Ungefär som toaOch, eh, hur är det andra uttalet?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ungefär som toaOch, eh, hur är det andra uttalet?![]()
Som hummer.Och, eh, hur är det andra uttalet?![]()
Haha, nu inser jag att jag uttalar tomten (som jultomten) olika om jag säger hela ordet jultomten eller om jag bara säger tomtenJag tror jag säger som ditt andra alternativ (som jultomten) men har en kompis från västra Jämtland med jättemycket dialekt som jag tror säger som ditt första alternativ. Tooo-an typ (kan inte beskriva korrekt så skriver hur jag tycker det låter). Men han pratar extremt långsamt så alla ord blir liksom utdragna. Andra häromkring säger toan som jag säger det, så det är bara de med väldigt mycket dialekt som säger tooo-an.
(Nu vill jag spela in ett ljudklipp för att försöka härma hur kompis säger det)
Man dröjer inte på U utan låter namnet bara rinna ur munnen istället. Lite som "gunner" på engelska. Typ.Och, eh, hur är det andra uttalet?![]()
Det är så himla intressant och roligt! Jag har aldrig tänkt särskilt mycket på det utan bara accepterat dialekterna när jag flyttat, men när jag började se på videor där människor som försöker lära sig svenska ser på videor som förklarar skillnaden blev det hela väldigt komplicerat helt plötsligt.Det finns många ord och namn som kan uttalas med både grav och akut accent beroende på dialekt.
Exempel: tallrik, sallad, Stockholm, Anders, Jonas, Ingrid. Förmodligen reflekterar de flesta över det först om de flyttar från akut-accent-land (delar av Norrland och Skåne?) till grav accent-land eller tvärtom. Mitt namn uttalas t.ex. "fel" för mig där jag bor nu, så jag har tänkt en del på det här. (Är språknörd också).
Ordet toa uttalar jag med min gamla akuta accent om jag säger "jag ska gå på toa", förmodligen för att det är en gammal inövad fras sen barnsben. Säger jag "var ligger toan" eller "har de nån toa här" blir accenten däremot grav.
Kallas det inte tom Norrlandsaccent, det uttalet som tvåstaviga namn får. Typ Marklund och liknande.Det finns många ord och namn som kan uttalas med både grav och akut accent beroende på dialekt.
Exempel: tallrik, sallad, Stockholm, Anders, Jonas, Ingrid. Förmodligen reflekterar de flesta över det först om de flyttar från akut-accent-land (delar av Norrland och Skåne?) till grav accent-land eller tvärtom. Mitt namn uttalas t.ex. "fel" för mig där jag bor nu, så jag har tänkt en del på det här. (Är språknörd också).
Ordet toa uttalar jag med min gamla akuta accent om jag säger "jag ska gå på toa", förmodligen för att det är en gammal inövad fras sen barnsben. Säger jag "var ligger toan" eller "har de nån toa här" blir accenten däremot grav.
De här orden är jag helt med på. Kerstin, Amanda, Kristina och Johanna är andra namn som jag har hört uttalas på annat sätt.Det finns många ord och namn som kan uttalas med både grav och akut accent beroende på dialekt.
Exempel: tallrik, sallad, Stockholm, Anders, Jonas, Ingrid.
De här orden är jag helt med på. Kerstin, Amanda, Kristina och Johanna är andra namn som jag har hört uttalas på annat sätt.
För att inte tala om alla ord som innehåller r och som vissa dialekter inte kan uttala.
Men just toa fattar jag fortfarande inte? Menar ni att det finns folk som på riktigt säger toaaaaaaa med betoning på a?
Efter att ha suttit och försökt uttala ordet med fejk-norrländska efter ditt inlägg så tror jag att jag har fattat nu. Tack!Nja, skillnaden är väl mellan tOA med lika betoning på O och A, och tOa med betoning på O men inte på A?
Jag säger själv som i det första sättet men har hört det andra och förknippar det med norrländska.
Min syster heter Linda och blir skitsur när någon envisas med att uttala hennes namn som i... ja jag vet inte men Liiiiiiiiiiiiiinda. Hon heter LInda säger honIda är ju också ett namn som uttalas olika. Skåningarna uttalar det med långt I som Iiiida.
Och jag säger miiiiin istället för minnn. Jag tänkte inte på det förrän min yngste sa "jag gillar hur du uttalar min"Ida är ju också ett namn som uttalas olika. Skåningarna uttalar det med långt I som Iiiida.
Det gör jag också! Har inte heller tänkt på det!Och jag säger miiiiin istället för minnn. Jag tänkte inte på det förrän min yngste sa "jag gillar hur du uttalar min"
Jag med! Uppväxt 3 mil söder om GbgJag säger to-a och to-an. Inte toa-n.
Uppväxt strax norr om GBG.
Meh! Varför måste alla mobba våra R. Det är helt okej att uttala R som AFör att inte tala om alla ord som innehåller r och som vissa dialekter inte kan uttala.
Hur uttalar du R som A? Vilken dialekt är det?Meh! Varför måste alla mobba våra R. Det är helt okej att uttala R som A![]()
Det är jättesvårt att förklara så jag laddade upp en story på instagram trots alltHur uttalar du R som A? Vilken dialekt är det?