Hur viktigt är omega 3 och 6 i hundfoder?

TinyWiny

Trådstartare
Jag är urdålig på foder, det erkänner jag direkt.

Jag funderar på att byta foder men insåg då att det foder jag funderar på att byta till inte innehåller omega 3 och 6 vilket mitt nuvarande gör, iallafall är det inte utskrivet. Hur viktigt är det? Kan man tillsätta det separat? Behövs det?

Idag ger jag Super premium Nutra nuggets, jag kanske bara har lurat mej själv att det är ett bra foder bara för att det innehåller omega 3 och 6 :o

Sedan funderar jag på, både protein och fetthalt är högre i det foder jag tänkte byta till (Standart normal), blir det mycket mindre jag behöver ge då för att han ska hålla hull än på det fodret jag har idag? Jag ger mer än rekomenderad dagsgiva för att han ska hålla sig i normalt hull nu. Jag tänker på mättnadskänsla och sådär.

Sedan en sista fråga, hur stora är bitarna på Standart normal? Jag har en korsning Jackrussel-Dansksvensk gårdshund, ganska stor, väger runt 14 kg.

Sv: Hur viktigt är omega 3 och 6 i hundfoder?

kan inte riktigt svara på din huvudfråga, men bitarna i standardt är ganska små, kanske en cm i diameter. Vår jackrussel på 13 år med halvskruttiga tänder har inga problem med dem :)

Är det Standardt Original Normal du tänkt byta till? i såfall innehåller det 0,70% Omega 3 och 3,30% Omega 6. Angående givan så bör du kunna ge lite mindre men min erfarenhet av Standardt är att det kan ta ett tag för hundens kropp att ställa om sig till det fodret, är därför inte ovanligt att hunden kan gå ner i vikt/se smalare ut när man börjar ge det men det brukar "rätta till" sig efter ett tag ;)

Vissa foderleverantörer sätter inte ut mängden Omega 3 och 6, för att det då lätt blir en "tävling" där kunden går runt och tittar vilken som har mest och köper det fodret. Det finns inte bevisat att störst mängd omegafettsyror skulle vara bäst, utan det är möjligt att en mindre mängd är det ideala. Omegasyrorna har även negativ verkan, så därför är det lite omdiskuterat.

Tack båda för svar :) Då vet jag lite mer, får fundera på om det är värt att byta men det är ändå halva priset mot vad jag ger för det foder jag har nu och köttråvaran är ju högre så Standart borde ju vara bättre.

Det vore ju också väldigt smidigt att få det hemkört till dörren så att jag slipper be hemtjänsten kånka på tunga säckar.

Standardt är ett superfoder, så det hade jag inte tvekat att byta till.

Vissa foderleverantörer sätter inte ut mängden Omega 3 och 6, för att det då lätt blir en "tävling" där kunden går runt och tittar vilken som har mest och köper det fodret. Det finns inte bevisat att störst mängd omegafettsyror skulle vara bäst, utan det är möjligt att en mindre mängd är det ideala. Omegasyrorna har även negativ verkan, så därför är det lite omdiskuterat.

Intressant(och skrämmande:o).

Jag har en hund som är lite torr i skinnet och ibland får mjäll. Jag har blivit rekomenderad (av vetrinär) att använda foder med mycket omega 3/6,samt att jag "ska" ge tabletter/olja med detta, och eventuellt även lite torkad fisk som godis. Jag blev nu väldigt nyfiken på att du skrev att omegasyrorna har kan ha en negaiv verkan.
Vad är det negativa och vad kan det då ge för symtom? Hur mycket är en bra mängd att använda?

Omega 3 är blodförtunnande. Bland annat inuiter drabbas oftare av hjärnblödning än andra folkgrupper, och det sätter man i samband med den väldigt fiskrika dieten.

Jag vet inte om man har kommit fram till någon ideal mängd, en del tycker uppenbarligen att ju mer man tillsätter desto bättre, som tex din veterinär. Andra tycker att man ska ha en mindre mängd i maten, ytterligare andra tycker att man kan använda det i perioder.
Jag vet faktiskt inte, men jag ville peka på problematiken runt omegafettsyror.

Det var intressant att veta,då jag aldrig hört detta innan. Det jag har reagerat på är att min hund är jättefin i både päls och hud nu, efter att jag började med dessa "grejer",så hjälper gör det definitivt. Däremot har hon fått lite "mjällknutor/bulor" som hon aldrig haft innan,så jag funderade på om överkonsumtion kunde ha med det hela att göra.

Ska nog leta vidare i ämnet,men tack för viktig info:laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och... 2
Svar
23
· Visningar
2 378
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Har läst att linfrökaka ska innehålla Omega 3 och 6. Min fundering är hur mycket blir kvar när oljan utvunnits? Kan linfrökakan ersätta...
Svar
9
· Visningar
2 568
Senast: MonteRose
·
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk... 2 3
Svar
43
· Visningar
8 750
Senast: fijja
·
Hundhälsa Kastrerade min snart 2 åriga tik för 3 månader sedan. Fick rådet av vet. att sänka fodergivan hon fick redan från första början eftersom...
Svar
2
· Visningar
1 548
Senast: lizzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31