Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Fördelen med honom är att han bokar in nästa besök direkt, vilket inte alla verkar göra. Skulle tycka det var jobbigt att hålla på och ringa för att se när han har tid..

Även jag bokar in nästa besök direkt. Ibland bokar jag in två nästföljande, t ex inför jul eller som nu när jag ska bort i mars och det hamnar precis i faggorna för näst-nästa skoning. Då bokar jag två tider på en gång iom att jag bara har 4 v skointervall och det kan bli tight för hovis få plats med det innan/efter t ex jul om han bara får 4 v varsel. Det hopar sig ju lite vid jul/nyår osv, samma sak inför hovis semester.

Man får välja om man vill boka direkt eller ringa, men hovis föredrar att man bokar direkt, och jag är så glömsk så jag vill alltid och har alltid velat boka in direkt, annars kommer jag på det 'sista veckan' och det blir bara trassligt för alla.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Eftersom alla verkar ta in en halvtimme-en timme i förväg, när har ni hovslagartid? Tar ni ledigt från arbetet?!

Numera jobbar jag skift sen många, många år så tar hovis på ledig dag. När jag jobbade kontorstid tog jag en halvdag ledigt helt enkelt.

Hovis vill oftast börja hos mig, dvs kl 9, då stod hästarna helt enkelt bara kvar inne på morgonen. Dock så numera vill vi att ena ponnyn ska ha varit ute i hagen innan, och gärna rörts på lite extra (ridits/tömkörts/etc), så nu har vi börjat ta em-tider, och då tar jag in minst en timme innan, så hästarna ska ha hunnit få lite att äta och torka/gjorts ren (beroende på årstid osv).

På sommaren sprayar jag dem med flugspray förresten, och om det är mkt flugor lägger jag på nättäcke, så hovis slipper de står och stampar för flugor.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Eftersom alla verkar ta in en halvtimme-en timme i förväg, när har ni hovslagartid? Tar ni ledigt från arbetet?

Jag åker till min hovslagare (ca en timmes resväg) var sjätte vecka, och bokar då in besöket den dagen i veckan när jag slutar lite tidigare...
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Eftersom alla verkar ta in en halvtimme-en timme i förväg, när har ni hovslagartid? Tar ni ledigt från arbetet?

Är lantbrukare på heltid med trädgårdsväxter som huvudgrödor, så jag är hemma och kan passa honom. Och kan inte jag, så är min kompis (som har sin häst hos mig) där och hjälper honom.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag passar tiden när han kommer och har rena hovar och ben på hästen samt en ren stallgång. Kaffe finns eftersom jag brukar dricka själv medans jag väntar.

Dessvärre har trakten bara en aktoriserad hovis och han är poppis av den anledningen. Tyvärr är han ruggit nonchalant med tider (om han kommer alls, iblanad hör han inte ens av sig :mad:) Så jag fjäskar inget större med honom. han är ändå alltid så stressad. Men ett plus i kanten är att han är mycket sevärd ;)
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Han är MYCKET snygg :d Mmmmumms...
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Hahaha, jag trodde faktiskt du syftade på motsatsen eller något i den stilen :D


Ang tråden så är mitt drömscenario att vi flyttar dit vi tänkt och att skills i att tävla i hovslageri faktiskt är lika med att sko bra. För isf hoppas jag på att kunna leda bort hästen till smedjan och få den skodd en sväng på kvällen :angel:
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag har ett stall som håller plusgrader, gott om belysning och hästar som står inne och torra.
Efteråt är det fika inne i huset som gäller! Ibland kommer han förbi på en kopp kaffe när han har tid över...

Jo såna har jag hört talas om:angel:. Men min vill inte ha kaffe, jag har försökt i åratal.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

KL

Hur lång tid tar era hovisar på sig för en helskoning inkl verkning? Hur lång tid är acceptabelt att hästen ska förväntas stå snällt i stallgången? Min tar uppåt tre timmar på sig att sko min häst...och jag tycker hon är en ängel som står snällt.. Det har hänt att hon har kissat rakt på betonggolvet för att hon inte orkat hålla sig längre.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag har gjort precis samma sak som du nu när vi har köpt ett stall som skall renoveras, jag frågade hur han vill ha det! Så för vår del blir det extra lampor. Jag kommer oxå att måla en vit ruta där han skor, men det är på eget bevåg. Han brukar lägga ut en vit plastbricka eller vitt papper när han kollar vinklar o så. Han gillade min idé om att måla golvet istället :)

Jag ser alltid till att vara hemma när han kommer. Att första hästen står inne på plats o väntar, med nykratsade hovar. Har det regnat är hästarna blöta eftersom de går i lösdrift- om inte jag varit förutseende o lagt täcken på :)

Hästbyte fixar jag medan hovslagarn passar på att sträcka på ryggen, gå lite och strecha (har aldrig mött en hovslagare som är så mån om sin kropp och det faktum att det sliter på kroppen att sko hela dagarna). Medan han skor häst nr två brukar jag fixa en termos med kaffe -som han kan dricka när han känner för det. Macka eller bulle oxå om han vill ha. Jag sopar rent golvet titt som tätt, kanske inte så mycket för hans skull utan för att jag inte gillar sömmarna som ligger...

Jag tror jag skämmer bort honom lite, men han skor tre hästar för oss o det tar honom från kl 8 till kl 12.30(han varmskor = tar tid). Det är några timmar så självklart ser jag till att han har det han vill ha.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Brukar ta ca 3 h för att helsko två hästar runt om. Dock är det ju inte pineffektiv tid hela tiden, och en liten kaffekoppspaus i mitten.

Men om det tar under en timme så blir jag skeptisk om hovslagaren verkligen gjort sitt jobb ordentligt :devil: Så jag är rätt van att det tar iaf en timme.

När jag hade ringskor tog det ju betydligt längre dock.

Kan inte hästen få en paus i mitten eller något, så den kan få kissa osv? Det har mina hovisar alltid gjort med t ex unga/ovana hästar, eller om man märker någon häst är kissnödig, då får de gå in i boxen en stund. Och endera tar hovis en paus, eller så tar man en annan häst emellan?

Mina nuvarande skulle mest troligt ruttna av att stå i 3 h på gången, medan vissa jag haft tidigare skulle anse det var i himlen av att göra det.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Tar hand om?

Han har resp. häst i rätt box, hela o rena. Stallet är normalt ljust och rent så inga exrautrustningar där. Sommartid tillhandahåller jag flugspray och hästarna har flugtäcken. Lyckas jag någon gång pricka in honom så vill han inte ha kaffe, utan han kör båda utan paus, det tar ca 1,5-2 timme. Han fyller i ett nytt datum efter 6-7 v på vår tavla.

Han har en stående tid kl 09.00 så hästarn står inne, sen administrerar jag ut släpp med nån av mina stallkamrater.

Oftast är senariot följande: jag betalar ett par dagar innan han ska komma på bg, han skor, vi upprepar proceduren 6 v senare
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag ser till att det är iallafall några plusgrader i stallet vid skoning. Tack vare det går jag ofta före när det är kallt och han har mycket, han vill helt enkelt inte sko hos folk där det är 20 minus både ute och inne utan då ringer han och frågar om det är ok att han kommer till mej istället.
Sommartid ser jag till att det varit stängt i stallet så att det är svalt och skönt där när han ska sko. Jag ser också till att det inte finns en massa flygfän i stallet och jag tar på hästarna flugtäcken som inte täcker bena men ändå skyddar så att de inte står och är irriterade. Jag klenar inte starka flugmedel på hästarna precis innan han ska komma.
Jag tar alltid in dem i tid så att de är rena och torra om ben och hovar.
Sommartid finns det alltid saft också, dock vill han inte ha kaffe vintertid.

Givetvis finns det bra belysning och bra uppställningsplats och uppbindning.
Eftersom det är vårt eget stall så är det inget spring heller.

Jag är alltid med och ser till att hästarna sköter sig och sopar så att det alltid är rent på golvet.

Vår hovslagare är guld, han bor ganska nära och det är en trygghet om något skulle hända. Han kommer alltid när han har sagt och blir han sen så ringer han i så god tid så möjligt.

Min hovslagare har berättat de mest märkliga saker om folk som tycker att han ska sko i garage fulla med grejer, rekordet var väl när det stod ett gäng fönster på golvet en meter bakom hästen :crazy: Endel vill att han ska sko ute på betet och alla möjliga märkliga saker. Att hästarna är rena och torra är inte alls naturligt för alla.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Min hovis skor min häst på ca 1 timme och 20 min.


3 timmar lät som väldigt lång tid...
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Min tar uppåt tre timmar på sig att sko min häst...

Tre timmar :eek:

Då är det ju nästan dax att börja om :crazy:

Min tar ca 1 tim och en kvart på sig utan lulllull runt om kring. Min står snällt.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Han skor fem hästar i mitt stall, så det dax för fika iallfall när han är klar...

Jag bor mitt i ett kors, så han åker förbi rätt ofta och svänger in om han har tid över mellan stallen!
Och ingen är mer tacksam än jag, han är aldrig långt borta om man får en tappsko eller om man har fått andra bekymmer.
Fast vi har inga tappskor sen vi bytte till honom, inga andra hovbekymmer heller för den delen:-)
*peppar, peppar, tar i trä*
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Jag ser alltid till att min häst är inne, torr och ren.
Jag ser till att jag är där och i tid, och att platsen som används är ren och bra nog lyse.
Jag hjälper till när det behövs (har hovvårdare just nu och H*n vill gärna detta så jag behöver underhålla vissa saker emellan för bästa resultat)

När det är en hovis som jag vet har tid och gillar att ta en kopp kaffe eller te eller nån liten bulle eller nåt så erbjuder jag det om möjligt (beror ju på lite vad för slags stall det är, inte alltid sånna faciliteter finns)

Jag ser till att vi jag har en plats i stallgången som är så lugn som möjligt, och om det går att folk inte går förbi etc. och stör om det inte är något nödvändigt så att säga.

Jag ser till att betala promt och ha bra kontakt med hovisen.
Jag försöker att uppfostra min häst så att den är väluppfostrad inte bara generellt utan även med fötterna så att säga.

Än så länge har jag aldrig haft några problem så vitt jag vet så jag tror både jag och hovis är glada.
Förutom att jag pga. behov ibland byter stall lite för ofta så min snälla hovis får lägga om min häst schema mässigt men det är egentlgien inget problem som tur är.
 
Sv: Hur "tar ni hand" om era hovslagare?

Min hovslagare kommer oftast 10 minuter TIDIGARE än utsatt tid. Det brukar inte vara några problem... Men när han har kommit 30 minuter tidigare (utan att ringa eller smsa) så får han gott faktiskt vänta medan hästarna är på ingång!

Ibland har det tagit 2h att sko en häst och verka den andra... Så snacka, det kan han ju.

Men det är roligt och trevligt för jag gillar också att tjattra så det är okej så länge man inte smitit iväg från jobbet och ska tillbaka :angel:

Jag har hört mååånga rövarhistorier från min hovis. Folk är inte kloka!

Det värsta är att folk inte betalar för sig :mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 660
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 643
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hur tänker ni och agerar kring hästägare som inte sköter om sina hästar? Hästarna får inte mat, de har börjat rymma från sin hage för...
Svar
6
· Visningar
1 300
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp