Hur tvättar ni bilen?

Min sambo tvättar vår bil ofta, nån gång i veckan kanske? På en mack man kör igenom. Oftast silvertvätten och ibland guldtvätten. Emellanåt brukar han också polera den med maskin. Nu ska den in på behandling för att få någon form av skyddande lager. Inuti dammtorkas den så fort den är dammig, inget löst skräp och dammsuges med dammsugare inköpt för ändamålet.

Innan jag träffade min sambo tvättade jag aldrig bilen!
Min sambo var extremt pedant med sin bil när han träffade mig, nästan skällde ut mig för att jag åt en chokladbit i bilen. Nu har han gett upp😅
 
Hur tvättar ni bilen och vad använder ni för tvätt medel? Hur ofta?
Vaxar ni bilen?
Jobbets tvätthall med stark högtryckstvätt, använder de medel vi har i tvätthallen (avfettning och något skum jag inte riktigt vet korrekt namn på och något vaxliknande man kan ta på efteråt). Använder avfettningen på asfaltsfläckarna först (detta steg skippas om det inte finns några), låter det sitta en stund innan det sköljs av, sen på med skummet och rengöra en av borstarna och svabba hela bilen, sen skölj av, sist kan man lägga på "vaxet", låta det sitta en minut sen skölja av. Klart.

Någon gång skippade jag skummet och svampade bilen med eget bilschampoo istället. Även använt något medel för att få bort bromsdammet på fälgarna från Mekonomen (minns inte va det hette, men det blev lila när det reagerade med det de skulle ta bort).

Brukar tvätta vid behov (när bilen är smutsig t ex.) och jag har tid samt tvätthallen är ledig.
Vaxar bilen en gång om året, i år har det inte blivit av än.
 
Jag kör min bil i biltvätt 1-2ggr/mån beroende på hur skitiga vägar jag åkt. Skräp som blir i bilen slängs direkt när vi åkt klart. Mannens bil tvångsomhändertar jag då och då och tvättar/städar, så vidrigt skitig arbetsbil som jag hatar att åka/köra.
 
Jag har slarvat väldigt med min, den tvättas "i maskin" några gånger/år. Ska bättra mig dock och börja tvätta oftare och i GDS-hall. Sen jag flyttade ut i spenaten och har 2 km grusväg att köra, så blev det lite mer akut.
Mina kära kollegor har kul dock :angel:
117617474_10157688735801158_3873315191648317142_o(1).jpg
 
Hur tvättar ni bilen och vad använder ni för tvätt medel? Hur ofta?
Vaxar ni bilen?
Jag kör igenom Circle K:s "ultimat säsong" eller vad den nu heter 1-2 ggr i månaden. Köper mig en cappuccino, kanske en bulle till om jag är riktigt festligt sinnad, sätter på en bra ljudbok eller podd och så njuter jag av att ha tillfälle att sitta helt still, ostört (går ju inte ens att prata i telefon i de där manickerna) och bara ha det gött under tiden som något ändå åtgärdas. Jag gillar att tvätta bilen. :D
 
Jag har slarvat väldigt med min, den tvättas "i maskin" några gånger/år. Ska bättra mig dock och börja tvätta oftare och i GDS-hall. Sen jag flyttade ut i spenaten och har 2 km grusväg att köra, så blev det lite mer akut.
Mina kära kollegor har kul dock :angel: Visa bifogad fil 56256

Min geoassistent skrev något annat i dammet på jobbilen... "Du blev just omkörd av en kärring" :cautious: :rofl:

Han är faktiskt en bra assistent... med en något märklig göteborgsk humor :D
 
Jag tvättar min bil i gör det själv hall 1-2ggr i veckan! Oftast alla 5 stegen.. Det gör otrolig skillnad för åldrandet på bilen att hålla den ren, och det ser trevligare ut med en ren bil! :) Insidan görs nån gång i månaden.
Polerar och fixar fula stenskott nån gång per år!
 
Aldrig. Försöker städa den invändigt en gång per år men även det går dåligt. Jag har alltid mycket prylar i bilen och det är så jobbigt att plocka ut allt bara för att städa den...
 
Kör igenom biltvätten ungefär 2 gånger i månaden. Program varierar efter skitighetsnivå :angel: . Dammsuger ungefär varannan tvätt och torkar av inredningen var tredje gång eller så. Bilen är sprillans ny och en förmånsbil (jobbet betalar rubbet för bil och bränsle och jag förmånsbeskattas) och jag spenderar mycket tid i den så vill gärna hålla den fräsch och behaglig att vara i :).
 
Automattvätt med vax, kanske en gång i månaden. Det gör skillnad för rostangrepp.

Jag brukar försöka tvätta bilen under vintern ibland när det är mildare grader. Kan man tvätta bilen på trots att det är minus ute tro? Har nyss köpt en ny, vill försöka ta hand om den på bästa sätt.
 
Tvättar bilen?
Efter två år ledsnade en kollega och körde min bil i en automattvätt på sin rast 😂
Det var väl ett halvår sedan, den blir ren när det regnar 💁‍♀️
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Fordon Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 624
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Lilla
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
479
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Betyder detta är tvättmaskinen är kaputt eller kan jag använda den ändå? Den har låtit lite fel tror jag, men jag är nästan aldrig med...
2
Svar
21
· Visningar
1 235
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp