Bukefalos 28 år!

Hur tränar ni passivitet?

A

anja23

Jag behöver tips. Försöker träna passivitet med min lilla.
Jag försökte den här metoden:
"När valpen är hemmasatt hos dig är det dag att lära den att koppla av. När valpen har ätit, gjort ifrån sig och lekt en stund kan det vara dags att träna. Sätt dig på golvet tillsammans med valpen. Lägg den försiktigt ned på sidan mellan benen samtidigt som du pratar lugnade och smeker den stilla tills den kopplar av. Ofta somnar valpen efter en kort stund och då kan du lämna valpen.

Trilskas valpen och vill därifrån så måste du hålla jag fast den och fortsätt att prata lugnt och smeka den tills den lugnar ner sig. Tänk på att dina händer är snälla men kan vara bestämda om så krävs. Det är viktigt att valpen inte kan slita sig och komma loss bara för att den inte vill koppla av just då. Här kommer nämligen det så omtalade ledarskapet in. Du bestämmer att just nu ska valpen koppla av."


Denna metod var i princip omöjlig för mig.
Hon sprattlade och ville loss hur lugnt jag än pratade med henne. När hon tillslut kom loss gick hon och la sig och vilade på sitt vanliga ställe istället.
Skulle vara jättekul att höra hur ni brukar göra för att träna passivitet med era valpar!
 
Sv: Hur tränar ni passivitet?

Jag tycker att det där låter vansinnigt. varför ska man sätta sig på golvet och hålla fast valpen? Hur ger detta en bättre relation eller gör mig till ledare!?

Att träna passivitet i samband med miljöträning t ex på appellplanen eller dylikt är en helt annan sak och man ska definitivt inte hålla fast valpstackaren.

Om din valp har svårt att varva ner och sova så prova att stänga in den i ett mindre rum eller en liten kompostgallerhage under vissa tider så att den får ro att vila.
 
Sv: Hur tränar ni passivitet?

Nej det var ingen bra metod, därför lade jag ned ganska direkt.
Hade också för mig att det bästa sättet var att träna ute, och inte genom fasthållning.
 
Sv: Hur tränar ni passivitet?

Vissa valpar kan inte slappna av själva. De förstår helt enkelt inte själva när de är trötta - blir överbusiga, börjar bita i saker osv. Då kan det vara viktigt att "lära" valpen att vila. Om valpen själv går och lägger sig när den är trött är det ju inget problem. Gör den inte det så kan man ta tag i valpen och hålla fast den tills den blir lugn. Detta kan till exempelt vara bra om man ska till vetrinären, där valpen "måste" vara lugn. För mig handlar det inte så mycket om ledarskap att jag ska bestämma "nu ska du vila" utan mer om att hjälpa valpen att slappna av.

Om det inte funkade på din valp beror säkert på att du "gav med dig" och släppte den. Det är också en övningssak. Jag kan lyfta upp min hund i famnen när som helst (han väger bara 7 kg :angel:) och då blir han som en säck potatis. Han vet att när jag lyfter upp han så ska han slappna av. Men oftast när min sambo lyfter upp han så sprattlar han och vill busa - för de har inte samma relation - de har mer en "busrelation" medan jag är den som bestämmer, den som tränar med han osv.

Är det en stor hund kan man istället för att "hålla i den" lära den att lägga sig ner på golvet medan du sitter brevid och håller en hand på hunden. Detta kan också vara bra när man ex ska klippa klorna, ta tempen eller tvätta ett sår.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 381
Senast: ako
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 188
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 806
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 339
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp