Hur tänkte ni när ni valde namn?

Hon var inte från Sverige så namnet stavades Agusta.

Vi säger August till sonen, min farmor envisas med Ågust och BVC-sköterskan Agust. Det verkar finnas dialektala varianter..

Vi rättar ingen, mer än gudmor som säger Agge-Bagge 😂
Jag vet inte om det finns något korrekt uttal? Pappa är dansk och säger Augusta, August och augusti, men de flesta svenskar jag träffat säger Agusta, Agust och agusti. Men en och annan säger just August om namnet.

Har btw smeknamnet Agge sedan 7 års ålder :p
 
Jag vet inte om det finns något korrekt uttal? Pappa är dansk och säger Augusta, August och augusti, men de flesta svenskar jag träffat säger Agusta, Agust och agusti. Men en och annan säger just August om namnet.

Har btw smeknamnet Agge sedan 7 års ålder :p

Nu sitter jag och maken här i soffan och provar olika uttal 😂
Det hjälper inte att jag är skåning och han stockholmare uppvuxen i Västerbotten. Det blir en lång kväll.
 
Vi hade nog ingen egentlig tanke på namnets popularitet, slutade med att första dottern fick ett namn som hamnade på topp 10 Listan det året Och året före. Det var dock inte så vanligt när jag växte upp och lika så för maken, inte heller så vanligt i de årskurser jag undervisar så vi trodde nog inte att det var så populärt som det var. ( vi kollade inte topplistorna förrän efter hon var född. )

lillasyster som är beräknad i januari kommer nog få ett namn som är lägre på topplistan men ändå rätt vanligt.

Vi gillar överlag vanliga namn med enkel stavning, åt det lite äldre hållet. Mellannamn har de två stycken vardera och de har anknytning till släkten/familjen på nått vis, ett från makens sida och ett från min sida
 
Viktor hade arbetsnamnet Greta (efter min mormor) men när det inte var en Greta så frågade jag pappan som då var i samtal med en chef som heter just Viktor. Så det blev Viktor :D
 
För oss var det viktigt att namnen uttalades ungefär likadant på svenska som på engelska (vi bor i England) och att de var lätta att stava eftersom vårt efternamn måste bokstaveras mer eller mindre konstant för folk (och ändå blir det ofta fel!!).
Vi försökte tänka på initialerna - att det inte blev något som man lätt kan bli retad för, vare sig på svenska eller engelska - och så skulle namnen gärna passa med varandra eftersom vi fick tvillingar. Vissa namn gick bort direkt, t.ex. Olivia som vi båda tyckte om men makens syster hade precis begravt sin dödfödda baby med det namnet :cry:. Vissa namn som var jättefina på svenska funkade inte riktigt på engelska, och tvärtom. Slutligen ville vi helst att förstfödda tvillingen fick sista initialen, så att ”lillasyster” iaf kom först i alfabetet (detta har visat sig vara ett klokt beslut märkligt nog:D).
Så det blev Chloe (Marie i mellannamn, vilket är en släktgrej från min sida) och Amber (Grace i mellannamn, för att vi gillade det).
 
Min dotter har Downs syndrom, en bekant till min mamma vars son också har DS rådde oss att välja ett kort enkelt namn, så hon har ett namn på tre bokstäver som hon lätt kan säga och skriva. En annan med DS här i kommunen har ett superkrångligt namn som hen tyvärr inte kan uttala.
 
Jaha, såhär 1 år och 2 månader efter att jag skapade den här tråden sitter jag själv med namnfrågan. Jag hade väl på känn att det skulle bli så, därav intresset redan förra hösten 😊

Men nu sitter vi här då och försöker välja namn. De som är på tapeten, mest, är:

Wilma
Olivia
Isabella
Ellie
Ebba

Vi ska nog försöka komma på lite fler alternativ, men jag känner på mig att det kommer att landa i någon av dessa. Hur har det gått för er andra som väljer namn just nu, eller gjort det nyligen? Ni som känner er bekväma med att skriva om det.
 
Jaha, såhär 1 år och 2 månader efter att jag skapade den här tråden sitter jag själv med namnfrågan. Jag hade väl på känn att det skulle bli så, därav intresset redan förra hösten 😊

Men nu sitter vi här då och försöker välja namn. De som är på tapeten, mest, är:

Wilma
Olivia
Isabella
Ellie
Ebba

Vi ska nog försöka komma på lite fler alternativ, men jag känner på mig att det kommer att landa i någon av dessa. Hur har det gått för er andra som väljer namn just nu, eller gjort det nyligen? Ni som känner er bekväma med att skriva om det.
Fina namn! Vi landade tillslut i Harry och Sixten på våra bebisar, Harry kändes bara helt rätt från början när vi kom på det, Sixten var vi osäkra på ända tills de kom ut, jag tyckte egentligen att det var lite för vanligt men sen när vi såg honom var det bara självklart. Nu är de ett år men jag roar mig fortfarande ibland med att fundera på om de hade kunnat heta nåt annat 😅, men har landat i att Sixten faktiskt bara kan heta just det, eller eventuellt Olle som vi var lite inne på ett tag.
 
@Voeux
Fina namn :up:.
Namn är ju sååå svårt. Känns ännu svårare med tvåan nu än ettan. Kollade inte kön sist och inte nu heller, så behöver ha båda alternativen. Jag vill gärna ge den ett namn så fort som möjligt den kommer ut. Sist så var jag bestämd med att vi skulle ha tre killnamn och tre killnamn redo och ta det som passade bäst när man såg bebis. Hade tänkt samma nu, men svårt då de namnen vi hade som alternativ då inte känns så fina längre.
Jag är också (tyvärr) väldigt bestämd med att vi inte får känna till en endaste människa som har det namnet vi väljer. Kände mig väldigt sugen på Elsie om det blir en tjej och fick tummen upp från sambon. Då såg jag på Instagram att hon jag köpte min ponny av för längesedan nyss fått en dotter som heter så. Så då gick inte det. Vi känner ju knappt varandra ens...
Men nu har jag ett nytt tjejnamn som jag älskar. Men dock inte min sambo... Men han har ett killnamn som han gillar så har typ fått igenom att blir det en pojk tar vi hans namn och en tjej så tar vi mitt namn :laugh:. Få se om vi håller oss till det och att bebisen ser ut att heta så. Återkommer om namnen om 4 månader :D
 
@Voeux
Fina namn :up:.
Namn är ju sååå svårt. Känns ännu svårare med tvåan nu än ettan. Kollade inte kön sist och inte nu heller, så behöver ha båda alternativen. Jag vill gärna ge den ett namn så fort som möjligt den kommer ut. Sist så var jag bestämd med att vi skulle ha tre killnamn och tre killnamn redo och ta det som passade bäst när man såg bebis. Hade tänkt samma nu, men svårt då de namnen vi hade som alternativ då inte känns så fina längre.
Jag är också (tyvärr) väldigt bestämd med att vi inte får känna till en endaste människa som har det namnet vi väljer. Kände mig väldigt sugen på Elsie om det blir en tjej och fick tummen upp från sambon. Då såg jag på Instagram att hon jag köpte min ponny av för längesedan nyss fått en dotter som heter så. Så då gick inte det. Vi känner ju knappt varandra ens...
Men nu har jag ett nytt tjejnamn som jag älskar. Men dock inte min sambo... Men han har ett killnamn som han gillar så har typ fått igenom att blir det en pojk tar vi hans namn och en tjej så tar vi mitt namn :laugh:. Få se om vi håller oss till det och att bebisen ser ut att heta så. Återkommer om namnen om 4 månader :D

Ja, det blir ju svårt om INGEN får heta så :D Jag har en kompis som heter Olivia och en av mina bästa vänners dotter heter Ebba. Men vi försöker tänka bort det och välja det som känns bäst för oss. Så snart hon är här så kommer det ju vara hon som heter så i våra liv, främst. Men visst, jag kommer bara välja Ebba om det inte finns något annat som konkurrerar med det. Men finns det andra namn som känns lika bra så väljer jag såklart hellre nåt som bästa vännens barn inte heter.

Sen som en kollega sa en gång, man vet ju inte hur framtiden blir. De valde bort ett av sina favoritnamn för att grannens barn hette det, sen flyttade de och har aldrig hört från dem sen dess. Så jag slår ett slag för att försöka tänka bort sånt lite! Men det ska ju kännas bra i stunden också och det kan ju vara svårt :)
 
Vi hade olika favoriter jag och sambon, mitt var Astrid och hans Freja. Sen hade väl jag sagt vid nåt tillfälle att jag gillar ”tantnamn, typ Astrid, Ingrid och Sigrid.” men inte mer än så. Efter att hon föddes tog de ut henne ur rummet för att hjälpa med syresättning, och så kom sambon tillbaka med henne i famnen och bara ”Sigrid”. Japp kände jag när jag tittade på henne, hon är en Sigrid.

Sen heter hon Victoria och Lilian efter släktingar, där tog vi namn vi gillade från släkten utan att bry oss om från vilken sida eller så.

Vi var inte så noga med om det var ovanliga namn men ville ha ”riktiga” namn, gärna lite äldre. Kompis till mig ville ha ”lite ovanliga unika namn” men de kan inte ha kollat statistiken för deras toppval varav ett de faktiskt valde är på topp tio 😆
 
Fina namn! Vi landade tillslut i Harry och Sixten på våra bebisar, Harry kändes bara helt rätt från början när vi kom på det, Sixten var vi osäkra på ända tills de kom ut, jag tyckte egentligen att det var lite för vanligt men sen när vi såg honom var det bara självklart. Nu är de ett år men jag roar mig fortfarande ibland med att fundera på om de hade kunnat heta nåt annat 😅, men har landat i att Sixten faktiskt bara kan heta just det, eller eventuellt Olle som vi var lite inne på ett tag.

Så söta namn! :love:

När vi pratade pojknamn så var vi inne på ganska klassiska namn som William, Oliver och Lucas. Men det är väl jag och maken i ett nötskal, gillar klassiskt och tidlöst. Är förvånad över att vi har Ellie på tapeten nu :D
 
Vi hade olika favoriter jag och sambon, mitt var Astrid och hans Freja. Sen hade väl jag sagt vid nåt tillfälle att jag gillar ”tantnamn, typ Astrid, Ingrid och Sigrid.” men inte mer än så. Efter att hon föddes tog de ut henne ur rummet för att hjälpa med syresättning, och så kom sambon tillbaka med henne i famnen och bara ”Sigrid”. Japp kände jag när jag tittade på henne, hon är en Sigrid.

Sen heter hon Victoria och Lilian efter släktingar, där tog vi namn vi gillade från släkten utan att bry oss om från vilken sida eller så.

Vi var inte så noga med om det var ovanliga namn men ville ha ”riktiga” namn, gärna lite äldre. Kompis till mig ville ha ”lite ovanliga unika namn” men de kan inte ha kollat statistiken för deras toppval varav ett de faktiskt valde är på topp tio 😆

”Unika” namn har ju blivit väldigt poppis så många har klättrat upp på listan! Vi tänker nästan tvärtom (tror jag skrev det tidigare i tråden någonstans?). Vi har ett tyskt efternamn så föredrar om förnamnet är vanligt och inte har krånglig/många olika alternativ på stavning.

Sigrid är jättefint! Jag gillar Signe också, och Selma!
 
Jag har en kompis som heter Olivia och en av mina bästa vänners dotter heter Ebba. Men vi försöker tänka bort det och välja det som känns bäst för oss. Så snart hon är här så kommer det ju vara hon som heter så i våra liv, främst
Jag tror det är helt rätt att tänka så! (Kanske för att jag själv tänker likadant :p) Jag är ju gravid och jag och min make har länge vetat vad vi vill att barnet ska heta, ända sen jag var gravid förra sommaren. Vi är rätt petiga och vill dessutom ha ett namn som funkar på båda våra modersmål (både språkligt och kulturellt liksom) så vi är väldigt glada över att vi hittat ett så bra namn. Sen blev min äldsta vän gravid och när jag berättade vad för namn vi tänkt oss sa hon ”åh, men det är ju vårt backupnamn”. Vissa, min mamma exempelvis, tycker att jag och maken ska släppa namnet då i fall att kompisen väljer det. Men liksom, ska vi döpa vårt barn till nåt vi inte vill bara för att kompisen råkar föda före oss? Känns helt orimligt! Så vi kommer köra på med de namn vi tänkt oss oavsett om kompisen väljer sitt förstaval eller andrahandsval.

Jag fattar att alla resonerar olika gällande sånt här och det finns ju inget rätt eller fel egentligen. Det ska ju bara kännas rätt och bra för föräldrarna själva tänker jag :).
 
När vi pratade pojknamn så var vi inne på ganska klassiska namn som William, Oliver och Lucas. Men det är väl jag och maken i ett nötskal, gillar klassiskt och tidlöst
Jag skulle säga att den typen av namn är väldigt i ropet nu! Alltså att det blivit en himla revival på den typen av namn :).
 
Ja, det blir ju svårt om INGEN får heta så :D
Ja, jag inser själv att jag är löjlig med det där :laugh:.

Kanske slutar med att det blir en Elsie ändå. Men jag gillar mitt andra tjejnamn väldigt mycket och tycker det passar så bra ihop med våran Judith. Bara att jag ska få sambon såld på det också. Och just det, att det blir en tjej då :D
 
Vi håller på och funderar för fullt, har en bebis som är fyra dagar gammal och känner att vi vill bestämma oss snart :)

Vi tänker lite samma som med storasyster: helst ett hyfsat enkelt och okomplicerat namn, inga konstiga stavningar, inte för långt. Mellannamn väljer vi helt efter vad vi tycker är fint och struntar i släktnamn.

Men det svåra är ju ändå att vara överens om namnen, när något av ens favoritnamn stryks känns det lite ledsamt :p
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 316
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp