Husdrömmen som blev en mardröm

Men fy! Era stackare ni har verkligen åkt på en mardröm :(
Jag har inget kreativt att komma med men kunde inte bara läsa tråden och gå vidare utan att skriva något. Herre Gud vilket jobb ni lägger ner och jag förstår ju att ni kanske inte har något annat val.
Hoppas ni hittar någon bra hantverkare som kan hjälpa er med grunden/gjutningen!
 
Sakta allt går med huset :( Vi jobbar och sliter i princip varje kväll efter jobbet samt helger. Dock är det inte klart nog för att Anticimex ska kunna komma ut än och sanera.
Sen är det inte de lättaste att hitta en firma som vill ta sig an jobbet att gjuta. Dem vi har tagit ut hittills verkar tycka att det är ett för stort jobb och för mycket att göra. Vi önskade även hjälp med förberedande som grusning, tätning längs väggarna, lägga markisolering osv. Nu ser det mer ut som att vi får lov att göra allt förberedande själva för att få in någon.
Men, men det är väl bara att bita ihop och kämpa på. Kroppen börjar ta lite stryk måste jag medge, är konstant helt slut både jag och sambon.

Huset verkar föra med sig otur i alla fall. Dels alla fel vi hittat (vattenskador (hittat 5st!!! olika nu, dock bara en som var aktiv, dem andra gamla), hussvampen som finns på 3 olika ställen på nedervåningen. Sen att sambon ramlar och får en stenplatta över handen, barnen har vart sjuka från och till under hela perioden, jag har gått ner 10kg i vikt, grävaren som var och grävde om avloppet på utsidan idag och igår fick slangpaj 2ggr!!.
Nya saker händer och upptäcks hela tiden
Ring "Det okända" ! :D
 
Ännu ett bakslag igår :( Hittade hussvamp även på övervåningen när vi skulle riva gamla köket så snickarna kan komma och göra badrum där. Ganska mycket och nära taket har det kommit. Så måste upp på vinden och gräva undan spånet och undersöka hur det ser ut där.
Kan det inte få flyta på någon gång :(
 
Ännu ett bakslag igår :( Hittade hussvamp även på övervåningen när vi skulle riva gamla köket så snickarna kan komma och göra badrum där. Ganska mycket och nära taket har det kommit. Så måste upp på vinden och gräva undan spånet och undersöka hur det ser ut där.
Kan det inte få flyta på någon gång :(
Är du säker på att det är hussvamp? Rätt kriterier för växt finns inte där.
 
Ännu ett bakslag igår :( Hittade hussvamp även på övervåningen när vi skulle riva gamla köket så snickarna kan komma och göra badrum där. Ganska mycket och nära taket har det kommit. Så måste upp på vinden och gräva undan spånet och undersöka hur det ser ut där.
Kan det inte få flyta på någon gång :(
Jag tycker verkligen synd om er . måste vara det värsta man kan få i ett hus
 
Är du säker på att det är hussvamp? Rätt kriterier för växt finns inte där.

Helt säkra. Det var väldigt tydliga trådar, färg och formmässigt som äktahussvamp osv. Sen kubaktiga hål i stockarna där svampen har "ätit". Finns även kalk från skorstensstocken som är i närheten.
Troligtvis har svampen uppkommit av en vattenläcka från taket. Det blev omlagt 2007 och var nog rätt dåligt innan dess.
Så tyvärr, ser inte bättre ut än att skiten finns på ytterligare ett ställe i huset.
Nu har vi hittat 3 skiljda ställen det har växt på :(
 
Förstår inte hur ni orkar. I era skor hade jag banne mig satt till en tändsticka för länge sedan... Lär vara enklare att bygga nytt från grunden än att renovera det som står där.

Du anar inte hur många som har sagt samma sak. Men vi köpte huset för att vi tyckte om dess charm och planlösning. Vill ha ett timmerhus, inte ett nybygge.
Orken har vart påväg att ge upp tusen gånger om, men hittills har det aldrig vart samtidigt för mig och sambon så då har vi kunnat tagga varandra att fortsätta.

Ska väl inte ljuga om hur jag mår. Tror jag gått ner typ 11-12 kg sen i oktober, gråter mig till sömns var och varannan natt. I perioder har jag knappt kunnat sova i huvudtaget. Vart extra tungt senaste veckan då båda barnen vart förkylda och jag själv haft feber.
Inte haft råd att vara hemma heller eftersom jag vabbat en del (eller ja, både jag och sambon, har som system att vabba varannan dag). Så tog tablett och åkte och jobbade och sen hem, lägga barn och gå ut och jobba på huset.
 
Du anar inte hur många som har sagt samma sak. Men vi köpte huset för att vi tyckte om dess charm och planlösning. Vill ha ett timmerhus, inte ett nybygge.
Orken har vart påväg att ge upp tusen gånger om, men hittills har det aldrig vart samtidigt för mig och sambon så då har vi kunnat tagga varandra att fortsätta.

Ska väl inte ljuga om hur jag mår. Tror jag gått ner typ 11-12 kg sen i oktober, gråter mig till sömns var och varannan natt. I perioder har jag knappt kunnat sova i huvudtaget. Vart extra tungt senaste veckan då båda barnen vart förkylda och jag själv haft feber.
Inte haft råd att vara hemma heller eftersom jag vabbat en del (eller ja, både jag och sambon, har som system att vabba varannan dag). Så tog tablett och åkte och jobbade och sen hem, lägga barn och gå ut och jobba på huset.
Men det går väl att nybygga timmerhus, eller? Och använda samma planlösning och design som på det gamla huset? Att bygga nytt hus innebär ju inte att man per automatik måste välja ett för-designat hus som kommer i en byggsats á la bokhylla från IKEA. Vänder man sig till rätt firma går det ju att bygga efter egna ritningar, även om man måste vara med och organisera mycket själv.
 
Men det går väl att nybygga timmerhus, eller? Och använda samma planlösning och design som på det gamla huset? Att bygga nytt hus innebär ju inte att man per automatik måste välja ett för-designat hus som kommer i en byggsats á la bokhylla från IKEA. Vänder man sig till rätt firma går det ju att bygga efter egna ritningar, även om man måste vara med och organisera mycket själv.

Väldigt dyrt att bygga nytt bara, speciellt med timmerstomme. Pengar vi inte har då huset bara är ett skal så skulle inte kunna sälja det heller.
Vi gör väldigt mycket jobb själva på huset nu för att hålla nere kostnaderna och tar in snickarna i minsta möjliga mån. Det kommer ju blir som ett "nytt" timmerhus då all el, avlopp och vatten dras om. Alla ytskikt måste sättas upp på nytt. Vi lagar allt dåligt timmer på en gång när huset ändå är ett skal.
Enligt timmermannen som kikat på bilder på huset tyckte han att det mesta timret var i otroligt bra skick för att vara så gammalt hus.
 
Väldigt dyrt att bygga nytt bara, speciellt med timmerstomme. Pengar vi inte har då huset bara är ett skal så skulle inte kunna sälja det heller.
Vi gör väldigt mycket jobb själva på huset nu för att hålla nere kostnaderna och tar in snickarna i minsta möjliga mån. Det kommer ju blir som ett "nytt" timmerhus då all el, avlopp och vatten dras om. Alla ytskikt måste sättas upp på nytt. Vi lagar allt dåligt timmer på en gång när huset ändå är ett skal.
Enligt timmermannen som kikat på bilder på huset tyckte han att det mesta timret var i otroligt bra skick för att vara så gammalt hus.
Jo det är ju sant. Fast tittar man i backspegeln så kanske det hade varit bättre att redan från början riva ned huset så fort ni märkte att det var oväntade problem och satsat på nytt istället för att fortsätta lägga ned tid, pengar och energi på det gamla? Ni har ju kämpat som djur med det gamla huset länge nu och det låter som att ni fortfarande inte ens kan skymta ljuset i andra änden av tunneln. Dock är det ju lätt att vara efterklok och säga "man borde kanske ha..."
 
Jo det är ju sant. Fast tittar man i backspegeln så kanske det hade varit bättre att redan från början riva ned huset så fort ni märkte att det var oväntade problem och satsat på nytt istället för att fortsätta lägga ned tid, pengar och energi på det gamla? Ni har ju kämpat som djur med det gamla huset länge nu och det låter som att ni fortfarande inte ens kan skymta ljuset i andra änden av tunneln. Dock är det ju lätt att vara efterklok och säga "man borde kanske ha..."

Vi har upptäckt saker varefter hela tiden. Hade vi fått reda på vattenskadan vid besiktningen hade vi aldrig ens köpt huset. Hade vi vetat att det var så omfattande hussvampskadat hade vi hävt köpet direkt.
Nu är vi i den situationen vi är och det finns inget annat än att kämpa och försöka få till huset så som vi vill ha det.
En hävning kan ta halvår om inte mer för att ens komma till rätten med det. Säkert ett år innan det blir ett beslut. Sen om domstolen väljer att låta säljarna gå vinnande ur detta så kommer inte vi ha råd att betala rättegångskostnaderna. Om vi vinner så kommer säljarna att få tillbaka ett hus som är 10.000ggr bättre skick än när dem sålde, för vi har inte tiden att inte fortsätta. Då står vi utan boende.
 
Vi har upptäckt saker varefter hela tiden. Hade vi fått reda på vattenskadan vid besiktningen hade vi aldrig ens köpt huset. Hade vi vetat att det var så omfattande hussvampskadat hade vi hävt köpet direkt.
Nu är vi i den situationen vi är och det finns inget annat än att kämpa och försöka få till huset så som vi vill ha det.
En hävning kan ta halvår om inte mer för att ens komma till rätten med det. Säkert ett år innan det blir ett beslut. Sen om domstolen väljer att låta säljarna gå vinnande ur detta så kommer inte vi ha råd att betala rättegångskostnaderna. Om vi vinner så kommer säljarna att få tillbaka ett hus som är 10.000ggr bättre skick än när dem sålde, för vi har inte tiden att inte fortsätta. Då står vi utan boende.
Fruktansvärd situation...
 
Fruktansvärd situation...
Minst sagt :( Man har ju lärt sig mycket om försäkringar och deras kryphål. Otydligheter i besikningsprotokoll som gör att man inte kan driva det vidare. Hur utsatt man är i dagens samhälle att det finns INGEN hjälp att få ekonomiskt när man hamnar i en sånhär sits.
Hade inte vi vart så envisa och framåt som vi är hade vi antingen fått blunda för problemet och bo i ett "sjukt hus" eller så hade vi hamnat på gatan.
 
Minst sagt :( Man har ju lärt sig mycket om försäkringar och deras kryphål. Otydligheter i besikningsprotokoll som gör att man inte kan driva det vidare. Hur utsatt man är i dagens samhälle att det finns INGEN hjälp att få ekonomiskt när man hamnar i en sånhär sits.
Hade inte vi vart så envisa och framåt som vi är hade vi antingen fått blunda för problemet och bo i ett "sjukt hus" eller så hade vi hamnat på gatan.

Vad mycket ni fått gå igenom, fy faen vad samhället och dess kryphål ställer till det!!
Man måste kunna varje paragraf, varje kryphål och kanske bli en sådan som lurar andra för att slippa bli utsatt själv.
Jag lider med er och kan inte hjälpa till.
 
Nu bor inte vi i ett hus som har ens i närheten(!!!) av så stora renoveringsbehov som ert hus, men jag kan känna igen känslan av att man öppnar en Pandoras ask när saker man trodde skulle bli enkla att åtgärda visar sig bli tusen gånger svårare än man först trott p.g.a oanade komplikationer... Vilken fruktansvärd historia och jag hoppas verkligen att ni orkar hålla ut och hålla ihop tills allt är färdigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 074
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: Solvira
·
Hemmet Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt...
Svar
15
· Visningar
2 463
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp