hur träna lastning??

Sv: hur träna lastning??

Jag fortsätter fråga om lastträning här. Har lite funderingar!

Har hållit på att lastträna med mitt sto.Har hållit på till och från i ca 2 månader, på helgerna har det blivit. Det har gått framåt de har det gjort men nu är det stopp.

Hon är ett riktigt kontroll freak och ska ha koll på saker.Vilket betyder att När vi kommer en bit in i transporten så blir hon nervös för att hon inte ser allt.Och kan ibland kasta sig ut för att hon hör något utanför. Hon är inte rädd för transporten men kanske osäker.Hon går in en bit och sen börjar hon trampa i transporten och då börjar de skramla lite i den vilket betyder att hon blir nervös och backar bak.

Jag har provat med godis, men ger jag för mycket godis blir hon sur.
Provat med spö och "knackat" fram henne hon blir sur/irriterad av det.
Provat fram-backa-fram osv. Funkar ett tag men sen skiter hon i det.

En helg gick hon riktigt bra på flera gånger och hela vägen in och lugn, jag tänkte då att det har klickat för henne. Lät henne, "vila" en vecka från transporten. Och provade igen, totalvägra länge till slut gick hon in men hon var nervös.

Hon har sånt kontrollbehov så det heter duga. Hör hon något så kastar hon sig ut. Hur ska jag kontrollera det???

Har någon något tips på vad jag kan hitta på? Känns så deprimerande när man ser att hon är inte rädd för transporten hon vägrar bara gå in för då har hon ingen koll på läget...
Hoppas någon kan ge mig lite svar!
 
Sv: hur träna lastning??

Visa henne att DU har koll på läget o att hon faktiskt ska följa med dig.

håll inte på att locka o pocka, utan GÅ! o gå bara på( antar att den har åkt förr). Var självklar- vi ska gå IN!!!!!.

går den inte in, ta ny fart o gör om.......Stå inte vid luckan o försök övertala den- bryt det låsta betéendet o begär bara att den ska följa med dig- som alltid annars. Oavsett vart ni ska.
 
Sv: hur träna lastning??

Sluta inte träna bara för att hästen går in. Gå in, backa ut, gå in backa ut, gå en runda, in och ut igen etc. Irritera hästen utanför transporten(låt den röra sig tex, inte vila och stå still) och låt den vara ifred inne i transporten. Till slut väljer de att stå där inne där man slipper irritation. När de själva väljer att gå in så kan man börja vänja dem vid ljud utanför medans man lastar in och ut.
 
Sv: hur träna lastning??

Det där är NH o jag har alltid nöjt mig med en sak o har heller aldrig behövt ta hjälp.......

mina hästar springer in själva- inte för att alternativet har varit att de inte får vara ifred, utan för att det är trevligt att åka.

O jo de har åkt mkt- alla mina o har inga negativa erfarenheter.
 
Sv: hur träna lastning??

Lägger till.
När man "tränar" lastning ska det vara lugnt o man bör vara själv, gärna på en inhägnad yta.
allt för att inte ha en massa folk runt ikring- som den inte brukar ha i vanliga fall... antar jag.

avdramatisera o gör inte en affär av saken som då självklart stressar upp hästen.

Jag lasttränade den sista unga hästen var gång som jag hade åkt med den äldre o den fick sin mat i släpet. Gick in med den början ( jag= tryggheten eller ledaren om du så vill) o sen fick den gå in själv- som den gör till boxen- Gå in! Vågade den inte, så har jag ingen prestige i att inte följa med den en gång till- förtydliga vad jag vill.

Vill ha det så för att jag alltid åker själv.
 
Sv: hur träna lastning??

Har inte läst klart tråden utan stannade här. Det är VIKTIGT att du alttid har koll på hästen när du har en transport i hagen. Min kompis häst blev lämnad i hagen med en transport och det slutade med att hästen bröt 3 ben och fick avlivas. Fråga mig inte hur han lyckades, men han lyckades med det. :crazy:
 
Sv: hur träna lastning??

Ja, alla behöver inte anväända samma metod. Funkar det så är det en bra metod. Och uppenbarligen funkar din metod för dig och dina hästar. Jättebra!:)

Men många har lastproblem. Inte på grund av hästarna egentligen. Utan på grund av att ägarna inte hittat en metod de förstår bra nog. Och de jag träffat har den här metoden fungerat bra för om de gjort rätt.

Jag har förr lastat hästar på annat sätt själv. Genom att leda och vänta etc. Det har gått bra för mig. Men alla läser inte hästar bra nog. Då kan en annan metod funka bättre.

Huvudsaken är att hästen och ryttaren är lugna, avslappnade, nöjda och glada. Sen får man för mig lasta genom vilken metod man vill.
 
Sv: hur träna lastning??

Just nu känns det som det inte går bra med lastningen. Konstatera här om dagen att hästen gick gladeligen in i transporten om jag gick bredvid. Så fort jag jag gick under frambommen backa hon. Hur lär man bort det? Har krypit ihop när jag lett henne på vägen - inga problem.
I och med att det gick så bra förra gången tänkte jag igår att jag skulle prova med mellanvägg, jag gick på ena sidan av väggen och och hon andra. ICKE, tvärvägra. Provade att brädda mellanväggen funkade lite...
Hon verkar vara svår vid förändringar....

Kan man köra transport med häst i utan mellanvägg

Hoppas detta inte är ett trådkap!
 
Sv: hur träna lastning??

KL

Om man inte är van vid hästar som inte går på av sig själva är nog det bästa att ta hjälp av någon som har den erfarenheten.
Hämtade själv en häst igår som skulle vara svårlastad, men då jag hade med mig någon som var mer erfaren och kunde anpassa sig efter hästens reaktioner så lastade vi på under tio minuter.
Resultatet var en lugn häst som mest undrade vad vi skulle göra med henne :)


Lycka till!
 
Sv: hur träna lastning??

Jag har också samma problem. Han är helt respektlös när det gäller transporten. Han är inte rädd eller så för väl inne är han cool lugn. Han går alltid till vänster och man kan inte stå där och mota bort honom för han går rakt över dig. Nu har vi dock kommit på ett sätt för vid hans hage är det som "infångare" så vi kan bara backa intill så är det linor på båda sidorna. Men nu till det verkliga problemet, nu kommer vi alltså till tävlingen men inte hem:p
Ibland har vi tur och kan hitta en vägg vi kan backa intill med vänstersidan sen får pappa stå med en longerlina helt sträckt på andra sidan så det blir som infångare. Men hur ofta har man turen att hitta en bra vägg på en tävling bland massa andra transporter :p
Ingen som har något tips på hur jag ska få honom att få mer respekt? För det är samma sak när man ska ha och göra med honom på tävling. en plåga! :eek:
 
Sv: hur träna lastning??

Alla hästar lider av klaustrofobi med trånga slutna utrymmen.
Därför bör den ha plats.

Man räknar med ca 90 cm bredd för en normalstor häst.

när hästen är van kan man möjligtvis förändra ngt en gnutta, men hästar är vanedjur o vana vid samma rutiner o miljö.

hästar är sällan respektlösa utan reagerar på sina instinkter o lär sig av dem.

det är alltså brister som man inte har uppmärksammat i tid som hästen tar lärdom av.

Det finns inget stopp till vä. alltså går den dit.
Sätt stopp ditåt o den kollar in andra vägar.

Ha tålamod, för blir man frustrerad blir det lätt en stressad häst.
 
Sv: hur träna lastning??

Nej alltså han går bara till vänster. Och vi har en extra bred och extra hög transport.
Han håller sig för det mesta lugn och fryser fast.
 
Sv: hur träna lastning??

Den fryser fast för att den inte vill pga ngt obehag.

gå med den- ta bort den ur det frysta stadiet. Vänd o gå på igen. när den går- beröm.
Den ska inte få skit för att den inte går in utan för att den inte går med dig.

Var lite smartare än den o var trygg o självsäker.
 
Sv: hur träna lastning??

KL

Min går tydligen på snabbare om man har på lite strö (eller hö) på rampen :idea:
 
Sv: hur träna lastning??

Hej!

Det finns en kvinna som heter Lisbeth Jonsson. Hon håller på med NH, har gjort filmer och (tror jag) böcker, och håller kurser och lektioner. Hon har hjälpt oss men bland annat lastning, och hon är superduktig alltså. Hon tar sin tid, och det fungerar. Jag vet inte hundra vart hon bor, men vi bor i Göteborgsområdet så dit kommer hon i alla fall. Googla henne och se om du hittar henne, kan varmt rekomendera detta och jag tror inte att du kommer bli besviken!
 
Sv: hur träna lastning??

Just nu känns det som det inte går bra med lastningen. Konstatera här om dagen att hästen gick gladeligen in i transporten om jag gick bredvid. Så fort jag jag gick under frambommen backa hon. Hur lär man bort det? Har krypit ihop när jag lett henne på vägen - inga problem.
I och med att det gick så bra förra gången tänkte jag igår att jag skulle prova med mellanvägg, jag gick på ena sidan av väggen och och hon andra. ICKE, tvärvägra. Provade att brädda mellanväggen funkade lite...
Hon verkar vara svår vid förändringar....

Kan man köra transport med häst i utan mellanvägg

Hoppas detta inte är ett trådkap!

Tips: Innan du går under bommen - surra grimskaftet två, tre varv runt bommen. Då är det lättare att hålla kvar henne när hon backar!
 
Sv: hur träna lastning??

:mad:Man surrar ALDRIG fast hästens huvud där paniksituationer lätt kan uppstå.!!!!!!!

Surrar gör man med död last- ting.

det kanske funkar på en lite ponny, men en stor häst var kropp o tyngd är det tre eller fyrdubbla är det rent vansinne.!:mad:
 
Sv: hur träna lastning??

Tips: Innan du går under bommen - surra grimskaftet två, tre varv runt bommen. Då är det lättare att hålla kvar henne när hon backar!

Skulle jag aldrig våga göra det är inte många människor som kan hålla fast en häst som slänger sig och får hästen panik ja då är det inte roligt
 
Sv: hur träna lastning??

Den fryser fast för att den inte vill pga ngt obehag.

gå med den- ta bort den ur det frysta stadiet. Vänd o gå på igen. när den går- beröm.
Den ska inte få skit för att den inte går in utan för att den inte går med dig.

Var lite smartare än den o var trygg o självsäker.

Men varför är han helt coollugn när han står där inne då?
Om det nu är så obehagligt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 322
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 290
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp