Hur vet man vad man ska göra?

MissFideli

Trådstartare
Förra sommaren fick jag väldigt ont i hälarna och framåt hösten åkte jag till läkare som gav mig diagnosen plantar fasciit.
Som behandling skulle jag smörja med antiinflammatorisk gel, inte gå långt och googla på stretchövningar.
Samt skaffa fotbäddar. Sagt och gjort, fotbäddar är inköpta, funkade ett tag men nu är det värre än värst!! Medicin funkar inte alls.
Googlade lite på vad jag skulle göra och hittade följande:
Stretcha foten. Helt okej.
Stretcha vaden. Helt okej.
Träna bukmuskulaturen skulle jag tydligen göra också och absolut inte gå eller cykla.

Jaha, då blev ju livet lite svårare.

Hur i hela friden sållar man?
 
Förra sommaren fick jag väldigt ont i hälarna och framåt hösten åkte jag till läkare som gav mig diagnosen plantar fasciit.
Som behandling skulle jag smörja med antiinflammatorisk gel, inte gå långt och googla på stretchövningar.
Samt skaffa fotbäddar. Sagt och gjort, fotbäddar är inköpta, funkade ett tag men nu är det värre än värst!! Medicin funkar inte alls.
Googlade lite på vad jag skulle göra och hittade följande:
Stretcha foten. Helt okej.
Stretcha vaden. Helt okej.
Träna bukmuskulaturen skulle jag tydligen göra också och absolut inte gå eller cykla.

Jaha, då blev ju livet lite svårare.

Hur i hela friden sållar man?
Man går till läkare/sjukgymnast istället för att googla :idea:
 
Hälsporre, inte kul alls, jag har ett par joya skor när jag arbetar som är godkända för att gå på köksgolv och ett par som jag har hemma om jag ska gå mycket på asfalt.
 
Jag vet precis hur jobbigt det är. Jag tog det inte riktigt på allvar först, men efter ett tag blev jag tvungen. Skaffade ett par walkingskor som jag fick särskilda sulor till på sjukhuset. Sulorna var rejält obekväma innan man vant sig... Efter nånstans mellan ett halvår och ett år började det bli bättre, och jag kunde så småningom börja använda andra skor.
 
Cortisonspruta är det enda som hjälper på mig. Kan gå med ont i månader, halvårsvis annars, har provat antiinflammatorisk gel, inlägg skor... you name it.
1 spruta, sedan var det över.
 
Jag tycker att antiinflammatorisk gel låter tveksamt, eftersom plantar fasciit inte nödvändigtvis behöver ha så mycket med inflammation ( -it) att göra. Såvitt jag vet är kortisoninjektion det mest effektiva på kort sikt medan utsikterna för bestående besvärsfrihet är bättre med inlägg och/eller stretchning.
Hetaste tipset tror jag är att försöka hitta en sjukgymnast med stor erfarenhet av just plantar fasciit.
 
Samt skaffa fotbäddar. Sagt och gjort, fotbäddar är inköpta, funkade ett tag men nu är det värre än värst!!
En fråga bara, är fotbäddarna bara gjutna efter foten eller är de dessutom urgröpta för att avlasta hälarna? När jag haft som mest besvär från hälarna har jag fått fotbäddar som varit just urgröpta för hälarna så att jag burit upp vikten i hålfoten istället. Sen är väl också min uppfattning att just såna besvär tar lång tid att läka ut om det väl blivit så illa att man inte blir av med det på enkla sätt.
 
ArchFlex-sulor hjälper många, speciellt framtagna för att avhjälpa plantar fasciit. Finns hos välsorterade löparbutiker som provar ut vilken höjd du ska ha.
Vad går du i för skor till vardags? Många som får besvär med plantarfascian spenderar mycket tid i dåliga skor.
Springer du mycket, i så fall, har du speciellt utprovade skor för just dig? Ex. kan kraftig överpronation ge besvär.
 
Förra sommaren fick jag väldigt ont i hälarna och framåt hösten åkte jag till läkare som gav mig diagnosen plantar fasciit.
Som behandling skulle jag smörja med antiinflammatorisk gel, inte gå långt och googla på stretchövningar.
Samt skaffa fotbäddar. Sagt och gjort, fotbäddar är inköpta, funkade ett tag men nu är det värre än värst!! Medicin funkar inte alls.
Googlade lite på vad jag skulle göra och hittade följande:
Stretcha foten. Helt okej.
Stretcha vaden. Helt okej.
Träna bukmuskulaturen skulle jag tydligen göra också och absolut inte gå eller cykla.

Jaha, då blev ju livet lite svårare.

Hur i hela friden sållar man?

Se över dina skor och hur du går. Tänk på att hitta och använda alla dina tår när du skjuter ifrån i steget. Undvik hopp och stamp och studs och stötar. Aktivera foten och tårna, genom att plocka upp saker från golvet med tårna till exempel.

Att träna coremuskler är alltid bra, och jag skulle även vilja tipsa om balansövningar på ett (om du klarar det utan smärta) eller två ben. Höftlyft på ett ben, att stå på balansplatta eller airpad, göra draken, stjärnan, trädet och andra övningar. Det finns massor av små muskler som blir superbra hjälpredor när väl blir aktiverade.

Jag hade inte använt gel, kör en kur med tabletter i stället. Om du inte märker skillnad efter 3-4 dagar ska du kontakta sjukvården och be om hjälp med att hitta något annat alternativ.
 
Förra sommaren fick jag väldigt ont i hälarna och framåt hösten åkte jag till läkare som gav mig diagnosen plantar fasciit.
Som behandling skulle jag smörja med antiinflammatorisk gel, inte gå långt och googla på stretchövningar.
Samt skaffa fotbäddar. Sagt och gjort, fotbäddar är inköpta, funkade ett tag men nu är det värre än värst!! Medicin funkar inte alls.
Googlade lite på vad jag skulle göra och hittade följande:
Stretcha foten. Helt okej.
Stretcha vaden. Helt okej.
Träna bukmuskulaturen skulle jag tydligen göra också och absolut inte gå eller cykla.

Jaha, då blev ju livet lite svårare.

Hur i hela friden sållar man?

Fanns tidigare (vet inte om det fortfarande är aktuellt, kanske inte funkade så bra) ett slags program där man tejpade foten enligt ett visst sätt under en period. Förkortade tiden till läkning av plantar fasciit, det var i alla fall tanken. Vet att ortopeden där jag jobbade hade sjuksköterskor eller sjukgymnaster som sysslade med detta. Kanske värt att kolla om det fortfarande finns?
 
Träna bukmuskulaturen, vad är förklaringen till det för att förbättra för hälarna?

Förra våren hade jag riktigt besvärligt med mina hälar. Var på specialklinik och fick kollat att fotställningarna osv var bra, inget att åtgärda på det området. Och så fick jag stretchövning för vaderna. Stretchade flitigt enligt schemat men upplevde ingen förbättring.

I höstas gjorde jag Fitnessfighten i oktober månad. Träning en timme per dag med mycket fokus på bukmuskulaturen. OCH upplevde att hälarna blev bättre. Var rejält förvånad över det.

Idag, ett år senare, känner jag förstås av hälarna men är dramatiskt mycket bättre. Har också satsat på nya fotriktiga skor och bytt ut alla gamla skor och använder alltid inneskor. Stretchar vidare många gånger per vecka.
 
Det var ju läkaren som sa åt mig att googla?

Läkaren sa åt dig att googla, men det funkar inte. Alltså bör du uppsöka:
alt 1: samma läkare och förklara att du inte kan sortera infon
alt 2: annan läkare
alt 3: sjukgymnast

På internet kommer du få en mängd olika information om samma sak, inte sällan motstridig. Så kan det även vara hos olika vårdgivare och vi patienter har ofta svårt att acceptera att alla inte säger samma sak och att även vårdgivare är människor med olika åsikter, kompetenser och vägar. Alltså gäller det att hitta någon man litar på och testa den metod som personen i fråga förespråkar under en längre tid, för att se om det ger resultat.
 
Jag har fotbäddar avgjutna hos ortopedtekniker, dom är uppbyggda under hålfoten då den tydligen kollapsat samt att dom är mjukare under hälen för att undvika smärta så långt det går. Har walking/joggingskor (vet inte hur man ser skillnaden, men det är Reebok iaf) på mig hela tiden, både i stallet och på jobbet. Alltid med fotbäddarna i. Hemma, inne, försöker jag komma ihåg att använda mina innetofflor från Sköna Marie jag köpte, för det gör inte alls lika ont när jag använder dom. Men jag är inte van att gå i inneskor, så dom glöms lätt. Jobbar vidare på det.

Läkaren sa att det inte var nått nån läkare kunde göra, så det är knappast nån idé att gå tillbaka dit. Sjukgymnast har jag nu bokat tid hos, ska dit första gången imorgon. Antiinflammatoriska tabletter har jag testat utan resultat.
 
Det låter ju som att du gör mycket rätt i alla fall. Hög hålfot utan support är också en vanlig anledning till besvär, så det är ju bra att du har formgjutna inlägg.

Chockvågsbehandling är säkert en bra idé om sjukgymnasten rekommenderade det, själv fick jag laserbehandling av min massör när jag hade ont. Jag använde inte heller anti-inflammatoriskt - vissa verkar tycka att det är en bra idé, andra inte.
 
@MissFideli har du bara ont i hälarna, eller har du smärtor i andra delar av kroppen också?
(förklarar sen varför jag undrar)

Nej, bara hälarna. Men jag får lätt ont i axlar, nacke och vissa delar av ryggen. Det har nog mer med yrket att göra dock. Huvudvärk kommer och går dagligen, men den är "lätt" och troligen stressrelaterad.
Dårå?
 
Jag hade problem med hälsporre för ca 2 år sedan. Nu hade jag inte så jättestora problem så det här kanske inte är så stor hjälp för dig, men för mig funkade det att stretcha foten och använda iläggsulor med ordentligt stöd för fotvalvet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 181
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 352
Senast: Sol
·
Kropp & Själ Såg en annons här på buke från något som hett urinkollen(punkt)se, och eftersom det låg i annonser hoppas jag det är okej med den här...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 687
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Bästa buke, varning för långt inlägg. Behöver skriva av mig. På gården jag bor på bedrivs det hästverksamhet. Detta föranleder att vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 331
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp