Hur tvättar ni bilen?

Röd

Trådstartare
Hur tvättar ni bilen och vad använder ni för tvätt medel? Hur ofta?
Vaxar ni bilen?
 
Hur tvättar ni bilen och vad använder ni för tvätt medel? Hur ofta?
Vaxar ni bilen?
Biltvätt när jag kommer ihåg de eller tycker den är väldigt smutsig. Det brukar bli några gånger per år, men jag försöker komma ihåg att göra det oftare. Minst en gång på våren efter att de slutat salta vägarna. Jag kör det billigaste programmet som ändå tvättar undersidan av bilen (vilket dock brukar vara ett av de fyra).

Jag har tidigare också tvättat i gör-det-själv anläggningar med polletter, då kör jag alla programmen inkl vax.
 
Frågan antyder att man tvättar hemma?

De gör jag inte eftersom jag inte vill ha tungmetaller och annat skit ner i marken och grundvattnet där jag bor. Bor desutom vid en bäck som rinner mot ett större vattendrag.

Jag tvättar på macken där de tar hand om tvättvattnet.
 
Med pedant sambo och boende på landet med grusväg och jobb i stallar där det kan bli grusväg så tvättas bilarna hyfsat ofta. Det brukar vi dock göra på mack, sån man åker igenom.

Förut bodde vi närmre en firma som tvättade utvändigt och invändigt. Då använde vi dem en del.
Nu har vi mest städad invändigt själva ett tag.
 
Tvätta bilen är inte min starka sida.
Nu när jag leasar bil ska jag försöka göra det oftare än tidigare bilar som var typ aldrig.
Jag fick med 10 biltvättar när jag hämtade bilen. Så sen juni har jag tvättat bilen 1 gång iallafall. Helt klart förbättring. Tog inte så lång tid att köra in bilen i automatvätten så kan inte riktigt skylla på tidsåtgången heller...

Ska försöka göra det oftare när det behövs (åker mycket grusväg) och speciellt inför service eller däckbyte har jag tänkt.
 
Alltså jag tror att biltvätt är som Alla hjärtans dag. Ett kommersiellt hittepå.
Just runt jul är det ju patetiskt. Stressade barnfamiljer som sitter i kö till biltvätten av alla idiotiska ställen.
Vem fan tittar på bilar som står parkerade utanför släktkalaset?
Speciellt när Sverige den årstiden gör att bilen är nersaltad o skitig efter 1 mil.
 
Hur tvättar ni bilen och vad använder ni för tvätt medel? Hur ofta?
Vaxar ni bilen?

Tvättar bilen kanske en gång varannan månad. Har två bilar så blir typ en tvätt i månaden den ena eller andra bilen.

Har ett biltvättmedel med lite vax i det står det på flaskan.
Handtvättar bilen, en sektion i taget med tvättmedlet och spolar av vart efter.
Tvättar på morgonen så bilen inte hunnit stå i solen och bli för varm.

Brukar dammsuga och torka av damm inuti om det behövs, men kanske varannan gång det blir. Samt rengöra vindrutor och fönsterglas på insidan då med.

Sprayar "däcksvärta" på däcken det sista jag gör när de torkat helt, för extra finish!
:)

På bilden nedan har min sambo även polerat upp bullbaren

20200703_143924.jpg
 
Tvättar utsidan i tvättunnel ett par gånger i månaden. Försöker hålla det en gång i veckan ungefär. Invändigt blir några gånger per år.
 
Jag tvättar med högtryck på macken ett par gånger i månaden. Ibland varje vecka. Vill alltid ha blänkande bil!
 
Min sambo tvättar vår bil ofta, nån gång i veckan kanske? På en mack man kör igenom. Oftast silvertvätten och ibland guldtvätten. Emellanåt brukar han också polera den med maskin. Nu ska den in på behandling för att få någon form av skyddande lager. Inuti dammtorkas den så fort den är dammig, inget löst skräp och dammsuges med dammsugare inköpt för ändamålet.

Innan jag träffade min sambo tvättade jag aldrig bilen!
 
Automattvätt cirka en gång per månad. Både för att jag vill vårda den och för att det är lättare att se ut genom rena rutor.
 
Inte.

Haft min lilla grå i ca 3 år, och har kanske kört den genom en biltvätt en gång. Minns helt ärligt inte. Maken har nog spolat av den på gården nån gång, inget medel, bara högtryckstvätt.

Köpte den akut då förra bilen plötsligt stendog och hade aldrig trott den skulle hålla så länge, så jag har väl inte tagit så väl hand om den.
 
Frågan antyder att man tvättar hemma?

De gör jag inte eftersom jag inte vill ha tungmetaller och annat skit ner i marken och grundvattnet där jag bor. Bor desutom vid en bäck som rinner mot ett större vattendrag.

Jag tvättar på macken där de tar hand om tvättvattnet.
Nja, det finns ju tvätta själv-hallar? Det är väl olagligt att tvätta hemma numer av den anledningen (tror jag?), men det innebär ju inte att enda alternativet är automattvätt.
 
Alltså jag tror att biltvätt är som Alla hjärtans dag. Ett kommersiellt hittepå.
Just runt jul är det ju patetiskt. Stressade barnfamiljer som sitter i kö till biltvätten av alla idiotiska ställen.
Vem fan tittar på bilar som står parkerade utanför släktkalaset?
Speciellt när Sverige den årstiden gör att bilen är nersaltad o skitig efter 1 mil.
Fast det handlar ju inte bara om att de ska se rena ut. Vägsaltet är inte direkt snällt mot bilarna, våra bilar i Sverige rostar i regel betydligt snabbare än bilar i mellan/södra Europa av den anledningen, så tvätt har en praktisk funktion också. :)
 
Biltvätt när jag kommer ihåg de eller tycker den är väldigt smutsig. Det brukar bli några gånger per år, men jag försöker komma ihåg att göra det oftare. Minst en gång på våren efter att de slutat salta vägarna. Jag kör det billigaste programmet som ändå tvättar undersidan av bilen (vilket dock brukar vara ett av de fyra).

Jag har tidigare också tvättat i gör-det-själv anläggningar med polletter, då kör jag alla programmen inkl vax.
Jag kan ju tillägga till min egen förklaring om hur jag gör att min första bil var morfars gamla 20+ Audi som gått 37 000 mil, som jag fick låna. Enligt honom borde den tvättas enkelt (dvs spola av överallt och framförallt på undersidan) en gång i veckan, och sedan ordentligt (med vax och allt) en gång i månaden. Det blev kanske inte riktigt så ofta den tiden jag hade den (innan någon stal den - vem stjäler en 20 år gammal bil???), men det var ju en bil som inte hade några större problem med rost trots sin ålder och gick igenom sin sista besiktning utan anmärkningar. Så det är det jag är upplärd med, men tyvärr tvättar jag inte så ofta längre - nu är målet att tvätta i alla fall en gång i månaden.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Fordon Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 624
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Lilla
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
479
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Betyder detta är tvättmaskinen är kaputt eller kan jag använda den ändå? Den har låtit lite fel tror jag, men jag är nästan aldrig med...
2
Svar
21
· Visningar
1 235
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp