellannamn). Jag tycker bara ett mellannamn är jobbigt och ser tramsigt ut - och dessutom så jävla besvärligt när man ska hålla på att fylla i "namn som det står i pass" osv och blir galen på makens alla namn som bara tar upp plats och blir konstigt avstavade på biljetter, får knappt plats på sådana där handskrivna visumlappar man ska fylla i och leder till jobbigheter i immigrations osv.

Nu heter dottern EEF i initialer vilket är lite kul för mig som jobbar mycket med EU-rätt. :D

haha jag har inte ens tänkt på den biten med mellannamn. Sonen fick två mellannamn, ett från vardera familj. Dottern skulle också få två. Men sambon tryckte in ett tredje, hans förstaval till förnamn som jag vägrade. Så nu är första bokstäverna nästan ett namn i sig L E A C.

Vi får höra att vi har amerikanska namn. Stämmer främst på sonen som är döpt efter person i TVserie. Jag ville ha ett namn som funkar internationellt, min sambo ett som inte är alltför vanligt. Från personliga erfarenheter från oss båda.

Dottern fick ett namn som varit en favorit för mig länge och också uppfyller de kraven.
Blir de offentliga personer funkar namnen bra också ;)
 
haha jag har inte ens tänkt på den biten med mellannamn. Sonen fick två mellannamn, ett från vardera familj. Dottern skulle också få två. Men sambon tryckte in ett tredje, hans förstaval till förnamn som jag vägrade. Så nu är första bokstäverna nästan ett namn i sig L E A C.

Vi får höra att vi har amerikanska namn. Stämmer främst på sonen som är döpt efter person i TVserie. Jag ville ha ett namn som funkar internationellt, min sambo ett som inte är alltför vanligt. Från personliga erfarenheter från oss båda.

Dottern fick ett namn som varit en favorit för mig länge och också uppfyller de kraven.
Blir de offentliga personer funkar namnen bra också ;)
Det är sviiiinjobbigt *********_*******_********_********* liksom. någonstans efter * nr 2 efter andra _ så är liksom fälten slut. Och så får man stå där i immigrations i specialjävlalkö och hålla på i en halvtimme och förklara varför man inte fyllt i som man ska. På typ hittepå franska/spanska/engelska-blandning. :D
 
Vet inte om vi tänkte så mycket egentligen. Det var mera som att namnen blev, och det var definitivt inte de namn vi pratat om innan barnen var födda.

Med minstingen blev det en rätt rolig episod. Jag sitter och ammar den nyfödda och maken kommer in i rummet, tittar på barnen och säger
- Vi kanske ska döpa honom till Edvin som vi pratat om?
Jag full av hormoner från förlossningen, tittar upp på maken och börjar störtgråta
- Men, men du det ser du väl att han inte är en Edvin, hur kan du ens föreslå det??? Säger jag medan jag hulkar vidare mitt i tårregnet.

Jag vill understryka att jag i vanliga fall inte är en person som lätt faller i gråt, men då var det tydligen det värsta som kunde hända, att maken ens kunde lägga fram namnet Edvin :D
 
Jag vet inte hur namnen valdes egentligen. Ett kriterium var att namnet skulle vara hyffsat internationellt gångart, två av tre barn har namn som funkar- det tredje (första :D ) fick heta My. Alla tre har ytterligare förnamn, eh har ett som är samma som mitt andranamn, en har ett som är som sin gudmors andranamn och människopojken har sin morfars och sin farmorsfars namn.
 
Våra heter:
Natanael Max Erik
Natanael efter makens morfar, Max för att vi tyckte om det, Erik efter min gammelfarfar.

Cornelia Oscaria Marie
Cornelia för att vi tyckte om det, Oscaria efter makens farmors mor, Marie är min systers andranamn.

Vi ville ha fyrstaviga namn. Gärna inte vanligast. Funka internationellt utan krav på samma uttal. Svåra att hitta på smeknamn på. Båda barnens namn har tagit tiiiid att bestämma sig för. Sonen nästan 3 månader, dottern typ 1,5 månad.

Jag älskar namnen Natanael och Oscaria men vi var för fega för att välja Oscaria som tilltalsnamn.

Mvh Miks
 
Våra heter:
Natanael Max Erik
Natanael efter makens morfar, Max för att vi tyckte om det, Erik efter min gammelfarfar.

Cornelia Oscaria Marie
Cornelia för att vi tyckte om det, Oscaria efter makens farmors mor, Marie är min systers andranamn.

Vi ville ha fyrstaviga namn. Gärna inte vanligast. Funka internationellt utan krav på samma uttal. Svåra att hitta på smeknamn på. Båda barnens namn har tagit tiiiid att bestämma sig för. Sonen nästan 3 månader, dottern typ 1,5 månad.

Jag älskar namnen Natanael och Oscaria men vi var för fega för att välja Oscaria som tilltalsnamn.

Mvh Miks

Oscaria har jag aldrig hört förut, så fint!
 
Oscaria har jag aldrig hört förut, så fint!
Visst är det! Tanten hette Rosa Oscaria och född sent 1800-tal 😊. Nu finns skomärket Oscaria men som namn är det väldigt ovanligt.
401426E2-A23B-470D-98DB-CFD26E45CD36.jpeg


Mvh Miks
 
Jag är väldigt förtjust i lite ovanligare namn, ville inte ha något vanligt och poppis så att det finns 3 i varje klass som heter (jag själv heter Anna och är född 85 - det finns det jäkligt många till som gör kan jag säga :angel: ).
Jag hade massor med underliga förslag och maken var väl inte helt förtjust, men sen när det blev lite kaos när hon föddes och jag fick se henne i typ 30 sekunder innan hon skulle flygas med helikopter till Uppsala så sa jag: Hon ser ut som en Pixie.
Så då blev det så ;)
Min andra favorit var Devin, men det verkar folk så negativa till för att de dels tycker att det är ett killnamn och dels att det låter som Devil. Jag håller inte med, men nu såg barnet ut att heta Pixie så nu heter hon det :D

I mellannamn heter hon Viola efter min mormors mor (jag, min mamma och min mormor heter/hette också det i mellannamn) och Helmi efter makens mormor - vilket föriövrigt var ett av namnen jag hade på min korta lista av namn, men maken förknippade det för mycket med en gammal tant :rofl:

I efternamn fick hon heta makens, då heter hon samma som sina syskon. Och vi är ju gifta så jag heter dubbla efternamn. Jag har ett finsk efternamn som egentligen inte är ett dugg svårt att stava till men folk gör det svårt, så jag får jämt bokstavera och tänkte att hon skulle slippa ha både ovanligt för- och efternamn....Men jag tycker också att det är lite synd. Menmen, hon kanske vill byta när hon blir äldre också, det vet man ju inte.

Min make är förresten inte främmande för att döpa barn till ovanliga namn: Hans förstfödda son är född -95 och heter Börje! :D
(Gissa vilken Börje han är döpt efter? Ledtråd: Min make är född -69 och är från Kiruna)
En på mitt jobb har en son som heter Börje, född 2019 :D

(Tror faktiskt båda föräldrarna härstammar från Norrland :cautious:)
 
Våra heter:
Natanael Max Erik
Natanael efter makens morfar, Max för att vi tyckte om det, Erik efter min gammelfarfar.

Cornelia Oscaria Marie
Cornelia för att vi tyckte om det, Oscaria efter makens farmors mor, Marie är min systers andranamn.

Vi ville ha fyrstaviga namn. Gärna inte vanligast. Funka internationellt utan krav på samma uttal. Svåra att hitta på smeknamn på. Båda barnens namn har tagit tiiiid att bestämma sig för. Sonen nästan 3 månader, dottern typ 1,5 månad.

Jag älskar namnen Natanael och Oscaria men vi var för fega för att välja Oscaria som tilltalsnamn.

Mvh Miks
Jättefina namn, men svåra att hitta smeknamn på är de väl inte?
 
Jättefina namn, men svåra att hitta smeknamn på är de väl inte?
Det finns ju inte givna smeknamn för något av namnen. Typ som Maggan för Margareta. Eller Gabbi som för Gabriella. Micke för Mikael osv.

Sonen är 11 och dottern 5. Ingen av dem har fått smeknamn ännu.

Vad tycker du är etablerade smeknamn på namnen ovan?

Mvh Miks
 
Det finns ju inte givna smeknamn för något av namnen. Typ som Maggan för Margareta. Eller Gabbi som för Gabriella. Micke för Mikael osv.

Sonen är 11 och dottern 5. Ingen av dem har fått smeknamn ännu.

Vad tycker du är etablerade smeknamn på namnen ovan?

Mvh Miks
Natte och Corre tänker jag. Corre har nog alla Cornelia jag känner kallats under någon period i livet :)
 
Natte och Corre tänker jag. Corre har nog alla Cornelia jag känner kallats under någon period i livet :)
Natte har det varit någon här och där som kallat honom men det har inte fastnat. Corre har jag faktiskt aldrig hört 😊 Får se om det blir någo när hon börjar i skolan eller om hon får ha kvar sitt långa fina namn.

Jag har också fyrstavigt namn, Mikaela, och det är bara två personer som kallar mig vid smeknamn. Min syster och min vän sedan 34 år tillbaka 😊

Mvh Miks
 
Natte har det varit någon här och där som kallat honom men det har inte fastnat. Corre har jag faktiskt aldrig hört 😊 Får se om det blir någo när hon börjar i skolan eller om hon får ha kvar sitt långa fina namn.

Jag har också fyrstavigt namn, Mikaela, och det är bara två personer som kallar mig vid smeknamn. Min syster och min vän sedan 34 år tillbaka 😊

Mvh Miks
Nä vi diskuterade ju det tidigare i tråden, min sambo tex har ett klassiskt smeknamnsnamn, och även min storebror, båda kallas nästan uteslutande för sina riktiga namn. Men båda är oxå personer som liksom inte utstrålar smeknamn 🙄. Jag tror inte man kan gardera sig på något vis mot det ena eller andra :)
 
Det här tycker jag är en viktig tanke ändå. Jag gillar att mitt namn är unikt i hela världen, men samtidigt ogillar jag starkt att det är en simpel googling bort att få reda på så mycket information om mig eftersom allt som kommer upp går att knyta till mig, och det kan vara saker från min barndom till var jag jobbar eller bor. Tyvärr förekommer det hot och våld mot personer i mitt yrke/bransch och jag har alltid i bakhuvudet hur lätt det är för någon galning ska söka upp mig.

Jag håller med dig där och är lite i samma läge pga jobbet. Jag har lekt med tanken att ta mammas efternamn eller farmors men jag blir betydligt mer lätt-googlad om jag gör det (speciellt mammas namn). Mitt -sson till efternamn är rätt trevligt ändå.
 
Förnamnet heter hennes farmor i andranamn. Det ena andranamnet heter min farmor i förnamn och det andra finns bakåt i släkten på min mammas sida 😅 men så klart är det även för att vi tycker att dom är fina ❤️
 
Vi ville ha ett klassiskt namn som funkar även på engelska och är lätt att stava.
Det skulle gärna inte gå att enkelt rimma något fult på namnet.
Hade bestämt oss för Gabriel, men så blev det inte när sonen väl var här.

Efter narkosläkaren som var med på kejsarsnittet och rakt igenom allt var min klippa fick han namnet August, narkosläkaren heter Agusta.
Sitt ena mellannamn fick han efter sin morfar, de delar dessutom födelsedag.
Och det andra mellannamnet fick han från sin pappas sida då ett helt gäng ur hans släkt har namnet.
Augusta stavas det, men uttalas Agusta på svenska. August verkar kunna uttalas på båda sätten?
 
När föräldrarna är överens om att namnet ska vara ovanligt men inget mer så blir det som det blir. Ungen heter Hektor i tilltalsnamn. Vi var åtminstone överens om stavningen. Men det passar verkligen just det här barnet.

Andra namnet är ett släktnamn som följt med förstfödda pojkarna i många generationer. Från början Imre men farfars far blev Emery och det har följt med till pappa och nu son (farfar var redan född och behöll namnet Imre).

Själv heter jag Augusta Vita efter Strindberg och Andersen.
 
Augusta stavas det, men uttalas Agusta på svenska. August verkar kunna uttalas på båda sätten?

Hon var inte från Sverige så namnet stavades Agusta.

Vi säger August till sonen, min farmor envisas med Ågust och BVC-sköterskan Agust. Det verkar finnas dialektala varianter..

Vi rättar ingen, mer än gudmor som säger Agge-Bagge 😂
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp