Bukefalos 28 år!

Hur vänjer man ihop med katten?

H

Hannah0407

Vi har nu blivit med hund. En jättesöt jackrussel och allt än kanon, MEN.. vi har en katt. hunden är jättesnäll men nyfiken på katten. katten däremot är jätterädd, han fräser och sticker undan sedan ser man inte röken av honom på minst ett par timmar. jag och min sambo har aldrig haft hund innan och behöver lite fina råd på hur vi ska gå tillväga! :laugh:
 
Sv: Hur vänjer man ihop med katten?

Vi försöker se till att hunden är lugn i närheten av katten, vi har uppmuntrat katten att säga ifrån(under kontrollerade former) så att hunden lär sig vad katten menar när den fräser osv.

Katten behöver nog lite tid på sig innan den "tuffar till sig" och säger ifrån, se till att ha utrymmen för katten där den kan känna sig säker från hunden så kommer den säkert bli nyfiken framöver och uppsöka hunden.

Det finns katter och hundar som blivit vänner (vi hoppas just nu på att vår katt ska bli polare med valpen) men det kan också vara så att katten inte accepterar främligen och flyttar hemifrån(om det är en utekatt) eller börjar klösa på saker och/eller kissa och bajsa på oönskade ställen som protest.

Innan man skaffar katt till hund eller tvärtom så bör man ha en backup-plan klar, för hur man gör om det inte funkar.

Så länge det inte blir världskrig så ska man nog låta det ta tid, det är väl olika med olika personligheter. Vår äldsta katt klarade direkt ut med hunden hur läget var, medan den äldre fortfarande inte riktigt kan hantera den.
 
Sv: Hur vänjer man ihop med katten?

Se till att katten har ställen där den kan gå undan och känna sig trygg. Fixa gärna höga utsiktsplatser där ni katten kan sitta och iakkta hunden. Låt inte hunden jaga runt och lär hunden att ignorera katten (dvs stoppa hunden om du märker att den går och letar efter katten). Och sen bara ge det tid. :) Jag hade två stycken 5 åriga innekatter när jag skaffade min förra hund. Det tog några månader innan de var helt avspända runt varandra, det gick successivt och man får ta lite tid i taget.
 
Sv: Hur vänjer man ihop med katten?

Låt det ta tid, om det så tar ett halv år. + se till att katten har ett ställe att gå undan på.

Var noga så inte hunden kan jaga katten, tex om man har hunden lös ute och så kommer katten springandes
 
Sv: Hur vänjer man ihop med katten?

*KL*

Haller med foregaende talare... lat det ta TID!

DSC02332.jpg


"Min" kille och "mina" katter nar hunden var liten.. de var Inte glada i borjan kan jag beratta for dig... men de vande sig och han larde sig att "spott och fras" betydde att det gjorde ont pa snoken om man stoppade den for nara katten..

Nu bor de allihopa hos annan familj efter min flytt, men... aven vuxen hund = vuxen katt kan bli kompisar. Nya agarnas fd vildkatt och schafern sover med varanda nu, nar han forst kom dit hade katten mktmktmkt brattom bort.. sa lat det bara ta TID! Forr eller senare sa kommer alla inblandade parter acceptera varandra, kanske inte bli basta vanner direkt och har du otur kan din katt forsoka flytta hemifran. (Det har hant forr...)

Lycka till och bara ta det lungt, ge katten en "pausplats" dar hunden inte kan na den och lar hunden att ge Tusan i katten! Jag larde min kommandot "Fel katt!" eftersom min hankatt lekte med hunden emedan de andra katterna Inte gjorde det...
 
Sv: Hur vänjer man ihop med katten?

Bewildered: Myspys med en bild :) hoppas det funkar lika bra för oss så småningom.

Tack alla för svar, det har gett mig en liten hum om hur vi ska lösa problemen, måste bara säga att redan idag så kunnde dom vara i samma rum en kort stund (katten på soffkanten, hunden på golvet) så jag hoppas det kommer lösa sig. det är lite krångligt nu i början när vi måste hålla koll på hunden hela tiden så han inte springer efter katten eller dylikt men hoppas att det blir bättre om ett par månader, och blir det de så är det värt väntan och tiden :)
 
Sv: Hur vänjer man ihop med katten?

Tycker att du har fått en massa bra tips redan så jag orkar inte upprepa mig men tänkte bara ta och slänga in en bild på hur bra överens min hund, som också är en JRT, och förra katt kom! :D


 
Sv: Hur vänjer man ihop med katten?

Min hund flyttade in här för ganska exakt ett år sedan och katterna föraktar henne fortfarande. Men de fräser inte och hon får nosa på dem, men mer är det inte. De tycker att hon är äcklig och skulle aldrig förnedra sig till att sova bredvid hunden ! Hunden i sin tur var kattjagare i sitt förra liv.

Katterna har många ställen att vara på där hunden inte kommer åt dem och på nätterna sover hunden i lill-husses rum med stängd dörr så att katterna (om de är inne) kan gå omkring som de vill utan en fånig hund som vill leka.

Du har fått många tips i tråden och som sagat, tid och möjlighet för katterna att komma undan är nog den bästa varianten, sen att de kanske inte blir bästisar får man ta.
 
Sv: Hur vänjer man ihop med katten?

ja om dom blir bästisar eller inte spelar inte så stor roll, bara dom accepterar varandra så är vi mer än nöjda :)

och världens sötaste bild på din JRT, hu va fin :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 964
Senast: Elektron
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 367
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 823
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Om två veckor får vi hem en 7 mån gammal cockerhane. Han skulle blivit avelshane men är kryptokid, så därför omplaceras han från en...
Svar
4
· Visningar
1 011
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp