Bukefalos 28 år!

Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

  • -15

    Röster: 4 1,5%
  • 16-17

    Röster: 13 4,7%
  • 18-19

    Röster: 75 27,3%
  • 20-21

    Röster: 119 43,3%
  • 22-23

    Röster: 70 25,5%
  • 24-

    Röster: 18 6,5%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

    Röster: 46 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    275
Vi har väl ca 20-21 i vardagsrummet och kök (öppen planlösning) och kallare på sovrum och kontor. Då mannen jobbar mkt hemma har vi element på kontoret men inte på sovrummen, så har nog kallare där. Baden har golvvärme som båda är på på ca 20 kanske, utan golvvärmen blir det brutalt kallt på speciellt ena badet. Oklart varför men misstänker det är för att vi har 2 fönster där och innertaket är precis under yttertaket på det badrummet.

Hade gärna haft lite kallare här hemma men dom andra vill gärna ha nån grad mer så då har vi det så ☺️
 
Vi har kring nitton. Gammalt hus, det är liksom kallt. Man får ju klä sig därefter. Det skulle kännas obehagligt att sova i ett rum med över 20 grader...
 
Har 20-21 grader inne, är det riktigt kallt och/eller väldigt blåsigt så blir det kallare, men då brukar jag elda lite i kakelugnen. Jag värmer upp huset med pellets så blir inte ruinerad om jag hade haft varmare, men jag tycker det är lagomt. Har alltid tjockare tröja på mig under jackan ute, och låter tröjan sitta på när jag kommer in. Raggsockor har varit standard då huset är byggt i slutet av 1800-talet och det är väldigt golvkallt, huset står på en gammal torpargrund. Nu fick jag ett par riktiga fårskinnstofflor av mamma i present så nu klarar jag det nog ännu bättre.
Blir jag fryssen framför tvn så lägger jag på mig en filt. I sovrummet har jag svalare, kanske 18-19? Sover bättre då.

Sonen brukar plocka av sig både strumpor och tröja, han är bra mycket varmare än vad jag är!

På sommaren är det tvärt om, inte ovanligt att det är lika varmt inne som ute, och ibland varmare inne. Inte ovanligt att det är runt 27-29 grader inne, och speciellt på övervåningen. Fruktansvärt! Nu blev det lite bättre sen jag satte in nya fönster, håller allt stängt under dagen och vädrar igenom allt på nätterna.
 
Hittills i vinter 23-24 grader. Bor i lägenhet (ett rum, ett element) med vattenburen värme, ingår i hyran.
Har golvvärme i badrummet (går på hushållselen) och där är det 25-27 grader med golvvärmen på. upptäckte just att termometern där är trasig så det kan vara under 25). Slår av golvvärmen där på våren.
Jag har blivit lite frusen på senare år, när jag var yngre gillade jag att ha det kallare.
 
18-19 är helt ok, gärna ner en grad. Ingen värme i sovrummet eller vardagsrummet (har inte hunnit med att lufta). Ljummet i badrummet och lite varmare element i köket. Ljumt även i arbetsrummet där jag ofta sitter insvept i en filt eftersom jag sitter stilla vid datorn med fötterna mot ytterväggen. Älskar när det är kallt i sovrummet och jag kryper in under mitt duntäcke. Katten är inte lika förtjust men hon är varm under täcket med mig.

Jag tror precis som andra i tråden att vi i Sverige är bortskämda med hur varmt vi har det inne. I York hade de englasfönster som dessutom sköts upp och man kunde se hur gardinerna vajade i vinden eftersom det alltid var en springa. Plus att de stängde av värmen vid midnatt och satte på den igen klockan 8. Då satt jag med en varmvattensflaska under fötterna. Ingen termostat men det var inte direkt kokhett. Hellre för kallt än för varmt.
 
Apropå energidebatten så hamnade jag i en diskussion där min motpart tyckte att jag var dum i huvudet som tyckte att det inte är en mänsklig rättighet (i Sverige) att ha +23 grader inomhus året runt, och att jag hade fel som tycker att det är självklart att en behöver ha typ långärmat och något på fötterna inne om det är tex -15 ute. Jag tycker generellt att vi behöver bli bättre på att hushålla. Så hur varmt har ni inne när det inte är högsommar?

Jag har experimenterat en del och insett att min kropp mår bäst i värme. Vilket innebär att jag har varmare inomhus än vad som är "normalt". Idealt skulle jag väl fly landet under de fyra värsta månaderna, men än så länge går ekonomin inte riktigt ihop för det. Jag märker skillnad om jag tex har 20 grader inne och klär på mig, jag känner mig ändå frusen trots flera lager kläder.

Roligast var när jag (efter rekommendation) sänkte temperaturen till 14 grader (bor litet så hela stugan får samma temperatur) i sovrummet för att sova bättre. Jag har nog aldrig sovit så dåligt... Höjde upp till 24 grader och direkt sov jag gott flera nätter...
 
Olika temperarur i olika delar av huset. Varmaste rummet är akvarierummet - där är det 27 grader. Badrummet är också varmt, där är det väl 22 grader med golvvärme. I de flesta andra rummen är elementena avstängda eller satta på väldigt låg temp. Jag vill inte ha det varmt och lider mig genom sommaren, i mitt sovrum är det 16 grader - jätteskönt att sova i med varma sängkläder.
 
I arbetsrummet (där jag har kamin) ligger det runt 25 precis när jag eldat och sjunker till 10 eller så under natten beroende på temperatur ute. Är det varmare än 15 c när jag sätter mig att jobba eldar jag inte. I övriga huset varierar det 8-16 c på vintern, vissa rum utan någon värme. Känner jag mig frusen blir det pälstofflor, tjocktröja, halsduk, och filt. Älskar att kunna mysa in i massa lager av kläder på vintern!!

Oftast är det fukten som är problemet snarare än kyla faktiskt. Borde bo längre norrut så jag slapp det, vill ha torrt.
 
16 grader nu när jag kollade och det är ganska okej för det här gamla stenhuset men pelletsbrännaren går dygnet runt så blir det kallare ute blir det även kallare inne.
 
Har för mig när man bor i hyresrätt som vi har man rätt till ett visst antal grader värme inne. Vi har runt 22-23 grader inne och vill inte ha kallare på vintern då det drar från balkongdörren och ytterdörren.
 
Mellan 21 och 24 varierar lite med väder och vind. Är oerhört tacksam över ha det varmt. Mår fruktansvärt dåligt av att ha det kallare. När det går ner under 20 så sover jag fullt påklädd med dubbla täcken. Tunna väggar och stora fönster som drar.
 
Jag får inte ihop detta? Du har vant dig med att ha kallare hemma men tycker 18 grader är kallt?
Eller missuppfattar jag dig?
18grader är ju inte speciellt kallt. Man kan ju utan problem vara uppe å laga mat i underkläderna, är man frusen den dagen får man väl ta tofflor 🤷‍♀️
Nja, ”man” kan nog inte. Vissa säkert, andra inte. En sommardag med 18 grader och sol har jag långbyxor på mig, fryser annars. Ska upp emot 25 innan jag tycker det är skönt i klänning.

Jag har själv ca 20 grader inomhus och bor i ulltröjor. Då är jag ändå inte i närheten så frusen som normalt nu, då jag är gravid. I normala fall skulle jag tycka 20 grader var kallt, i 18 skulle jag absolut inte gå runt i underkläder, utan frysa konstant även med kläder på.

Så jag är med @Mineur här, man kan vänja sig vid att ha kallare hemma utan att tycka att 18 grader är en behaglig temperatur. ;)
 
Vi har typ 19 grader hemma enligt termometer.
Sover med fönstret öppet året runt, hatar att ha det varmt när jag sover. Sover som bäst i en sovsäck till skogs på vintern, så det är väl lite den känslan jag jagar ;)
Vi har nog bara elementet i badrummet på, men bor o andra sidan på andra våningen så vi får ju alltid värme underifrån. Värmen ingår, så det är inte pga snålhet sas som vi har svalt.
 
Största problemet där jag bor är att bli av med värmen, när det var 10-15 minus för någon vecka sedan började det faktiskt komma ner till 20-21 grader, annars försöker jag vädra om det blir över 23 grader inne. Har hittills inte behövt använda elementen för uppvärmning sedan jag flyttade in för 3,5 år sedan.
 
Luftvärmepumpen är inställd på 19 grader så när det är minusgrader runt 18 sisådär. Blir det rejäla minusgrader eldar jag om jag är hemma dagtid, annars får det vara. Eldar aldrig på kvällen får då blir huset för varmt för att sova i.
Jag stänger till sovrummet då jag gärna vill ha runt 14-16 grader när jag sover.
 
Runt 23 grader inne (om jag får välja). Blir det kallare fryser jag rejält och får ont i bla händerna. Alltid filt på, över långbent+långärmat.

Ngt kallare i sovrummet, typ 20. Blir det kallare än så vaknar jag på nätterna och fryser (trots täcke).

Fjärrvärme.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 348
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 640
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 245
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp