Husdrömmen som blev en mardröm

Den ingick i min husförsäkring och enligt mitt försäkringsbolag så gör den det i dom flesta fb .
Undantag för det vi har nu då :( Men tydligen ska det ingå från och med i höst.
Hade vi tilläggsförsäkrat för svamp när vi tecknade vid köpet hade det ändå inte gällt eftersom skadan uppkom innan vi flyttade in.
 
Undantag för det vi har nu då :( Men tydligen ska det ingå från och med i höst.
Hade vi tilläggsförsäkrat för svamp när vi tecknade vid köpet hade det ändå inte gällt eftersom skadan uppkom innan vi flyttade in.
Fast det ska inte gå på eran försäkring det ska gå på säljarens försäkring!
 
Fast det ska inte gå på eran försäkring det ska gå på säljarens försäkring!

Säljarna har samma bolag som oss och kan aldrig tro att dem tilläggsförsäkrat.
Vattenskadan har gått via deras försäkring iom att vi upptäcktes innan 30 dagar hade gått.

Sen vet jag inte om man i huvudtaget har någon chans att driva vidare som dolt fel med hussvampen i vardagsrummet.
Någon här som har erfarenhet av fall där man gått på dolt fel. Lyckats eller misslyckats?
 
Rätt längesen jag var aktiv på buke, vart laddar man upp bilder på för sida för att kunna visa här? Vill inte lägga mina bilder offentliga på fb och pixbox finns väl inte kvar?
Tänkte om ni ville se hur huset ser ut och hur arbetet framskrider (visserligen sjukt lång tid kvar till färdigt hus ;) )
 
Rätt längesen jag var aktiv på buke, vart laddar man upp bilder på för sida för att kunna visa här? Vill inte lägga mina bilder offentliga på fb och pixbox finns väl inte kvar?
Tänkte om ni ville se hur huset ser ut och hur arbetet framskrider (visserligen sjukt lång tid kvar till färdigt hus ;) )
Photobucket funkar tror jag. Imgur annars.
 
Fy så vidrigt. Jag vet ett par som fick bo 2 år i grannens hus medan de tog bort allt och brände och gjöt ny grund. Men det var ingen överraskning med svampen. Då känns det ju bättre.
 
Det gör det hos länsförsäkringar och dom sa att det gör det hos dom flesta bolag numera.
Kanske är nytt numera, ett par bekanta har fått bränna ner sitt hus och betala allt själva, ett annat par har fått lägga ut närmre 1 mille på renovering eftetsom bolaget inte betala och ett tredje par har tilläggsförsäkrat för att va på säkra sidan...
 
Kanske är nytt numera, ett par bekanta har fått bränna ner sitt hus och betala allt själva, ett annat par har fått lägga ut närmre 1 mille på renovering eftetsom bolaget inte betala och ett tredje par har tilläggsförsäkrat för att va på säkra sidan...
Hrm... Det var just det.

jag har aldrig hört att man kan renovera bort hussvamp - att enda alternativet är att elda upp skiten....

Så det är smått fantastiskt glädjande att det faktiskt GÅR att få bort det!
 
Hrm... Det var just det.

jag har aldrig hört att man kan renovera bort hussvamp - att enda alternativet är att elda upp skiten....

Så det är smått fantastiskt glädjande att det faktiskt GÅR att få bort det!
Min tanke med.... En granne fick elda upp huset, men fick å andra sidan ett nytt. Dock trist eftersom det var föräldrahemmet:cry: Tydligen gick det inte ens att ta tillvara på möblerna av risk för att det kunde finnas svamp i dem med
 
Hrm... Det var just det.

jag har aldrig hört att man kan renovera bort hussvamp - att enda alternativet är att elda upp skiten....

Så det är smått fantastiskt glädjande att det faktiskt GÅR att få bort det!

Dom som renoverade fick riva hela undervåningen, inkl reglar o allt men övervåningen verkade ha klara sig. Tror det va hela grunden samt att det klättrat upp lite på väggarna men allt va inte angripet men minns ja rätt tog dom i extra när dom rev!
 
Jag hade hussvamp i en del av det vattenskadade badrummet. De rev bort så mycket som gick och det som inte gick att riva fick torka ordentligt (med fläkt) och behandlades med borsalt (Boracol).

Det tar inte bort allt men så länge fuktigheten hålls i schack fungerar det (iaf enligt saneringsfirman). Tydligen hade de installerat många fläktar i husgrunder just för att få ner fuktigheten.

Försäkringsbolaget rörde inte en min vad gäller saneringen, de täckte också elkostnaden för fläkten (jag har Länsförsäkringar).

Tvätteriet som jag har som gäststuga var också angripet och sanerades när jag var liten. Av förklarliga skäl vet jag inte vad som gjordes men den har inte kommit tillbaka (jag kommer väl ihåg hur det såg ut!).
 
Säljarna har samma bolag som oss och kan aldrig tro att dem tilläggsförsäkrat.
Vattenskadan har gått via deras försäkring iom att vi upptäcktes innan 30 dagar hade gått.

Sen vet jag inte om man i huvudtaget har någon chans att driva vidare som dolt fel med hussvampen i vardagsrummet.
Någon här som har erfarenhet av fall där man gått på dolt fel. Lyckats eller misslyckats?

Kolla på byggahus juridiska forum, där finns ganska många med erfarenhet. Lycka till!
 
Fy så vidrigt. Jag vet ett par som fick bo 2 år i grannens hus medan de tog bort allt och brände och gjöt ny grund. Men det var ingen överraskning med svampen. Då känns det ju bättre.

Ja usch ja, vidrigt är det. Vårt hus kommer inte vara klart förrän tidigast i höst :(
Ser att du bor i samma län som oss, har du möjligtvis koll på vilken firma som gjöt i grunden åt dem du kände? PM:a isåfall. Vi håller på att leta runt som galningar efter en firma som har erfarenhet att gjuta i torpargrund och det är verkligen inte det lättaste. Vi börjar känna oss rätt stressad av tidspressen också. Hyr bara torpet till 31/3 :/
 
Kanske är nytt numera, ett par bekanta har fått bränna ner sitt hus och betala allt själva, ett annat par har fått lägga ut närmre 1 mille på renovering eftetsom bolaget inte betala och ett tredje par har tilläggsförsäkrat för att va på säkra sidan...

Vi kommer nog hamna på närmare en mille innan vi är klara :(
Köket hade vi inte tänkt göra om nu, men har inget val än att göra det på en gång och då ville vi ha ett vitt kök istället för ekfärgat. Nu är allt ek! Skåp, luckor, stommar, bänkskivor och dessutom ganska slitet.
Man hade kunnat stå ut med det något år för att spara ihop mer pengar och planera hur vi verkligen vill ha det. Men nu var vi tvungna att riva ur hela köket så får göra om direkt.

Hrm... Det var just det.

jag har aldrig hört att man kan renovera bort hussvamp - att enda alternativet är att elda upp skiten....

Så det är smått fantastiskt glädjande att det faktiskt GÅR att få bort det!

Vi fick inte vårt hus utdömt. Vet dock att det finns många fall där det är såpass utbrett att man inte kan rädda genom att riva bort det skadade och sanera.

Min tanke med.... En granne fick elda upp huset, men fick å andra sidan ett nytt. Dock trist eftersom det var föräldrahemmet:cry: Tydligen gick det inte ens att ta tillvara på möblerna av risk för att det kunde finnas svamp i dem med

Är på sätt och vis glad att huset inte blev utdömt. Vi köpte det pga den äldre charmen. Sen hade vi dessutom inte fått pengar till att bygga upp ett nytt heller eftersom FB inte står för saneringen.

Vi hade inte hunnit flytta in i huset innan vi upptäckte svampen + att den inte var aktiv för tillfället så släppte inga porer (brunt kakaoliknande pulver) så behövde inte vara oroliga för möblerna.

Jag hade hussvamp i en del av det vattenskadade badrummet. De rev bort så mycket som gick och det som inte gick att riva fick torka ordentligt (med fläkt) och behandlades med borsalt (Boracol).

Det tar inte bort allt men så länge fuktigheten hålls i schack fungerar det (iaf enligt saneringsfirman). Tydligen hade de installerat många fläktar i husgrunder just för att få ner fuktigheten.

Försäkringsbolaget rörde inte en min vad gäller saneringen, de täckte också elkostnaden för fläkten (jag har Länsförsäkringar).

Tvätteriet som jag har som gäststuga var också angripet och sanerades när jag var liten. Av förklarliga skäl vet jag inte vad som gjordes men den har inte kommit tillbaka (jag kommer väl ihåg hur det såg ut!).

Vi skulle ta bort allt det skadade träet + 50-60cm in på det friska. Sen på backen gräver man ur så mycket som det går. Dock är det svårt att få bort varenda partikel så det ska saneringen ta död på.
Skönt att höra att ni fick bukt på det och att det inte har kommit tillbaka.

Vi kommer göra alla åtgärder som behövs för att det inte ska komma tillbaka igen. Detta är ett rent helvete kan jag lova!
 
Dom som renoverade fick riva hela undervåningen, inkl reglar o allt men övervåningen verkade ha klara sig. Tror det va hela grunden samt att det klättrat upp lite på väggarna men allt va inte angripet men minns ja rätt tog dom i extra när dom rev!

Hela undervåningen är i princip bara ett skal nu. Börjat byta ut dåliga syllar (rötskadade), sågat bort svampangripna stockar i vägg och golv. Hela grunden är färdigutgrävd.
 
Sakta allt går med huset :( Vi jobbar och sliter i princip varje kväll efter jobbet samt helger. Dock är det inte klart nog för att Anticimex ska kunna komma ut än och sanera.
Sen är det inte de lättaste att hitta en firma som vill ta sig an jobbet att gjuta. Dem vi har tagit ut hittills verkar tycka att det är ett för stort jobb och för mycket att göra. Vi önskade även hjälp med förberedande som grusning, tätning längs väggarna, lägga markisolering osv. Nu ser det mer ut som att vi får lov att göra allt förberedande själva för att få in någon.
Men, men det är väl bara att bita ihop och kämpa på. Kroppen börjar ta lite stryk måste jag medge, är konstant helt slut både jag och sambon.

Huset verkar föra med sig otur i alla fall. Dels alla fel vi hittat (vattenskador (hittat 5st!!! olika nu, dock bara en som var aktiv, dem andra gamla), hussvampen som finns på 3 olika ställen på nedervåningen. Sen att sambon ramlar och får en stenplatta över handen, barnen har vart sjuka från och till under hela perioden, jag har gått ner 10kg i vikt, grävaren som var och grävde om avloppet på utsidan idag och igår fick slangpaj 2ggr!!.
Nya saker händer och upptäcks hela tiden
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 078
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Solvira
·
Hemmet Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt...
Svar
15
· Visningar
2 463
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp