Hur vet man om man ska flytta eller bo kvar?

Bukefalos 30 år!

Det är nog många faktorer som påverkar priserna. Hyrorna vet jag inte, där är min uppfattning att dyra hyresrätter är oattraktivt även i Stockholm och att bostadsbolag inte vill bygga eftersom det inte är säkert att hyror som folk skulle ha råd att betala sedan skulle vara tillräckligt lönsamt i relation till kostnaden att bygga. Där har vi nog redan slagit i taket. Det som drivit på priserna för ägande tror jag till största del har varit att det har varit en så gynnsam investering åtminstone hela min livstid. Även om det är dyrt att köpa så vet man att du kommer kunna sälja ännu dyrare sen. Då handlade det bara om att komma in på den marknaden sen kunde du casha in. En spiral som satte spinn. Där har vi ju nåt någon form av tak nu. Ska bli intressant hur det utvecklas nu och framåt!
När det gäller bostadsrätter och villor och liknande i storstadsområdena, kan man ju se det som en marknad där privatpersoner fullständigt pressar skiten ur varandra i sin jakt på vinst på sin bostad, som de alltså inte betraktar som en bostad, utan som en investering. Detta har ju också uppmuntrats mycket entusiastiskt av mäklare och banker, även om det någon gång emellanåt dyker upp någon form av politiskt förslag som försöker stävja det hela lite.

Nej, men den här replikväxlingen började väl med ett inlägg där jag skrev att huset verkar mer som en sommarstuga än som en villa, och då för dyrt.
Jag trodde du menade att den hade en standard som en sommarstuga och därmed borde kosta mindre pengar, inta att TS skulle nyttja det som en sommarstuga.

Är det verkligen det? Jag trodde det var det faktum att allmännyttan numera ska vara vinstdrivande företag som drog upp hyrorna i kombination med en hyggligt stor underhållsskuld.

*kl*Själv känner jag mig tryggare med min ägda bostad med lån än med att sitta och fundera över vad hyran ska landa på efter årets förhandling där fastighetsägaren vill höja hyran med 11%, sen har den förvisso landat med höjningar på 5% de senaste två åren, men efter långdragna förhandlingar. För att ändå kunna dra in mer pengar för att täcka underhållsskulder så sätter man dessutom avgifter på sådant som tidigare ingått som tex parkering och gör "kvalitetshöjningar" som man sedan lägger som en extra avgift utanför hyran.

Äldre billigare områden "renoveras" och "kvalitetshöjs" så de med lägre inkomster inte har råd att bo kvar.

Här är förhandlingarna i min region, 14,4 % vill man höja med i många fall och då har man redan haft två 5% höjningar åren innan. På min hyra hade det gett ca 1500 kr i höjning i månaden 2023 och det verkar inte sluta. Lönerna hari inte ökat i samma omfattning.
Jag glömde länken https://www.hyresgastforeningen.se/.../hyresforhandlingarna-2025-i-region-sydost/#J

Nu har ju priserna på bostäder stått still i ett flertal år, så pass att jag i min bekantskapskrets har flera som fått rekommendationen av mäklare att avvakta försäljning eftersom marknaden är så stillastående att man måste gå väldigt extremt lågt för att kunna sälja. Då gäller det storstadsregionerna, här där jag bor vet jag inte hur det ser ut förutom att marknaden för nyproducerat står still. Så just nu går boendekostnaderna ned för ägda bostäder medan hyrda går upp.

Jag diskuterar nog inte något av det du skriver, men delar bilden du ger av marknaden.

Jag visste att jag kunde lita på Buke för kloka tankar och synvinklar! Kom nyss hem från jobbet och blev så glad att så många av er tagit tid att hjälpa med tankar, information, idéer, förslag och synpunkter - stort tack till alla!

När jag läst igenom vad ni skriver så känner jag att det - som många av er lyft fram - av flera anledningar inte är det här huset jag ska köpa. Skönt att kunna landa i något! Tror drömmen om hus och också känslan av att vilja ”komma vidare i livet” mycket var det som fick mig att luta åt att slå till på detta hus, trots nackdelarna.

Jag ska istället ta mer tid till sparande (har redan sparat under lång tid, men får ha lite mer tålamod!) och även fundera igenom mer exakt vad jag vill ha, kolla igenom de områden som flera av er tipsat om, tänka ett varv till kring det här om det just måste vara hus eller om det skulle kunna vara radhus/parhus/lägenhet med lantligt läge och uteplats. Och inte minst fundera på om jag ska stå kvar vid ursprungsplanen som ändå under längre tid var att skaffa en sommarstuga (tack för tips om Bonqat till katten!).

Också kloka synpunkter att fundera igenom möjligheten att flytta från Stockholm, och jag har verkligen inget emot det egentligen om det inte vore för att jag har all familj och alla vänner här, är också väldigt nöjd med mitt jobb så känner mig lite fast i Sthlm av flera anledningar. Men ska ändå fundera ett varv till!

Tack igen för alla kloka tankar!

När det gäller hur mycket man lägger på boende så finns ju faktiskt begreppet house poor. Dvs man lägger en stor del av sin inkomst på boendekostnader. Det är upp till var och en om det är värt det.

Hade en kompis som närde drömmen om hus också ensamstående. Hon testade att hyra stuga två veckor i november på lagom pendlingsavstånd från jobbet..Hon kom fram till att hon avskydde det den årstiden. Mörkret och ensamheten tyckte hon var värst. För hennes del blev det en sommarstuga.

Med det sagt varför inte testa att hyra en stuga under vintern några veckor för att se hur det känns både med pendling och att bo så på vintern.

Jag tycker också det låter som em bra idé att hyra stuga ett tag för att prova hur det känns. Jag upplever att det är en helt annan sak att bo på landet några veckor på sommarsemestern eller på vintern när det är mörkt, snö, vägen är imte plogad och man måste till jobbet eller affären. Då får du ju känna dig för.

Kanske känns det inte jobbigt alls ens på vintern eller så kommer du fram till att du kanske hellre bara vill bo i stuga på sommaren ochv vill köpa en sommarstuga eller till och med hyra en sådan. Jag tror det annars lätt kan bli en chock att gå från lägenhet och stadsliv till hus ensam på landet. Och om man aldrig har provat en viss livsstil är det ju svårt att veta hur man kommer reagera när det blir tuffare.

Jag tycker också det låter som em bra idé att hyra stuga ett tag för att prova hur det känns. Jag upplever att det är en helt annan sak att bo på landet några veckor på sommarsemestern eller på vintern när det är mörkt, snö, vägen är imte plogad och man måste till jobbet eller affären. Då får du ju känna dig för.

Kanske känns det inte jobbigt alls ens på vintern eller så kommer du fram till att du kanske hellre bara vill bo i stuga på sommaren ochv vill köpa en sommarstuga eller till och med hyra en sådan. Jag tror det annars lätt kan bli en chock att gå från lägenhet och stadsliv till hus ensam på landet. Och om man aldrig har provat en viss livsstil är det ju svårt att veta hur man kommer reagera när det blir tuffare.
Det är såklart skillnad på att bo vintertid och sommartid i ett hus i naturnära läge jämfört med en lägenhet i stan. Men scenariot du beskriver är ju mer ensam i skogen än i en liten villa i ett samhälle utanför Stockholm. Det är ju såklart ett betänkande man får göra hur avsides man vill bo och om man vill ha grannar samt vilka delar som är viktiga för en. Allt beror ju på vilken plats man väljer.

Sen är det väll absolut bra att testa, men man kan lika gärna bara testköra pendlingsvägen eller liknande. Men skräckscenarier om hur ensamt och utsatt det är att bo i ett hus utanför Stockholms stadskärna känns lite att ta i, ytterförorterna är knappast obebodda socialt isolerade platser utan service.

Men absolut, pendling vinterväglag är något annat än pendling i sommarväglag. Men TS har ju körkort så hon lär ju ha någon uppfattning om hur det är att köra bil på vintern i Sverige.

*kl* och kommentar till alla med dessa stora orostankar kring att TS ska flytta från lägenhet i stockholm till hus i naturnära läge. Med tanke på att det är Stockholm (och vi inte är i peak högkonjunktur så hon står med att ha betalat överpris) så är det ju inte värre än att hon kan sälja huset och flytta tillbaka till stan igen om det kniper. Det är förvisso en trög marknad just nu, men det har ju då fördelen att om man köper nu så betalar man i varje fall inte överpris och sitter med en massa lån som man inte har täckning för sedan.

Jag känner hittills ingen som fått sitt liv förstört av att ha köpt ett hus och ångrat sig, de har helt enkelt sålt det. Ibland har det tagit lite tid och man har fått lösa det på olika sätt under tiden. Men det har varit en passus i deras liv. Långt många fler har fått sina liv trasiga på allvar av att inleda en relation med någon, så ur riskhänseende borde alla med oro hänga i dejtingtråden istället och varna alla som funderar på att gå på en dejt.

Så TS, köpa hus=liten risk för katastrof, inleda en relation=stor risk för katastrof statistiskt sett.

Du har fått många kloka svar.

Jag tänker att kolla på hus en bit bort, kanske till och med längre bort än du tänkt.

Tåg från södra dalarna till Stockholm tar under två timmar med tåg. Även om priserna gått upp en del även här så går det fortfarande att hitta boende eller sommarstuga för under miljonen.

Jag kollade nu och det ligger en villa ute på landet i Hedemora, 10 min med bil till tågstationen, för 400 000 kr.
Ett exempel bara, har ingen aning om skicket på huset.

Det jag tänkte var att låga bolån kanske kan uppväga längre pendling. Och med tåg kommer du en bra bit bort från Stockholm på 1-2 timmar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka