Bukefalos 28 år!

Hur vet man att rätt häst har besiktigats?

Självklart ska chipnummer stå på besiktningsprotokollet om nu inte köparen kan medverka.

Om hästen är äldre så bör en utförlig signalementsbeskrivning vara gjord (och har jag för mej gjordes innan chipmärkningen fanns, på veterinärbesiktningar) och denna ska ju då jämföras med hästens pass..
 
Jag tror att det kallas att köparen har brustit i sin undersökningsplikt som inet gjort besiktningen själv så äevn Om du skulle dra detta vidare så kommer du inte att komma nån stans med det.
 
Ställer en kanske liten dum fråga här men hoppas att någon som är bättre insatt än jag är kan ge ett vettigt svar :-)

Om en häst har veterinärbesiktigats vid försäljning av säljaren och man får ett veterinärintyg som säger godkänt på alla punkter, hur vet jag att det är rätt häst som har veterinärbesiktigas? Om det bara står hästens namn, färg, ålder, kön och ras. Borde inte chipmärkning eller reg nr av hästen stå på veterinärintyget?

Nu vill jag undanbedja alla som vill påpeka att det är köparen som bör göra veterinärbesiktning, utan endast ha svar på frågan ovan.

Man VET om man är närvarande vid besiktningen och ser att ID-kontroll utförs. Är man inte med är man också helt utlämnad åt säljare och (ibland dennes) veterinär.
 
ID-kontroll ska självklart utföras vid besiktning. Finns utrymme på besiktningsintyget där Chip-nummer ska skrivas, om chip saknas ska registreringsnummer/passnummer skrivas. Det ska även fyllas i passet att hästens identitet har kontrollerats (detta kan dock glömmas bort)
 
Min häst har inte chip (född 2001), på hans bestiktningsprotokoll står regnr och vet ritade av tecknen samt jämförde med passet. Hon frågade även mig om jag också var tillfreds med att hästen hon besiktade var densamma som den passet var utställd till.
 
Min häst har inte chip (född 2001), på hans bestiktningsprotokoll står regnr och vet ritade av tecknen samt jämförde med passet. Hon frågade även mig om jag också var tillfreds med att hästen hon besiktade var densamma som den passet var utställd till.

Även en häst utan tecken brukar veterinären kunna hitta speciella kännetecken på, tex så är virvlar utmärkta.
 
Ställer en kanske liten dum fråga här men hoppas att någon som är bättre insatt än jag är kan ge ett vettigt svar :-)

Om en häst har veterinärbesiktigats vid försäljning av säljaren och man får ett veterinärintyg som säger godkänt på alla punkter, hur vet jag att det är rätt häst som har veterinärbesiktigas? Om det bara står hästens namn, färg, ålder, kön och ras. Borde inte chipmärkning eller reg nr av hästen stå på veterinärintyget?

Nu vill jag undanbedja alla som vill påpeka att det är köparen som bör göra veterinärbesiktning, utan endast ha svar på frågan ovan.
Svaret på frågan är väldigt enkelt! Man vet helt enkelt inte om det är rätt häst som blivit besiktigad om inte märkningen finns i protokollet.
 
Svaret på frågan är väldigt enkelt! Man vet helt enkelt inte om det är rätt häst som blivit besiktigad om inte märkningen finns i protokollet.
Min häst kom från Island 1996 och det protokollet var skrattretande, jag har ingen aning om vem de besiktat. Det står flera namn med blyerts. Jag köpte inte hästen på det protokollet utan ett senare.
 
På min hemmaklinik kräver veterinären pass för att besiktiga. Det ska nämligen föras in i passet att ID-kontroll är utfört- Därigenom ser man också om hästen t ex besiktigats tidigare. Vilket kan vara en bra upplysning om man som köpare upptäcker att den jättefriska hästen gått igenom en besiktning en månad tidigare, utan att säljaren sagt något om det.

Hur andra kliniker och veterinärer gör, vågar jag inte uttala mig om men jag hade inte accepterat mindre än pass och ID-kontroll för egen del. Men återigen: det är ju upp till var och en var man sätter gränsen för att känna sig bekväm med köpet.

Det där med att skriva i passet att id-koll är gjord fungerar dåligt.

Min är kontrollerad ett flertal gånger vid premiering och treårs, mätning etc och det är bara en som fyllt i (samma två gånger).

Fungerar lika dåligt som att anteckna förbjuden medicinering.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 102
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 644
Senast: liiinnea
·
Träning Innan jag börjar rida ska jag presentera hästen med namn, ålder och utbildningsståndpunkt. Vad vill dom veta med utbildningsståndpunkt...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: Amanda_F
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp