Hur uppnå lägre form vid longering?

Sv: Hur uppnå lägre form vid longering?

Men hon frågade hur hon skulle gå till väga.. hästar hitta ofta sin egen balans, men har de annat att titta på blir de ofta okoncentrerade och går utåtställda och svankar. Hon vilel nog ha verktygen hur man tränar hästen tror jag...

Vad är det EGENTLIGEN du vill uppnå? Huvudet ner är ju inget självändamål.

Ofta söker jag balans, bärighet, aktiv över- och underlinje, eftergift, svar på instruktoner - eller vad det nu är. Därifrån kan man sedan besvara frågan HUR.

Att sätta på en chambong, ett gummiband, en hjälptygel av ett eller annat slag skapar bara spänningar. Som är farliga för en unghäst, som inte har utvecklat tillräckligt med muskler för att skydda sina leder från skadligt slitage.

Just longering på unghästar tycker jag man ska undvika helt om man inte är mycket, mycket duktig på att få bärighet i hästen. Longering är - oavsett ålder - slitsamt för hästen, och utan rätt muskler aktiverade och utvecklade blir det snabbt tvärtom. Det raserar istället för att bygga upp.

Jag skulle faktiskt låta bli att ha ngn inspänning överhuvudtaget, särskilt om den redan har en bra form under ryttare, att börja mickla med olika sorts inspänningar tror jag att snarare sätter den ur balans än att den hittar den.

Jag longerar min 4-åring utan ngt alls hon går i ganska lång och låg form i skritt och trav, i galopp vill hon gå huvudet/nacken högre och det får hon hon jobbar bra o ch har en väldigt bra balans har jag upptäckt

*kl*

Oj oj oj vilka fördommar det finns om longering! Jag har en fyraåring nu och hon longeras en dag i veckan i ca 20 minuter. Har då en snodd mellan frambenen på henne. Får en jättefin form där man riktigt kan se musklerna i ryggen röra sig på henne så jag kan garanntera att detta inte genererar spänningar. Det största problemet med longering och det som gör det skadligt är att bara fastna på volten. Bara för att man har hästen på lina betyder inte det att man måste stå still som förare. Jag utnyttjar hela vår stora ridbana, låter hästen gå på stora spår och raka spår.

Jag gillar longeringen som komplement till arbetet och känner man sig inte trygg med tömkörningen tycker jag att longering är ett mycket bra alternativ:).

Har inte läst hela tråden.. Men jag älskar chambonen! Den ger en mjuk inverkan på bettet och lockar hästen framåt och neråt till skillnad från en halsförlänger/gummisnodd som ibland kan inbjuda till att de går bakom hand.

Jag hade ett sto som av någon anledning jag inte lyckades komma överens med vid tömkörningen (trots att jag tömkört flera andra utan problem) men hon var väldigt känslig i munnen och jag var nogt helt enkelt för inkompetent för att tömköra henne på ett fördelaktigt sätt. För mig var longeringen en super-alternativ och chambonen var den bästa hjälptygeln jag provade. Tyglen i sig gjorde inte hela jobbet utan den visade vägen och gav eftergift nä hon av sig själv sökte sig rätt i övergångarna. Eftergiften ihop med beröm och vila när hon gjorde rätt gjorde snart att hjälptygeln var onödig.

Håller med om att chambonen är att föredra vid longering då det är en väldigt snäll hjälptygel. Halsförlängaren har jag kastat då jag tycker att det är en värdelös uppfinning då den aldrig ger någon eftergift utan den är statisk och ger ofta en häst som är seg i munnen eller som lär sig att knäppa av för att slippa rycket som bli i munnen.

Tycker som Jonas Al M. prova att använd kapson det verkar hjälpa många hästar framåt nedåt tack vare sin utformning. Ta lågt tempo först. skritt -trav-skritt. Sedan galopp såklart. Få den att lyda orden/ ljuden som du använder. Om den är lydigare när du rider kan du ju använda dig vid ridningen av de ljud som du vill använda vid longeringen...

Gör saker så den måste koncentrera sig på dig och inte på yttre andra faktorer då de höjer huvudet för att titta... sedan när det förstått vad den ska göra kan du påverka bakbenen att bli mer aktiva utan att den ökar tempot och då arbetar den ännu bättre.

Det är kul att longera men kan ju vara tålamodskrävande ibland :angel:

Chambong är väll det minst sämsta men bättre ändå är om du kan longera med dubbla linor. Från gjord till bett till hand på båda sidor. Då riskerar du inte den här bakåteffekten som alla inspänningsgrejer genererar. Plus att du kan gå över i ”tömkörningsläge”, gå ut på rakt spår, byta varv osv, vilket ger en mycket bättre träning och bättre för hästen

Fast du kan inte garantera hur TS häst reagerar. Vissa spänner emot av inspänningar och då är ju vitsen totalt borta - själv anser jag att jag hellre har en häst med egen balans än att jag tvingar den nånstans. Jag är rätt rabiat motståndare till all form av inspänningar och särskilt på unga hästar. Jag förstår inte fixeringen vid huvudets placering, jag vill ha mina hästar i balans det är prio 1.

Däremot så håller jag helt med om att man kan utnyttja större del än bara en volt vid longering

Fast du kan inte garantera hur TS häst reagerar. Vissa spänner emot av inspänningar och då är ju vitsen totalt borta - själv anser jag att jag hellre har en häst med egen balans än att jag tvingar den nånstans. Jag är rätt rabiat motståndare till all form av inspänningar och särskilt på unga hästar. Jag förstår inte fixeringen vid huvudets placering, jag vill ha mina hästar i balans det är prio 1.

Däremot så håller jag helt med om att man kan utnyttja större del än bara en volt vid longering

Garantera hur TS häst reagerar kan väl knappast varken jag, du eller någon annan som skriver i tråden? Jag undrar verkligen hur folk gör med sina hästar för att få dom avknäppta, stretiga och sega i munnen för att de longerar dom inspända? Någonting måste ju gå väldigt fel på vägen. Jag har longerat många hästar så här och jag har aldrig aft de problemen. När jag skriver i sånna här trådar är det också min egen erfarenhet jag utgår ifrån. Och enligt den har jag haft jättefint resultat av denna träning. (Som jag för övrigt lärde mig när jag som 16-åring praktiserade hos RGB och det var med longering med denna inspänning som de tränade och stärkte hingstarna som skulle visas på bruks. Så känner att jag faktiskt har lärt mig detta från en väldigt bra källa:))

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 413
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 707
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 989
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka