Hur viktigt är sex i relationer?!

För min del tycker jag nog att folk är rätt konsekventa: de jag tycker är vettiga resonerar rätt lika i de flesta trådar medan de som tycker att andra ska stanna i relationer som suger också är rätt konsekventa i att uttrycka det.

Jo, det håller jag med om. Men "folk" är olika, alltså blir svaren olika. Och så kanske man läser svaren olika beroende på ens egna referensramar.
 
Skulle tro att en bättre beskrivning är att de har sex för att de är pilska, och så har det möjligen effekten att de löser konflikter och stärker banden mellan sig. Det där med att ge en ändamålsförklaring åt allt i naturen, är lite förlegat.

Förutom det, så har ju en massa djur samkönat sex. Det är ju högst troligt inte för att få ungar. Även om samkönat sex mellan de flesta djurarter även det sker vid brunst.

Nu hängde jag inte riktigt med... Är det forskarna, som genom observationer konstaterat att bonoboerna gör detta (använder sex som konfliktlösare), eller är det jag som tror på deras forskning, som är förlegad?

Nu har ju bonobon inte varit känd för människan allt för länge och vi vet ju inte allt om dem, men de förklaringar (kvalificerade gissningar är väl mer korrekt i det här fallet, eftersom inget vet) jag hittat till beteendet är dessa:

"Även om det går att finna anledningar till varför detta beteende skulle gynnas av evolutionen är vissa forskare inte säkra på att det överhuvudtaget finns en evolutionär förklaring. Det som kan sägas är i vilket fall att eftersom Dvärgschimpansen med sex kan avvärja konflikter och skapa bättre relationer till andra medlemmar av gruppen får den en större överlevnadschans och kanske även en längre livslängd och därmed ett evolutionärt försprång. Men beteendet kan lika gärna förklaras med att sexuellt umgänge är behagligt och skapar välbefinnande och därmed är belönande. Det verkar oavsett vara så att hos socialt avancerade djur är det sexuella samspelet viktigt."

Då tycker i alla fall jag att det känns mer förlegat och förminskande av vår närmaste och intelligentaste släkting att bortförklara det med "de är pilska" och att det andra bara skulle råka vara följden av det. Det är ju typiskt människans (i allmänhet, inte just du) syn på djur genom tiderna, ju mindre medvetande och känslor vi erkänner att djuren har desto lättare blir det för oss människor att (fortsätta) utnyttja dem till våra egna behov och begär.

Jag är nog för övrigt en av de sista på det här forumet som behöver övertygas om att djur har sex i annat syfte än fortplantning. Jag finner det även lite förvånande att det innan i tråden mest diskuterades om djurs eventuella homosexuella handlingar, när det är känt att djur ägnar sig åt precis samma sexuella läggningar som människan t.ex: Nekrofili, pedofili, hebefili, homofili och även zoofili (kallas för det mesta tidelag när människor utövar det, alltså sex över artgränser).
images


Nog med OT, sorry...
 
Då tycker i alla fall jag att det känns mer förlegat och förminskande av vår närmaste och intelligentaste släkting att bortförklara det med "de är pilska" och att det andra bara skulle råka vara följden av det. Det är ju typiskt människans (i allmänhet, inte just du) syn på djur genom tiderna, ju mindre medvetande och känslor vi erkänner att djuren har desto lättare blir det för oss människor att (fortsätta) utnyttja dem till våra egna behov och begär.
På vilket sätt är det mindre värt att ha sex för att en är upphetsad, snarare än för sammanhållningen? På vilket sätt skulle det vara tecken på mindre medvetande och känslor att ha sex för sitt eget höga nöjes skull?

Ser du sex som ett sätt att lösa konflikter, eller ser du det som ett nöje?

De flesta människor ser det nog som ett nöje, gör det då oss till mindre medvetande och kännande varelser än de som har sex för husfridens skull och inte för att de är pilska?
 
Nu hängde jag inte riktigt med... Är det forskarna, som genom observationer konstaterat att bonoboerna gör detta (använder sex som konfliktlösare), eller är det jag som tror på deras forskning, som är förlegad?

Ändamålsförklaringar är lite tveksamma, nuförtiden. I det du citerar ifrågasätter ju skribenten själv de evolutionära förklaringarna, och talar snarare om sex för nöjes skull.

Hur det kan vara förminskande att anta att djur har sex för nöjes skull, när sex för nöjes skull är något som jag ser som typiskt för sex mellan människor (vuxna, frivilliga), är lite svårt att förstå, tycker jag. Snarare är det väl så att om vi tror att djur har sex för nöjes skull, så tror vi därmed att de är mer lika oss, än om de har sex av olika funktionella orsaker (som att skapa fred, skapa sammanhanhållning, eller annat). Jag tror att de, precis som vi, blir pilska och gillar sex. Sex är då självbelönande. Övriga eventuella positiva effekter blir som en bonus, snarare än en anledning till sexet från början.
 
Det är väl snarare så att människan är ett av få djur som har sex för njutningens skull!

Snarare tvärtom.

Alla djur har väl sex för njutningens skull. Det är väl inte så att andra djur gör det för att de måste, för att de planerar barn?

Människan däremot, kan gör det bara för att få barn (utan att egentligen inte vilja ha sex), eftersom vi faktiskt VET hur barn blir till (barnalstrande par runt ägglossning).

Djuren har ingen koll alls på det, utan pippar för att de vill/har lust/har en drift.
 
På vilket sätt är det mindre värt att ha sex för att en är upphetsad, snarare än för sammanhållningen? På vilket sätt skulle det vara tecken på mindre medvetande och känslor att ha sex för sitt eget höga nöjes skull?

Ser du sex som ett sätt att lösa konflikter, eller ser du det som ett nöje?

De flesta människor ser det nog som ett nöje, gör det då oss till mindre medvetande och kännande varelser än de som har sex för husfridens skull och inte för att de är pilska?

Oj, jag kände att jag uttryckte mig tydligt i mitt förra inlägg men så var tydligen inte fallet.
Vart nämner jag att det skulle vara mindre värt att ha sex för att en är upphetsad eller att det på något vis skulle vara ett tecken på mindre medvetande eller känslor?
Jag kan inte se att jag skrivit det någonstans i alla fall.

Jag har heller aldrig blandat in min syn på sex då jag tycker att det är irrelevant i diskussionen angående bonoboers sexvanor. Men ja jag ser det som ett nöje, eller ett välbefinnande är väl mer korrekt.

Det sista stycket du skrivit ser jag inte heller som relevant och fattar inte vad det har med saken att göra?

till sist, jag tyckte att i och med att jag räknade upp ett antal parafilier som omöjligt kan vara i fortplantningssyfte som djur ägnar sig åt, gjorde det tydligt att jag är mer än medveten om att djur har sex för nöjes skull.
 
Ändamålsförklaringar är lite tveksamma, nuförtiden. I det du citerar ifrågasätter ju skribenten själv de evolutionära förklaringarna, och talar snarare om sex för nöjes skull.

Fast man kan ju inte förkasta fakta som ändamålsförklaring. Saken är ju det att man faktiskt inte vet varför bonoboerna gör som de gör.
Det jag citerade var kanske inte den bästa texten att använda iom att den behandlade ämnet enbart ur evolutionär synvinkel och anledningen till att skribenten är så tveksam i sina antaganden hänger antagligen ihop med att man helt enkelt inte vet tillräckligt om dessa primaters besynnerliga beteende.

Hur det kan vara förminskande att anta att djur har sex för nöjes skull, när sex för nöjes skull är något som jag ser som typiskt för sex mellan människor (vuxna, frivilliga), är lite svårt att förstå, tycker jag. Snarare är det väl så att om vi tror att djur har sex för nöjes skull, så tror vi därmed att de är mer lika oss, än om de har sex av olika funktionella orsaker (som att skapa fred, skapa sammanhanhållning, eller annat). Jag tror att de, precis som vi, blir pilska och gillar sex. Sex är då självbelönande. Övriga eventuella positiva effekter blir som en bonus, snarare än en anledning till sexet från början.

Jag skrev aldrig att det skulle vara förminskande att anta att djur har sex för nöjes skull. Det jag syftade på, som uppenbarligen inte framgick, var att människor ofta är allt för snabba med att frånta djur deras förmåga att inse konsekvensen av deras handlingar.
Om vi nu fortsätter med bonoboerna så är de genetiskt lika med oss till 98,5% och avsevärt mycket intelligentare än schimpanser (som man ju vet kan räkna ut hur de ska göra för att få en viss utgång av en händelse).
Bonobohonorna manipulerar dessutom hanarna genom att använda sex, det tycker iaf jag tyder på att de vet vad de sysslar med. så vad jag menade med att förminska djuren har egentligen inget med sex att göra utan bara deras förmåga att se konsekvenser av sitt handlande, vilket vi mäniskor allt för ofta tar ifrån dem, genom att påstå att de inte fattar/saknar känslor och annat, denna tråden t.ex. genomsyras ju av kommentarer som "det är ju klart att de inte fattar att de blir gravida när de har sex" osv.

Jag är varken biolog eller etolog, men jag tror i alla fall att djur fattar mer än vi människor vill erkänna att de gör, många gånger för att det passar vår livsstil bättre.

Människan tenderar att ha allt för höga tankar om sig själv. Och nej, jag kan inte påstå att jag är särskilt förtjust i människan som art, även om det finns trevliga individer.
 
Det är lust att ha sex. Som att vara hungrig ungefär, fast det är sex man är sugen på. Det har ju de flesta djur, det är ju få arter, typ bara människan, som förstår att sex leder till barn. Andra djur har sex för att de har lust, för att de har sexdrift, men de inser ju inte att "Aha! Det var för att jag parade mig för ett år sen som jag får en unge nu!".

Man behöver ju inte ha upplevt sex med någon annan för att ha sexdrift, lust på sex kan man utmärkt ha fast man aldrig upplevt det. Men om du inte alls har någon sexdrift, så förstår jag om du inte förstår vad som är grejen med sex, och varför många tycker att det är viktigt.

Jag är nyfiken och nyfikenheten grundas i oerfarenhet och kanske lite naivitet (vad vet jag). Frågan dök upp när jag diskuterade just sex med en annan och denne nästan blir chockad av att jag inte alls vet hur skönt det kan vara.
Samtidigt så är jag nyfiken och skulle vilja prova, men kanske är min sexdrift låg för att jag i nuläget förknippar sex med att det gör djävulskt ont...
 
Varför blir folk så till sig om paret X och Y berättar att de inte haft sex på ett tag? Precis som om det är jordens undergång.
För att sen få höra av andra att de borde dumpa varandra även om de lever i en bra relation, bara för att få ha sex? Varför är sexet så viktigt i gemene mans ögon?

En nyfiken undran.
Jag blir alltid lika förvånad när jag hör att just sexbiten är det viktigaste i en relation. Som om man inte kan älska varandra utan att ha sex? Det är ju personen man älskar. Det borde ju vara personen som är det viktiga.

Nu vet ju jag att det finns olika människor med olika syner på sex och med olika behov. Jag saknar inte sex, tvärtom är det skönt att slippa "tvingas" att känna att man ska vilja för att det är så ett förhållande SKA vara. Inget sex=vänner bara. Så ser inte jag det alls. Jag älskar ju inte en människa mindre bara för att jag inte ser sex som något viktigt.
 
Jag är nyfiken och nyfikenheten grundas i oerfarenhet och kanske lite naivitet (vad vet jag). Frågan dök upp när jag diskuterade just sex med en annan och denne nästan blir chockad av att jag inte alls vet hur skönt det kan vara.
Samtidigt så är jag nyfiken och skulle vilja prova, men kanske är min sexdrift låg för att jag i nuläget förknippar sex med att det gör djävulskt ont...

Det finns flera olika typer av sex, strunta i att stoppa in något, det kan göra ont om man inte är tillräckligt våt och/eller kåt. Och blir man osäker så är det lätt hänt även för erfarna. Köp en vibrator och prova på klitoris istället om du är nyfiken. En del vill ha stimulans på klitoris, andra vid sidan, vissa ovanför osv osv. Bara att prova på o se om det är nåt för dig :D
 
Det finns flera olika typer av sex, strunta i att stoppa in något, det kan göra ont om man inte är tillräckligt våt och/eller kåt. Och blir man osäker så är det lätt hänt även för erfarna. Köp en vibrator och prova på klitoris istället om du är nyfiken. En del vill ha stimulans på klitoris, andra vid sidan, vissa ovanför osv osv. Bara att prova på o se om det är nåt för dig :D
Samtidigt som jag är nyfiken är jag blyg också och vågar inte prova, på något sätt känns det lite skämmigt varför vet jag inte. :/
 
Jag blir alltid lika förvånad när jag hör att just sexbiten är det viktigaste i en relation. Som om man inte kan älska varandra utan att ha sex? Det är ju personen man älskar. Det borde ju vara personen som är det viktiga.

Nu vet ju jag att det finns olika människor med olika syner på sex och med olika behov. Jag saknar inte sex, tvärtom är det skönt att slippa "tvingas" att känna att man ska vilja för att det är så ett förhållande SKA vara. Inget sex=vänner bara. Så ser inte jag det alls. Jag älskar ju inte en människa mindre bara för att jag inte ser sex som något viktigt.
Jag har förstått att många har olika syn på det hela och med åren har jag gått och blivit osäker på hur man vet att man älskar någon. Har förstått att det inte alltid kommer kännas som den där nykära känslan man hade i början.
 
Samtidigt som jag är nyfiken är jag blyg också och vågar inte prova, på något sätt känns det lite skämmigt varför vet jag inte. :/

Fast hur skulle någon veta vad du gör ensam bakom stängda dörrar?? Vill du inte gå in i en sexbutik för att köpa en vibrator så är vuxen.se mitt tips! På paketet står det inte vad det är i, och företaget har ett helt oskyldigt namn på lådan, jag har själv beställt från dem. Väldigt nöjd är jag! Glöm inte att köpa batterier om du inte kör på en vibrator som ska vara till vägguttaget ;)
 
Jag har förstått att många har olika syn på det hela och med åren har jag gått och blivit osäker på hur man vet att man älskar någon. Har förstått att det inte alltid kommer kännas som den där nykära känslan man hade i början.
Om jag skulle beskriva hur man vet att man älskar någon, ur min synvinkel, jädrans kort så skulle jag nog säga att det är när man tänker på personen ofta och då bara ler och känner glädje i hjärtat varje gång!
 
Samtidigt som jag är nyfiken är jag blyg också och vågar inte prova, på något sätt känns det lite skämmigt varför vet jag inte. :/

Jag tycker aboslut du ska prova lite sexleksaker om du är nyfiken. Det finns flera på nätet man kan beställa ifrån, och där det står en anonym adress på paketet. Jag tror att det kan vara en bra ide att få leka själv, och hitta sin egen lust.
 
Om jag skulle beskriva hur man vet att man älskar någon, ur min synvinkel, jädrans kort så skulle jag nog säga att det är när man tänker på personen ofta och då bara ler och känner glädje i hjärtat varje gång!
Hmm, glädje i hjärtat säger du. Finns det någon annan som känner något annat tro?
 
Hmm, glädje i hjärtat säger du. Finns det någon annan som känner något annat tro?

Nä, så känner inte jag. För mig som lever mest i mitten av känsloregistret i allmänhet så skulle jag nog beskriva min känsla av kärlek såhär:

Att jag trivs med personen och har en hel del överseende med dåliga sidor som jag annars inte skulle stå ut med samt att jag saknar personen om den INTE fanns i mitt liv. Låter kanske konstigt, men det enda jag känner fysiskt i kroppen är förälskelse, kärlek KÄNNS inte!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 655
Senast: Whoever
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 626
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 149
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 657
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp