Hur uttalar du ordet ’toa’?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare manda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 2 507

Bukefalos 30 år!

Hur uttalar eller betonar du ordet ’toa’, kortformen av ordet ’toaletten’

• Antal omröstningsdeltagare
    56
H
Jag tror jag säger som ditt andra alternativ (som jultomten) men har en kompis från västra Jämtland med jättemycket dialekt som jag tror säger som ditt första alternativ. Tooo-an typ (kan inte beskriva korrekt så skriver hur jag tycker det låter). Men han pratar extremt långsamt så alla ord blir liksom utdragna. Andra häromkring säger toan som jag säger det, så det är bara de med väldigt mycket dialekt som säger tooo-an.

(Nu vill jag spela in ett ljudklipp för att försöka härma hur kompis säger det 😅)
Haha, nu inser jag att jag uttalar tomten (som jultomten) olika om jag säger hela ordet jultomten eller om jag bara säger tomten 🙈😂 I jultomten blir uttalet som trädgårds-tomten. Förvirrande 😅

Efter att ha funderat och friskat upp minnet något om vad grav och akut accent innebär tror jag det kan vara dialektalt hur de används, i vissa dialekter som skånska är skillnaden nog liten och jag fick anstränga mig för att kunna höra den när jag själv provade och inom högsvenska används väl enbart akut accent?

Det finns många ord och namn som kan uttalas med både grav och akut accent beroende på dialekt.
Exempel: tallrik, sallad, Stockholm, Anders, Jonas, Ingrid. Förmodligen reflekterar de flesta över det först om de flyttar från akut-accent-land (delar av Norrland och Skåne?) till grav accent-land eller tvärtom. Mitt namn uttalas t.ex. "fel" för mig där jag bor nu, så jag har tänkt en del på det här. (Är språknörd också).

Ordet toa uttalar jag med min gamla akuta accent om jag säger "jag ska gå på toa", förmodligen för att det är en gammal inövad fras sen barnsben. Säger jag "var ligger toan" eller "har de nån toa här" blir accenten däremot grav.

Det finns många ord och namn som kan uttalas med både grav och akut accent beroende på dialekt.
Exempel: tallrik, sallad, Stockholm, Anders, Jonas, Ingrid. Förmodligen reflekterar de flesta över det först om de flyttar från akut-accent-land (delar av Norrland och Skåne?) till grav accent-land eller tvärtom. Mitt namn uttalas t.ex. "fel" för mig där jag bor nu, så jag har tänkt en del på det här. (Är språknörd också).

Ordet toa uttalar jag med min gamla akuta accent om jag säger "jag ska gå på toa", förmodligen för att det är en gammal inövad fras sen barnsben. Säger jag "var ligger toan" eller "har de nån toa här" blir accenten däremot grav.
Det är så himla intressant och roligt! Jag har aldrig tänkt särskilt mycket på det utan bara accepterat dialekterna när jag flyttat, men när jag började se på videor där människor som försöker lära sig svenska ser på videor som förklarar skillnaden blev det hela väldigt komplicerat helt plötsligt. 😅

Kallas det inte tom Norrlandsaccent, det uttalet som tvåstaviga namn får. Typ Marklund och liknande.

Exempel: tallrik, sallad, Stockholm, Anders, Jonas, Ingrid.
De här orden är jag helt med på. Kerstin, Amanda, Kristina och Johanna är andra namn som jag har hört uttalas på annat sätt.

För att inte tala om alla ord som innehåller r och som vissa dialekter inte kan uttala.

Men just toa fattar jag fortfarande inte? Menar ni att det finns folk som på riktigt säger toaaaaaaa med betoning på a?

De här orden är jag helt med på. Kerstin, Amanda, Kristina och Johanna är andra namn som jag har hört uttalas på annat sätt.

För att inte tala om alla ord som innehåller r och som vissa dialekter inte kan uttala.

Men just toa fattar jag fortfarande inte? Menar ni att det finns folk som på riktigt säger toaaaaaaa med betoning på a?

Nja, skillnaden är väl mellan tOA med lika betoning på O och A, och tOa med betoning på O men inte på A?

Jag säger själv som i det första sättet men har hört det andra och förknippar det med norrländska.

Nja, skillnaden är väl mellan tOA med lika betoning på O och A, och tOa med betoning på O men inte på A?

Jag säger själv som i det första sättet men har hört det andra och förknippar det med norrländska.
Efter att ha suttit och försökt uttala ordet med fejk-norrländska efter ditt inlägg så tror jag att jag har fattat nu. Tack!

Innan har jag mest fått upp en bild av spökena i Greveholm som uttalar dator daa-t-åååå-r. :rofl:

Liknande trådar

• Hur uttalar ni ordet midsommar?
  • hur uttalar du ordet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka