Bukefalos 28 år!

Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

  • -15

    Röster: 4 1,5%
  • 16-17

    Röster: 13 4,7%
  • 18-19

    Röster: 75 27,3%
  • 20-21

    Röster: 119 43,3%
  • 22-23

    Röster: 70 25,5%
  • 24-

    Röster: 18 6,5%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

    Röster: 46 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    275
Många svenskar är enligt min erfarenhet extremt bortskämda med varma hem, så det förvånar mig tyvärr inte att din motpart uttryckte sig sådär...

Jag bor i Skottland där värmen är dyr och husen dåligt isolerade, men efter 10 år har jag vant mig vid detta och tycker istället att det är obehagligt varmt och kvavt hemma hos mina svenska vänner. För varmt för att ha tjocktröja på mig och för varmt för att kunna sova vettigt på natten - när jag bor hos mina föräldrar öppnar jag ofta fönstret i några minuter innan jag går och lägger mig även om det är nollgradigt ute. Avskyr också att inte kunna ha normala kläder på mig inomhus på vintern, jag vill inte gå runt i t-shirt i december!

Hemma hos mig (lägenhet från 1874) har vi värmen på timer och den värmer upp till 20.5 grader kl 08-10, 12-13 och 17-22. På natten är den helt avstängd vilket innebär att det går ner till ca 18 grader (detta brukar nämnda föräldrar ha lite svårt att hantera :laugh:). I en optimal värld hade jag haft värmen igång hela dagarna, alltså från 08-22 utan avbrott, men det är jag för snål för. Hade även kanske önskat 21.5 istället för 20.5, men tycker att det funkar bra som det är nu :)
 
Många svenskar är enligt min erfarenhet extremt bortskämda med varma hem, så det förvånar mig tyvärr inte att din motpart uttryckte sig sådär...

Jag bor i Skottland där värmen är dyr och husen dåligt isolerade, men efter 10 år har jag vant mig vid detta och tycker istället att det är obehagligt varmt och kvavt hemma hos mina svenska vänner. För varmt för att ha tjocktröja på mig och för varmt för att kunna sova vettigt på natten - när jag bor hos mina föräldrar öppnar jag ofta fönstret i några minuter innan jag går och lägger mig även om det är nollgradigt ute. Avskyr också att inte kunna ha normala kläder på mig inomhus på vintern, jag vill inte gå runt i t-shirt i december!

Hemma hos mig (lägenhet från 1874) har vi värmen på timer och den värmer upp till 20.5 grader kl 08-10, 12-13 och 17-22. På natten är den helt avstängd vilket innebär att det går ner till ca 18 grader (detta brukar nämnda föräldrar ha lite svårt att hantera :laugh:). I en optimal värld hade jag haft värmen igång hela dagarna, alltså från 08-22 utan avbrott, men det är jag för snål för. Hade även kanske önskat 21.5 istället för 20.5, men tycker att det funkar bra som det är nu :)
Kan också tillägga att jag är känd bland mina brittiska bekantingar som "den frusna som alltid vill ha så varmt hemma", de skulle inte överleva ett dygn i ett svenskt hem! :laugh: Svärmor och grannarna har båda vant sig vid 18 grader inne även under dagtid, det hade jag haft svårt att trivas i!
 
Här varierar det. Drar ju typ genom lgh i huset vi bor i men iaf så har vi elementet i köket och ett i v-rummet inställd på 18 grader så de går igång om rumstemperaturen understiger det. Lite kallare i sovrum/övre plan.
Vi eldar ju dessutom men blir ju mest riktigt varmt i v-rummet just.
 
Jag är ganska härdad efter många år i gammalt hus, föredrar av budget- och hushållningsskäl att i större utsträckning värma upp mig själv (och ev. andra i huset) eller en begränsad del av huset och i mindre utsträckning värma upp en massa luft i huset. Jag har direktverkande el och möjlighet att elda så prövar kritiskt vad som är nödvändigt i varje rum mest hela tiden.

Vintertid är temperaturen nog över 18 grader bara när det eldas i spisen, stundtals högre i ett litet rum för odlingarna. Och då är boytan redan inskränkt jämfört med sommartid, så att några rum är nästan inte alls uppvärmda.

Vid stillasittande så kompenserar en elvärmefilt för en hel del i inomhustemp, men jag har även sneglat på elektrisk fotvärmare att kombinera med. Innetofflor i övrigt en självklarhet.
 
I större delen av huset ca 22 grader. 14 grader i sonens rum (självvalt) och drygt 17 i mitt sovrum.
 
Bor i hyres där värmen ingår så ligger mellan 21-23 grader. Har lägre i sovrummet. Men bor också i sydvästligaste skåne så här har det än så länge knappt varit några minusgrader.
 
På natten är den helt avstängd vilket innebär att det går ner till ca 18 grader (detta brukar nämnda föräldrar ha lite svårt att hantera :laugh:).

18 grader, rena bastun ju! Sover 365 dagar om året med öppet fönster, avstängt element och stängd dörr till sovrummet. Kryper nog ner till 14-15 ibland. Underbart att ligga under tjockt fluffigt täcke och att det nyper lite i kinderna. :D
 
22-24 är idealt för min del då jag är frusen och vägrar frysa i mitt hem. Där vill jag ha varmt och skönt.

Smäller det till och blir snorkallt över natten brukar tempen i köket sjunka till runt 19 och då ställer jag upp gradantalet på luftvärmepumpen under kallperioden och går det ner mot -30 så stödeldar jag i pannan.
 
Har haft runt 20 grader inne hittills i vinter. Yttertemperaturen påverkar minimalt, om det inte är stora variationer över dygnet, då kan det bli lite ”fördröjning” åt båda håll.
Är i normalfallet frusen av mig, men vill ändå inte ha för varmt inne vintertid, utan går gärna i ullsockar/tofflor och stickade tröjor (och har filt över mig i soffan).
 
Jag bor i lägenhet och har (åtminstone ännu) inte elementen på max (elementet i sovrummet har jag aldrig igång, så länge utetemperaturen är över typ 10-15 minusgrader i alla fall) så jag har nog sällan över 19-20 grader varmt hemma. Jag går alltid omkring i tjocktröja och småhuttrar, men jag tycker att det är svårt att få det ”lagom” varmt, så hellre lite för kyligt än tvärtom. Speciellt som jag absolut inte kan ha det för varmt när jag ska sova (och absolut inte vill lägga mig i ett ”öppet fönster”-kallt sovrum under vintern heller … förutom att det känns onödigt att släppa ut värmen).

Det är likadant på kontoret. Nästan alla som kommer förbi inne hos mig kommenterar hur kallt jag har det, men jag tycker att det gör mig piggare och är dessutom ofta så uppe i jobbet att jag inte ens märker det. :D
 
Det varierar med utomhustemperaturen. Gammalt trähus, element med direktverkande el som vi använder mycket sparsamt, värmer sedan med hjälp av kaminen. Vintertid vaknar man ofta till mellan 15-17 grader, under dagen varierar det mellan 18-25 grader beroende på vilket rum man är i och hur mycket vi eldat under dagen. Värmen regleras genom att öppna eller stänga dörrar eller draperier så att vi till exempel kan få det svalare i sovrummet, varmare i badrummet och bestämma hur mycket värme som ska gå upp till övervåningen.

Helst skulle jag en jämn temperatur på ca 20 grader (18 i sovrummet).
 
Jag är pga sjukdom väldigt frusen av mig. Eldar med ved i panna och kan reglera tempen ganska fritt. Utöver den vattenburna värmen har jag en vedspis i köket

Det finns ett elelement inkopplat på den vattenburna värmen. Jag har testat att ha det inkopplt någon ag när jag var hemifrån. det kostde hundra kr dygnet. Det ar jag inte råd med.

Försöker hålla över 22 grader. Är det riktigt kallt eldar jag morgon och kväll. Annars räcker en brasa på kvällen.
 
Kan också tillägga att jag är känd bland mina brittiska bekantingar som "den frusna som alltid vill ha så varmt hemma", de skulle inte överleva ett dygn i ett svenskt hem! :laugh: Svärmor och grannarna har båda vant sig vid 18 grader inne även under dagtid, det hade jag haft svårt att trivas i!

Jag får inte ihop detta? Du har vant dig med att ha kallare hemma men tycker 18 grader är kallt?
Eller missuppfattar jag dig?
18grader är ju inte speciellt kallt. Man kan ju utan problem vara uppe å laga mat i underkläderna, är man frusen den dagen får man väl ta tofflor 🤷‍♀️
 
Bor i lägenhet och har runt 22-23 hemma. Har vattenburen värme.
Är väldigt frusen av mig och har ledvärk i perioder så jag mår dåligt när det är kallare. Min hjärna går i strejk och kan bara säga kallt, kallt kallt. Har varit hos folk som haft det så kallt hemma att jag varit tvungen att sitta i ytterkläder med huvan på.
 
Fyllde i 16-17 grader, men det är en sanning med modifikation, i vårat varmaste rum har vi 16-17 grader vintertid, övriga huset är kallare. För kallt tycker jag egentligen då jag tror att vi får ont i kroppen av kylan. Men just nu är det så.
 
Jag har fortfarande inget element på i sovrummet och har jag haft dörren stängd under dagen ser jag andedräkten från mig och hundarna när jag ska lägga mig. Jag har inga problem med att det går under +10 grader där jag ska sova, min gräns går nog vid +6 grader.

I badrummet har jag lite värme på och i köket har jag en ejektor som blåser varmluft men den är neddragen till knappt 20 grader. Dörren till hallen är haspad på glänt så katterna har fri passage om jag inte är hemma, annars står dörren på glänt. Jag har 17 - 18 i matrummet?

I vardagsrum/bibliotek har jag nog 18 - 20 grader och dörren till matrummet på glänt så katterna kan gå som de vill. De har även en hängmatta på elementet som är påslaget. Här eldar jag även emellanåt, det är då jag sitter i underkläderna och äter isglass. 😁
 
Uppe vid taket, vid brandvarnarna, har jag 21,9°. Så jag antar att det är lite svalare på den nivån man befinner sig. Golvet är definitivt svalare.
Sovrummet har 20,1° och den termometern sitter väl ca 1,5m upp från golvet inne i rummet på en innervägg.
 
Bor i flerfamiljshus med fjärrvärme och vattenelement och brukar ha mellan 20-23 hemma. Eldar i öppna spisen ibland när jag behöver extravärme snabbt och mys. Just nu är jag extremt frusen (sjukdom) vilket gjort att jag kopplat i en värmefläkt vid sängen och har sedan igår ca 30 grader varmt i det rummet vilket såklart inte varit min plan men som är så mysigt :o
 
Jag har ingen aning om hur varmt det är hemma, har ingen termometer 😅
Men har tröja och långbyxor på mig inomhus och nu på vintern fårksinnstofflor. Fryser om jag sitter i t-shirt en längre stund.
Brukar ha elementet på 3-4 av 5 i vardagsrummet på vintern beroende på hur kallt det är ute, i sovrummet är det alltid avstängt så där är det kallare.

På sommaren är det alldeles för varmt i lägenheten…
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 640
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 245
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp