Bukefalos 28 år!

Hur tränar du din vovve?

nyponros

Trådstartare
Blir lite nyfiken på hur andra lägger upp sin träning.. om den läggs upp överhuvudtaget?


Vad tränar du?
Följer du ngt speciellt schema som du lagt upp?
Eller känner du bara efter dag för dag vad du har lust med?
Tränar du varje dag eller har ni vilodagar?
hur långa pass åt gången?


jag tävlar ju inte eller så, har ingen spec inriktning, iaf inte än, utan försöker bara träna varierat och lagom stimulerande.

varierar mellan lydnad, trick, spår, sök och agility(på lätt nivå, inga höga hopp)

Brukar ha en dag i veckan då vi inte gör ngt sådant, utan bara leker och busar och går promenader.
Värmer upp varje pass med lite lydnad som fot, sitt/ligg-stanna, inkallningar.
Håller på kanske 30 minuter, med pauser om det behövs, vilket det oftast gör:p
Då kampar vi lite eller busar så voffan i fråga får rensa hjärnan.;)
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

jag tränar bara tävlingslydnad seriöst (får inte vara med i bruksgrupperna på min klubb).

jag tränar blandat moment, delar av moment och hela program. det finns alltid något att putsa på. jag har väl inget direkt schema, jag vet liksom vad som behöver göras. jag försöker låta bli att träna samma saker varje gång, lydnad är ju inte särskilt kul i sig för hunden, så det gäller att man kan variera sig. lydnad tränar jag ca 4 ggr i veckan med labben och 2-3 ggr med schäfern. ibland blir det två pass på en dag, ibland kan de vara lediga en vecka.

resten av dagarna tränar vi mest på skoj, lite uppletande, lite dirigeringsövningar och så går vi långa promenader och cyklar för konditionens skull. nu har vi börjat jogga också, tillsammans med lite folk från jobbet.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Lägger upp min träning vecka för vecka i de 3 moment som jag har i min gren då spår, lydnad och skydd.

när jag spårar ser jag vad som gick bra o kanske lägger det åt sidan eller befäster det bettendet bättre om jag vet att det kan åg si o så där med det. eller så tränar jag i flera veckor på nåt som inte känns så bra.

Lydnad är ju likadan som med spåret.

Skyddet tar jag stegvis man måste få med vissa bitar för o kunna gå ett trappsteg upp.

Försöker ha 2 vilodagar i veckan med bara nån promenad på, men olika för årstiderna sommarn blir det mer köra av på gräsplanen och vintern mer fys och träna på problem som man haft under sommar´n så man har en längre tid o få det momentet perfekt för det är inga tävlingar som förstör för en.

passen i lydnad är alltid korta typ 10min åt gången för jag vill att hunden ska vara lika galen när jag går in på plan som när jag går av den.

Spåret: åker jag hem när jag är nöjd.

skyddet: När jag känner att hunden satsa allt då ger jag mig där.

Är alltid noga innan jag tar ut hunden ex i lydnad o skydd att jag gått igenom exakt vad jag ska göra. Ska jag köra skydd så har jag informerat figuranten exakt vad som ska belönas o vad som ska köras i minsta detalj lägger jag upp den träningen så jag får ut så mycket som går. Är det lydnad ja då tänker jag ut vilka moment som behövs o tränas på o vad som är problemet.

Är det ex appoteringen att hunden är långsam in ja då jobbar vi på ingångarna inget annat. Befäster det innan vi går vidare.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

jag försöker låta bli att träna samma saker varje gång, lydnad är ju inte särskilt kul i sig för hunden.

Klart lydnad ska vara kul och måste så vara, annars får man ju knappast önskad effekt.

Ta min Schäfer han bara älskar o hålla på med lydnad för han får nåt för det, han får kamp och jakt, vilket han gillar.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

mina hundar tycker det är skitkul att träna lydnad, men det är ju inte för att lydnaden i sig är rolig (framåtsändande, apportering och hopp kanske. och inkallning såklart ;)). jag har lagt ner massor av tid och möda på att det ska vara KUL. labben kan gå en timme i sträck och fortfarande vill han mer. schäfern är uppe i runt 20 min nu, och det är jag inte riktigt nöjd med.

det är skillnad på lydnad och t ex spår. jag behöver inte belöna för att de ska spåra vidare, det gör de ändå.

till trådskaparen (glömde svara innan);
när jag har med båda hundarna tränar jag 15-20 min x 3-4 med labben och 10-15 min x 2-3 med schäfern. är jag ensam med labben blir det 1 timme i sträck eller 1,5 med en paus. obs att de inte går så länge utan belöning, minst halva min träningstid går ut på inlärning och finslipning av moment = massor med belöning.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Varför säger du då att lydnad i sig är inte rolig?
Klart all lydnad kan vara rolig det är ju bara vad vi själva gör den till.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

få hundar hade gått med på att träna lydnad om de inte fått någon belöning. de flesta går spår utan. hänger du med?
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Nej det gör jag inte för spår är en naturlig egenskap och som alla andra moment måste belönas på nåt vare sig det är och spåra upp husse/matte eller näring eller kamp lika väl som lydnad annars får man inge bra spår heller om hunden aldrig får nån belöning.

Du kan få en lydnad på hunden också om du aldrig belönar den, men den lydnad ser ju tråkig ut.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Jag tränar för utställning!

Och så spårar jag med min hund med mål att han ska få titeln viltspårschampion nån dag.
Ska faktiskt lägga ett spå imorrn eller på tisdag! Är ju jakt nu så alla gårdar här uppe i norr är fulla med överblivna klövar och diverse! :idea:
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

*klick* piru :D , lydnad är onaturligt, därför inte lika skoj som naturliga moment som spår och sök. men visst går det att GÖRA roligt!

vi tränar spår på MYCKET låg nivå (max ett par 100 m) men de springer bara över sin belöning och vill spåra mer :confused: viltspåret ska vi inte snacka om, jag fick lära dem att klöven var det roliga.

jag vete tusan om min schäfer hade klarat uppflyttning ur ettan ens utan belöning. inte alla hundar har en egen motor. hennes motor är korven. utan lön inget jobb tycker hon.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Då tror ju jag utan att sett dina hundar , att dom har inte en aning om varför dom spårar. Min lägger sig vid varje apport för han kanske får jaga i kapp den eller kampa med den, därför går han med stor motor o spårar som ett tryffelsvin. Hundar med liten kamplust eller liten bytesmedvetenhet och liten motor spårar sällan på ett bra sätt de bara gör det , finns ju ingen ände för dom för de har ju ändå inget o sträva efter.

Det är ju just därför man måste lägga in även dressyr i spår o belöna upp rätt bettende i spåret.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tränar du din vovve?

herrejesus! kampa med en apport! haha tänk på vem du pratar med ;)

nä, vi har inte spårat tävlingsmässigt. det vi spårat mest är viltspår, och inte heller det med någon tanke på anlagsprov. labben spårar med slag åt båda sidor och honom får jag bromsa, men schäfern är mycket spårnoga. de bakspårar aldrig och de kommer alltid fram.

SPÅRAR gör väl alla hundar, men det är inte det tävlingsspår går ut på. det är snarare "leta pinnar på en linje". för att få till det med markeringen (som ju inte är naturligt på samma sätt som själva spårandet) måste man nog använda sig av belöningar. och när man kommer upp på lite längre och äldre spår blir hunden trött. då kan det också vara bra med belöningar.

fast du vet redan det här. jag tror också att du vet vad JAG menar utan att jag skriver en roman.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Japp det vet ja, förstår också hur du menar.

men förklara varför inte kampa med en apport?

Som vanlig appotering på plan kör jag som jag gör i skyddet han får bita i med fullt bett o full kamp.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Tugget vet du. Det är många rädda för. Kör man inte IPO där man lär hunden bita fullt och hålla fast kan tugg komma som ett brev på posten.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

ahaa! så det ligger till

Nja det brukar sällan vara nåt problem om man kör som vi brukar med fullkamp o lite tvångsappotering att man kräver att dom ska hålla den stilla i munnen i mitten med ett hårt bett.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Nej det gör jag inte för spår är en naturlig egenskap och som alla andra moment måste belönas på nåt vare sig det är och spåra upp husse/matte eller näring eller kamp lika väl som lydnad annars får man inge bra spår heller om hunden aldrig får nån belöning.

Dahh, det är ju precis det där som är felet för mig i spåret. Känns som att jag aldrig hittar rätt slags belöning i spåret. Och det är väl just det som gör att hon blir så okoncetrerad. Jag måste verkligen befästa det där men vete fan hur jag ska gå tillväga. Funderar faktiskt på att testa ett spår där hon får spåra upp sambon för att se om det kan få upp motivationen på henne. Tidigare har jag ju varit inne på att få lägga en katt i slutet men det känns lite väl rått. :angel:

Vad gäller vår träning så är vi pinsamt ostrukturerade. Ringer nån och undrar om vi vill hänga med ut och spåra gör vi det, eller kanske bara tar lite lydnad osv. Målet är dock att jag ska köra nån slags träning varje dag. Hinner jag inte ut i skogen blir det lydnadsträning osv. Dock tar vi oss friheten att skippa träningen om det är avbrutet pissväder nån dag. Alla behöver vi vila ibland.
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Jag skriver scheman lite då och då men eftersom att mina hundar varken är speciellt tillgängliga och förarveka så händer det givetvis att jag avviker från planerna för att göra ngt annorlunda. Jag måste motivera motivera motivera..jämt jämt jämt. Jag brukar träna moment för sig. Tex fotgående löst eller i koppel. Ställande/läggande/sittande...sen lägger jag ihop dem o fortsätter.
Detta gör jag korta stunder bara för att kolla om allt "sitter rätt".
Mina hundar är ju olika som natt och dag också, så träningsuppläggen blir helt olika. Det som funkar på den ena funkar då inte på den andra. Jag tränar oftast korta stunder med paus och "har tråkigt" när vi inte tränar. Iom att dom är svårmotiverade så blir det en extra "kick" när vi väl sätter igång igen, då har den hunden som fått ta paus sitta och titta på den andra och på så vis taggar de även varandra. Vi tränar mest moment från klass I och II men utan apportering och hopp över hinder..vi ska ju ändå inte tävla. Taxen är för aggressiv mot andra hundar och westien är kanske möjlig att tävla. Men problemet är att lydnaden aldrig sitter hundra procent från dag till dag iom att jag inte tar hand om hundarna helt själv ...för mamsen får dom göra vad dom vill och är duktiga bara dom gör en söt min :cool: ...ja ni kanske kan räkna ut vad det har för effekt på träningen..*suck* snart blir det andra bullar med ny vovve:D
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

ahaa! så det ligger till

Nja det brukar sällan vara nåt problem om man kör som vi brukar med fullkamp o lite tvångsappotering att man kräver att dom ska hålla den stilla i munnen i mitten med ett hårt bett.

Jag får frossa när jag hör " kampa med apporten" ........ Och detta med hårt bett:eek: Dessa saker hör till de du tränar din hund för! Alla hundar som skall apportera fågel/vilt får absolut inte varken kampa med apporten eller bita hårt i den! Blir inte så mycket kvar av fåglarna om hunden gör så!!!;) (Hemska tanke :eek: )
 
Sv: Hur tränar du din vovve?

Jag får frossa när jag hör " kampa med apporten" ........ Och detta med hårt bett:eek: Dessa saker hör till de du tränar din hund för! Alla hundar som skall apportera fågel/vilt får absolut inte varken kampa med apporten eller bita hårt i den! Blir inte så mycket kvar av fåglarna om hunden gör så!!!;) (Hemska tanke :eek: )

hahahahha ja men nu är det bruks så nu är det lungt!
viktigare att hunden håller den hårt än löst o kanske små tuggar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 963
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 368
Senast: Nota
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 235
Senast: Cambrie
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp