Hur vet man vad hästen är värd? (Köpa häst)

JessicaM

Trådstartare
När man tittar på olika annonser så finns det ju massor av folk som vill ha överpris för sina hästar..

Hur vet man vad hästen är värd egentligen..
Tex jag har kollat på ett halvblod fux valack på 15år. Tror inte att han har pass. De vill ha 25000 för han.. Enligt mig är det överpris..

Vad säger ni?
 
Sv: Hur vet man vad hästen är värd? (Köpa häst)

Det är ju många olika faktorer som påverkar. Förutom de du redan nämnt orkar jag just nu komma på dessa:

Hur mycket är den tränad?
Har den tävlat? (vilket kanske inte känns väldigt troligt om den saknar pass)
Skadehistoria?
Stam? (inte så viktigt för mig personligen iofs)
 
Sv: Hur vet man vad hästen är värd? (Köpa häst)

En häst behöver inte pass för att få tävla.

TS:
Om det inte är något fel på hästen och den är tränad/utbildad till lätta klasser tycker inte jag 25000 är mycket pengar.
15 år är heller ingen ålder på en frisk häst.

Vad menar du skulle vara rimligt pris?
 
Sv: Hur vet man vad hästen är värd? (Köpa häst)

Hästen är inte värd mer än man beredd att betala för den.. ;)

Vad den är värd för mig är förmodligen inte detsamma som för dig.
 
Sv: Hur vet man vad hästen är värd? (Köpa häst)

Det är ju väldigt svårt att ha synpunkter på egentligen, men vad kan hästen? hur mycket utbildad? Hur är den mentalt? Är den frisk?
Är det en frisk häst med bra mentalitet som du tror kan passa dig och hur du tänkt träna så låter det inte som något överpris.
 
Sv: Hur vet man vad hästen är värd? (Köpa häst)

Det är precis som redan har skrivits tidigare, hästar har olika värde för olika personer. Om man exempelvis är nybörjare så kan man nog tänka sig att betala mer för en läromästare jämfört med om man är en tävlingsryttare. Frågan du bör ställa dig är vad du kan tänka dig att betala för hästen, vilket maxpris du är beredd att ge för den. Säljs hästen för mer än så är det ju bara att leta vidare.
 
Sv: Hur vet man vad hästen är värd? (Köpa häst)

Tja, det ligger väl hos dig att avgöra vad den är värd. Finns ju inga listor som när det gäller beg bilar direkt;).

Jag tittar på hästens ålder, vad den gjort, utb-nivå, tar tränar-referenser om så finns, kollar upp ev resultat på nätet, frågar efter ev utrustning som ingår. Stamtavla känns inte så viktigt för mig. Träffar den och ser om den motsvarar mina behov och förväntningar. Därefter avgör jag om priset känns rimligt.

En del går ju bort direkt förståss, när priset redan från början känns totalt orimligt. Sk fantastiska framtidslöften för inga pengar alls, eller hästar utan några som helst meriter som man ska ha 80 000 för...då känns det inte seriöst.

En frisk sund häst som du beskriver - då tycker jag inte 25 000 är mkt.
Men pass - "ska" de inte ha det nu för tiden?
 
Sv: Hur vet man vad hästen är värd? (Köpa häst)

Varför är mitt inlägg borttaget??

Rena värderingstrådar är inte tillåtna på forumet, vilket är förklarat i flera låsta infotrådar överst i diskussionsforumen. Vill man se vad olika hästar är värda på ett ungefär, kan man bläddra runt på annonssidorna och leta efter likvärdiga hästar och få ut ett snittvärde.

Om man däremot skriver lite mer allmänt vad man ska tänka på, som kan avgöra ett pris och liknande så är det mer OK.

Sista inlägget, blev lite mer av ett "pussigulligt gnägginlägg" och hörde inte direkt, till det som ursprungsfrågan var.

Med vänliga hälsningar
moderator
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 150
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 712
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 539
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp