Hur vanligt är det bostadsbyte den 1:a i månaden?

alazzi

Trådstartare
Dottern ska ju flytta och hon får tillträde till lägenheten den 1:a. Min kompis menar att "det aldrig händer" i Sverige utan det är något helt okänt för henne. "Man byter aldrig den 1:a". Nu har jag själv flyttat i Sverige så att vi möttes i trappen med våra saker så helt okänt kan det ju inte vara att man byter bostad samtidigt. En flyttar ut och en flyttar in. Opraktiskt, ja, men man sparar ju en månadshyra.
 
Jag har bara hyrt privat (det vill säga av en privatperson och inte ett bostadsbolag), och då fick jag nycklarna den förste. Ägaren har dessutom inte bott där på många år, så huset var redan tomt.

Detsamma när jag bytt stallplats, det brukar vara en önskan att man byter vid månadsskiftet.
 
Dottern ska ju flytta och hon får tillträde till lägenheten den 1:a. Min kompis menar att "det aldrig händer" i Sverige utan det är något helt okänt för henne. "Man byter aldrig den 1:a". Nu har jag själv flyttat i Sverige så att vi möttes i trappen med våra saker så helt okänt kan det ju inte vara att man byter bostad samtidigt. En flyttar ut och en flyttar in. Opraktiskt, ja, men man sparar ju en månadshyra.

När jag bodde i hyresrätt så fick jag nästan alltid tillträde den 1a. När vi flyttat från bostadsrätt så har vi alltid sett till att ha minst två veckor med dubbla lägenheter. Främst för att det är lättare att måla och tapetsera i den nya lägenheten när det är tomt.
 
Dottern ska ju flytta och hon får tillträde till lägenheten den 1:a. Min kompis menar att "det aldrig händer" i Sverige utan det är något helt okänt för henne. "Man byter aldrig den 1:a". Nu har jag själv flyttat i Sverige så att vi möttes i trappen med våra saker så helt okänt kan det ju inte vara att man byter bostad samtidigt. En flyttar ut och en flyttar in. Opraktiskt, ja, men man sparar ju en månadshyra.
:D Jag skulle säga att det ALLTID händer.

Jag har knappast varit med om att man haft något annat datum i månaden. Att man sedan kan komma överens med tidigare hyresgäst om tidigare eller senare tillträde är en annan sak. Officiellt är det alltid den 1 i månaden.
 
Det måste väl vara för att de flesta helt enkelt är lediga då och kan köra allt på en gång.
Tänker jag.
Jag har fått tillträde 'mitt i veckan' flera gånger och fått nyckel osv men sen flyttat på helgen som kommer.

Ja precis, i praktiken kan det ju vara helt rimligt. Även om man ju i regel måste lämna eller får tillträde till lägenheten vid månadsskiftet, oavsett dag (om man inte har kommit överens om något annat).
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 936
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 626
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp