Bukefalos 28 år!

Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

  • -15

    Röster: 4 1,5%
  • 16-17

    Röster: 13 4,7%
  • 18-19

    Röster: 75 27,3%
  • 20-21

    Röster: 119 43,3%
  • 22-23

    Röster: 70 25,5%
  • 24-

    Röster: 18 6,5%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

    Röster: 46 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    275
Gissar på minst 22. Bor i lägenhet så jag kan inte välja. Men älskar värme och hatar kyla så jag är nöjd.
 
Det varierar väldigt beroende på vart i huset en befinner sig och när på dygnet. Optimalt tycker jag är 22 grader i vardagsrummet och ca 19-20 i sovrummet (som är på ovanvåningen). När det är kallt ute är det dock ca 15-16 grader i vardagsrummet på morgonen när dörren till hallen (där luft-luft-värmepumpen sitter) har varit stängd (pga katt) och ingen brasa i kaminen. Så då tar det någon timme innan temperaturen jobbats upp 🔥
 
Det varierar en del. Vi brukar oftast (om det inte är väldigt kallt) slå av värmepumpen (luft-luft) på eftermiddagen och sedan låta den gå på igen ett par timmar innan vi stiger upp. Jag/vi sover gärna rätt svalt. Det gör mig inget om sovrummet håller 17 grader, bara jag får ett varmt mysigt täcke på mig.... :) En "normal" vinterdag - när det är mellan +5 och -5 grader ungefär - har vi värmepumpen på från tidig morgon till sen eftermiddag. Det brukar väl vara 19-21 grader i huset, lite beroende på vilket rum man är i. Tycker att det är bra temp att göra saker i. Vill inte ha det för varmt om jag ska laga mat, dammsuga, osv. På soffan ligger jag under filt :) . På kvällarna brukar vi elda i kaminen istället för att köra värmepumpen. Det känns lite mysigare, tycker jag.... :)
 
Apropå energidebatten så hamnade jag i en diskussion där min motpart tyckte att jag var dum i huvudet som tyckte att det inte är en mänsklig rättighet (i Sverige) att ha +23 grader inomhus året runt, och att jag hade fel som tycker att det är självklart att en behöver ha typ långärmat och något på fötterna inne om det är tex -15 ute. Jag tycker generellt att vi behöver bli bättre på att hushålla. Så hur varmt har ni inne när det inte är högsommar?
Alla har rätt att inte behöva frysa. Jag hade gärna haft lit varmare inne när det blir kallare ute. Långärmad i all ära men jag har noll blodcirkulation i händerna och kan regelbundet knappt röra fingrarna ordentligt i den temperatur som hålls i min lägenhet på vintern.
 
Har precis flyttat till en nyproducerad lgh från ett hus från förra sekelskiftet. Det tog några veckor att vänja sig vid att kunna gå i t-shirt inne istället för tjocktröja och ullstrumpor. Förra stället var det i november 2020 mellan 11-18 grader, numera alltid 22.5 grader. Så nöjd med denna flytt, bla med tanke på komfort och elkostnaden. På innevarande månad 1/10 av kostnaden från föregående boende (baserat på förra årets elpris, nuvarande vill jag inte ens tänka på). Nu ingår iofs värme, men jag följer noga elutvecklingen ändå.
 
Jag har runt 20 grader inne på vintrarna, lite svalare i sovrummet. Jag är enormt frusen och har kallt på golvet så mycket mattor och ulltofflor är ett måste när det gäller vintern hemma. Även vetevärmepåse, värmefilt och duntäcken är standard. Sen har jag iof bergvärme så kan höja temperaturen inne om jag vill men tycker inte några grader ytterligare gör så stor skillnad så jag kan lika gärna bo under en filt. Behöver ha runt 27 för att jag ska tycka det är lagom och då klagar både min sambo och vår ekonomi 😅.
 
Jag ställer bervärmen på 19 grader och föredrar att ha cirka 14-15 grader i sovrummet. Min föredragna innetemperatur ledde till en del knorrande när jag bodde kollektivt/med sambo.
 
Jag vill ha svalt! Termometern säger idag 16,4 grader på nedervåningen. I sovrummen på övervåningen är det ett par grader lägre.
Radhus, nr två från ena hållet, 1,5 plan, 105 kvm.
 
Förra vintern när en släkting van vid lägenhetstemperatur var på besök.
I köket:
-Här kan man ju inte vara, det är ju minusgrader!
Varpå jag förtrytsamt svarar:
-Det är inte alls minus! Kolla här termometern visar fyra plus!
Släktingen börjar skratta.
 
Förra vintern när en släkting van vid lägenhetstemperatur var på besök.
I köket:
-Här kan man ju inte vara, det är ju minusgrader!
Varpå jag förtrytsamt svarar:
-Det är inte alls minus! Kolla här termometern visar fyra plus!
Släktingen börjar skratta.

Hade dött 😂
Vi hade 23 grader både i huset ute på landet där jag växte upp och mitt eget hus inne i "stan"
 
Försöker hålla runt 19-20 grader inne. Jag har gärna någon grad kallare men eftersom inte alla exotiska djur har egen värmekälla får vi samsas. :) Kallare i sovrummet.
 
Jag önskar att vi ligger på ca 21, när det är kallt då har vi ca 18. Då fryser vi🥶
Skit lägenhet som är för kallt på vintern och kokhet på sommaren 😅
 
Med tio minusgrader så klarar huset utan eldning ca 13 grader med alla radiatorer på max.

Sen måste man elda och då varierar temperaturen 20-28 grader över tid och olika platser i huset. Det håller sig ett par timmar efter elden slocknat. Så när man vaknar är det 13 grader igen och dags att starta kaminen!

Jag har intalat mig att temperaturcykelvariationer är bra för hälsan.

Jag vill inte veta vilken temperatur ni har när det är minus 25 ;), jag fryser vid tanken.

Självklart är det bra för hälsan med varierande temperatur :)
 
Det drar rätt bra här men uppskattningsvis är det runt 22 i normalfallet men det kan vara lite kyligt om temperaturen faller snabbt, då tar det ett tag för temperaturen att bli rät tigen.
 
Jag har gärna 17-18 grader inne men min sambo vill ha runt 20.
Det brukar bli runt 19.
Vid temperaturer över 22 grader så mår varken vi eller hunden bra.
Jag är varm, sedan så är jag varm och om det blir jättekallt så blir jag varm.
Kan därför användas som levande element.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 353
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 680
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp