Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Sommarkatter är ett problem. Men jag tror tyvärr impulsköp av billiga katter som folk ledsnar på sker året om. Djur som är billiga är lätta att bara hämta, för man vill ha dem för stunden. Det gäller inte bara katter. Undra hur många kaniner, hamstrar osv som lever sitt liv bortglömda i burar.
Kostar djuret ett par 1000 så tänker iaf de flesta igenom sitt köp och vet va de vill ha.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Ibland är det svårt att hejda sig då man ser en skitsnygg katt. Jag kan vara ärlig och säga att min första raskatt (avel/utställning) jag köpte var ett impulsköp men jag lärde mig en hel del om detta. Hon klarar inte av utställningsmiljön och blev kastrat efter en kull. Hon ävde inte bara vidare sitt speciella temperament utan även smärtsamma cystor på äggstockarna. Min keeper började med samma symtom som sin mamma så hon blev kastrat utan kull. I mitt fall var jag ung och grön på uppfödning och fick ingen speciell hjälp/stöttning av min uppfödare:(

Så om du är intresserad att köpa en bra renrasig katt så är det viktigt att du och uppfödaren klickar tillsammans. Man behöver all hjälp man kan få i början innan man själv har ett bra kontaktnät.
En bra avelskatt behöver inte vara perfekt till utställning. Tex helig birma måste ha perfekta kilar och sockar till utställning men inte nödvändigtvis ha de till avel. Med rätt partner kan perfekta avkommor att födas.

Kanske din katt skulle vara den perfekta sällskapet om du vill köpa en renrasig avelskatt? Det bästa sällskapet är en lugn och trygg katt som kan uppfostra den lilla nykomlingen =)
Ett tips är att kika på rasklubbar om du vill ha en renrasig kisse, där finns även en mängd uppfödare, kattungar till salu och plannerade kullar.

Tack för ditt svar och din berättelse! Jag har försökt titta runt genom rasklubbar och gå in på uppfödare i närheten där jag bor, men har såklart vart inne på långt ifrån alla. Jag önskar att min kisse var en äkta raskatt, för jag tycker hon är så fantastisk (både i utseende och temperament). Men nu är hon ju inte det och det var därför jag startade denna tråden. Jag tycker ni kommer med så himla mycket bra information, tips och råd! Tack!

Till bison: tack för ditt svar, och ditt tips!
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Håller med till 100%! Man måste tänka igenom sina köp innan man handlar.
Träffat på väldigt många smådjur som oftast är köpta till barn men där annat blir roligare efter ett tag...
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Kort sagt tycker jag inte att du ska avla på din korsning. Vill du uppleva kattungelycka, och slippa allt krångel skulle jag rekommendera att du ändå letar upp en hona på foder.
Om man ringer runt till uppfödare som verkar seriösa (jag har typ gått efter hur bra hemsidor de har) och pratar så brukar det visa sig att de kan tänka sig foderavtal med rätt folk, men att de inte annonserar och skriver fodervärd just för att slippa bli nerringda av folk som vill ha en gratis raskatt.
Jag måste säga att efter att ha träffat på ett gäng uppfödare så har jag just nu flera att välja och vraka mellan.
Så det är mitt tips, leta tills du hittar en uppfödare som du klickar med, och vänta sedan på att uppfödaren får en unge som ska sparas. :idea:

Jättebra tips, tack för att du delar med dig! Så spännande, vad är det för ras om jag får vara nyfiken? Stort lycka till!
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Min åsikt vet du nog redan sedan en annan tråd.
Ett tips om du nu så hemskt gärna vill ha kattungar är att hjälpa hemlösa katter. Man kan vara jourhem åt en kattmamma med ungar.

Tack för ditt svar ;) Jag vet vad du tycker sedan tidigare och jag delar ju din åsikt i stort, vilket jag tror du förstår ;) Behöver göra ett informerat val och gå till botten med själva kärnan i detta. Är jättetacksam för alla fina svar. Skriv gärna mer om dina tankar och åsikter i ämnet!
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Förstår inte alla som säger att det är överflöd på huskatter? Jag la ut 5 kattungar (pappa långhårig blandras, mamma huskatt) på blocket i slutet av augusti iår och kan säga att jag blev överraskad av vilket sug det var efter dem - och ja jag tog bra betalt för dem. Jag behöll en och hade flera spekulanter på de övriga.

Jag är själv inne på att ta kattungar på den katten som jag behöll, gillar hennes temperament och utseende, men har som du forskat lite i att försöka använda en renrasig hane men det verkar vara kört. Så det får troligen bli en "bondkorsning".

Tack för ditt svar. Jag har också upplevt att det finns hem till katterna då jag ringt på många annonser. Även raskatter har inte vart helt lätt att hitta då de flesta varit tingade. Som diskussionen följer efter är det kanske svårt att veta vad som händer efter köpet. Jag antar att man utgår från sig själv, och det känns ju otänkbart att man skaffar en individ som man sen inte tar hand om.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Tyvärr finns det många som skaffar djur som sedan inte bryr sig.
Som uppfödare får man samtal och mail från mycket konstigt folk.
Det värsta är dom som man tror verkar bra men sen (tack och lov) så backar de ur köpet för att de inser att de inte har råd, hittat en billigare katt av annan ras eller som jag råkade ut för nyligen, de ville ha en hane istället för honan jag har. För mig är ett djur en familjemedlem och det är ofattbart att man beter sig såhär, allt sånt tänker man väl på innan man nästan tingar en katt?
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Sommarkatter är ett problem. Men jag tror tyvärr impulsköp av billiga katter som folk ledsnar på sker året om. Djur som är billiga är lätta att bara hämta, för man vill ha dem för stunden. Det gäller inte bara katter. Undra hur många kaniner, hamstrar osv som lever sitt liv bortglömda i burar.
Kostar djuret ett par 1000 så tänker iaf de flesta igenom sitt köp och vet va de vill ha.

Jag såg nyligt en annons på en kattunge som man köpt till ungarna till jul, men när man upptäckt att ungarna bara bråkar (?? :eek:) om vem som ska hålla katten så är den nu till salu igen... :cool:
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Jättebra tips, tack för att du delar med dig! Så spännande, vad är det för ras om jag får vara nyfiken? Stort lycka till!

Vi har tittat på Maine Coon, Norsk Skogkatt och Ragdoll, och inom samtliga ar det varit oväntat enkelt att hitta katter som ska ut på foder eller uppfödare som antagligen snart har en unge på gång på foder.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Tyvärr finns det många som skaffar djur som sedan inte bryr sig.
Som uppfödare får man samtal och mail från mycket konstigt folk.
Det värsta är dom som man tror verkar bra men sen (tack och lov) så backar de ur köpet för att de inser att de inte har råd, hittat en billigare katt av annan ras eller som jag råkade ut för nyligen, de ville ha en hane istället för honan jag har. För mig är ett djur en familjemedlem och det är ofattbart att man beter sig såhär, allt sånt tänker man väl på innan man nästan tingar en katt?

Ja det håller jag verkligen med om, att ett djur är en familjemedlem. Det är svårt att förstå att en del inte ser det så. :( Kan föreställa mig att man får mycket märkliga samtal från till synes helt vanliga människor som kattippfödare.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

*KL*

Jag tycker det är att kasta sten i glashus när folk som själva sysslar med kattuppfödning råder andra att inte avla p.g.a. att det finns massor med hemlösa katter.

Inser inte alla ni som sysslar med raskattavel att eran verksamhet också bidrar till antalet hemlösa katter. Många av de som idag skaffar en 'fin' raskatt hade nog skaffat en vanlig huskatt ifall det inte föddes upp en massa raskatter.


Till TS: Gör det du vill göra. Vill du ta ungar så ska du göra det, sen så hoppas jag att du ser till att de ungar du inte själv vill ha kommer till bra hem.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Där håller jag inte med alls.
Renrasaveln bidrar till att öka status och kunskap om katter. Vilket även gynnar huskatter. Med din inställning så bör vi lägga ner allt vad rasavel heter på hundar, hästar osv.
De som skaffar en renras vet vad de vill ha, de vill ha djuret som passar in i deras liv.
Köper du en blandras häst, hund, katt så vet du inte vad du har att vänta dig.
Du köper inte en korsningsponny på 140 om du vill tävla höga klasser i hoppning. Likväl som du inte skaffar dig en aktiv huskatt om du vill ha en lugn innekatt.
Renrasvel ökar kunskap om genetik, sjukdomar, statistik, skötsel och värdet i djuret.
Du som konsument vet vad du köper!
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

*KL*

Jag tycker det är att kasta sten i glashus när folk som själva sysslar med kattuppfödning råder andra att inte avla p.g.a. att det finns massor med hemlösa katter.

Inser inte alla ni som sysslar med raskattavel att eran verksamhet också bidrar till antalet hemlösa katter. Många av de som idag skaffar en 'fin' raskatt hade nog skaffat en vanlig huskatt ifall det inte föddes upp en massa raskatter.


Till TS: Gör det du vill göra. Vill du ta ungar så ska du göra det, sen så hoppas jag att du ser till att de ungar du inte själv vill ha kommer till bra hem.

Jag inser mycket väl att det kan vara så att enstaka av de kattungar jag säljer konkurrerar med hemlösa katter, men i ärlighetens namn så gör de flesta det inte. Detta vet jag för att många som köper katt av mig är kattallergiker som visat sig tåla min ras. För dem är det devon rex eller ingen katt som gäller.

Dessutom är jag fullt medveten om att min uppfödning bidrar med att höja kattens status i Sverige. Tack vare raskattuppfödningen började försäkringsbolagen försäkra katter. Till en början bara raskatter (pga. att uppfödare ville försäkra sina avelskatter) men senare alla katter. Mycket av den veterinärmedicinska utvecklingen är beroende av att det finns en efterfrågan av veterinärvård av hög kvalité och där har raskattuppfödare och andra raskattägare så gott som alltid ställt krav (medan många huskattägare än idag inte anser att deras katter ens är värda rutinvaccinationer). Raskattuppfödare finansierar även till viss del veterinärmedicinsk forskning.

Utöver detta bidrar många uppfödare med både praktisk och ekonomisk hjälp till katthem. Jag har skänkt mat till katthem och nappade upp en upphittad, nyfödd kattunge för runt ett år sedan. Har även hjälpt privatpersoner rent ekonomiskt att kastrera upphittade katter som de tagit hand om.

Jag har via min raskattklubb hjälpt katthem som fått in våra raser (vilket händer, men inte så ofta) med annonsering och ekonomiskt bidrag.

Och så vidare...

Kort och gott har jag gjort en cost-benefit-analys av min uppfödning och kommit fram till att min lilla uppfödning bidrar med mer gott än ont.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Nej, jag anser att det är 2 helt olika marknader. Nu föder jag inte upp längre, men dom som vänder sig till raskattuppfödare vill ha just en raskatt, inte vilken katt som helst. Betalar man 8000 för en katt så gör man ju ett val att inte ta en okänd huskatt, eller hur? Dom som tvekar blir säkerligen uppmuntrade att kolla på huskatter istället.
Jag vill inte ha några fler huskatter. Dom är jättefina, men jag vill hellre ha en raskatt som är uppfödd på ett seriöst sätt.
Att lägga ner raskattaveln (vilket vad jag hört handlar om 10% av katterna eller nått) skulle dels göra en liten nytta för huskatterna och dels skulle det knappast få de oseriösa huskattuppfödarna att börja ta sitt ansvar.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Kl

Ts du verkar vilja avla seriöst, det är det viktiga. Sen kunde man ju ha önskat att du hade en katt med kända linjer men omndu är beredd att lära dig massor, göra alla nödvändiga tester osv så tyckar jag att du ska testa. Det behöver inte vara så att dina kattungar konkurerar med hemlösa femkronorskatter, för dina köpare har antagligen betydligt större krav. Tvärtom höjer det kattens standard om man visar på hur seriös uppfödning ska gå till.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Nej, jag anser att det är 2 helt olika marknader. Nu föder jag inte upp längre, men dom som vänder sig till raskattuppfödare vill ha just en raskatt, inte vilken katt som helst. Betalar man 8000 för en katt så gör man ju ett val att inte ta en okänd huskatt, eller hur? Dom som tvekar blir säkerligen uppmuntrade att kolla på huskatter istället.


Raskattsaveln har väl mer eller mindre exploderat de senaste åren (från slutet på 1900-talet). Så behovet av raskatter är ju till stor del skapat av vissa intressen.

Jag skulle tro att minst hälften av de som idag skaffar raskatt hade haft en vanlig huskatt ifall inte detta utbud av raskatter fanns. Så som raskattuppfödare får man nog inse att ens eget utbud av katter ökat på antalet hemlösa huskatter.

Sen finns det givetvis vissa som Sol som föder upp allergivänliga katter där inte det gäller i samma utsträckng.

Observera att jag inte är ute efter att stoppa någon raskattsavel. Det jag reagerade mot var att raskattsuppfödare använder argument som ska ge folk dåligt samvete ifall de själva avlar på sin katt. För då borde ju detta dåliga samvete även gälla raskattsuppfödarna eftersom deras uppfödning också ofta ger fler hemlösa katter.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Som uppfödare gäller det att kolla av marknaden. Just nu är det gott om skogkatter. Därför kommer jag inte ta en kull igen förrän tidigast 2014.
Detta bör alla uppfödare göra, inom alla raser. Även huskatter och där är ju tillgång långt större än efterfrågan.
 
Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.

Det behöver inte vara så att dina kattungar konkurerar med hemlösa femkronorskatter, för dina köpare har antagligen betydligt större krav. Tvärtom höjer det kattens standard om man visar på hur seriös uppfödning ska gå till.

Om man har "större krav" så kommer man inte välja en kattunge som är jämförelsevis dyr men ändå utan stam och hälsohistorik. Om man har högre krav väljer man en raskatt.

Angående att raskatterna skulle ta upp plats för de hemlösa katterna så kanske det är så vad gäller befintliga hemlösa katter. Det betyder ju inte att man bör skapa FLER huskatter som gärna går en osäker väg till mötes.
Skillnaden blir ju att om jag måste slanta upp 8000 kr för en katt, så funderar jag noga kring köpet, och när jag väl investerat så mycket pengar i ett kattskrälle så lär jag inte bara slänga ut den i skogen när jag blir less.
Behöver jag istället bara pynta en hundring för en kattunge är det såååååå lätt att "bara göra" och blir man sedan less så är det ju inga pengar förlorade att bara låta katten försvinna på landstället eller liknande.
Sånt bidrar dessutom ytterligare till hemlösa katter då många utkastade katter är fertila och sätter igång och ynglar av sig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 651
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 841
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 843
Senast: cili
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp