Hur vanligt med ormar?

Bukefalos 30 år!

Finns inga pengar för att jag ska ta i en spindel,så förstår dig.
Nej, och det har varit GRÄSLIGT nära dessutom att jag har rört vid kopparödlor för de gömmer sig nämligen gärna i höet inne i stallet. En gång hann jag se den slingra iväg precis där jag alldeles nyss hade varit med handen.

Fast då ser du dem i alla fall och kan undvika dem. :)
Det är hunden jag oroar mig, inte för egen del egentligen. Innan jag fick henne tyckte jag bara det var spännande med huggorm. :grin:

Förrförra sommaren studsade hon plötsligt över nåt i gräset, när jag tittade så visade det sig vara en liten hoprullad äsping. Som tur var hann den aldrig bita.

Ni som bor på landet, hur vanligt är det att ni ser ormar i eller nära trädgården?

Jag är uppväxt på landet i mellersta Skåne, men på en plats där ingen i familjen sett en orm under de åren släkten bott där (ca 50 år). Enda gången jag såg en orm under uppväxten var i Söderåsens nationalpark.

Jag bor sedan 10 år på landet (mer skogsbygd än jordbruk) i Östergötland, och har sett i snitt en orm varje år i eller nära trädgården. En vanligt färgad huggorm nu för någon dag sedan, en svart huggorm förra året (som bodde inne i stallväggen och bet en av shettisarna som gick i hagen intill... :cautious: ), och så vidare.

Vad är normalt? Har jag mycket orm nu (som släktingarna i Skåne tycker ;)), eller en normal mängd?

Hur många ormar ser ni hos er?
Ser minst en orm på tomten varje sommar (ö i Höga Kusten). Och massor med ormar i skogen vid jobbet (Stockholm).

Har bott på landet i 8 år och såg orm för första gången för 1-2 år sen. En snok som troligen bodde i gödselstacken. Men den tog vi bort förra året i juni och har inte sett nån efter det.

Här är det jättemycket orm, landsbygden i Bohuslän. Snokarna älskar vår gödselstack, ibland irrar de sig in i stallet vilket jag avskyyyyr. Jag vet att de är fina och bra, men de är SÅ stora och reflexmässigt blir jag jätterädd för dem när de slingrar sig fram.

Har ju hört att huggormen ska trivas sämre där det finns mycket snok, men det stämmer inte här... Det är väldigt gott om huggorm också. Nästan mer regel än undantag att se en på/bredvid grusvägen på vägen till stallet när det är soligt och varmt. Ifjol bodde det en precis där vi har dragit slang ut till hagen. Alltså det är en nedgrävd slang med kran ute vid hagen, så man måste fram till just den platsen för att starta kranen. Ormen hade inga planer på att byta ställe så det var lite jobbigt att träffa den där varje dag. Jag flyttade hästarna till en annan hage istället. 😂

Eftersom jag har ormfobi är jag glad att jag inte sett orm. Jag gissar dock att här i skogarna i Sörmland är de mer närvarande än i Skåne, men att jag helt enkelt inte ser/märker dem pga att jag faktiskt är både syn- och hörselskadad. Det är jag tacksam för i det här fallet. Dock oroar jag mig för hundarna men vill inte låta bli skogen ju.

När jag flyttade hit såg jag snok relativt ofta. Huset hade varit obebott nåt år. Vartefter jag har boat in mig har de försvunnit ur sikte. Hittade ett år ett ömsat skinn i vedhögen när jag bar in veden för vintern. Hör ibland att det rasslar i löven nere vid bäcken. Men ser inget. - har jag väl sett orm sett ormar något tjugotal gånger sammanlagt under mitt långa liv.

Kopparödlor räknar jag inte till ormarna men de ser jag varje år. Gillar dem skarpt. Är det kyligt kan jag ta upp den och värma i handen en stund :love:
Klappa kopparorm är det bästa! Dessutom känns det bra att plocka upp dem och flytta bort dem när de ligger på någon stig eller väg och är så där lagom kalla att de inte riktigt skulle klara sig om någon/något skulle komma.

Flyttar alltid på alla ormar nära stigar och vägar. Dels finns det taskmörtar som dödar dem, dels för typ hundars skull. Mest för ormens skull.

En huggorm var femte år eller så. Vanligtvis hoprullad på en stubbe där den solar. Någon gång död på vägen. Ingen av dem direkt nära huset.

Strax utanför Göteborg ser jag kanske fem ormar om året. Förra sommaren hade vi både snok och huggorm i trädgården, mindre trevligt.

Jag har sett ett några kopparödlor och 2 snokar under min livstid. That's it. Bor i Skåne och spenderade alla sommarlov i Blekinge (Listerlandet och Karlshamn). Huggorm verkar inte finnas alls i södra Skåne? Det var vanliga på Listerlandet när min mamma var barn men verkade vara borta redan på 80-talet

Gödselstackar måste alltså vara ideala som inkubationsplats för våra snokar? Då hoppas jag vi fortsätter med naturliga gödselstackar ute på landet, jag tycker det är fantastiskt!

Det är de, men samtidigt är många öppna gödselstackar ett miljöelände, så det är kanske bättre att hitta andra sätt att supporta snokarna.

• Gilla
Reactions: Sel
Ni som bor på landet, hur vanligt är det att ni ser ormar i eller nära trädgården?

Jag är uppväxt på landet i mellersta Skåne, men på en plats där ingen i familjen sett en orm under de åren släkten bott där (ca 50 år). Enda gången jag såg en orm under uppväxten var i Söderåsens nationalpark.

Jag bor sedan 10 år på landet (mer skogsbygd än jordbruk) i Östergötland, och har sett i snitt en orm varje år i eller nära trädgården. En vanligt färgad huggorm nu för någon dag sedan, en svart huggorm förra året (som bodde inne i stallväggen och bet en av shettisarna som gick i hagen intill... :cautious: ), och så vidare.

Vad är normalt? Har jag mycket orm nu (som släktingarna i Skåne tycker ;)), eller en normal mängd?

Har sett huggorm 3 ggr på 10 år. Senaste två i trädgården nära huset. Enn2024 och en 2025🙈.
Har omlokaliserat de två en bit bort på lämpligare ställe och de verkar inte återkommit.
Och nej, det var inte samma, för den 2025 var en äsping. Får vara glad att det ikte var en hel hög...

Bra att kratta bort löv och kvistar om du har träd som släpper det. De gillar sådana gömställen.
Sett snok några gånger med. Minns inte hur många..

Tror det beror väldigt mycket på omgivningarna, berggrund etc är inte för inte det finns sk ormgropar på platser som ”alltid” funnits. Jag tycker det är normalt att se orm några gånger per säsong, om man bor där de trivs som mest kan man säkert se dem ofta. Det är som med alla vilda djur att de förekommer mycket mer än vad man ser.

Såg en död huggorm nästan utanför tomtgränsen häromdagen. låg på stora vägen, så påkörd. Brukar se en jättefin blågrå huggorm, rätt stor är den också. annars mest den bruna färgen jag ser. Snok väldigt sällan jag ser. Kopparödla ser jag ofta. älskar ormar och ödlor så brukar alltid plocka bort de om jag ser de på olämplig plats.

Flyttar också en del kopparödlor från vägen varje sensommar/höst 🥰

Bifogade filer

• DSC_0132.webp
    DSC_0132.webp
    70 KB · Visningar: 24

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur