Trasig tvättmaskin?

Lyan

Trådstartare
Betyder detta är tvättmaskinen är kaputt eller kan jag använda den ändå? Den har låtit lite fel tror jag, men jag är nästan aldrig med den när den tvättar så jag vet ärligt talat inte 😕 Detta är jag dock 95% säker på har kommit efter dagens tvätt för jag såg det direkt jag tog ut tvätten
IMG_9937.jpeg
 
Det där är tätnings ringen som håller vattnet på plats inne i tvättmaskinen. Ring någon av tillverkarens reparatörer/service nummer och fråga om det är lönt byta. Risken är att den spricker helt vid nästa tvätt och då har du vatten i hela utrymmet.
Aj fan :nailbiting: Vatten överallt har jag redan haft och det var inte roligt!! Får kolla vad det är för märke och ta kontakt med dem!
 
Jag tycker att man ofta ser den här tätningsringen lite missformad efter ett tags användning.

Jag skulle inte bry mig en centimeter om denna missforming, som förmodligen kommit över tid - men just vid denna tvätt poppat fram från dold till synlig.

Inte förrän den börjar visa lust att lossna. Vilket jag aldrig nånsin sett.
 
Jag tycker att man ofta ser den här tätningsringen lite missformad efter ett tags användning.

Jag skulle inte bry mig en centimeter om denna missforming, som förmodligen kommit över tid - men just vid denna tvätt poppat fram från dold till synlig.

Inte förrän den börjar visa lust att lossna. Vilket jag aldrig nånsin sett.
Oki. Jag hittade en tvättmaskin på rea så det fick bli en ny istället. Svär som fan över den, men jag vågar inte chansa att den gamla börjar läcka där den står 😕
 
Oki. Jag hittade en tvättmaskin på rea så det fick bli en ny istället. Svär som fan över den, men jag vågar inte chansa att den gamla börjar läcka där den står 😕

Varför inte byta gummibälgen istället då? Verkar ju dumt att kassera en fungerande tvättmaskin istället för att köpa en reservdel för en femhundring :)
 
Varför inte byta gummibälgen istället då? Verkar ju dumt att kassera en fungerande tvättmaskin istället för att köpa en reservdel för en femhundring :)
Ja, laga är oftast väldigt mycket billigare, min gamle pappas tvättmaskin gick sönder och kostade 1100 att laga (rensluckan hade fastnat och vi kunde inte rensa, fick ta ut en reparatör) men sedan dess har den fungerat klockrent! Den var närmare tio år redan då, och nu är den nog i alla fall 15 år... men den går som tåget. 1100 vs typ 6000 - så värt!
 
Ja, laga är oftast väldigt mycket billigare, min gamle pappas tvättmaskin gick sönder och kostade 1100 att laga (rensluckan hade fastnat och vi kunde inte rensa, fick ta ut en reparatör) men sedan dess har den fungerat klockrent! Den var närmare tio år redan då, och nu är den nog i alla fall 15 år... men den går som tåget. 1100 vs typ 6000 - så värt!
Inte riktigt aktuellt för TS kanske, men med tanke på energipriserna idag hade jag nog bytt maskin ändå om min var såpass gammal. :)
 
Jag skulle räkna på hur lång tid det skulle betala sig, och sedan fundera på vad mitt klimatavtryck skulle sagt om jag skulle konsumera ännu en tvättmaskin till.
För mig kostade varje tvätt runt tjugo kronor i bara el innan jag bytte maskin, då struntar jag faktiskt i mitt klimatavtryck. Jag har gärna råd att leva medan jag är här också. :) Vill man kan man ju skänka bort den gamla.
 
Jag ville egentligen inte köpa en ny tvättmaskin pangbomnunuNU men blev påpressad av en vän att jag måste passa på nu när det är rea och tänk om den hinner ta slut och du ångrar dig att du inte köpte osv så då blev det så trots att allt gick alldeles för fort 😕 Jag har kollat runt nu och hittat en gummibälg för ca 650kr som ska passa och det verkar inte vara jättesvårt att byta den av det jag snabbkollade på deras video, men jag tvekar ändå för jag litar inte riktigt på maskinen. Det behöver iofs inte vara bara maskinens fel för sist jag fick översvämning så var det en slangkoppling som lossnade, men maskinen vägrar att stå där den ska hur noga jag än är med fötterna så den kommer snart att ha sönder utslangen plus att den nya är större, vilket hade varit nimt. Den gamla är bara ca 10år så den ska ju hålla mycket längre egentligen, men den känns äldre än så trots att den inte är jättemycket använd. Det är en elektro helios om det spelar in. Jag har noll koll på vad som är bra märken.

Men om jag väger för och emot ny tvättmaskin vs piffa till min gamla så är nog den enda stora fördelen med den nya att den tar mer tvätt och att jag kanske inte behöver ha ont i magen varje gång jag tvättar för jag inte vet om jag hittar maskinen i sitt hörn eller långt ute på golvet. Det finns heller inget utfilter på den gamla så jag kan inte tömma och göra 100% rent och jag tvättar mycket djurgrejer (det finns iofs inte på den nya heller, men den är ju ny och ren). Förutom det så tror jag att de är relativt likvärdiga. Den gamla är A+ på energiåtgång plus att jag inte själv betalar elen så den delen behöver jag inte tänka på.

Så helst vill jag nog piffa till den gamla så mycket jag kan och hoppas på att den håller något år till för 5000kr för en ny maskin är jättemycket pengar för mig, men tänk om jag lägger en massa pengar och tid på den gamla och så dör den ändå om en månad? Jag HATAR teknik 😫
 
Då var ny gummibälg beställd! Jag pratade med Elgiganten också och hon sa att jag skulle ringa tillbaka på torsdag för då skulle det vara lättare att avbeställa den nya tvättmaskinen. Det var något med någon fraktsedel som gjorde det krångligt innan dess. Vilken tur att bilen var för liten för att ta hem maskinen direkt!

Tack Stora Allvetande Bukefalos :bow::bow:

Nu ska jag sätta mig och googla bästa sättet att totalrengöra maskinen så den blir så tipptopp som är möjligt att göra på egen hand!
 
men maskinen vägrar att stå där den ska hur noga jag än är med fötterna så den kommer snart att ha sönder utslangen

för jag inte vet om jag hittar maskinen i sitt hörn eller långt ute på golvet.
Maskinen håller på och hoppar runt då den centrifugerar?
I så fall är den inte korrekt installerad, t.ex den står inte i våg eller (vilket Gud förbjude!) transportsäkringarna som säkrar trumman har aldrig plockats bort (jag vet inte ens om detta är möjligt på en tio år gammal maskin - det märks omedelbart om dessa sitter kvar; tvättmaskinen försöker placera sig i omloppsbana.)

Det finns dessutom allt från extra gummifötter till dämpande ställningar som hjälper till att ta hand om hoppande och trilskande maskiner under centrifugering.
 
Maskinen håller på och hoppar runt då den centrifugerar?
I så fall är den inte korrekt installerad, t.ex den står inte i våg eller (vilket Gud förbjude!) transportsäkringarna som säkrar trumman har aldrig plockats bort (jag vet inte ens om detta är möjligt på en tio år gammal maskin - det märks omedelbart om dessa sitter kvar; tvättmaskinen försöker placera sig i omloppsbana.)

Det finns dessutom allt från extra gummifötter till dämpande ställningar som hjälper till att ta hand om hoppande och trilskande maskiner under centrifugering.
Ja precis. När den börjar och slutar centrifugera. Det är fötterna som vägrar stanna i den positionen de ska stå i utan de snurrar tillbaka till fel läge pga skakningarna så fort jag ställer in dem och så börjar den vandra iväg igen. Alla säkringar ska vara borttagna och den har ju hoppat runt i tio år så det borde inte vara något sådant allvarligt med den utan den är bara tjurig
 
Ja precis. När den börjar och slutar centrifugera. Det är fötterna som vägrar stanna i den positionen de ska stå i utan de snurrar tillbaka till fel läge pga skakningarna så fort jag ställer in dem och så börjar den vandra iväg igen. Alla säkringar ska vara borttagna och den har ju hoppat runt i tio år så det borde inte vara något sådant allvarligt med den utan den är bara tjurig
Investera i sådana här, om du inte redan har:

https://www.temu.com/kuiper/dn9.htm...&_x_ns_product_id=762712684-sv-17592207082328
 
Det är en elektro helios om det spelar in.
Hade såna i min förra lägenhet (hyresvärden köpte) och hann med tre stycken på fem år. De var värdelösa på alla sätt. Trumman ramlade ner efter ett tag, de tvättade dåligt, de försökte också hoppa omkring (och lyckades delvis trots en torktumlare ovanpå). Var inte ens samma modell utan olika modeller av elektro helios. Tror det är Electrolux billighetsmärke typ?

Fantastiskt att din hållit så länge.
 
Tack! Vet du vad de heter på svenska?
Hade såna i min förra lägenhet (hyresvärden köpte) och hann med tre stycken på fem år. De var värdelösa på alla sätt. Trumman ramlade ner efter ett tag, de tvättade dåligt, de försökte också hoppa omkring (och lyckades delvis trots en torktumlare ovanpå). Var inte ens samma modell utan olika modeller av elektro helios. Tror det är Electrolux billighetsmärke typ?

Fantastiskt att din hållit så länge.
Nej, säg inte så :nailbiting: Jag hoppas att den håller till nästa rea åtminstone då! I värsta fall får jag tvätta i den gemensamma tvättstugan, men där är både äckligt och otäckt
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Zacci
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 031
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 914
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp