Bukefalos 28 år!

Hur tanker man om dricks i Sverige?

Hur ser det förövrigt ut med skatten på dricks, räknas dricksen in i inkomsten så de beräknas in i ersättning exempelvis vid sjukdom, föräldraledighet, akassa och pension?

Så länge inte arbetsgivaren inte kontrollerar och fördelar dricksen så är det upp till den anställda att ta upp pengarna i deklarationen och skatta för dem. Frågan är hur vanligt det är.
 
Nej, det gör det väl inte i något serviceyrke? Men jag tycker det verkar som att just servitörer förväntas att stå på tå. De gör det garanterat för dricksen. Jag pensionerade mig som servitris så fort jag var färdig med skolan.
Har lärt upp otaliga nybakta servitörer. Och kunde inte få alla att bli trevliga, duktiga, snabba och serviceminded. De som inte var det fick heller inte lika bra dricks som de som var duktiga och intresserade av sitt jobb.

I den yrkeskategori jag jobbar i nu, får de som anstränger sig ett par hundralappar mer lön i kuvertet när det förhandlas än de som "bara gör sitt jobb". Så jag är enig med dig att det troligen gäller alla yrkeskategorier att man får extra när man anstränger sig.
 
Det handlar väl att vilja ha kvar sitt jobb? Att få kunder att vilja komma tillbaka är väl självklart.
Det är skillnad på att vara "vanligt service-trevlig" och att ge superservice så att du som gäst känner dig speciell. Det är stor skillnad.
mvh /Oslofjordens f.d bästa servitris enligt ett norskt magasin
 
Fast då skulle man väl lika gärna lämna dricks i klädbutiken? Där kan ju verkligen hjälpen man får variera, och avgöra om man är nöjd med sina val eller inte. Eller i charken i matbutiken till den som tipsade mig om en fantastisk salami.

Jag funderade på det idag, när jag fick hjälp klart utöver vad jag förväntat mig (på apoteket faktiskt). Klädbutiker kan ju verkligen vara allt från ett halvengagerat "säg till om du vill ha hjälp" till att springa runt mellan provhytt och klädställningar för att hitta det perfekta plagget. Det syns inte i slutänden, eftersom de flesta butiker inte har provisionssystem på det sättet.

Jag dricksar i de situationer det finns en norm att göra det, och jag har upplevt en bra, personlig service. Har också jobbat där den typen av service verkligen var förväntad (från arbetsgivarhåll) och för mig vägde ett personligt tack tyngre även om ett par kronor mer i slutänden definitivt inte sitter fel i den branschen. Det jag kommer ihåg såhär flera år senare är just responsen, "tack för en fantastisk matchning". Om man lämnar växelmynt som dricks efter en helkväll och kläcker ur sig ett artigt "tack, det var gott" tolkar jag det som mer eller mindre missnöjd kund.
 
Ja men det jag invände mot var:
Men det står inte. Lika lite som det står i alla andra serviceyrkens arbetsbeskrivning. Och alla som jobbar inom service/tjänsteyrken får man utgå ifrån/ hoppas att de önskar jobbet kvar. Men långt ifrån alla gör det ju (är övertrevliga).
Jag är t.ex. i dag rätt irriterad på Telias bemötande...

Hade jag jobbat på krogen i dag och gett superservice och inte fått en krona för det trots att jag legat på golvet och skurat efter barn som har fått kasta ketchupdoppade pommes omkring sig, så måste jag erkänna att jag vid nästa tillfälle familjen kommer in bara hade varit vanligt trevlig.
Hade det vid samma tillfälle kommit en familj som man vet visar sin uppskattning genom att lämna dricks hade jag pysslat om dem betydligt mer.
mvh
 
Jag tycker drickskuturen är lite obehaglig, i New-York praktiskt taget ryckte folk väskorna ur händerna för att bära upp dem på rummet och förväntade sig betalt för det. Betalade jag inte dricks så kände jag mig skyldig då det förmodligen var deras enda lön. Vi åkte på sight seeing bussarna och insåg att den dyra biljetten inte täckte guidens lön, den skulle passagerarna stå för med drickspengar osv.

Den enda gången jag verkligen ville ge dricks för bra service vägrade personen ta emot det, säkerhetspersonal på hotell är uppenbarligen förbjudna att ta emot dricks.
 
Ger dricks om jag betalar kontant men går inte efter någon viss % blir oftast att jag avrundar det uppåt till närmsta "heltal" eller vad man ska säga. Tex om maten blir 322 kr så rundar jag av upp till 350 kr. Mer dricks utöver det jag nämnde ger jag på finare restaurang eller om servicen och mat för mig hållit toppklass. Hur stor dricksen blir går numera även efter min studentekonomi ;)
 
Ger dricks om jag betalar kontant men går inte efter någon viss % blir oftast att jag avrundar det uppåt till närmsta "heltal" eller vad man ska säga. Tex om maten blir 322 kr så rundar jag av upp till 350 kr. Mer dricks utöver det jag nämnde ger jag på finare restaurang eller om servicen och mat för mig hållit toppklass. Hur stor dricksen blir går numera även efter min studentekonomi ;)
Det är ju helt ok dricks tycker jag.
 
Så länge inte arbetsgivaren inte kontrollerar och fördelar dricksen så är det upp till den anställda att ta upp pengarna i deklarationen och skatta för dem. Frågan är hur vanligt det är.


Det hör inte till vanligheterna nej och oftast är det heller inte nödvändigt då det idag sällan handlar om såna summor att det ska tas upp i deklarationen. Lite sans i debatten vore väl på sin plats liksom. Det är serviceyrken det handlar om som enligt kultur och etikett blir dricksade liksom. Förr kunde man få ett schablontillägg för uppskattad mottagen dricks men det har skatteverket lagt ner. Som tidigare sagt brukar de flesta arbetslag dela solidariskt på dricksen, det läggs i en pott och alla delar. Jörgen har kanske bara fått en tia under kvällen men Niklas och lisa har fått trehundra var för de hade större notor under kvällen. Majgret fick en hundring av stammisen som kommer varje vecka, som inte brukar tipsa regelbundet så han ger en hundring tp vid lön. Torsten och Gun som står i köket, får aldrig någon dricks i hand mer än "hälsa kocken att det var supergott!" - de får också ta del av pengarna som folk av kultur och etikett ger.

Jag tycker den här tråden är en snåljåpdebatt. Vill man inte dricksa så gör man det inte, svårare än så behöver det inte vara.
 
Jag tycker den här tråden är en snåljåpdebatt. Vill man inte dricksa så gör man det inte, svårare än så behöver det inte vara.
Fast TS frågade hur folk gör generellt och folk svarar. Ingen säger väl att det är svårt på något vis (vad jag har sett), bara diskuterar de olika sätten (dricksa eller ej)?

Jag tycker det är helt okej om andra alltid dricksar men jag gör det inte. Så då svarar jag just så. Sen har ju tråden som vanligt runnit ut i diskussioner för att vissa ifrågasätter andra men det är väl helt på sin plats?
 
Jag tycker dock att det är lite långsökt att som några gör, ifrågasätta varför man ska ge dricks för att de som jobbar på restaurang "får lön ändå", och ställer dricksandet til serviceyrken mot yrken som aldrig någonsin varit kultur eller etikett att dricksa. Fånigt helt enkelt. Jag har en åsikt som jag får uttrycka också.
 
Det hör inte till vanligheterna nej och oftast är det heller inte nödvändigt då det idag sällan handlar om såna summor att det ska tas upp i deklarationen.

Eftersom dricksen räknas som skattepliktig inkomst av tjänst så ska den tas upp i deklarationen oavsett om det rör sig om mindre summor.
 
Jag har en åsikt som jag får uttrycka också.
Ja men givetvis? Det är ju ingen i tråden som vänt sig mot att man uttrycker åsikter, vad jag kan se. Däremot förstod jag inte vad exakt du ville ha sagt med din "så svårt är det inte"-kommentar. Det var allt.

Snåljåp vet jag att vissa tycker att folk är som inte dricksar. Jag kan säga att jag inte ens fattat att (om) man förväntas automatik-dricksa i Sverige och ärligt talat har jag ingen ambition att börja göra det oavsett. Det är ytterst sällan jag får fantastisk service på restauranger, tjejerna och killarna brukar göra sitt jobb och vara trevliga men inte så mycket mer än det.
 
Jag tycker dock att det är lite långsökt att som några gör, ifrågasätta varför man ska ge dricks för att de som jobbar på restaurang "får lön ändå", och ställer dricksandet til serviceyrken mot yrken som aldrig någonsin varit kultur eller etikett att dricksa. Fånigt helt enkelt. Jag har en åsikt som jag får uttrycka också.
Men är kulturen positiv eller negativ för yrket?
 
Ja men givetvis? Det är ju ingen i tråden som vänt sig mot att man uttrycker åsikter, vad jag kan se. Däremot förstod jag inte vad exakt du ville ha sagt med din "så svårt är det inte"-kommentar. Det var allt.

Frågan är varför det är så svårt att förstå att dricksandet är frivilligt och varför ska det ställas mot annan service som inte har dricksandet som etikett? Det här är en ganska typiskt svensk debatt. SKATTAR NI? NÄHÄ! MEN DET MÅSTE NI! - typ.

Jag ger sällan dricks på kort btw, jag lägger kontanter vid sidan av. Och oftast är inte summan det viktiga, det är en gest att man gör det. Och som sagt, vll man inte dricksa, så gör man det inte. Det behöver inte betyda att man fått sämre service, eller får en fot i röven på vägen ut, eller att man får sämre service nästa gång man kommer till samma ställe.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 091
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
33 230
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 116
Senast: tara
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 300
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp