Hur uttalar du ordet ’toa’?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare manda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 2 507

Bukefalos 30 år!

Hur uttalar eller betonar du ordet ’toa’, kortformen av ordet ’toaletten’

• Antal omröstningsdeltagare
    56
Alltså i ljudboken (talboken) jag lyssnar på just nu betonar uppläsaren ordet ’toan’ (och även i obestämd form) så himla konstigt, med akut ordaccent (som markområdet ’tomten’) och inte som jag tycker ordet ska uttalas/som jag alltid hört det uttalas, med grav ordaccent (som västenet eller julkaraktären ’tomten’)

Därför blir nu min fråga till det allsmäktiga buke:

Hur uttalar/betonar du ordet ’toan’?

Nämn gärna också vilken dialekt du pratar (om någon), särskilt om du uttalar ordet som uppläsaren i min bok. I övrigt låter hennes uppläsning hyfsat dialektneutral. Hittills har ordet förekommit tre gånger i boken, likadant betonar varje gång.

Jag börjar såklart undra om massor av folk betonar som uppläsaren gör, men att det tagit mig 45 år att upptäcka för att jag hör det uttal min hjärna anser är det enda, eller om det är så ovanligt som jag tror.
Kanske AI-inläsare? Det finns de som läser in riktigt bra nu men enstaka ord kan bli fel med märkligt uttal. Gjorde ett prov på en del av en bok jag skrev och det blev inte riktigt i klass med de bästa verkliga inläsarna men inte så långt ifrån och enligt mitt tycke klart bättre än en medelmåttig verklig.

Jag tror jag säger som ditt andra alternativ (som jultomten) men har en kompis från västra Jämtland med jättemycket dialekt som jag tror säger som ditt första alternativ. Tooo-an typ (kan inte beskriva korrekt så skriver hur jag tycker det låter). Men han pratar extremt långsamt så alla ord blir liksom utdragna. Andra häromkring säger toan som jag säger det, så det är bara de med väldigt mycket dialekt som säger tooo-an.

(Nu vill jag spela in ett ljudklipp för att försöka härma hur kompis säger det 😅)

Ett ord som kan uttalas olika är pizza och även namnet Gunnar som jag vet varit uppe på tapeten här tidigare 😄.
Jag uttalar både toa, pizza o Gunnar på samma sätt, som i exempel 2.

Jag uttalar det med akut accent dvs samma betoning som 🦆 Sitter här och försöker ljuda mig fram till uttal med grav accent och det GÅR inte :rofl: Mvh sydskåning

Ett ord som kan uttalas olika är pizza och även namnet Gunnar som jag vet varit uppe på tapeten här tidigare 😄.
Jag uttalar både toa, pizza o Gunnar på samma sätt, som i exempel 2.
Pizza har jag helt missat? Hur i allsin dar kan man uttala det på olika sätt? 😅 Gunnar kan jag förstå, men inte pizza?
Jag har ändå bott lite här och där i Sverige känner jag men pizza har varit väldigt unisont.

Alltså i ljudboken (talboken) jag lyssnar på just nu betonar uppläsaren ordet ’toan’ (och även i obestämd form) så himla konstigt, med akut ordaccent (som markområdet ’tomten’) och inte som jag tycker ordet ska uttalas/som jag alltid hört det uttalas, med grav ordaccent (som västenet eller julkaraktären ’tomten’)

Därför blir nu min fråga till det allsmäktiga buke:

Hur uttalar/betonar du ordet ’toan’?

Nämn gärna också vilken dialekt du pratar (om någon), särskilt om du uttalar ordet som uppläsaren i min bok. I övrigt låter hennes uppläsning hyfsat dialektneutral. Hittills har ordet förekommit tre gånger i boken, likadant betonar varje gång.

Jag börjar såklart undra om massor av folk betonar som uppläsaren gör, men att det tagit mig 45 år att upptäcka för att jag hör det uttal min hjärna anser är det enda, eller om det är så ovanligt som jag tror.
Jag uttalar det som i din bok, från Norrbotten.

Kanske AI-inläsare? Det finns de som läser in riktigt bra nu men enstaka ord kan bli fel med märkligt uttal. Gjorde ett prov på en del av en bok jag skrev och det blev inte riktigt i klass med de bästa verkliga inläsarna men inte så långt ifrån och enligt mitt tycke klart bättre än en medelmåttig verklig.
MTM har namngivna mänskliga inläsare.
Om det inte är gjort med talsyntes och då anges det, dessutom misstar man sig inte på att det är talsyntes man lyssnar på i de fallen.

Om man tänker på engelska så är första uttalet typ too-a och det andra to-a. Jag säger som det första alternativet, talar hälsingemål :)

MTM har namngivna mänskliga inläsare.
Om det inte är gjort med talsyntes och då anges det, dessutom misstar man sig inte på att det är talsyntes man lyssnar på i de fallen.
MTM, är det de talböcker som framställs för synskadade du tänker på? Det var ett bra tag sedan jag lyssnade på en talboksinläsning men de höll då en ganska låg klass, de bästa kommersiella artificiella nu är svåra att skilja från verkliga inläsare.

Edit. Jag tolkade första inlägget som en vanlig ljudbok, talbok var inom parentes, men du har nog rätt i att det handlar om en regelrätt talbok.

Senast ändrad:
Bra idé men tror inte det pga inläst 2018 (och vet ingen AI-tjänst som heter Eva Werning). :)

MTM, är det de talböcker som framställs för synskadade du tänker på? Det var ett bra tag sedan jag lyssnade på en talboksinläsning men de höll då en ganska låg klass, de bästa kommersiella artificiella nu är svåra att skilja från verkliga inläsare.

Edit. Jag tolkade första inlägget som en vanlig ljudbok, talbok var inom parentes, men du har nog rätt i att det handlar om en regelrätt talbok.
Nja, de framställs för alla som har hinder att ögonläsa, inte bara synskadade.

Bra idé men tror inte det pga inläst 2018 (och vet ingen AI-tjänst som heter Eva Werning). :)
Hur bra är hon som inläsare? Som jag kommer ihåg var det inläsare med klar och tydlig röst men känslan i inläsningen kunde det vara lite si och så med och läser man mekaniskt kan det nog lättare råka bli fel.

Ja! Som pizza! Min gudfar pizzabagaren är från Halland och uttalar pizza som 🦆. Har tom stavar det pitzza. :D Att jag inte tänkte på det.

Det utkristalliserar sig genom tråden en möjlighet att det är norrbottniskt eller skånskt uttal (men uppenbart inte vilken skånsk dialekt som helst) som ”bryter igenom” i ett annars väldigt standardiserat uttal hos den här uppläsaren. Får se om fortsatta svar stärker eller dementerar den tesen. :)

Liknande trådar

• Hur uttalar ni ordet midsommar?
  • hur uttalar du ordet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat