Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Jag gillar "huskatter" och har aldrig förstått de som skaffar sig raskatter, och det är inte priset det handlar om.

Jag kan förstå att man skaffar raskatt om man gillar en specifik typ av katt rent utseendemässigt men för övrigt tänker jag lite som du.

Jag gillar huskatter pga den stora variationen som finns. Har hittills inte hittat någon ras som jag helt igenom gillar utseendemässigt och därför tittar jag på korsningar som motsvarar det jag gillar. T ex så älskar jag perserns päls men kan inte förlika mig med deras platta ansikten. Gillar pälsen och färgvariationen hos Norsk skogkatt men tycker de är för spetsiga i ansiktet. Ragdoll har ofta fina ansikten men där är färgvariationen väldigt liten. Sibirisk katt skulle jag kanske kunna tänka mig för där har jag sett ett par som är fina enligt min smak så kanske blir det en sån nån gång i framtiden.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Är det enbart utseendet som spelar roll?

När man skaffar sig en huskatt så kan den bli precis hur som helst i temperamentet.
Med en raskatt vet man mer vad man får, även om det givetvis handlar om uppväxt och små variationer inom rasen med.
Skogkatter tex är väldigt lugna och behagliga, sociala, kelna och framförallt, väldigt hanterbara. Det vill jag ha i en katt och har därför den rasen.

Dessa katter finns givetvis inom huskatt med men då får man ju skaffa en vuxen för att veta att katten är sådan.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Jag håller med Shark. Jag tycker förstås att mina katter är galet vackra:

28_moss_06-0007.jpg


Men först och främst valde jag ras på temperament och hälsa. Hade utseendet varit det primära hade jag kunnat hitta hur många söta huskatter som helst.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Utseendet är definitivt en del i det hela. Kolla på kriterierna inom vilken rasstandard som helst och du kan läsa spaltmeter om hur just den rasen ska se ut medan det oftast står ganska lite om temperamentet. Så visst är det viktigt även om man (läs jag) alltid väljer med hjärtat i slutänden.

Jag tycker att temperamentet kan variera ganska mycket bara inom en kull och det finns alltid någon/några ungar som är mer framåt och även de som är lite mer skygga eller försiktiga.

Naturligtvis är det också skillnad mellan olika raser.

När jag väljer katt så vill jag helst träffa hela kullen för då kan jag avgöra vilken av ungarna som passar mig bäst. Jag gillar sociala och utåtriktade katter och om någon springer och gömmer sig när jag kommer så är det troligen ingen katt för mig. Lilla Pipen, som jag nyss köpt, kom fram och ville leka med en gång när jag hälsade på. Dessutom bet han mig i foten så att jag verkligen skulle lägga märke till honom. ;)
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Jag tycker också det är jättesynd att det inte går att bedriva en seriös avel på huskatter och jag hoppas innerligt att vi någon gång kommer dit.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Jag tycker att temperamentet kan variera ganska mycket bara inom en kull och det finns alltid någon/några ungar som är mer framåt och även de som är lite mer skygga eller försiktiga.

Min katt pojke var enda grabben i kullen och den som nog var försiktigast - men så kom han hem till mig, uppfödare och fodervärd var här och lämnade honom, han klev ur buren, svansen åkte rakt upp med liten krok och han fullkomligt intog hemmet, innan nån han säga flasklock så var han KUNG. Vi bara gapade ! Han var så tydlig med att nu äntligen var regenten på plats. (De befintligqa katterna hade vissa synpunkter men han anser sig som störst bäst och vackrast sedan den dagen)
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Du skrev: "Jag kan förstå att man skaffar raskatt om man gillar en specifik typ av katt rent utseendemässigt men för övrigt tänker jag lite som du. "

Givetvis vill man försöka bevara varje ras specifika utseende, därav rasstandard.
Jag tycker att det är beklagligt att temperament inte står med, verkligen!
För alla raser har sitt speciella sätt.
Jag hoppas innerligt att många andra uppfödare prioriterar som jag: Hälsa-temperament-utseende.
Vad ska jag med en snygg katt till som inte har det temperament jag vill ha?

Jag har skogkatt och jag anser att det ska vara sociala, mjuka, vänliga, extremt hanterbara och relativt lugna katter. Vilket jag tycker att de allra flesta skogkatter är och jag har hittills inte haft någon som inte stämt in på detta, det har bara diffat på viljan att ligga i knä och inte. En del vill, andra inte.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Jag är nöjd den dagen man inte säljer katter under 3000 överhuvudtaget. Då skulle man slippa detta överflöd av oönskade katter, folk skulle tänka sig för innan de köpte en.
Lag på idmärkning och vaccination skulle underlätta med.
Det ska KOSTA att föda upp en kull och det ska KOSTA att köpa.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Utseendet är definitivt en del i det hela. Kolla på kriterierna inom vilken rasstandard som helst och du kan läsa spaltmeter om hur just den rasen ska se ut medan det oftast står ganska lite om temperamentet. Så visst är det viktigt även om man (läs jag) alltid väljer med hjärtat i slutänden.

Det blir ju extremt svårt att faktiskt testa ett rastypisk temperament på utställning så varför ska det stå i utställningsstandard? Hur ska domaren avgöra att mina katter är extremt sociala, gärna apporterar, alltid vill ha fysisk kontakt med både människor och andra katter? Att de är verbala vet alla domare, och det hörs tydligt på utställning :angel: Kommer man med en knäpptyst korat finns det domare som frågar om den är trasig :D Att det sen inte finns poäng för temperamentet är beklagligt, men det gör inte att katterna inte är lika.

Jag valde katt efter att jag ville ha just en väldigt "nära" och utåtriktad katt som också är lekfull och aktiv hela livet. Det kan man inte avgöra om en kattunge blir, utan måste vara något man ser generationer tillbaks.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Jag blir glad i hela själen när jag ser domare som väljer bort katter pga fräsningar och dåligt beteende. Inte glad för kattägarens skull givetvis, utan för att man tänker på katten, att den antagligen inte trivs och inte har det temperament som är önskvärt. Jag kan ta nån fräsning om katter kommer för nära eller att raser med temperament kan majua onöjd, bengaler tex talar ju gärna om ifall de inte är supernöjda, har jag hört på utställningar :D

Men en skogkatt som mjauar surt eller morrar flertalet gånger, det köper jag inte som bra temperament, men som sagt, hos de lite mer hetsiga raserna, ok.

Katter som exploderar fullständigt tycker jag ska strykas ur avel omedelbums oavsett ras!

Sist jag ställde så vann faktiskt min nomineringen pga att den andra honan blev riktigt sur. Den andre var fullpälsad, inte min. I övrigt väldigt jämna. Så det borde varit den andra men där bröt domaren för kattens skull. Tummen upp!

Men det är ju den enda delen av temperamentet som man kan bedöma på utställning. Övrigt är uppfödarnas jobb att bevara och få fram!
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Det blir ju extremt svårt att faktiskt testa ett rastypisk temperament på utställning så varför ska det stå i utställningsstandard?

Jag kan i princip ingenting om utställningar så min fråga kanske är dum men är det skillnad på utställningsstandard och rasstandard? Visst finns det väl katter som inte ställs ut men som ändå går i avel? Den kanske helt enkelt inte trivs i utställningssammanhang men uppfyller alla andra krav på temperament osv.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Jag kan i princip ingenting om utställningar så min fråga kanske är dum men är det skillnad på utställningsstandard och rasstandard? Visst finns det väl katter som inte ställs ut men som ändå går i avel? Den kanske helt enkelt inte trivs i utställningssammanhang men uppfyller alla andra krav på temperament osv.

Rasstandarden är bara en utseendebeskrivning för bedömning på utställning. Utställning är i sin tur bara ett av de redskap man kan använda för att utvärdera sin katt. Det finns ingen direkt korrelation mellan en bra utställningskatt och en bra avelskatt. Många är de utmärkta avelskatter som aldrig har en chans i ringen, och många show-vinnare har inget att tillföra aveln.

För att vinna måste en katt vara dels jämn så att inga brister fäller den, dels ha något som fångar uppmärksamheten. En tekniskt sett korrekt katt förlorar mot den som kanske har några svagare detaljer men har något som drar blickarna till sig. I min ras är det ofta ögonen. Även hur katten själv visar sig gör enorm skillnad.

Den här katten är tex tekniskt väldigt bra, men hon visar sig väldigt dåligt. Det leder till att de gånger domarna ser igenom hennes oshowiga sätt vinner hon, annars hamnar hon i skymundan.

Maja-0000.jpg


Den här däremot, har en hel del tekniska brister. Dock kompenserar han det genom att visa upp sig på ett väldigt bra sätt, man behöver inte på något sätt kämpa för att se hur han ser ut för han står snyggt på domarbordet och gör allt själv. (Han är 14 v på bilden, därför har ögonen en väldigt skum färg). Han har mycket jämnare resultat, ofta placerad om än sällan BIS.

110130nerk1.jpg


Den utseendemässigt bästa avelskatten är givetvis den översta, det finns inget att jobba bort hos henne utan bara saker som kan bli ytterligare bättre. Paxi har brister man helst inte vill skicka vidare, men är en bra avelskatt eftersom han är frisk, supertrevlig och har en stam som passar flera av våra svenska honor. Dessutom är han lätt att hålla för att vara fertil hane, och parar bra.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Utställning är egentligen en ren skönhetstävling.
Det man som uppfödare kan ta med sig är andras åsikter om sin katt, dvs bedömningssedeln. Placeringen är bara till för ägarens glädje.

Man får fler åsikter om katten och kan ta med detta och värdera.
Dessutom tycker jag att utställningsmiljö är ett bra sätt att testa kattens temperament.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Tack för förklaringen både från dig och Shark. Det där är ju en okänd värld för mig men det skadar aldrig med lite nya kunskaper och insikter då och då även om jag troligen aldrig kommer syssla med avel eller utställning själv. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 651
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 841
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 843
Senast: cili
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp