Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

bravur68

Trådstartare
Efter att ha diskuterat med min hovslagare kring vad han har för önskemål kring belysningen (lite renovering) vid den delen av stallet där han brukar upphålla sig så blev han både förvånad och glad över att få ge sina synpunkter på det. Jag trodde väl ändå att de flesta var måna om att hovslagaren ser bra och får andra bra förutsättningar för att göra ett gott jobb på hästarna, men se så är det inte alltid enligt honom. Ibland får han vara i boxarna och sko :eek: fösa undan ströet och skiten innan.

Vi kom även in på diskussionen kring att ta in hästarna i god tid så att de inte är blöta och leriga på benen när han ska jobba med dem. Det är tydligen inte en självklarhet för alla hästägare att det är så man bör göra.

Många gånger få han vara med och ta in hästarna. Ibland ser man varken till hästarna eller ägarna...

Vissa gullar väldigt med honom dock, nästan tvingar in honom i huset på fika.
Hur gör ni?
Några hovslagare kanske som har exempel att dra här?
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Här i trakten får man vara jäkligt rädd om sin hovslagare om man hittar en bra sån! Ren och torr häst är en självklarhet för mig, sen har jag alltid stått i stall där det finns bra platser att verka och sko på.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag ser till att hästarna är inne i tid, så de är torra och rena, samt hyfsat uppfostrade, att hovis har gott om plats, och fixar en kaffetermos (alt kall dryck sommartid). Det är väl det. Ja, jag rör extra på ena hästen inför skoning, då den annars kan bli lite bänglig.

Sen brukar jag hålla lite koll på väderleksprognosen såhär vintertid då jag har kallstall. När jag såg det skulle bli 20 grader kallt när vi hade inplanerad skoning så ringde jag hovis och hörde om han ville flytta om. Det ville han, och blev väldigt förvånad att jag 'tänkt på det', det var tydligen första gången.

I övrigt så gör jag lite extra grejer vintertid just när det är kallt, men det är ju just för det är kallt. Jag slår på infravärmen om det är kallt och värmer skorna åt honom när han dragit av dem, så han slipper rikta och hålla på med iskalla skor.

(Sen klipper jag till sulorna och fäster dem, men det är minsta lika mycket för min skull, då har jag något att göra mer än 'stå och glo')

Bjuder inte in honom på fika, han ska ju iväg någonstans efteråt liksom och då blir han ju sen dit (men har blivit bjuden på fika inne hos hovis massa ggr när jag åkt dit och skott), och tror (hoppas) inte jag 'gullar'. Däremot uppskattar jag honom - skarpt, och försöker se till att han vill fortsätta sko här. Men det är ju det där med att ha rena, torra hästar som är intagna i tid, bra plats att jobba på osv.

Jag har - inte för hovis skull specifikt - gummimatta på stallgången förresten, tjock sådant. Det är väldigt uppskattat av hovis (det skonar tydligen knäna jmf med att stå på betongen) så ett tips kanske att ha det på uppställningsplatsen om man vill göra hovis arbetsplats lite bättre.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Måste säga att det beror väldigt på hovslagaren... men jag har också förstått att det är si och så med hur det ordnas inför deras besök.

Själv tänker jag inför varje besök på belysning och värme; fixar sladdlampor och ev. värmefläkt så att det ska funka och ser till att det är rensopat där de ska stå. Jag ser också till att ha torra/rena hästar, men med förre hovisen slarvade jag faktiskt en del med detta eftersom h*n bokstavligt talat aldrig kom i tid. Skulle besöket vara på fm kunde det i stället bli av på em... Vi var inackorderade och inte ville jag ha hästen inne hela dagen :crazy: Nu blev det bättre med tiden, men jag tog i stort sett aldrig in förrän det var dags, det var oftast lagom... Fast vi hade det inte värst, vi hade flera kamrater som kunde få vänta flera dagar innan deras hovis dök upp, och då utan förvarning. Då kan man inte ta in i tid... :cool:
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Bra tips med gummimattan!

Vi har precis fått eget stall och jag funderar på att göra iordning ett uppvärmt "skoningsutrymme" (har också kallstall), men min hovis tyckte att stallet dög - h*n tyckte förresten inte att det behövdes någon värmefläkt om det var varmaren än 10-15 MINUSGRADER :eek: (men det tänker jag nog inte lyssna på :p )
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag har ett stall som håller plusgrader, gott om belysning och hästar som står inne och torra.
Efteråt är det fika inne i huset som gäller! Ibland kommer han förbi på en kopp kaffe när han har tid över...
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag har stor stallgång med belysning och har alltid rensopat , så den biten behöver jag inte tänka på.

Men försöker ta in en stund innan och torka av hovar och ben om det är lerigt.
Min hovis kommer oftast 30 min för tidigt, men hinner jag inte gå ner så är det inga problem.

Ibland kommer han upp och fikar, vi är sista kunden på dan, men han får massage av sambon, så vi känner väl varann lite mer än bara genom att han skor hästarna.

Fördelen med honom är att han bokar in nästa besök direkt, vilket inte alla verkar göra. Skulle tycka det var jobbigt att hålla på och ringa för att se när han har tid.
Sen är han lugn och trevlig och hästarna myser när han kommer.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

När vi byggde vårt stall tänkte vi på både hovslagare och veterinär/kiropraktor/massör. Visserligen har vi ingen särskild ryktspilta, men två bra uppställningsplatser i den breda gången. Fönster på ena sidan och lysrör ovanför varje uppställningsplats.
Vi har också alltid rensopat i stallet och "var sak på sin plats", alltså ingenting som ligger och dräller.
Jag tar alltid in hästarna någon halvtimma innan hovis ska komma, då ser jag till att benen är torra och rena och brukar passa på att rykta medan vi väntar.

Vi erbjuder alltid någonting att dricka, och är det fikadags bjuder vi in hovis som iofs oftast tackar nej eftersom han är på väg hem (bor ett par km bort).

Och ibland händer det att han har varit här när vi inte var hemma. Då har han själv hämtat häst, skott, släppt ut igen samt sopat rent golvet.

Vi är oerhört glada att vi har honom!
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

När vi byggde vårt stall tänkte vi på både hovslagare och veterinär/kiropraktor/massör. Visserligen har vi ingen särskild ryktspilta, men två bra uppställningsplatser i den breda gången. Fönster på ena sidan och lysrör ovanför varje uppställningsplats.
Vi har också alltid rensopat i stallet och "var sak på sin plats", alltså ingenting som ligger och dräller.
Jag tar alltid in hästarna någon halvtimma innan hovis ska komma, då ser jag till att benen är torra och rena och brukar passa på att rykta medan vi väntar.

Vi erbjuder alltid någonting att dricka, och är det fikadags bjuder vi in hovis som iofs oftast tackar nej eftersom han är på väg hem (bor ett par km bort).

Och ibland händer det att han har varit här när vi inte var hemma. Då har han själv hämtat häst, skott, släppt ut igen samt sopat rent golvet.Vi är oerhört glada att vi har honom!

Ställ fram skottkärran så kanske han mockar också :)
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Rena och torra ben på pålle.
Nypinkad pålle;)
Varm pålle, så han inte kommer direkt från hage vintertid
Tom stallgång, helst tomt stall, så att det är lugnt runt pålle
Kaffe efteråt - om han vill ha det.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Brukar plocka in hästarna en stund innan så de är varma och torra, skulle det vara så att de inte är torra eller när de fäller väldigt brukar jag lägga på som ett täcke så hovslagaren slipper bli helt hårig och blöt. Benen brukar jag torka med handduk och det behövs och borsta av om de är smutsiga. Hovarna kratsas helst innan oxå.
På sommaren brukar jag erbjuda saft och på vintern kaffe eller glögg.
Belysningen är anpassad efter hovslagarens önskemål.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

-Självklart rena torra hästar, tar in dom minst en timme innan så jag hinner få dom torra och kratsat ur hovarna.

-Har en bred stallgång med bra belysning, och den är givetvis sopad och tom på prylar. Men det är den alltid iofs!

-Självklart kaffe, har en fikahörna i sadelkammaren och vi bruka ta en kopp mellan pållarna. Är också oftast sist på hans runda!

Han är guld värd så måna om honom är A&O.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Inte alls :angel:

Eftersom vår hovis har som vana att skjuta fram tiden ca 3 gånger innan h*n verkligen kommer, och gärna genom att ringa någon timme innan/glömma av tiden helt så har det lett till att hästarnas vanliga rutiner följs helt och när h*n väl kommer så är det de förutsättningarna som gäller. Dock är mamma alltid hemma och tar in dem osv så klart. Det hjälper heller inte att ringa innan och förhöra sig för oftast är det inget svar och oftast så ändras tiden ändå under dagen/de få timmar som är kvar till i telefon utlovad tid.

Fast självklart har ju hovis stallgång med lyse att stå på, precis som vi när vi borstar. Självkalrt ocks å att någon är hemma och kan hålla, byta häst osv. Fika/mat erbjuder morsan alltid och ibland hinner han!

Dock är hovis såpass bra på det h*n gör och vill man åt det får man ta "hela paketet" och gnälla hjälper ju inte, då är det bättre man letar efter någon annan. Även om h*n bättrade sig lite när min mor förtvivlat ringde en gång (när tiden skjutits upp 3 veckor, fötterna var fina så ingen panik) och sa rakt ut "Vill du inte sko våra hästar så SÄG det, snälla!" ;)

Det hjälper heller inte att boka tid innan (vill inte) och ringer i tid görs redan (5-6 veckor när de kan gå på 7 veckors intervall osv) och är det viktiga skoningar (tävling och dyl) betonas det och då brukar det gå snabbare. Hovis själv är ryttare och har ridit på hög nivå samt är engagerad upp till OS-nivå så h*n vet ju hur viktigt det är med bra skoning vilket är skönt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Eftersom alla verkar ta in en halvtimme-en timme i förväg, när har ni hovslagartid? Tar ni ledigt från arbetet?

Jag försöker naturligtvis få tid så att jag kan lösa detta, men ibland går det inte, utan jag kommer hem med andan i halsen och slänger in hästarna. Men jag har en otroligt trevlig hovslagare spm bara slår ifrån när jag ber om ursäkt. Stallet är alltid rent och varmt, dock, och bra belysning.

Om/när han kommer ut på en tappsko (vilket ännu så länge ingår) får han ofta med sig några öl, eller nåt annat gott.

Han brukar själv ha kaffe och macka med sig och passa på hos mig, eftersom jag har varm och ren toalett i stallet, och ca 10 grader i stallet även vintertid. Samt en bänk med värme under:)

Jag ser dessutom alltid till att betala fakturan i tid!
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag har alltid fixat så jag har gått från jobbet för att vara med :)
Har bara missat en eller två skoningar de senaste 8 åren. Jag tycker att det är otroligt viktigt att vara med.

Bred stallgång
Bra belysning
Värmefläkt så att temperaturen iaf är över nollan
Erbjuder kaffe/te/saft/bullar
Hjälper till att bära utrustning
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

I mitt fall så jobbar mor min natt (där hästarna står, jag bor 20 mil bort på veckorna pga plugg) och hovis brukar rida sina egna hästar på fm så hon är oftast vaken/hemma när han kommer.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Ja, jag kanske ska tillägga att jag eller stallkompisen alltid är med, även om hovslagaren säger att han fixar det själv. Men jag tycker det är för stor säkerhetsrisk att han är där själv. Och han blev faktiskt sparkad och trampad i höstas, kunde gått riktigt illa (inte i mitt stall, alltså). Jag vill gärna höra hur det är med hästens hovar, men ibland går det inte att vara ledig.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Hästarna står inne, är rena och har urkratsade hovar. Jag är alltid med och håller hästarna. Har bred stallgång, men ljuset är inte så bra som det borde, men det jobbar vi på. Vi har en jättebra hovslagare, trevlig och duktig och enkel att ha med att göra.
Ett tag hade vi en hovslagare som krävde att hästarna skulle ha stått inne, inte bara vara rena utan också snustorra. Jag fick världens utskällning en sommar när hästarna, som stod ute på bete, råkade ha blivit lite fuktiga på ryggen av ett lätt duggregn som startat en kvart innan jag hann ut och ta in dem. Eftersom våra hästar är vana att gå ute större delen av dygnet kunde det hända att de blev rastlösa om de var tvugna att stå inne jättelänge och vänta på hovslagaren, vilket resulterade i att de inte uppförde sig lika fint osm de brukar och det kunde medföra "straffavgifter".

Men som sagt - den hovslagaren vi har nu är suverän!!!
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

för mig är det en självklarhet att stå på stallgången, där de är bäst belysning och bäst med plats och med sopat golv. Hästen ska vara inne i god tid så man hinner borsta, ev spola leriga ben och så dessa får torka hjälpligt.

sen försöker vi hålla det så lungt i stallet som möjligt, därför har vi en kalendern där man skriver upp när hovis kommer så alla i stallet kan planera lite och försöka att inte vara precis i vägen för hovis.

jag som pluggar försöker ta förmiddagstider, för då är det tomt i stallet och jag slipper ta ut hovis i kvällsrusningen i stallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 659
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 641
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hur tänker ni och agerar kring hästägare som inte sköter om sina hästar? Hästarna får inte mat, de har börjat rymma från sin hage för...
Svar
6
· Visningar
1 300
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp