Hur ofta tvättar du bilen?

Hur ofta tvättar du bilen?

  • En gång i veckan

    Röster: 6 4,4%
  • En gång i månaden

    Röster: 10 7,4%
  • En gång varannan till var tredje månad

    Röster: 28 20,6%
  • En gång var fjärde till femte månad

    Röster: 23 16,9%
  • En gång i halvåret

    Röster: 39 28,7%
  • När man inte längre kan se vilken färg den har

    Röster: 30 22,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    136
Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna på det. Det står dessutom från 350 kr i månad så det finns tydligen även dyrare alternativ
Jag tvättar min bil varannan eller var tredje månad och beroende på vilken typ av tvätt kostar det 200-300 kr per gång.

Hur ofta tvättar du din bil?
Eftersom jag passerar förbi samma ställe varje gång jag kör till jobbet, så har jag kollat upp det... Tvätten till det låga priset är en enklare variant med bara tvätt och inget vax. De lockar med det lägsta priset för abonnemang, men det är nog inte jättemånga som vill använda just det utan hellre köpa abonnemang på de dyrare alternativen.
Och, jag tänker att det kanske mest är olika typer av företagsbilar som tvättas sådär ofta.
Jag försöker tvätta min bil lite oftare på vintrarna, ffa om det är blaskigt väglag inkl vägsalt. Sommartid blir det nån gång om bilen blivit extra skitig.
 
Innan jag körde förmånsbil (och fick betala tvättarna själv) så tvättade jag den... ehhh... aldrig 😅 Men så bor jag ju också i en stad där det regnar ungefär 360 dagar om året så jag var nöjd så länge jag kunde se ut genom rutorna.

Sen fick jag förmånsbil och numera betalar mitt jobb all bilvård. Jag behöver bara åka förbi en biltvätt, köra fram bilen till porten och därefter läser biltvättens datorer av regskylten och tvättar bilen efter vårt avtal. Jag har ingen ursäkt längre för att inte tvätta bilen så numera blir det några gånger i månaden.
 
Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna på det. Det står dessutom från 350 kr i månad så det finns tydligen även dyrare alternativ
Jag tvättar min bil varannan eller var tredje månad och beroende på vilken typ av tvätt kostar det 200-300 kr per gång.

Hur ofta tvättar du din bil?
Jag har inga fasta intervall. Jag tvättar när det behövs och innan jag lämnar på verkstad eller besiktar. (de ska inte behöva arbeta med en skitig bil)
 
Jag kör på saltade vägar och även när våren kommer så finns ju saltet kvar där och skvätter upp vid blött underlag.
Jag är rädd om bilen och försöker komma ihåg att ta vägen om biltvätten varannan månad.
Det är en tvätthall där man lämnar bilen och de tvättar manuellt.
 
Tvättar bilen 1gång i veckan året om och gör det på ett gör-det-själv-ställe, 1 polett kostar 25kr och räcker om jag bara tvättar med schampo, 2 poletter räcker när jag väljer att göra alla stegen vilket är inkl vax, blir 1gång i månaden.
 
Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna på det. Det står dessutom från 350 kr i månad så det finns tydligen även dyrare alternativ
Jag tvättar min bil varannan eller var tredje månad och beroende på vilken typ av tvätt kostar det 200-300 kr per gång.

Hur ofta tvättar du din bil?
Innan vi flyttade tvättade vi bilen varannan vecka. Tvättade för hand i tvätthall både jag och min man tillsammans.

Nu när vi flyttat finns det inget bra ställe att tvätta på, vi plockade ut leasingbilen vi har nu juli 2022, har tvättat den 3 gånger sen dess… alldeles för sällan, måste skärpa oss.

Jag vill bara handtvätta, inget annat duger 😂
 
Är periodare men innan den ska till verkstaden eller besiktning på G som minst iallafall.
Kör extremt sällan på grusväg nu mer och en bra färg så den ser sällan smutsig ut, vilket ju är både en nackdel och fördel.
 
Vad är det för abbonemang? :)

Har företagsbil och har som mål att den ska tvättas ca 1 gång/veckan minst 2ggr månaden

OKQ8 har ett för 299, då ingår upp till 8 tvättar/månad. Ganska enkla sådana. CirkelK har också, där tror jag du kan välja på abonnemang på olika tvättar, beroende på vad du vill ha.
Jag har OKQ8's och det är rätt skönt att bara köra fram, porten öppnr egter att ha läst av min regskylt och sen in i maskinen. Men, inte alla stationer är med så man bör kolla det.
 
Jag behöver ytterligare ett alternativ.
Jag tvättar inte bilen alls.
Jag väntar tills det regnar bort.

Utom när den skall till verkstaden och det inte finns några lämpliga vattenpölar att köra igenom för att få bort leran inunder.
 
Är det inte så, att det inte är jättebra för lacken att tvätta bilen ideligen? Att man gör mikrorepor i lacken när man på ett eller annat sätt tar bort smuts/sand etc ? Kör man den t.ex. genom en biltvätt en gång i veckan blir det en hel del så småningom.

Så, inom rimliga gränser, kanske man ska låta bilen vara lite skitig till vardags? (Då tänker jag inte på salt etc på underredet, sånt som orsakar korrosion, rost osv).
 
Bilen mår bättre av att slippa tvättas.
Men då behövs ett ordentligt lackskydd och rostskyddsbehandling först.

Vi har våra bilar mycket länge och just rost och lack är det minsta problemet.
Hjulllager tar slut och elektronik krånglar.
Bromsar trasslar, särskilt ABS och krockkuddar tänder varningslampor.
Rost eller dålig lack har hittills inte tagit en enda bil sedan de blev helgalvaniserade så länge som de har innerskärmar av plast.
 
Tvättar vid behov. Oftare på vintern än sommaren. Minns inte ens när jag tvättade den senast, men den är vit och fin nu.
 
Jag tvättar aldrig.
Ibland blir dottern arg och tvättar den åt mig men jag kan nog säga att ingen runt mig ser skillnad på om den är tvättad förra veckan eller för två år sedan. Inbillar jag mig iallafall.
 
Har tvättat min leasingbil tre gånger sen jag fick den i mars. Nu har jag kört en del på grusväg så till helgen ska den få en tvätt.
Har Kärcher-tvätt vid affären så i vinter när det är mycket salt kommer jag köra en snabbspol när jag handlar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Juridik & Ekonomi Detta är säkert rätt korkade funderingar men skit samma. Jag ser ofta inlägg i mitt fb-flöde från folk i USA som belyser det svåra...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 281
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 564
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp