Hur värmer man upp hästar på bästa sätt?

Anacondas

Trådstartare
Hur värmer man upp hästar på bästa sätt?
Så att hästen blir mjuk, smidig och lösgjord.

Känner mig som nybörjare efter flera års uppehåll med hästar och tidigare red jag bara på ridskola.
 
Skritta fram, gärna för hand, minst 15 min. Sedan är det individuellt vad hästen funkar bäst med. Jag skrittar ca 20 min och galopperar sedan direkt för att ta traven sist på uppvärmningen. Jag brukar lägga volter och göra lite skänkelvinkningar och skolor samt böja hästen växelvis åt båda hållen :)
 
Det är nog lite olika från häst till häst. Min häst varierar från dag till dag hur jag lägger upp uppvärmningen. Skrittar alltid först på lång tygel en stund. Ibland börjar jag variera tempot i skritten eller göra öppnor/sidvärts, men oftast tar jag tyglarna lite kortare och joggar i det tempo hästen vill. Vissa dagar blir det istället en galopp. Därefter börjar jag med övergångar gärna kombinerat med sidvärts, volter för att bromsa (pigg häst) och fånga upp innan jag fortsätter med vad som nu ska övas den dagen.
 
För min är det skritt i raskt tempo = matte sitter på ryggen för hon hänger inte med annars:o.
Sedan blir det lite trav för att känna så det inte finns orenhet som jag missat i skritten, hans trav är hans sämsta gångart så går går snabbt över i galopp efter några travststeg då galoppen är mer lösgörande i sig själv för han.

Sedan tycker jag det är lättare att ta hjälp av bommar eller rida ut i skogen bort från vägar och stigar om det är en häst som inte blivit lösgjord på länge eller om det sitter mentalt
 
Den hästen jag rider nu fungerar bäst med galopp så fort som möjligt, sedan kan man trava och skritta därefter. Volter och serpentiner funkar också, speciellt om man rider i tät skog och rundar varje trädstam.

Tidigare hästen reds sällan i lösgjort läge. Hon föredrog att ridas på rakt spår och inte "jobba" med en massa, för henne, onödigheter. Tempoväxlingar funkade dock bra, från skritt till trav, med mycket av det sistnämnda. Även att rida ut i terrängen och behöva lyfta på benen var behjälpligt.
 
Det som funkade bäst på min häst var skritt på lång tygel och ganska snabbt börja med lite tempoväxlingar och stora volter för vikten så hon fick aktivera hjärnan (minst 15 min skritt). Sedan samma sak i trav och galopp dock på något kortare tygel i galoppen men kravlöst.
 
Jag tänker att det är olika beroende på häst, men för mig är det också lite beroende på väder. Min nuvarande är ganska stor och tar längre tid än den gamla att bli helt varm och mjuk i kroppen. Så för honom är standarden ca 10-15 min skritt för hand, ytterligare ca 5-10 min skritt uppsuttet och sedan lättare jogging i framförallt trav på fyrkanten i lägre form med tempoväxlingar och stora, mjuka volter eller serpentiner. Sen blandar vi in lite galopp men inte alltid innan vi börjar "på riktigt". I skritten jobbar jag med rakriktning, halter, mjuka bågar, i viss mån tänk runt bakdelen och att variera formen. Det brukar fungera bra på honom men då är han naturligt väldigt mjuk så länge han får komma igång och bli varm! Det krävs lite mindre när det är varmt ute :)
 
Jag värmer upp olika beroende på häst och om hästen har varit i hagen eller inte. Har hästen varit i hagen precis innan ridning blir det kortare uppvärmning. Rider ganska kort stund på långa tyglar, men skrittar gärna rätt länge innan jag börjar trava. Jobbar mycket med halter, olika stora volter och tempoväxlingar i den första skritten. Gillar att checka av kontrollen för dagen :) Sedan trav, mkt övergångar, tempoväxlingar och olika volter. Galopp lägger jag in lite olika, ibland arbetar jag mer i traven efter uppvärmning, ibland lägger jag in galopp direkt efter uppvärmning :)
 
Beror ju ganska mycket på hästen.

En häst jag red mycket förut var det helt meningslöst att försöka jobba i trav innan man galopperat. Dessutom skulle man börja i vänster varv (hennes starkare varv) för att slippa ”bråka” med henne. Hon blev lätt sur om man krävde för mycket för snabbt.

En annan häst skulle man trava på lite halvlång tygel, få honom att söka sig framåt neråt. Annars blev han bara kort och seg.

En tredje häst behövde man ”böja och bända” i skritt innan man började med varken trav eller galopp. Henne hade jag ett dressyrspö i vardera hand för att slippa byta spöhand varje gång jag bytte varv. Sen när hon var uppvärmd och lösgjord gick hon som en klocka.
 
Tycker det beror på häst och vad man värmer upp till så att säga.
För själva lederna vill man ju värma för att ledvärskan ska komma igång för att minska slitage och skaderisk. För arbete i dressyr som exempel vill man ju värma för att göra hästen mjuk och lösgjord så att man sen kan maxa själva arbetet på mest optimalt sätt.

Min nuvarande häst är en gummiboll i det att han är ganska mjuk och smidig i sig , han behöver därför inte så mycket arbete att ”komma loss”. För mig och honom är det viktigaste i uppvärmningen därför att inte hamna i spänning istället för avslappning då han har mycket motor och lätt blir hetare under vissa arbeten.

Jag skrittar länge med skolor, bakdelsvändningar etc. efter det värmer jag gärna i galopp där det är mycket tempoväxlingar . Tex ”fyra språng fram, fyra lite tillbaka, fyra fram igen osv. Lite sidvärts i galopp lägger jag oftast in också under värmningen. Med detta upplägg blir han både lösgjord och lyhörd för mina sitshjälper.
Det jag tycker man ser ibland hos ryttare är att uppvärmningen blir lite ”diffus” och ostrukturerad. Många rider runt lite planlöst med hästarna långa och låga fast utan ”plan” och inte heller riktigt optimalt ur rakriktning, balans osv. Jag tycker det är viktigt att hästen redan från början om än det är uppvärmningsform osv, ändå jobbas ekonomiskt och konstruktivt.

Som sagt tycker jag värmning är rätt individuellt hur man lägger upp det. Finns många vägar till Rom ;)
 
Senast ändrad:
Håller med de andra om att det är olika från häst till häst.
Min nuvarande höll jag länge på att trava fram länge osv, lite fast i gamla hjulspår. Nu brukar jag skritta fram på långa tyglar, sedan jobbar jag lite i skritt med volter, halter och skolor, fast med lite lägre krav. Travar litegrann, någon volt och så bara för att kolla av och ha hästen med mig, sen går jag rätt snabbt vidare till galoppen och det är där jag egentligen gör mest uppvärmning. Volter i varierande storlek, bogen innanför, tagen bakdel, skänkelvikning, byter galopp med några travsteg mellan osv. Det är i det arbetet min häst verkligen blir mjuk och lyhörd.
Har jag bråttom och skyndar igenom med bara lite volter i skritt och trav har jag inte alls samma lätta känsla resten av ridpasset, så bra uppvärmning gör VERKLIGEN skillnad!
 
Beror väldigt mycket på häst.
Min lilla är mjuk redan direkt med mycket motor. Han är inte så långt kommen i sin utbildning och rida inte i någon form under någon del av passet.
Leder honom tio minuter. Skrittar på kort tygel och flyttar umdan för skänkeln åt bägge håll för. Sen trav med växlande böjda spår, håller oss till ganska stora, mjuka spår, gör samma arbete i galopp. Sen är passet oftast slut.

På min stora som är lite äldre och högre utbildad börjar jag likadant. Han är lite mer bekväm av sig och där brukar jag galoppera direkt, framåt i lätt sits för att få igång motorn. Travar i lägre form och plockar upp honom successivt innan vi börjar med lite mer avancerade krumelurer.
 
Hur värmer man upp hästar på bästa sätt?
Så att hästen blir mjuk, smidig och lösgjord.

Känner mig som nybörjare efter flera års uppehåll med hästar och tidigare red jag bara på ridskola.

I uppvärmningen ska hästens blod omdirigeras från inre organ och matsmältningsapparat till de stora muskelgrupperna och ska syresätta dem samt att leder ska "smörjas upp", därför att det viktigt att man låter det ta tid.

Mina pass börjar alltid med minst tio minuter aktiv skritt. Inget släpande av fötter i underlaget. Jag brukar ofta leda mina hästar en stund innan jag sitter upp. Hästen ska avspänt skritta genom hela kroppen, "pendla" med huvudet och ha så stort övertramp som det går. Därefter minst fem minuter på kortare tygel. Först fortfaranade på ganska långa steg, som åt ökad skritt. Då vill jag kunna starta, stanna och vända med eftergift i nacken, i en längre och lägre form, innan jag kortar form och steg till mellanskritt. Kollar av samma saker där och joggar sedan igång i trav under lättridning. Alltid lättridning i början av ett pass för att avlasta hästens rygg innan den är helt uppvärmd. Här fokuserar jag på takten, att hästen joggtravar med egen motor, att den spårar, är mjuk i nacken och att jag kan göra små variationer i tempo att jag kan växla mellan rakt och böjt spår (20-metersvolter) och att jag kan rida svag skänkelvikning på exempelvis förlängda hörnlinjen eller utmed långsidorna. Efter ca tio minuter går jag över till galopparbete i samma system. Allt utan någon press. Det ska kännas lätt, men hästen ska svara på mina hjälper, både framåtdrivande och förhållande. Uppvärmningen ska just värma hästen och göra den psykiskt och fysiskt lösgjord, dvs avspänd. Efter uppvärmning i båda varv pustar jag alltid i skritt i ett par minuter.

Lösgörande rörelser och övningar är övergångar mellan gångarter, tempoväxlingar inom gångarter, framdelsvändningar och skänkelvikning. Skolor och bakdelsvändning verkar däremot samlande och kräver att hästen är lösgjord och uppvärmd. I uppvärmningen jobbar man med utbildningsskalans grundläggande fas; takt, lösgjorhet och kontakt.
 
Min kan nästan skritta hur mycket som helst, vi kan utan problem skritta ca 45-60min endel dagar. Tempoväxlingar, flytta för skänkel, fram/bakdels vändningar osv.

Tar gärna ett dressyrprogram med bara skritt.
Vissa dagar behöver han lite trav innan han kan slappna av och komma till arbete i skritt. :):nailbiting:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Hästnyheter Serpentinbågar är som alla vet en toppenbra övning för att få hästen mjuk, lösgjord och liksidig. Men ibland kan det kännas lite tjatigt...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 646
Senast: Sassy
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp