Bukefalos 28 år!

Hur väcka en lat häst?

Sv: Hur väcka en lat häst?

Har sett en sån häst på en av ridskolorna här, den pensionerades rätt omgående då inga fysiska fel kunde hittas heller.

Så för mig är det naturligt att sådana pensioneras, men det kanske är bra ridskolor då som har den synen.

Jag tycker ändå inte att man tipsar andra om att banka/slå/tvinga oavsett om det sker en gång eller fyrtiofyra.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

kl.

Här har du en till som har en häst som saknade framåtbjudning helt och hållet när jag fick henne. Vissa dagar vill hon fortfarande inte, men oss har det hjälpt massor att bara ta bort kraven lite. Inte behöva nöta på banan varje dag, snarare mer uteritt än på banan. Hon är mycket trevligare att jobba på en äng än på en ridbana/ridhus. Där kommer bjudningen helt gratis, precis så som man vill att det ska vara.

Vi jobbar väldigt mycket med övergångar också, att bli mer kvick i reaktionen när jag ber henne om något. Där gäller det att vara konsekvent och korrigera OCH det viktigaste: att berömma precis i tid. Tajming! Ha kul ihop, släpp banan och ut och galoppera! Det har hjälpt mycket med min kuse. Nu kan hon till och med tycka att ett dressyrpass är trevligt på banan, det kunde jag glömma för fyra år sedan. Och kom ihåg att det kan ta lång tid.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Även den till synes tröttaste riddkolehäst blommar upp inom fem minuter när en duktig ryttare sitter upp De kan vara riktigt piggelina till och
Med!
Sen har det inte så mycket att göra med om man rider mycket i ridhus tycker jag. Ridskolehästar måste ignorera alla dubbeltydiga signaler som ryttarna ger dom. Med en balanserad ryttare som låter hösten få lite tid att förstå att det är ok att röra sig ( istället för att börja härja direkt) tycker de flesta hästar att livet leker!!
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Kanske inte, men jag tycker inte att man tipsar på ett forum att tvinga en häst fram genom fysiskt våld ffa när vi vet så lite om hästen. Den kan lika gärna ha ont..
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Har du själv gett svaret? Hästen tycker det är skittråkigt att gå i ridhuset/bana - rid ut då!

Som sagt tidigare - är han kollad hos veterinär?
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Jag provade att rida overgangar, volter, rida innanfor resp pa sparet och serpentiner pa banan har om dagen, forst var han lite seg men ganska snabbt blev han mycket mer pa alerten nar han markte att jag inte bara tankt trava runt runt runt sa att saga, det gick over forvantan faktiskt! Red bara en 25-30 min da jag tyckte att han svarade sa bra och jag sjalv blev trott (!)
Jag petade pa med spot i samband med skankling som en 'paminnelse' om han saktade av och det gick snabbt for honom att forsta att halla tempot dvs jag behovde sen inte skankla pa.
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Mycket övergångar brukar jag använda för att väcka upp trötta hästar.
Se till att det händer något hela tiden så hästen inte hinner gå och "slöa till".
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Har med en häst som inte tycker banan är så himla rolig. Egentligen är inte problemet att hästen inte går framåt, det är att den inte reagerar på hjälperna. Att göra: Halt-trav-halt-trav-skritt-halt-trav osv funkar bra för mig. Hästen blir uppmärksam på vad som kommer härnäst. Var noga med att reaktionen ska komma DIREKT när du ber om något. Det gäller även förhållande hjälper, inte bara framåtdrivande. Vissa hästar piggnar till av bommar, använd det till din fördel! Galoppbommar, hoppa studs, cavaletti, upphöjd cavaletti. Se till att det händer något hela tiden och inte bara luffa runt i samma tempo :)
 
Sv: Hur väcka en lat häst?

Mitt tips är att få upp grundkondisen genom att rida ut mycket. Rida varierat och gärna i olika miljöer. Kommer de i en grupp vaknar de oftast. Rider man ut så kan man halka efter gruppen och då vill de ifatt igen o får mer bjudning. Men en bra grundkondis är en förutsättning att de ska orka jobba i padock.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Lutten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 995
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 408
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 098
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp