hur träna lastning??

FrontLine_

Trådstartare
Jag var och hämtade en häst för snart två veckor sedan, och redan i början av lastningen märkte jag att det är inte en "lättlastad" häst.
Vi försökte, försökte och försökte. Jag tog det lugnt och hade absolut ingen brådska, han fick ta den tid det tog helt enkelt.

Men gubben i huset (där vi hämtade honom) hade inte samma åsikt utan ställde till det rätt rejält för oss när det gällde lastning. Det blev otroligt farligt för mig, ja klämdes mellan häst och transportvägg och satt fast, självklart panikslagen så jag gjorde allt jag kunde för att få hästen att ta ett steg från mig. Halverst panikslagen häst, men ändå lugn så backar han ut väldigt nervöst och blir väldigt skärrad när jag skriker. Fel av mig att skrika jag vet, men gubben förstod ingenting och jag satt fast med en skärrad häst i transport=inte att rekomendera.
Det slutar såklart med att hästen ABSOLUT inte vill gå in i transporten, och när vi tillslut efter många om och men står nästan längst in i transporten med frambenen inne och bakbenen på luckans sista del så lyfter gubben upp rampen och TVINGAR in hästen. (fråga mig inte hur han orkade) Hästen blev såklart ännu mer rädd. Men rampen stängdes, och hästen satt fast. Utan mellanvägg och utan bom. Kände då att det var inte läge att lasta ur, utan vi åkte iväg. Fick hjälp efter en liten stund då vi svängde in på en ridklubb för att söka någon hjälp där. Tack och lov kunde en tjej fixa det utan att måsta lasta ut hästen där =)

Går inte in på vidare detaljer då jag inte vill att ägaren till hästen ska ta illa upp (altså kvinnan som ägde hästen, inte gubben)

Nu till problemet: Så fort hästen ser en transport blir han jättestressad, och jag kan bara gissa att lastningen inte kommer att gå bra när vi kommer till den punkten, därför tänkte jag börja träna det redan nu utan tidspress.
Jag kommer åka iväg själv ofta, och vill ha en häst som är lättlastad, ja i princip så jag kan lasta den själv.

Men hur ska jag träna, när hästen är rädd?
Jag är bara van med hästar helt utan transportvana, som man tränar. Det är ju lite lättare än en transporträdd häst..:cool:

Tacksam för tips =)
 
Sv: hur träna lastning??

Avdramatisera, och framför allt släpp dina egna förväntningar på att han kommer vara rädd. Varje gång han talar om att transporten är läskig ska du svara med att titta, konstatera att det är en hästtransport och alltså inget att vara rädd för. Tänk inte "träna lastning" utan "kolla, en transport, vi går och tittar på den". Var lyhörd för var hans gräns för vad han klarar av går. Tänk på att det finns två gränser, en första gräns där han Helst inte går längre, och en Absolut gräns. Övertyga honom om att våga passera Helst-gränsen men stanna innan Absolut-gränsen för försöker du pressa honom förbi den innan han har förtroende för dig kommer du bara få mer problem. Allt eftersom han litar mer på dig så kommer du kunna be honom om att gå närmre och närmre sin Absoluta gräns och den kommer skjutas framför honom tills han en dag inte längre minns att han var rädd för transporten.

Viktigast är att DU inte hänger på hans övertygelse om att transporten är läskig.
 
Sv: hur träna lastning??

Bra tips det där med "helst-gränsen" och "absolut-gränsen".. bra att dela upp det!
Vill bara tillägga att JAG sätter inga gränser på förväntningar, jag går alltid in med inställningen att "det här klarar vi, även om bara en liten bit upp på rampen".. Altså, det var hästens begränsning jag beskrev. Jag har inte målat upp ett skräckscenario, men samtidigt måste jag vara beredd på vad som kan hända med tanke på hur lastningen vid hämtningen gick:)

Men bör jag köra eftergiftsprincipen, eller godisprincipen?
När ska jag sluta? Ska jag sluta när det går som bäst, eller?
För mig känns det så.. att sluta när det går som bäst. Men samtidigt, lär han sig då att han MÅSTE inte gå in i transporten?

Såhär ser det ut för mig när jag lastar:
går hästen in utan problem=bra!
Börjar hästen tveka, att jag ser minsta lilla antydan att han KOMMER att backa så ger jag kommandot backa. Allt för att jag ska ta initiativet till att backa. Inte att han gör det.
Går han frammåt,bra. Stannar han, så har jag sträckt grimskaft med liiiite tryck, inte mkt alls. Direkt han tar ett steg frammåt, direkt eftergift. Bra, även godis om det finns. Står stilla ett tag, fortsätter på samma vis. Manar på hästen frammåt genom ett smack, lyssnar han inte, håller jag sträckt grimskaft med tryck och väntar. Går han frammåt, bra. Eftergift. Verkar det som han ska backa, så ger jag kommandot före, och backar han gärna lite extra långt.

Tror ni det blir fel?
 
Sv: hur träna lastning??

finns ju hur många principer som helst, gäller ju bara hitta den som funkar bäst för dig och individen. jag ger aldrig något gott innan hästen står helt på transporten eftersom många hästar tar det goda och backar ut fort för att kunna gå upp igen och få mer el nått.


lasta med eftergift gör jag alltid på alla. är hästen rädd el osäker så börjar jag med att låta hästen gå runt en öppen transport, lukta lite på den osv. sen brukar ja ta en hel dag och lasta på, ge lite gött, lasta av, på igen osv tills hästen slappnar av. en del funkar linor i början bra på, andra en pirasavakvast, en del bara att vänta ut, andra att pressa lite. oftast tycker jag det är lättast att "skicka in" hästen, då är det lättare sen när man e själv :)

inlärda "problem" eller inte så gör jag ungefär likadant :)

lycka till :)
 
Sv: hur träna lastning??

Hej!

Det är ju jättesvårt att veta vilken metod som funkar på din häst- det är så olika.

Min tjej (visade det sej) går på med spö som retar på korset (men inte på sidorna) och en bestämd matte.

Min förra gick på om det fanns morot i "ledarens" hand.

Jag tror du behöver bestämma dej för en metod och sen köra den hela vägen. Godis tycker jag sällan fungerar, tycker det är bättre med belöning i form av vila/få vara ifred. (fast med förra hästen gick ju godis jättebra!).

Och som en liten parentes- hela ditt första inlägg skriker förutfattade meningar om hur dåligt lastningen ska gå. Du menar det säkert inte och det är säkert inte medvetet heller, men du beskriver en bild av att hästen är rädd och det går in.. Du har alltså redan bilden i ditt huvud:-)

Hoppas du löser det, eller snarare, låtsas som om du inte har ett problem och utgå därifrån!

/Lavinia, som senaste gången kunde lasta hästen- jäkla skumt!
 
Sv: hur träna lastning??

Nu till problemet: Så fort hästen ser en transport blir han jättestressad, och jag kan bara gissa att lastningen inte kommer att gå bra när vi kommer till den punkten, därför tänkte jag börja träna det redan nu utan tidspress.
Jag kommer åka iväg själv ofta, och vill ha en häst som är lättlastad, ja i princip så jag kan lasta den själv.
I det läget du är nu tycker jag inte du skall lastträna. (hästen är ju ny för dig med)
Börja med att bygga upp ett förtroende er emellan och vänj sedan hästen vid transporten utan att prova lasta den.
Enklast är att ställa in transporten i hagen utan bommar o mellanvägg (boggie) fälla ner lämmen o lägga hö på baklämmen.
För varje mål flyttar du sen höet längre in i transporten.

Alternativt gör du detta i grimma om du inte har möjlighet till ovan.
Det viktigaste är att du inte tänker fara utan andas o håll dig lugn. Tänk, där ligger ditt em hö, gå dit o ät.
Och det är hästen som skall gå dit, så du kan hålla dig en bit bakom/sidan om. Prova inte att gå före o visa hästen att detta inte är farligt för då visar du tvärtom.

När rädslan för transporten är borta så kan du börja lastträna om du tycker det behövs. (jag lasttränar aldrig)
 
Sv: hur träna lastning??

Börja med att han får passera transporten varje dag. Kanske leda honom förbi när han ska till hagen. Sen närmare och närmare. Även ha luckan nedfälld och att du trampar till på den. Kanske ha en hötuss på luckan. När du sen så småningom ska få in honom på riktigt. Se till att parkera den invid en vägg. Strö inbjudande, det ska vara som en trevlig box att vila i. Din medhjälpare kan använda sig av en plastkratta just för att peta lite med om han backar. Det är bra med en kratta av den anledningen att man får ett långt skaft och risken är mindre med att träffas av en spark. Lugn, fin och bestämd behandling. Havre och godis när den kommer in. Inte åka de första gångerna utan backa ut. Så småningom ta en kort långsam åktur bara något varv på gården och lasta ut hemma. Lugn träning och senare åka till en granne el annan lugn plats att lasta ur och sen lasta in igen. Inte att åka till ett ridhus första resan så han inte blir så upphetsad. Ungefär så här skulle jag göra.
 
Sv: hur träna lastning??

Min förra valack var transporträdd tolkade jag det som i alla fall. Han blev spänd som en fiolsträng och mycket nervös vilket resulterade i att han en dag fick panik och sprakade sig ur släpet med en otäck sårskada som följd.

I hans fall gjorde jag följande (när skadan var läkt) men det kräver ytterligare en häst till hjälp. Hans hagkompis, ett sto han var mycket förtjust i, hade inga som helst problem med släp så vi lastade henne först och när hon stod inne i släpet och käkade hö knatade han snällt in. Första gångerna stängde vi varken fram eller bak, bara la på bommen bakom honom. Så höll vi på så ett tag lastade bägge två och lät dom äta hö en stund. Efter ett par gånger stängde vi överallt, efter ytterligare ett par gånger startade vi bilen och körde bara fram kanske 30-40 meter. Och sedan åkte vi en lite längre sträcka och till slut åkte vi till ridhus och tränade. Efter detta kunde jag lasta själv och han åkte själv kors och tvärs på träningar och tävlingar.

Det tar lite tid och man behöver en orädd och transportvan häst till hjälp men detta funkade bra för min häst
 
Senast ändrad:
Sv: hur träna lastning??

Delvis kl

Tack så mycket för era tips!

Jag väntar med transportträningen ett tag, tills vi lärt känna varandra bättre:)

Ang att jag har målat upp en bild hos mig själv, delvis stämmer det ju. Men jag är inte "rädd" för den bilden, utan mer bara att jag är förberedd och inte sätter mig i en situation jag inte klarar av att lösa.
Jag är medveten om att vi har ett problem, men jag ser inte problemet som "olösligt" utan jag ville bara spåna fram metoder till att kunna lösa det på bästa sätt:)
 
Sv: hur träna lastning??

När du transport tränar så först och främst: transporten måste sitta fast i en bil (annars välter den). Ha med dig godis i fickan och tänk bort alla "hästen kommer vara rädd"- tankar.

Första gången kanske det räcker med att hästen står 2 meter ifrån transporten utan att vara stressad. Försök göra det trevligt runt transporten, genom att ge godis, mysa osv.

Andra gången ska ni stå lite närmare transporten.. tredje gången kanske ni ska ha som mål att stå med frambenen på rampen.
Ta en sak i taget, beröm med klappar och godis. och försök avdramatisera det hela. Stressa inte fram något, utan ha som mål att komma längre och längre fram för varje gång.

Sluta när det går som bäst och glöm inte godiset! -vilken häst tycker inte om godis?
Sätt dig inte i en situation som du inte kan lösa och ta det lugnt. En sak i taget..
 
Sv: hur träna lastning??

Lånade en transporträdd häst en gång. Den botade jag genom att hyra ett släp med fronturlastning som jag öppnade upp helt i båda ändarna och flyttade mellanväggen så långt åt vänster som möjligt så att det blev en bred gång. Till att börja med lät vi den andra hästen gå igenom några gånger. Sedan gick vi med den rädda hästen tätt bakom utan någon press och mycket beröm för varje steg i rätt rikning. Till sist kunde hon gå igenom ensam utan problem och då kunde man stanna inne i transporten och låta henne äta lite hö, kela och ha det allmänt trevligt. Sen var det inga problem att lasta när hon skulle hem sedan.

Hästarna brukar tycka det är läskigt att gå in i en mörk låda eftersom de inte vet vad som väntar där inne. Men om man öppnar i fram så blir det mycket ljusare och inte lika hotfullt. Fronturlastning är verkligen underbart för lastträning eftersom man kan träna att bara gå igenom den som en tunnel!
 
Sv: hur träna lastning??

*knapplån*
Jag har en ponny som alltid varit lättlastad hos tidigare ägare.
Hos oss fick hon ett föl och när vi därefter skulle lasta - med eller utan föl spelade ingen roll.- var hon skogstokig!
Tyvärr hade ingen i familjen mycket erfarenhet av lastning- hon var ju så lättlastad tidigare.... .- och vi var alldeles för mesiga i vår hantering och det blev bara värre och värre.
Hon går på med frambenen och sen svänger hon runt med baken så hon står på utsidan av transporten med rumpan åt draget och mulen där rampen är.
Börja om från början och på ett steg, sen backar hon av och ställer sig med rumpan åt draget längs med transporten.
Hon är inte ett dugg rädd, när hon väl är på står hon hur lungt som helst, likadant under färd.
När vi ska hem från en tävling kliver hon bara rakt på, väldigt sällan problem på hemvägen.
Vi har prövat linor, stå intill en vägg - vilket blev tokfarligt, för det går inte komma så nära att där inte blir något glapp. Vi har använt spö för att korrigera osv. Nix, hon bara vänder runt och står åt fel håll.
Nu har vi tränat lite och det går givetvis bättre o bättre, men har något ett tips på vad man kan göra för att hon inte ska gå åt vänster?
 
Sv: hur träna lastning??

Det där är ett av de vanligaste sättet de lugnare hästarna avstår från att gå på. De vet att de får "börja om från början" när de kliver vid sidan och vänder sig.

Men det får de inte om jag lastar. Då får de helt enkelt gå på därifrån. Vilket blir svinmycket jobbigare, så slutar det vara intressant.

Det som saknas är att ni kan flytta hästen. Om hästen ALLTID i alla lägen lyder, d v s går åt sidan, går framåt, backar - så har man inte lastningsproblem. Kan ni flytta hästen åt sidan med hjälp av förlängda armen? Kan ni få den att gå framåt? Bakåt? Ofta går det, men bara om hästen inte har något bättre för sig (d v s den avgör själv när den vill lyda).

Börja med träna detta, och se till att efterhand öka svårigheten, d v s hästen går åt sidan där den egentligen inte vill gå åt sidan, den får flytta sig upp på t ex en pressening.
 
Sv: hur träna lastning??

Jag har en ponny med exakt samma problem! Inte ett dugg rädd utan vill bara inte gå på. Hon har samma taktik och ställer sig bak och fram brevid transporten. Vi har haft jätteproblem med henne i alla år och kunde hålla på i uppåt 2 timmar, men nu har jag äntligen hittat ett sätt som fungerar!!
Börja med att ta ut och leda hästen. Ha med ett dressyrspö så att du kan komma åt hästen på rumpan om det behövs. Träna att om du stannar så ska hästen stanna utan att gå in i dig, backa, och träna på att stå vänd mot hästen och flytta den runt dig. Den ska inte skritta runt dig utan gå i sidled. Ge godis när den gör rätt och ha ett speciellt kommando som "sida", så kommer det så småningom räcka med att du säger kommandot och höjer spöt på ena sidan för att den ska flytta sig. När hästen verkar ha fattat poängen kan man vara utomhus och sedan i närheten av "läskiga" saker. Låt inte hästen titta för mycket på dem utan den ska ha fokus på dig. Hästen ska lita på dej och kunna stå brevid och backa mot farliga saker utan att svänga. När det här går bra kan man testa med transporten. Om hästen svänger ut med rumpan så ska man nu kunna ha koll på den, och om den försöker gå vid sidan kan man flytta framdelen. Gå framför hästen och gå baklänges in i transporten. Förhoppningsvis följer hästen med dig in :)
Problemet gick bort rätt snabbt för mig och min pålle. Kanske fem träningar utan transport och när vi sedan testade med transporten gick hon rakt in! Hon brukade även kasta sig bakåt när hon var halvvägs inne, men det försvann också :)
Hoppas detta funkar för dig!
 
Sv: hur träna lastning??

Tack för tipsen HannaEmm och Lovisaleonora_ .
Har lastat 2 kvällar i rad nu och hon ger upp lättare och kliver på efter en stund. Jag märker ponnyn lyder mig bättre än min 12 åriga dotter, så jag får väl fortsätta att traggla lite till med transporten så får dottern traggla för hand på marken.
Tack!
 
Sv: hur träna lastning??

Inte läst hela tråden så vet inte om någon redan nämnt detta.
Men hur som helst. Var noga med när du lastar att kolla in i transporten, inte på hästen. Hästen blir osäker när du lockar på den och samtidigt tittar på den, eftersom att stå vänd mot och titta på hästen är en bortdrivande handling. Med "hästen" syftar jag på främre delarna; huvud, bog och framförallt ögon. För hästen säger du både "följ efter mig" och "Gå iväg". Vänd dig istället mot transporten, fäst blicken i den och gå bestämt in, så att hästen inte känner några tveksamheter utan förstår att det är in ni ska. :)
Håller också med Lovisaleonora_ med att låta hästen gå upp från sidan om den vill. Huvudsaken är att den följer med dig in i transporten.
 
Sv: hur träna lastning??

Jag lasttränar själv nu, har inte kommit så långt att vi löst det än, men det går famåt. :)
Eftersom jag inte löst det helt själv än så känns det ju konstigt att gå in på hur jag gör, ifall jag inte lyckas. :P Dock, som med all träning egentligen, så bör man endast träna mycket korta pass och kräva mycket lite i början. Beröma massor och aldrig tänka: "nu ska du hela vägen in i transporten" utan snarare: "Tar du ett steg till så får du en godisbit och står du kvar där några sekunder så får du backa ut igen (på kommando såklart)." :)
 
Sv: hur träna lastning??

Man behöver inte träna just alltid lastning utan man kan träna att gå igenom trånga ställen när man är ute och går. Träna att det är du som är lugnet och att hästen ska lyssna på dej.

Säger du att det inte är farligt och de litar på dej då går de bara på. Så det gäller i all träning både när du rider och leder. Träna att gå igenom trånga ställen.

Förstora inte upp transporten.

Min gammal häst gick inte bara på fören man sa att nu ska du gå på. Då gick han på som inget hade hänt. Va inte nervös, uatn att nu går vi på.
 
Sv: hur träna lastning??

Tror som de övriga att detta inte måste bli så problematiskt. Hästar är tåligare än man tror. Ställ upp transporten stadigt och ge kraften därinne ett par gånger.

Kan hända backar den eller "växer fast" i början men ta lite tid på er och se till att den går på.
 
Sv: hur träna lastning??

Idag tog jag på kedjegrimskaftet när vi skulle lasta inför tävling. Vet inte varför jag inte tänkt på det innan. Hon gick åt sidan en gång och jag höll emot när hon backade. Sen ledde jag fram henne och då gick hon bara rakt på.:p
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 322
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 290
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp