Sv: hur tidigt kan man para en katt?
Då jag började min européuppfödning, genom att "rädda" en huskattunge 1987, hos en äldre dam som inte klarade av att se grannarna som lät sina katter få kull på kull på kull. Det var en underbar svartsköldpadda, som fick namnet Tessie.
En kompis fick tag på en huskatt på ungefär samma sätt. Vi ställde ut katterna i något som hette "novisklass". Vilket var en klass öppen för korthåriga huskatter av européstandardtyp.
I samma veva, fick jag väldigt god kontakt av två av Sveriges ledande européuppfödare och de ansåg att katterna behövde en tid på att utvecklas, mogna och för att se om det var rätt exteriör och sundhet att avla på och därför parades ingen hona före två års ålder. 

Tyvärr blir många kattuppfödningar rena penningfabriker till vilket pris som helst. Visst svinn (av katter) får man räkna med.
Tessie parades i augusti 1990, då var hon 2.5 år. Hon fick fem kattungar 901017, varav fyra överlevde. Två behöll jag själv, en blå hona och en röd hane. De andra två var vitläckiga med för lite vitt, för att vara certifikatsberättigade. De två såldes till ett äldre par, som sällskapskatter för en symbolisk summa. Tyvärr fick honan i samband med stress vid utställningar och även vid kullfödseln ett oacceptabelt aggressivt beteende och avlivades utan fler avkommor.
Både blåa honan och hanen, blev med tiden utställningschampions. De fick goda vitsord för typ, temperament och extra plus för att hanen inte sprejade eller gjorde behov utanför lådan, vilket tyvärr händer med många hanar. Hanen var med på Sweden Winner Show, två år i rad och gick ända upp i panel, båda gångerna, men utslagen av ena gången en britt. Hanen gick i aveln och blev pappa till ett par kullar. Men det är inte gratis med kattuppfödning. Och med många års arbetslöshet under lågkonjunkturår, valde jag att kastrera honan, utan kull och när hanen var 11 år, blev även han lyxkastrat.
Med vänliga hälsningar
IngelaH
s*Alegni's Europé
Reg. uppf. sen 1990, men ligger på is och är för närvarande kattlös, då hanen fick tas bort i våras på sitt 18'e år.