Hur var ditt år 2025?

Bukefalos 30 år!

Islandshästryttare

Trådstartare
Året närmar sig slutet. Hur var ditt år i år?

För mig har det funnits både bra och jobbiga saker. På positiva sidan hör definitivt att jag kommit långt med mitt manus till min historiska roman. Det är hos testläsare nu och det känns kul och inspirerande. Är också tacksam och glad över alla människor som hjälper mig med manuset och att jag fått två fina vänner från en responsgrupp jag har.

I övrigt har året varit rätt mycket kaos känns det som. Tappade synen två gånger i våras under 15-20 minuter per gång och det drogs igång en stor utredning i vården..Det var ganska kaotiskt och omskakande. Trodde jag blivit blind vilket var otroligt traumatiskt särskilt första gången.

Min sambo har också mått dåligt till och från på grund av stora problem med sin kroniska sjukdom. Det har varit tufft.

Dessutom ett jobbkaos utan dess like hela året egentligen med mycket övertid.

Trots allt känner jag att skrivandet har gett mig massor av positiv energi som gjort att jag orkat med allt tungt. Rider dessutom en del tillsammans med en vän som också betyder mycket för mig. Också fått en fin vän här från bukefalos vilket jag är glad och tacksam för.

Hur skulle du summera ditt år,?

Ska jag summera så har det här året mest bestått av förvirring, frustration och desperat greppande efter halmstrån.

Körde fast i träningen med hunden i början av året och kom hit för råd men det gick åt skogen på flera sätt. Så jag la alla tankar på hundsport på is och hela andra halvan av året har gått åt till att backa bandet och få rätsida på problemen.

Funktionsnedsättningar och kronisk smärta har tagit alldeles för mycket tid och ork ifrån mig. Jag jobbar redan extremt få timmar i veckan pga det men fortsätter det såhär har jag nog inget annat val än att sluta helt. Det kommer att göra mig ännu mer isolerad än jag redan är.

Men om jag ska se till det positiva?
Hunden loggar fortfarande ut ibland, men då är det pga störningar i omgivningen och han kommer ganska snabbt tillbaka på banan, så jag är väl åtminstone inte pisstråkig som förare längre. Det ska bli intressant att se hur det går på längre sikt.

Jag har börjat hitta tillbaka till skaparglädjen. När jag var yngre så ritade och skrev jag jämt, men har tappat bort det nånstans på vägen. Det är högst amatörmässig nivå på verken men det ger mig ett lugn i själen som är svårt att få på annan väg.

Jag hoppas att nästa år blir bättre. Jag får vara nöjd nog med att vi avslutar detta på... ja, i alla fall inte absoluta botten.

Det har verkligen varit upp och ned.
Varit sjukskriven hela året och jobbat hårt för att må bättre. Men haft ett par ordentliga dalar där jag fått vara på sjukhuset ett par veckor vardera. Men har också haft perioder där det varit relativt okej. Hade en bra sommar, innan hösten kom.

Hittat till en ny ponny jag hjälper till med, i ett stall jag verkligen trivs i. Fått möjlighet att vara i en silversmidesverkstad där jag har riktigt roligt när jag grejar med silvret.

Nu i slutet av året har mig rehabilitering tillbaka till arbete satt fart. Vilket känns skrämmande, men också något jag verkligen vill. Så nästa år ska jag börja arbetsträna.

Året har varit mer eller mindre nattsvart. De flesta vet nog att jag fick ta bort min följeslagare sen 17 år. Det är fortfarande oerhört tungt och sorgen kommer vara med mig länge.

Sen skedde två andra dödsfall i min närhet och en nära anhörig blev väldigt sjuk och låg på sjukhus flera veckor.

Jobbet har varit ganska tufft, men på nåt vis tog jag mig igenom allt. Nästa år väntas förhoppningsvis beslut om hur framtiden blir. En massa andra saker har hänt som jag inte vill skriva om här.

Ska jag försöka se nåt positivt så steppade ponnyn upp och fanns verkligen för mig i sorgen. Vi har kommit ännu närmare varandra (hon förlorade ju sin extramamma som hon haft hela sitt nioåriga liv).

Jag köpte ny bil så jag slipper oroa mig för en massa krångel. Jag impulsköpte en häst, det var skoj men sen har även det varit rätt tufft.

Trots allt detta, vilket kanske är väldigt deppigt, var 2023 och 2024 värre år än i år. Jag hoppas verkligen att 2026 blir ett lite lugnare år så jag äntligen får lite återhämtning.

Det här året kommer inte gå till historien som det mest energi- eller händelserika. Även om framförallt en sak har hänt. Såhär dags förra året rensade jag förråden inför renovering. Januari och februari satt jag kvällarna i ända och beställde material, jämförde priser, räknade, fyllde i anmälningsblanketter och skissade. I mars kom hantverkarna och sen bodde jag och barnen på ~en femtedel av boytan med vårt liv i flyttkartonger utan kök. Sju månader senare lämnade hantverkarna oss och vi kunde äntligen börja packa upp. Vi har fått nytt kök, ny tvättstuga, en ny wc, bergvärme, ny fasad och nya sovrum. Underbart! Men all ledig tid och mina helger utan barn har gått åt till att spackla, måla, snickra, tapetsera och sätta lister. Tappade räkningen på antalet nerlagda arbetstimmar i augusti 😅 och jag har fortfarande ganska mycket målningsjobb och lite lister kvar.

Det är fantastiskt fint här hemma nu men jag är mycket sliten... Med tanke på att jobbet också levlade upp i intensitet under samma period är det ett under att jag inte bränt ut mig.

Det är också första året på väldigt länge som jag inte ridit över huvud taget eftersom medryttarhästen togs bort i slutet av '24. Träning och motion överlag har fått stå tillbaka för huset. Jag fyllde 40 också och hade för en gångs skull velat ha fest men orkade inte ordna...
Ser fram emot nästa år som förhoppningsvis innebär lite mindre jobb och lite mer använda och njuta av det jag har.

Stökigt är väl en sammanfattning!

Ser man till jobb/"karriär" har det varit stökigt men bra. Många nya projekt och arbetsuppgifter då jag gått från att vara vikarie till tillsvidareanställd. Även omorganisering på omorganisering. Blev i början av året rekryterad till ett bolag vilket jag sköter på sidan av min heltid, vilket varit roligt och spännande! Tog även tag i mitt liv och blev klar med min masterexamen till sommaren, vilket var ett ok som lyftes från mina axlar.

Privat har det varit omtumlande med flera oväntade dödsfall och psykisk ohälsa både hos mig själv och personer i min närhet. Hoppas på ett lugnare och stabilare 2026!

Mitt år har överlag varit positivt.

Jag mådde väldigt dåligt på jobbet under en längre period och drog med det hem. Bytte tillbaka till mitt gamla jobb efter semestern och sambon har sagt att det blivit jättestor skillnad på mig och det känner jag själv också. Betydligt mindre katastroftankar och allmänt mindre grubbleri. Det känns inte jobbigt att gå dit och har inte gråtit en enda gång. Något jag gjorde en hel del innan.

Mina hobbys har det som vanligt gått upp och ned med. Var superengagerad i trädgården på våren/tidig sommar men sen stendog det :bag: :rofl: Har inte sytt så mycket jag som tänkt mig men det gör inget. Läste en hel del i somras istället.

Katterna fick en inhägnad som de älskar att vara i. Freja fick göra ett akutbesök hos veterinären för att kräkas och det slutade bra. Tycker fortfarande, efter snart två år, att det är lika obehagligt att ge henne allergisprutor men de hjälper verkligen. Är lite orolig inför deras reaktioner på kommande bebis men det får vi hantera när det är dags. Vem vet, de kanske överraskar.

Blev gravid under semestern och känner mig både lycklig och skräckslagen. Trivs fantastiskt bra i både relation och boende och blir mer övertygad om att sambon är "rätt" för mig för var dag som går. Ser fram emot att bli förälder med honom och få följa bebisens utveckling. Har dessutom, bortsett från de första veckorna, mått väldigt bra i min graviditet. Är sjukskriven 50% till slutet på januari pga arbetsbelastning och de få dagar jag hunnit jobba så var toppen. Hade så mycket energi över när jag kom hem.

Ser fram emot nästa år 🎉

Hade en alldeles fantastisk sommar där jag mådde bättre än på länge.
Höstterminen har jag jobbat för hårt. Har mest mig själv att skylla men samtidigt har det varit nödvändigt.
Ska försöka att inte ”rädda hela världen” kommande termin.
Är tacksam för att nära och kära har fått vara friska.

Sakta går det framåt.

Efter utmattning, depression, sjukskrivning går det sakta men säkert framåt..
Orkat gå upp och jobba 100% och jobbet funkar bra.
Försöker orka att ta hand om mig bättre, det går upp och ner.
Föräldrarna gick isär i våras och det blev en bergodalbana. Först kaos, la endel energi där för att hjälpa.. fick inte mycket tillbaka.
Fyllde 40år och det var inte roligt alls. Blev inte firad av någon på jobbet, inte ens ett grattis. Inte av min far heller som verkar hata mig. Många insikter, runt min far men även av min mor generellt genom 2025.
Mitt ex har även fortsatt stalka mig (tror de slutat nu)

Så när en ser på allt som hänt, utan min Gry ♥️ (hunden) min trygghet så har det väl ändå gått bra.

Börjat rida igen 🩷 och har världens bästa Knut 💛

Jag inledde 2025 som gravid :). Jobbade tills i maj och har varit hemma sen dess. Mådde jättebra som gravid och hade en överlag positiv förlossningsupplevelse (i juli). Fick förlossningsdepression med självmordstankar och hela kitet när bäbisen var 6-7 veckor som tack och lov gick över när han fyllde 3 månader. I övrigt är bäbisen så mycket sötare, finare, mer fantastisk och utvecklas så mycket fortare än jag trott. Hittills har det varit både mycket lättare och svårare än jag trott.
👶

Detta år har varit lite mitt år. Inledde dock som arbetslös men fick redan i slutet januari komma in igen på jobbet som vikarie. Trodde skulle bli bara sommaren ut som vart senaste. Lite innan början av september blev förlängd och jag har jobb fortfarande ❤️ planen är bli förlängd som vikarie tills måste tillsvidareanställa mig.

I början av året sådde kollega en tanke i mig kanske skaffa bil (tog körkort 2024). I april köpte jag min första egna lilla bil 🥰 och den funkar bra men redan känt på att bil kostar 😂 (visste redan innan skaffa).

Och livet rullar på med sambon ❤️

Sakta går det framåt.

Efter utmattning, depression, sjukskrivning går det sakta men säkert framåt..
Orkat gå upp och jobba 100% och jobbet funkar bra.
Försöker orka att ta hand om mig bättre, det går upp och ner.
Föräldrarna gick isär i våras och det blev en bergodalbana. Först kaos, la endel energi där för att hjälpa.. fick inte mycket tillbaka.
Fyllde 40år och det var inte roligt alls. Blev inte firad av någon på jobbet, inte ens ett grattis. Inte av min far heller som verkar hata mig. Många insikter, runt min far men även av min mor generellt genom 2025.
Mitt ex har även fortsatt stalka mig (tror de slutat nu)

Så när en ser på allt som hänt, utan min Gry ♥️ (hunden) min trygghet så har det väl ändå gått bra.

Börjat rida igen 🩷 och har världens bästa Knut 💛
Önskar dig ett mjukare 2026.

Jag har haft ett bra år. Blev färdig med min utbildning i våras, tyvärr inget som speglar sig i lönekuveret utan ska jag få ut pengar på att ha ökat min kompetens behöver jag byta jobb..

Firade 21 år med maken, åkte med honom och tävlade agility under vår semester med våra hundar. Vi trivs fortfarande väldigt bra ihop.

Vi fick för oss att vi skulle göra slag i saken och skaffa gård eller hus med mer mark men har inte fått vårt sålt då det i princip stilla på marknaden. Ingen katastrof, vi trivs bra i vårt nuvarande hus.

Tävlat rallylydnad med samtliga hundar med bra resultat och en är färdig för högsta klassen nu.

Knäna har, ta i trä, hållit hyfsat bra även om vänster knä spökar mellan varven. Har tränat 146 pass i år även om det varit nåt uppehåll på grund av sjukdom.

Året har gått sjukt fort!

2025 innehöll tre begravningar av människor, två av dem alldeles för tidigt, och ett farväl till min äldsta häst som fick somna in på hemmaplan. Efter nästan 17 år tillsammans.

Men lite senare kom ett fint nytt tillskott till hästfamiljen. Äntligen fick jag ordnat det där BE-kortet och för första gången på många många år har jag nu två hästar som kan tränas + en bil OCH ett släp som är tillräckligt nya för att förväntas vara hyggligt bekymmersfria. Och en sällskapshäst så jag kan åka iväg med en utan att den andre blir ensam hemma. Jag har löptränat mer än de senaste åren och sprang två lopp under andra halvåret, en halvmarastafett och ett millopp - jättekul!

Men så i slutet på året dök det upp en annan djup störning i livet, vars innehåll jag tyvärr inte kan utveckla här. Inte sjukdom/skada, varken hos mig eller djuren, men en oro och ett mörkt moln på en annars fin himmel för en oklar tid framåt. Men jag hoppas att det ska ordna till sig med tålamod och envishet.

Överlag ett väldigt bra år. Bytte jobb och trivs fantastiskt bra! Började tävla med hästen och det har verkligen gått över förväntan och vi har haft då otroligt roligt tillsammans 😍
Träffat den finaste killen i livet ❤️
Tyvärr en väldigt sorglig förlust av ett högt älskat djur men även om det är tomt så är jag då tacksam för våra år tillsammans.

Förra julen bestämde jag och min kille att vi skulle flytta ihop så hela våren var ett kaos av jobbansökningar och flyttpackning. 😅 Men i slutet på maj var jag på plats och hade fått nytt jobb! Trivs väldigt bra på nya jobbet även om jag även längtar efter att göra något helt annat. Sambon sköter sig utmärkt och vi trivs väldigt bra ihop! 😁

Hundarna har mest lullat i skogen men det får vara gott nog. Blir förhoppningsvis mer ös med dem nästa år. 🥰

Det här året har handlat mycket om att bara hålla mig flytande. Överleva. Blev jättesjuk i vintras och sen har resten av året bestått av rehabilitering och behandling. Till slut fick jag ett jobb jag ville ha och nyårsafton kommer vara min sista dag som långtidssjukskriven, det är väl årets positiva grej.

Väldigt rörigt.
Efter mycket om och men så gjorde jag slut med mitt ex, träffade en ny väldigt tätt inpå som skakade om mig totalt, det var längesen jag mådde såhär svajigt tyvärr.

Även på jobbfronten har det varit rörigt, det händer väldigt mycket på stället dit jag är uthyrd så det har funnits en stämning. Inte en god sådan.

Om man ska se det fina så har det varit fint att få känna såhär mycket, att vara upp över öronen förälskad.
Har haft fina stunder ensam i fjällen också och lyckades genomföra min första långvandring utan problem.

Jag hoppas 2026 ska ge mig lite mer sinnesro ❤️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka