Bukefalos 28 år!

Hur undviker man att slänga mat när man bor själv ?

Kan så vara om man inte planerar ordentligt. Förr storhandlade jag sådär halvt oplanerat och då slängdes definitivt mer än jag gör nu då varje middag planeras i förväg. Jag storhandlar av ekonomiska skäl då större förpackningar oftast är billigare än små och eftersom jag planerar noga så går inget till spillo. Jag kan inte påstå att jag slänger någonting egentligen. Jo, någon gurkbit eller tomat som blivit dålig kan gå åt ibland.
Nej, de flesta är ju inte perfekta, välplanerade och håller sig till planen.

Mönstret är alltså att storhandling på gruppnivå ger mer matspill än att inte storhandla. Det betyder ju att storhandling som generellt tips för att minska matsvinnet riskerar att få motsatt effekt.

Mest troligt är ju dessutom att många hushåll underskattar sitt matsvinn. Den här tävlingen i perfektion känns lite - underlig.
 
Nej, de flesta är ju inte perfekta, välplanerade och håller sig till planen.

Mönstret är alltså att storhandling på gruppnivå ger mer matspill än att inte storhandla. Det betyder ju att storhandling som generellt tips för att minska matsvinnet riskerar att få motsatt effekt.

Mest troligt är ju dessutom att många hushåll underskattar sitt matsvinn. Den här tävlingen i perfektion känns lite - underlig.
Jag tävlar inte. Jag delar bara med mig av mina tips till ts. Ditt sätt är inte det enda "rätta" sättet.
 
Jag tävlar inte. Jag delar bara med mig av mina tips till ts. Ditt sätt är inte det enda "rätta" sättet.
Självklart är inte mitt sätt "rätt", vad nu rätt skulle vara. Mitt sätt är det bekvämaste och trevligaste jag kan komma på. Det är därför det blir så som det blir. Det är inte resultatet av planering.

Storhandling och vidhängade planering ich struktur associerar jag med storkök. Som dagiskokerska gjorde jag i princip så. (Men med betoning på färska råvaror av pedagogiska skäl.)
 
Jag råkade köpa bananer fast jag redan hade hemma. Tog några och gav till en tiggare här utanför. Man kan ju ge bort överskott innan det hinner bli dåligt menar jag. :)
 
Jag har löst mitt ostproblem på det mest självklara sättet egentligen. Älskar sallad och känner att salladsost/fetaost kanske inte är försvarbart ekonomiskt nu när det är lågsäsong för att fynda. Hushållsosten var utmärkt i sallad och var inte bökigt att ta osthyveln sen heller vilket jag trodde. Att man varit så lat... Ska köpa lite zippåsar och försöka ordna till min lilla frys som är full av frusna jordgubbar som tar upp all plats.

Bananer är också ett problem för mig men mest att jag inte kommer ihåg att det finns hemma/i väskan/på annat random ställe där jag tyckte att det passade. Ibland köper jag ekologiska i påse men de håller aldrig då jag inte tänker på att de finns (som med allt annat i matväg ). Så nu köper jag någon enstaka av allt i fruktväg och det får vara nog så även om jag vet att jag borde äta mer frukt.
 
Bananer är också ett problem för mig men mest att jag inte kommer ihåg att det finns hemma/i väskan/på annat random ställe där jag tyckte att det passade. Ibland köper jag ekologiska i påse men de håller aldrig då jag inte tänker på att de finns (som med allt annat i matväg ). Så nu köper jag någon enstaka av allt i fruktväg och det får vara nog så även om jag vet att jag borde äta mer frukt.
Man kan plasta in delen där man tar isär dem, då håller de längre.
 
Nu är jag uppfostrad av två personer som upplevt krig, varav en mor som kom från extremt fattiga förhållanden och började jobba som 13-åring för att kunna försörja sig.

Så jag har kanske fått en lite annan uppfostran än många andra? Mat slängs inte. Punkt.

Det är respektlöst och nonchalant att slänga mat. Jag gråter lite inombords om jag är tvungen.

Det färgar min livsföring. Jag är inte panisk i detta eller extrem. Jag bara försöker ha respekt för mat och resurser.
 
Jag råkade köpa bananer fast jag redan hade hemma. Tog några och gav till en tiggare här utanför. Man kan ju ge bort överskott innan det hinner bli dåligt menar jag. :)
Bananer går jättebra att skiva och frysa och bananer kan man ha till massor, bla. banankaka och på pizza och varma mackor. :d
 
Mat slängs inte. Punkt.

Det är respektlöst och nonchalant att slänga mat. Jag gråter lite inombords om jag är tvungen.
Jag är också uppfostrad med samma tänk. I måndags när jag "shoppade" så fick jag tag på påsvis med rotfruktsgratäng, en påse lagade jag till och resten frös jag in tillsammans med dom 10 kg färdiglagade bruna bönorna och all bacon som också fick följa med hem. Det som blev kvar av gratängen jag lagade till (och som var asgod) frös jag naturligtvis in och det blev 3 portioner färdiga för micron. :d
 
Ja, och jag har inte plats för en riktig frys. Tur att jag bor nära mataffärer. :up:
Jag gjorde ett litet tankeexperiment, jag räknade ut för lite sen hur länge jag skulle klara mig på det som finns i skåpen och frysarna och torrförrådet om livsmedelsinflödet skulle stoppas helt och jag kom fram till att det som finns här räcker c:a 1,5 år.

Vadå "mobiliseringsförråd"? :angel:
 
Jag såg precis en liiiten frys som bara var 51 cm hög, 41 bred och 44 djup. Måste ju passa utmärkt för ett ensamhushåll :D
Som ett frysfack alltså? :p Allvarligt talat, det ryms inte fler möbler och sånt här, har möbler efter alla väggar, finns ingen plats att ställa in nåt mer. Förvarar grejer t.o.m. under köksbordet. :wtf:

Möjligtvis om jag tar bort ett litet bord intill kokvrån så kan det rymmas en liten frys.
 
Som ett frysfack alltså? :p Allvarligt talat, det ryms inte fler möbler och sånt här, har möbler efter alla väggar, finns ingen plats att ställa in nåt mer. Förvarar grejer t.o.m. under köksbordet. :wtf:

Möjligtvis om jag tar bort ett litet bord intill kokvrån så kan det rymmas en liten frys.
Nej, det blir väl som en mikro ungefär? Jag tänkte eftersom du hade fullt med jordgubbar i frysfacket:up:
 
På temat inte slänga mat så ÄLSKAR jag min födelsedagspresent från särbon, en riktigt effektiv vacuumpackare :love: smidig, snabb och enkel att använda. Man behöver heller inte ha dyra specialpåsar, tjockare fryspåsar av bra kvalité typ Toppits fungerar utmärkt.
 
Nej, det blir väl som en mikro ungefär? Jag tänkte eftersom du hade fullt med jordgubbar i frysfacket:up:

Det är nog jag med jordgubbarna ;)
Om creme fraiche-burkarna med gubbarna i bara kunde stå på varandra skulle det inte vara något problem. Saknar större frys men dock mer än ett litet frysfack :)
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 117
Senast: Enya
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 818
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 712
Senast: Exile
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 369
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp