Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag är supernoga med min hovslagare. Jag tar in mina hästar i tid (ibland har det inte gått, men det har varit helt ok), ser till att de är rena, att hon har bra belysning, att det finns kaffe kokat och en smörgås att äta, hon kan även åka in till mig och äta lunchlådan de dagar hon passerar eller innan/efter hon skott mina hästar. Hon får även en julklapp.

I gengäld har jag en hovslagare som ALLTID kommer i tid, ibland även tidigare, alltid blir på gott humör och ser till att mina hästar är välskodda.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Nu står jag inte i något varmt och flashigt stall men jag försöker göra det så bra jag kan för min hovis iaf.

Bra lyse är ju självklart, stora hästen står alltid inne i boxen en timme eller två så att hon är ren och torr när hovis kommer, min lillkille däremot måste jag rida ordentligt innan så att han är rejält trött för annars tramsar han med sina ben och fötter när hovis kommer tyvärr :(
Men det är svårt när han står som ett ljus med mig men leker studsboll när hovis ska ta upp fötterna SUCK

Då är han tyvärr inte alltid så ren och torr om benen efter en ridtur även fast jag försöker torka av det blöta och borsta bort smutsen så gott det går.
Men hovis föredrar lite blöt och smutsig om mitt kräk står still :)

Annars brukar jag ha lite te/kaffe/saft och smörgås eller bullar med mig hemifrån så han kan få lite varmt och gott i sig och vi brukar snacka en hel del. Ibland åker vi även och äter lunch tillsammans efteråt.
Min hovis är helt tokig i korsord, öl och ozzy osburne så när jag hittar sånt ibland som jag vet att han skulle gilla till bra pris så brukar jag köpa det så får han en oväntad och väldigt uppskattad present lite då och då :)

Jag ser även till att betala på plats då jag vet att han inte gillar faktura kunder då det tydligen i 8/10 fall betyder att personen inte vill/tänker betala för hans arbete och blir krångel för honom :(

Jag bara älskar min hovis! Han gör ett oerhört bra jobb! Har inte haft en tappsko sen jag skaffade honom och innan hade jag det jämt!
Han går att diskutera med och kommer med idéer och förslag för att underlätta och få så bra gångarter som möjligt.
Han vill även se hästarna med jämna mellanrum longeras och även ridas för att se om han kan förbättra något, det har INGEN hovis jag haft tidigare bett om!
Min hovis kan jag ringa till om jag funderar över något, han kommer förbi om jag är osäker på något trots att han bor långt bort utan att ta betalt.
Om det skulle vara något akut vet jag att han skulle komma på stört om han kan :)

BTW min hovis är också trevlig att vila ögonen på :d :angel:
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

KL

Hur lång tid tar era hovisar på sig för en helskoning inkl verkning? Hur lång tid är acceptabelt att hästen ska förväntas stå snällt i stallgången? Min tar uppåt tre timmar på sig att sko min häst...och jag tycker hon är en ängel som står snällt.. Det har hänt att hon har kissat rakt på betonggolvet för att hon inte orkat hålla sig längre.

3 timmar låter galet länge. Vår hovis brukar komma ca 8.30, skor och verkar 3 hästar och är färdig ungefär vid lunchtid. Då har vi oftast hunnit med en snabbfika emellan också.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag har min häst så ren och torr det går, och så får han sko längst bort i gången där det är bra belysning och man inte störs om det är någon annan där.
Å andra sidan så är det kallstall, så det är inte säkert att hästen blir snustorr, men ren ser jag alltid till att de är iallafall. Men mitt motto är helt enkelt att göra det bästa av det i det stall jag står! Skulle aldrig låta någon sko i boxen eller liknande. Givetvis hjälper jag också till och är till hands så gott det går!

Min nuvarande hovslagare tar ca 45-60 min för att helsko min lugna islänning.

I de stall där vi har haft många hästar som skall skos samtidigt så bjuds det ofta på fika, men då det bara är jag så vill jag ofta bara att det skall skos, tas betalt och sedan åkas!
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

lånar sista knappen

Angående flugor på benen så kan man sätta på transportskydd på de benen som inte skos. Om nu hästen är van vid det och inte börjar steppa för att transportskydden kommer på så funkar det ganska bra mot flugorna.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Det beror på.
Runt 50-70 min för en helskoning (om både hovis och pålle är samarbetsvilliga;)).
För det mesta skos min herre bara fram eller bara bak, eftersom han går olika länge fram och bak.
Så runt 30-45 min för en halvskoning (bak eller fram).
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Eftersom jag pluggat/jobbat så bokar jag ofta in morgon med min "gamla" hovslagare. Ger han pengar och bokar ny tid så har han ställt ut dem i en färdig fodrad hage. Han är lätt att ha och göra med och föreslår ofta själv att han kan göra saker.

Men han jag har nu slår nog allt. Kommer hem å han säger "du jag skodde din häst, satt på sulor och brodda", de kallar jag service. (bor på hans gård :P )
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Eftersom alla verkar ta in en halvtimme-en timme i förväg, när har ni hovslagartid? Tar ni ledigt från arbetet?

Nja, jag jobbar skift så jag är ofta hemma på dagarna.
Och så är jag gift med en nybliven pensionär :cool:
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Efter att ha diskuterat med min hovslagare kring vad han har för önskemål kring belysningen (lite renovering) vid den delen av stallet där han brukar upphålla sig så blev han både förvånad och glad över att få ge sina synpunkter på det. Jag trodde väl ändå att de flesta var måna om att hovslagaren ser bra och får andra bra förutsättningar för att göra ett gott jobb på hästarna, men se så är det inte alltid enligt honom. Ibland får han vara i boxarna och sko :eek: fösa undan ströet och skiten innan.

Vi kom även in på diskussionen kring att ta in hästarna i god tid så att de inte är blöta och leriga på benen när han ska jobba med dem. Det är tydligen inte en självklarhet för alla hästägare att det är så man bör göra.

Många gånger få han vara med och ta in hästarna. Ibland ser man varken till hästarna eller ägarna...

Vissa gullar väldigt med honom dock, nästan tvingar in honom i huset på fika.
Hur gör ni?
Några hovslagare kanske som har exempel att dra här?

Jag har alltid kaffe o kaka till hovis, ute i stallet. Jag tar självklart in hästarna innan och försöker ha dom torra - dock, eftersom jag har ett något "öppet förhållande" med min hovis så vet jag ibland inte alltid exakt när han kommer. Då kanske han sms-ar när han är på väg och då kan jag naturligtvis inte garantera torra ben alltid. Men det är ju å andra sidan upp till honom, vet jag i god tid när han ska komma så är benen torra.

God belysning och gott om plats finnes :)

Man ska vara rädd om sin hovis!
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Vi skor ena hästen på klinik, så där är det egentligen bara att passa tiden och att ta med sig ett glatt humör. ;)
(Inte så "bara" nu på vintern förresten, när det är svinhalt...)

Till övriga hästar har vi en supertrevlig hovslagare. För mig är det självklart att man ser till att hästen är ren och torr, samt att man är med under själva skoningen. Tydligen är det inte alls ovanligt att hovslagare (inte bara min alltså) VARJE GÅNG får hämta in hästen/hästarna själv, och att stallet är helt tomt. Någon gång ibland är ju okej, om man har en god relation med hovslagaren och en okomplicerad häst och verkligen inte kan hinna dit. Men jämt...

Försöker ställa hästen där belysningen är som bäst samt se till att det åtminstone är dragfritt (om det är kallt).
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag är så otroligt glad över min hovis! Han är en väldigt bra hovslagare! Det är super att han rider dressyr på hög nivå och vet hur man vill att hästen ska röra sig och hur man optimalt verkar och skor för det.
Jag har ridit för honom och hans fru nu i snart 10 år och då under perioder upp till fem dagar i veckan och även bott hos dem då och då och tränat. Så vi känner varann väl. Därför vet jag också vad som är viktigt för honom då han skor.
Det är mest bara att hästarna är inne i tid och att de är hyfsat rena och torra. Så det är de alltid då han kommer. Han vill helst också bara sko hästar som är väluppfostrade(nu när han ändå kan välja). Och det är mina.
Någon gång har han ringt och frågat om han kan komma en annan tid än avtalat, om han fått någon lucka. Då har jag ju inte varit där och kunnat förbereda. Men det vet han om och tar själv in hästarna. Han känner ju gamlingen väl efter alla år av att träna oss och ibland rida hästen själv. Och den lilla stjärnan är så välhanterad.
Annars försöker jag se till att bara vara i tid, att han har en plats på gången och att allt flyter på så han snabbt kan åka vidare.
Någon fika blir det inte för honom. Jag vet att han alltid har mycket att göra. Så han är nog glad om man inte frågar om sånt.;)
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Hur tåliga är era hovisar?

Jag har åtskilliga gånger under vintern sagt åt dem att koppla bilen till motorvärmare men de har inte gjort det.....?
Är det -20 så blir ju bilen iskall i ett nafs. Och ska de då iväg på flera olika ställen så är det ju iskall bil hela tiden.

Nåja, de väljer ju själva, men det skulle kännas trevligare för mig om de kunde lämna mig körandes varm bil.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Samma här, erbjuder alltid motorvärmare, hovis tackar alltid nej för 'det behövs inte'.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Och hur kul kan det vara att börja arbeta med iskalla redskap?
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Fast min hovslagare har typ en pickup med kåpa. Så han har valt att ha det så. Konstigt nog, men..

(Han har skor, vertyg och allt 'därbak', där det ju inte finns ngn värme)

Jag brukar dock värma skorna åt honom (jag har kallstall) när han plockat av dem, jag tycker synd om honom. Så får han iaf rikta och slå på varma skor.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Efter att ha diskuterat med min hovslagare kring vad han har för önskemål kring belysningen (lite renovering) vid den delen av stallet där han brukar upphålla sig så blev han både förvånad och glad över att få ge sina synpunkter på det. Jag trodde väl ändå att de flesta var måna om att hovslagaren ser bra och får andra bra förutsättningar för att göra ett gott jobb på hästarna, men se så är det inte alltid enligt honom. Ibland får han vara i boxarna och sko :eek: fösa undan ströet och skiten innan.

Vi kom även in på diskussionen kring att ta in hästarna i god tid så att de inte är blöta och leriga på benen när han ska jobba med dem. Det är tydligen inte en självklarhet för alla hästägare att det är så man bör göra.

Många gånger få han vara med och ta in hästarna. Ibland ser man varken till hästarna eller ägarna...

Vissa gullar väldigt med honom dock, nästan tvingar in honom i huset på fika.
Hur gör ni?
Några hovslagare kanske som har exempel att dra här?

jag försöker ta in hästarna i god tid men då vill jag inte att hovis ska vara sen så det får stå inne för länge...
sen försöker jag öppna upp till sadelkammaren redan innan så stallet hinner bli lite mer arbetsvänlig...

har bra belysning men platsen är lite för liten för tillfället eftersom minishettisens tillfälliga box är gjord på hovslagargången...


sen kan man ju göra som jag och glömma betala sista räkningen,, gud i himmeln vad jag skämdes när hovis sms till mig...


men jag tycker verkligen riktigt bra om min hovis...


MMBetsybabe
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Förvåvansvärt många hästägare tror att man har både mörkerseende, är försedd med borddar under skorna och är iförd rustning under arbetet.

Andra är helt fantastiska:love:

Själv uppskattar jag bra belysning, en plan och rensopad yta att arbeta på (en förutsättning för att man ska kunna se vinklar o dyl!), rena hästar och gärna dragfritt vintertid. Allt utöver det ser jag som ren bonus.

Jobbar hellre med blöta(avspolade) hästben än med hästar som är stallmodiga av flera timmars boxväntan. Likaså har jag överseende med att hästarna inte alltid kan stå redo på kö och vänta på sin tur.
Däremot vill jag vara välbekant med hästen för att arbeta med den utan att ägaren är närvarande och det är enbart i undantagsfall jag erbjuder mig att ta in hästarna själv. Både på grund av skaderisk för mig och hästarna.

/Migo
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag har - inte för hovis skull specifikt - gummimatta på stallgången förresten, tjock sådant. Det är väldigt uppskattat av hovis (det skonar tydligen knäna jmf med att stå på betongen) så ett tips kanske att ha det på uppställningsplatsen om man vill göra hovis arbetsplats lite bättre.

Gummimatta är kanonbra att arbeta på, och uppskattas enorm!:bow::bow:
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

h*n tyckte förresten inte att det behövdes någon värmefläkt om det var varmaren än 10-15 MINUSGRADER :eek: (men det tänker jag nog inte lyssna på :p )

När man är igång och jobbar är det där en rätt behaglig temperatur. Blir det kallare är det dock ett otyg för musklerna. Så lyssna du på din hovis;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 659
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 641
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hur tänker ni och agerar kring hästägare som inte sköter om sina hästar? Hästarna får inte mat, de har börjat rymma från sin hage för...
Svar
6
· Visningar
1 300
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 945
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp