Hur vanligt med ormar?

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Ni som bor på landet, hur vanligt är det att ni ser ormar i eller nära trädgården?

Jag är uppväxt på landet i mellersta Skåne, men på en plats där ingen i familjen sett en orm under de åren släkten bott där (ca 50 år). Enda gången jag såg en orm under uppväxten var i Söderåsens nationalpark.

Jag bor sedan 10 år på landet (mer skogsbygd än jordbruk) i Östergötland, och har sett i snitt en orm varje år i eller nära trädgården. En vanligt färgad huggorm nu för någon dag sedan, en svart huggorm förra året (som bodde inne i stallväggen och bet en av shettisarna som gick i hagen intill... :cautious: ), och så vidare.

Vad är normalt? Har jag mycket orm nu (som släktingarna i Skåne tycker ;)), eller en normal mängd?

Hur många ormar ser ni hos er?

Bott många år i Skåne utan att se en enda orm. Förra året var första sommaren i Småland och det var ormar överallt kändes det som! Huggormar, snokar och kopparödlor. 🥴

Såg två snokar i lördags när vi gick i naturreservat.

Ute vid stugan har vi snok. De håller sig runt sjön och brukar vara snälla.
Men sen förra året blev Knut biten av en huggorm precis bredvid stugan 😕

Ser nog 4-6 ormar per år (räknar inte in samma snok som brukar bo vid stugan)
Östergötland

Ni som bor på landet, hur vanligt är det att ni ser ormar i eller nära trädgården?

Jag är uppväxt på landet i mellersta Skåne, men på en plats där ingen i familjen sett en orm under de åren släkten bott där (ca 50 år). Enda gången jag såg en orm under uppväxten var i Söderåsens nationalpark.

Jag bor sedan 10 år på landet (mer skogsbygd än jordbruk) i Östergötland, och har sett i snitt en orm varje år i eller nära trädgården. En vanligt färgad huggorm nu för någon dag sedan, en svart huggorm förra året (som bodde inne i stallväggen och bet en av shettisarna som gick i hagen intill... :cautious: ), och så vidare.

Vad är normalt? Har jag mycket orm nu (som släktingarna i Skåne tycker ;)), eller en normal mängd?

Har bott här (i blekinge) i 10 år och sett ett par stora snokar, en hel del bebissnokar och några mellanstorlek, har inte sett huggorm än och hoppas jag slipper... ser ofta kopparödlor men det är ju ingen orm :D

Vid sommarstugan i Västervik har vi alltid haft massa ormar. Huggorm, hasselsnok, snokar och kopparödlor.
De är så fina! :love: Ligger de lite olägligt till brukar vi fånga dem i hov och flytta dem, har letat efter någon passande sån där pinne som riktiga "ormflyttare" har.
En av snokarna är nästintill tam och kan komma och simma runt fötterna när man sitter med fötterna ner i vattnet. Kan vara den jag matade mycket när den var liten :angel: Matar den då och då med spigg om det är tillfälle nu.

Bor på landet i Östergötland, bott här 9 år i sommar. Har sett en orm under dessa år...

Bor i Östergötland (samma ställe sedan 23 år) och brukar se ett halvt dussin huggormar varje år och vart fjärde år är de bosatta på plats där jag måste se till att flytta dem, vilket är svårt eftersom de kommer tillbaka. Andra ormar ser jag ännu oftare. Fascinerande och fina! Har inte upplevt att de minskar, men det varierar.

Bor inte på landet nu men är uppvuxen på landet. Där jag bodde (på en bergssluttning) såg jag aldrig ormar eller snokar, men vid en badsjö några mil från byn fanns det massvis av huggorm. Eller, iaf så såg man mycket slingerspår efter dem. Minns inte om nån blev biten.

Bor i Östergötland på slätten och ser säkert en handfull ormar varje år, huggorm och snok.
Sen såklart en massa kopparödlor, de är så fina 😍

Jag bor i Blekinge vid havet och är ute och rör mig dagligen i skog/skärgård, ser snok och huggorm nästan varje vecka sommartid. Oftast i naturreservaten men även i stan/villaområdena. Vi har både snok och huggorm på tomten vid vårt torp också, det ligger några mil inåt landet.

Bott på landet i västra Värmland hela livet och aldrig sett en orm på gården varken där jag växte upp eller där jag bor nu. Kan däremot se någon efter vägen någon km bort där jag rider och promenerar ofta. Dock har ena hästen blivit ormbiten en gång i hagen här, men jag har aldrig sett någon.

Södermanland nära Mälaren: såg orm varje vecka under sommaren (ofta flera gånger i veckan)
Uppland: inte riktigt lika ofta
Västra Jämtland: inte sett en orm på 10 år här 😀

Där jag bor nu ser jag bara kopparödlor och ödlor, men där jag hade stuga tidigare (vid vatten, skog, åker och stenmurar såg jag orm några gånger om året då primärt under våren när de är lite långsamma och man lyfter på något där de låg och sov. Huggormar där vid stugan och sedan hade vi snok i gödselstacken i stallet så den såg man någon gång veckan när jag höll på att tippa gödsel på någon av dom. Vi har även snok hos mina föräldrar i stockholm skärgård, den ser man någon gång varannat år beroende på väder och vad man själv gör, såg en som simmade för första gången förra året. Min pappa som är rädd för ormar ramlade dock på dom hela tiden, så antagligen var de väll där i krokarna men jag var inte så observant.

Har sett orm i Skåne på en bestämd plats i några år pga min föräldrar hade en som bodde i trädgården. Utöver den så aldrig i Skåne, uppväxt med två sommarhus på landet. Ett i Skåne och ett i Småland, aldrig sett orm i skåne huset men ofta i smålands huset. Har sedan ca 7 år eget sommarhus bredvid åker i Skåne, aldrig sett orm där heller. Misstänker det är pga avsaknad av sötvatten där husen ligger i Skåne men det är en amatör gissning.

Bor i norra Dalsland, är ute mycket och träffar ofta på ormar och snokar. Har inte räknat men det är nog någon eller flera gånger per vecka. Vi har dem dock inte hemma, utan det är ute på diverse grusvägar och stigar som de syns. Har aldrig haft något problem med dem, mer än vissa diskussioner med en väsande orm som inte vill flytta på sig och riskerar att bli överkörd.

När jag hade häst söder om Göteborg för några år sedan såg jag ormar och kopparödlor allt för ofta när jag red i skogen. Jag som är rädd tyckte det var typ hela tiden, men gissar att det var kanske sju-åtta per säsong.

Bor på landet norr om Stockholm. Ser aldrig på tomten men några per år i skogen runt om. Förra hunden och en kompis blev bitna för två år sen.
Finns en sjö i närheten där jag nästan alltid träffar en snok (tror jag) när jag badar.

Alla utom jag ser huggisar längs med kanalen ,jag har inte sett en enda på 20 år, inte sett någon i skåne heller på 5 år och det passar mig bra, vill inte ha några hundar bitna.

Alla utom jag ser huggisar längs med kanalen ,jag har inte sett en enda på 20 år, inte sett någon i skåne heller på 5 år och det passar mig bra, vill inte ha några hundar bitna.
Det är ju bättre om du ser dem så att du kan stoppa hunden, de finns ju garanterat där 😅

KL
Ser 2-4 huggormar per säsong, och 3-5 snokar. Hittills i år bara 1,5 kopparödla (den halva hade antagligen träffat på katt). Bor i Skaraborg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka